Ak tam necháš starý, zahnojený filter, ktorý má odpor, prietok oleja bude filter obchádzať tak, ako ho obchádzal v poslednej fáze života olejovej náplne - pravidelne je v olejových cestách kanál zdanlivo zapchatý guličkou pod pružinou, ale to je poistný ventil, udržuje tlak oleja - na nejakých rádovo 3,5 atmosférach typicky - pri rôznych otáčkach a dodávanom množstve od olejového čerpadla. A prepustí prebytočný objem oleja nazad do olejovej vane.
O nasávanie vody by si si nemusel robiť starosti - ohrevom oleja pôjde voda von, ak nefunguje odvetranie klukovky cez sanie filtra, tak nájdeš bielošedú emulziu na viečku ventilového krytu.
V tvojom prípade bude starý olej samozrejme zvetralý, slizký, ale určite bude aj usadený, takže špina a ťažké častice - oter - asi najdeš na dne olejovej vane - teda vypustiť a naliať nový neznamená nový olej, ale nový olej s prímesou starých častíc. A tie zachytí jedine filter nový, starý by ich bol zachytil predtým, keby fungoval. Presvedčíš sa tak, že vypustíš olej( studený, bez naštartovania) a dáš dolu olejovú vaňu. tam nájdeš všetky poklady.
Ak ten humus vypláchneš, zbavíš motor toho najhoršieho nepriateľa - tej brusnej pasty.
A filter vždy nový, nie je tak drahý ako predčasná výmena panvičiek, alebo kluky a čerpadla. Filter kupujem neorigo, FRAM, vyhovuje dobre, je lacný ( a nájdem ho vždy plný čierneho slizu, tak asi funguje).
Použitie "medzivýplachového oleja " nedoporučujem. Ak si neštartoval, je starý olej stečený a vo vani najdeš všetku špinu. Ak tam dáš výplachový, donesieš si so starým olejom novú dávku oteru k tej starej a dopravíš ju na všetky miesta, niektoré možno aj zapcháš (trystičky na reťaz sú asi najmenšie otvory). Potom to vypustíš, a máš minimálne tolko isto oteru v motore ako pred "výplachom".
To už radšej skráť interval výmeny oleja filtra, motor sa ti odvďačí spokojným mlaskaním
. lepšiu čistotu oleja, podla farby sa to nedá poznať, všetky oleje sú po krátkom čase tmavé na tyčke mierky oleja, hmatom tiež nič nepoznáš, je to jemnulinké, ale špeciálne hydraulikárske firmy majú analyzátory znečistenia oleja, robili sme to pre hydraulické okruhy lisov aj lietadiel, ale to nezaplatíš, výmena je jednoduchšia.
Aj tak asi nepoznáš stav , kolko km absolvoval olej, takže výmena jednoznačne ano, ale bez výplachu, je to zbytočné patlanie sa pod auťákom. - a cudzí starší motor už nebude asi tesný, takže aspoň vanu pretesniť nebude marná práca.
Asi nepoznáš ani, aký tam bol olej predtým - polo alebo syntetika, alebo minerál? - a zbytky starého oleja vo filtri môžu pokaziť aj drahý nový olej
Pre starší motor sa mi osvedčil ten Valvolinský olej s číslicami 100000 na nálepke - je to olej pre motory s veľa najazdenými km, nie je drahý, trochu utíši motor, a majú ho aj 15w40, aj 10w.. aj 5w, tak si vyberieš. Ja neznámemu starému motoru doprajem jednu - dve náplne toho žltého Shelkového oleja na rozpustenie usadenín a potom ho už kŕmim tým miliónovým valvolínom. A sledujem stav usadenín - pri nastavovaní ventilov je vidieť, či je na vahadlách čierny sajrajt, alebo iba olej, filter zozačiatku, dá sa vymeniť aj bez vypúšťania oleja, filter je vyššie ako je olejová vana, tak ho vyteče iba málo.
Hn, vyčerpávajúce dobré rady, že , tak končím - súhlaste alebo nie!