Stránka 1 z 1

lhůty výměny motorového oleje

Napsal: pon zář 08, 2008 7:31 am
od dědek
Po deseti tisících a pěti stech km jsem měnil olej na novějším červeném. Tentokrát jsem tam nalil olej 15W40 a filtr za 110,- Ten poslední (5W40) co mi dal ( no, prodal) synek za tisícovku byl možná dobrý do dieselu , ale v mém Liberu po zahřátí na křižovatce při stání se rozsvicovalo mazání, a taky , když jsem ho vypouštěl byl řídký jak voda.Filtr posledně byl za 130,- a popsán taky japonsky , ale uvnitř jiná konstrukce. Jak často měníte olej vy? Myslím, že to bude poučné pro řadu dalších, nejen subaristu-liberistů. K této otázce mne přivedlo přiznání kamáráda, který se přiznal , že v okamžiku, kdy mu "odešel" motor na Formanu, že ten neměl olej vyměněný sedm let. On totiž jen doléval po troškách nový a myslel si, že to stačí. Na ventilovém víku už byly doslova krápníky s usazenin a kontrolka "olej" už svítila při každém řazení. Dědek

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: pon zář 08, 2008 8:42 am
od kryton72
Nedávno jsem byl na výměně a bylo na tachometru skoro 14000km ale vím že už to bylo dva tisíce nad... byl tam 15W40 ale někdy jsem doléval 10W40 a teď jsem koukal že mi tam nedali nálepku a tak nevím co mě tam dolili ale asi také 15ku.
Žádný problém s tím nebyl jen mi to hůř startovalo ale jen někdy, třeba každý desátý start... po výměně filtrů to je lepší, ale čas od času ještě zazlobí tak to asi nebylo filtrem...? Tak jednou za 20 startů to jako že se tomu nechce, startuje jakoby líně, ale nakonec se to rozeběhne... třeba je problém jinde.
Myslím že těch 12000km na výměnu je tak akorát...

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: čtv zář 11, 2008 7:24 am
od covex
Vymena oleje zavisi na pouzivani auta. Mestsky provoz s neustalymi teplotnimi zmenami v olej degraduje mnohem rychleji nez jizdy na delsi vzdalenosti. Olej samozrejme starne a "natahuje vodu" i casem. Doporucena doba vymeny pro mestsky provoz s kvalitnim olejem je tak 10000km nebo 1 rok. Rekl bych, ze jen malokdo pouziva libero pro neco jineho nez prave takovyto primestky provoz, takze tohle je pro nas asi nejlepsi meritko.

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: čtv zář 11, 2008 8:56 am
od Karel
covex píše:tak 10000km nebo 1 rok.
Naprosto přesně. Jen bych vzhledem k tomu, že asi každý motor Libera má větší spotřebu oleje interval 10 000km
považoval za maximální.
K.
:o

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: čtv zář 11, 2008 9:29 am
od dědek
Karle, tohle vysvětli. Přeci, když doléváš a doléváš novým spíš bych si myslel , že interval by mohl být delší (třeba 12tis?) Dědek

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: čtv zář 11, 2008 9:50 am
od Karel
dědek píše:spíš bych si myslel
To, že doléváš olej ale znamená, že část vlivem netěsností shoří. Zbyde to černý / karbon, saze,popelovité látky/.
Toto zůstává v motoru. Filtr zachytí jen větší částice. Když se zaplní, tak dle konstrukce motoru a filtru obtokový ventil pouští nefiltrovaný olej. A o tom to je.
K.
:cry:

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: pát zář 12, 2008 6:56 am
od Lubomír
Skús doplniť, čo sa vlastne potom deje - čo ohrozuje nefiltrovaný olej, jak sa to pozná a prejavuje, prípadne čo to obnáša - oprava, výmena čoho (asi celého auta, že?), aby to sporivejší majitelia nepodceňovali, alebo si to prepočítali, jak sa to nevypláca sporit na oleji...

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: pát zář 12, 2008 8:05 am
od Karel
Lubomír píše: čo ohrozuje nefiltrovaný olej, jak sa to pozná a prejavuje, prípadne čo to obnáša
Vynechám, že klesá mazací schopnost. To ví každý.
V nefiltrovaném oleji je množství pevných mikročástic. Něco jako velmi jemná brusná pasta. Ubývá rychlejc matriál v místech, kde olej maže. Proto se brousí klika, mění ložiska, opravuje pumpa a další. V místech, kde těsní gufera na hřídelích vznikají drážky, a prosakuje olej. Zkrátka předčasné úmrtí motoru. A pozná se to vždy až pozdě. Jediné vodítko je změřit tlak oleje. A samozřejmně měnit včas olej a filtr. Filtr nekupovat ten nejlacinější.
K.
:cry:

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: pát zář 12, 2008 11:10 am
od dědek
Tak večer přivezu na ukázku olej.filtr. (Objednal jsem si dva,abych překonal "magickou hranici " tří tisích bez poštovného, za které byl vlastně ten filtr) .Současně popíšu, včem je tenhle jiný proti tomu poslednímu. Kdo tam nebude tak ve stručnosti jen to, že tenhle vypadá jako s papírovou vložkou a v tom minulém bylo něco jako drátěnka na nádobí.Nevím co je lepší. Oba stály zhruba stejně. Dědek

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: stř črc 15, 2009 9:47 am
od covex
Netusite nekdo rozmer a typ tesneni pod spunt olejove vany?

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: čtv črc 16, 2009 6:54 pm
od covex
V mem priapde se jedna o medeny krouzek vnitrni prumer 19(20?)mm vnejsi 25mm tloustka nula.nula nic (radej jsem ho nesundaval, takze mereni jsou podle sroubu).
Sroubu narozdil od sroubu v diferencialu neni magneticky.

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: pon kvě 10, 2010 10:17 pm
od Raper

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: úte kvě 11, 2010 9:09 am
od covex
Zajimave, nicmene prilis malo faktickych udaju a spousta omacky. To ze oleje jsou hydroskopicke (pohlcuji vlhkost) a tim degraduji je podle me fakt, stejne tak jako fakt, ze motorove casti se obrusuji a tim se z oleje stava brusna pasta. Je tam od toho sice filtr, ale proste kdyz vypustim motorovy olej, ktery je uplne cerny a leju tam zlavaty prusvitny, nemuzu si pomoct, ale proste je v nem znecisteni, ktere radsi cas od casu vypustim. Co se tyce ekologicke zateze, tak motorove oleje se do znacne miry recykluji a prodavaji jako levnejsi varianty. O delce intervalu pro vymenu oleje se samozrejme diskutovat da.

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: stř led 12, 2011 5:07 pm
od Raper
Ak sa chystám použit výplachový olej tak tam este nechávam starý filter?? rsp- mam motor kt. stál 6-7 rokov nechcem ho startovat na ten olej co tam je, iste uz nasal vlhkost. Teda tam nalejem taky co som mal pred tym v inom motore, t.j. nechat tam najprv stary filter a az s novym olejeom dat novy filter??

Re: lhůty výměny motorového oleje

Napsal: stř led 12, 2011 8:53 pm
od Lubomír
Ak tam necháš starý, zahnojený filter, ktorý má odpor, prietok oleja bude filter obchádzať tak, ako ho obchádzal v poslednej fáze života olejovej náplne - pravidelne je v olejových cestách kanál zdanlivo zapchatý guličkou pod pružinou, ale to je poistný ventil, udržuje tlak oleja - na nejakých rádovo 3,5 atmosférach typicky - pri rôznych otáčkach a dodávanom množstve od olejového čerpadla. A prepustí prebytočný objem oleja nazad do olejovej vane.
O nasávanie vody by si si nemusel robiť starosti - ohrevom oleja pôjde voda von, ak nefunguje odvetranie klukovky cez sanie filtra, tak nájdeš bielošedú emulziu na viečku ventilového krytu.
V tvojom prípade bude starý olej samozrejme zvetralý, slizký, ale určite bude aj usadený, takže špina a ťažké častice - oter - asi najdeš na dne olejovej vane - teda vypustiť a naliať nový neznamená nový olej, ale nový olej s prímesou starých častíc. A tie zachytí jedine filter nový, starý by ich bol zachytil predtým, keby fungoval. Presvedčíš sa tak, že vypustíš olej( studený, bez naštartovania) a dáš dolu olejovú vaňu. tam nájdeš všetky poklady.
Ak ten humus vypláchneš, zbavíš motor toho najhoršieho nepriateľa - tej brusnej pasty.
A filter vždy nový, nie je tak drahý ako predčasná výmena panvičiek, alebo kluky a čerpadla. Filter kupujem neorigo, FRAM, vyhovuje dobre, je lacný ( a nájdem ho vždy plný čierneho slizu, tak asi funguje).
Použitie "medzivýplachového oleja " nedoporučujem. Ak si neštartoval, je starý olej stečený a vo vani najdeš všetku špinu. Ak tam dáš výplachový, donesieš si so starým olejom novú dávku oteru k tej starej a dopravíš ju na všetky miesta, niektoré možno aj zapcháš (trystičky na reťaz sú asi najmenšie otvory). Potom to vypustíš, a máš minimálne tolko isto oteru v motore ako pred "výplachom".
To už radšej skráť interval výmeny oleja filtra, motor sa ti odvďačí spokojným mlaskaním :P . lepšiu čistotu oleja, podla farby sa to nedá poznať, všetky oleje sú po krátkom čase tmavé na tyčke mierky oleja, hmatom tiež nič nepoznáš, je to jemnulinké, ale špeciálne hydraulikárske firmy majú analyzátory znečistenia oleja, robili sme to pre hydraulické okruhy lisov aj lietadiel, ale to nezaplatíš, výmena je jednoduchšia.
Aj tak asi nepoznáš stav , kolko km absolvoval olej, takže výmena jednoznačne ano, ale bez výplachu, je to zbytočné patlanie sa pod auťákom. - a cudzí starší motor už nebude asi tesný, takže aspoň vanu pretesniť nebude marná práca.
Asi nepoznáš ani, aký tam bol olej predtým - polo alebo syntetika, alebo minerál? - a zbytky starého oleja vo filtri môžu pokaziť aj drahý nový olej
Pre starší motor sa mi osvedčil ten Valvolinský olej s číslicami 100000 na nálepke - je to olej pre motory s veľa najazdenými km, nie je drahý, trochu utíši motor, a majú ho aj 15w40, aj 10w.. aj 5w, tak si vyberieš. Ja neznámemu starému motoru doprajem jednu - dve náplne toho žltého Shelkového oleja na rozpustenie usadenín a potom ho už kŕmim tým miliónovým valvolínom. A sledujem stav usadenín - pri nastavovaní ventilov je vidieť, či je na vahadlách čierny sajrajt, alebo iba olej, filter zozačiatku, dá sa vymeniť aj bez vypúšťania oleja, filter je vyššie ako je olejová vana, tak ho vyteče iba málo.
Hn, vyčerpávajúce dobré rady, že , tak končím - súhlaste alebo nie!