Benzin E10

Všeobecné či doplňky
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1506
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Benzin E10

Příspěvek od Tuti »

Ve sněmovně opět leží návrh na zavádění benzinu E10, tj. benzinu s 10% příměsí bioetanolu (současný běžný benzin je E5, má tedy 5 % lihu). Protože starším autům líh nemusí dělat dobře (kromě poklesu výkonu může např. způsobovat tvrdnutí palivových hadiček), zeptal jsem se přímo u SUBARU.cz, jak je to s Liberem a dostal jsem tuto odpověď:

"Podle informace od výrobce je model Libero druhé generace FA připraveno na provoz paliva E10. První generace KJ bohužel ne.
Informace se týká modelů ve specifikaci určených pro evropský trh. V případě dovozu z jiných kontinentů to neplatí."

Zavedením benzinu E10 se sice E5 nezakáže, ale většina pump nemá tolik cisteren, aby mohla mít oba druhy, takže se starým Liberem se asi tankování trochu zkomplikuje. Řešením můžou být prémiové 100okatnové benziny, kde je sice biosložka taky, ale v modifikované "nelihové" formě.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
spm
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 61
Registrován: ned led 19, 2020 12:08 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Český Brod

Re: Benzin E10

Příspěvek od spm »

Zase v těch moderních 100 oktanech je tý biosložky už dneska 10%... A upřímně si nejsem jistý, jestli u tý ETBE (nelihová biosložka) se někdy řešila ta otázka, co to dělá těsněním a podobně... Aby to ve finále z tohohle pohledu nebylo to samé :-) (Jenom co teda prokazatelně je, tak ETBE se narozdíl od klasického lihu tak rychle nekazí... zatímco teda E10 s lihem by v té nádrži úplně moc dlouho být neměla.)
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1506
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Benzin E10

Příspěvek od Tuti »

Informace jsou za Světa Motorů - včetně toho doporučení prémiového benzinu, takže předpokládám, že se to dá brát vážně. Spíš u toho vyjádření ze SUBARU bych si nebyl tak 100% jistý, jestli to technik jen nevysypal z rukávu na základě zjednodušeného faktu, že auto s lambdou si poradí, kdežto karburátorové ne. Sice jsem se v dotaze vysloveně ptal i na palivovou soustavu, ale nepovažuju za moc pravděpodobné, že by na českém SUBARU měli v malíku materiálové vlastnosti hadiček na starším a novějším Liberu. A do Japonska kvůli tomu určitě dotaz nevznášeli - odpověď byla velmi rychlá a hlavně v době, kdy byl v Japonsku pokročilý večer. Tomu, že velká koncentrace lihu možná nesvědčí ani hadičkám novějšího, může nasvědčovat požár Jardova Libera, které jezdilo na E85. Nakonec po pětadvaceti letech služby už guma tak jako tak není to co zamlada, takže asi bude rozumnější zbytečně ji tím lihem nepokoušet.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Odpovědět