Obecná diskuze o elektrice..?

Všeobecné či doplňky
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

No coment...
Veselá příhoda z vojny.To zasejc jo, hezkej OT.
A určitě nám to pomůže k řešení současných problémů. Toto příhoda je z doby, kdy některá auta měla ještě +pól na kostře podle sovětského vzoru. A nejsložitější součástkou bylo relátko od dynama, a pak hned přepínač blinkrů....
K.
bduh.gif
Naposledy upravil(a) Karel dne pát dub 25, 2008 3:23 pm, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

dědek píše: 805 tak zvané kačeny. Motor to mělo jako legendární T603... A tak T805 koktala , když se to podařilo natočit aspoň na čtyři válce
Humorné, a zároveň i poučné, zvlášť ten pan Kokoška, to byl taky voják :?: to mě asi dostalo nejvíc. :lol:
Když jsem pracoval v tělovýchově, tak naší přidružence věrchuška dala do správy 3 hospody. Jedna z nich byla na Vysokém Sněžníku,i s rozhlednou, právě ta co sme navštívili na srazu.V zimně ve sněhu to nezvádlo ani ARO s řetězama. Měli jsme 2 celkem pěkné 805 valníky a staral jsem se o ně. Většinu dílů na motor jsem "fasoval" v Dianě tam měli 2 603 jedna bílá a druhá černá, to aby si je nepletli. Garážmistr byl tehdy Josef ****a a když jezdil opravovat a na servis do Hořic, tak mi přivezl rozdělovač :arrow: funglovku z fabriky. Tehdy totiž nikdo v širokodalekým okolí nepřemluvil 1 805 aby jezdila na 8 a neprskala.Pak se zjistilo, že příčinou byla trochu větší vůle na vačce. Ta je uložena v kuličkových ložiskách. A co je velmi poučné rozdělovač má 2 kladívka po asi 135st od sebe. Pak to chodilo jak má. Při jedné hospodské sázce na rovném, a opuštěném úseku silnice Sněžník - Tisá měřeno stopkama 120km/hod. Skrátka 1 km za půl minuty.
K.
:D
Naposledy upravil(a) Karel dne pon kvě 05, 2008 2:07 pm, celkem upraveno 4 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

narkomanix píše:konečně se můžu projevit ...
origo dílů a asi každý ví jak to s něma je ledacos teď zrovna není nebo ani nikdy nebude.
Stále se bavíme o novém, aspoň doufám.
Prve jsem si toho nevšiml, tak se vracím k věci. Zatím, ano zatím jsem v Ústí nad Labem u firmy BETA-HASE sehnal všechno opakuji všechno , co jsem potřeboval. I ty orig samolepy na 5. dveře.A dodací lhůta :arrow: jak kdy 2-3 dny. Možná sháníš na nepravém místě.
Kontakt přímo na prodavače je : vochomurka.m@betahase.cz
To je jak kdybys chtěl ušetřit a koupil si tu nejlacinější spojkovou lamelu,/rači vynechávám postup, že se ještě doklepnou nejty nebo použije z výprodeje nevrtaná a pak se upraví/ přítlačák odhadl že eště ujde, a spojkový ložisko vymejem v nafě a taky to vydrží. Když Ti to takhle zmáknou za lacino vedle v garáži, tak se nediv, když ti při reklamaci řeknou: šéfe co po nás chcete, dyť je to starý auto...
Ale o to tu asi nikdo nestojí.
K.
:evil:
Naposledy upravil(a) Karel dne pon kvě 05, 2008 2:09 pm, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Martin H. »

Velmi se omlouvám všem, kteří četli můj včerejší příspěvek a které jsem mystifikoval. Ten rozdělovač v E10ce je bezkontaktní a žádné kladívko se v něm nenachází. :oops: Nějak se mi to za ty roky v makovici splantalo s jinou technikou. To, o té cívce made in CCCP, je ale pravda pravdoucí.

Martin.

PS. Něco na tom bude, že ráno je moudřejší večera. Večer jsem uléhal s dobrým pocitem, že jsem tady utrousil kousek něčeho chytrého, no a ráno se vzbudím, a :idea: snad ještě dřív než jsem otevřel oči, tak mi bylo jasné, že to byla blbost a všechno je jinak.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

Martin H. píše: To, o té cívce made in CCCP, je ale pravda pravdoucí.
To se ale nevylučuje. Cívky této kategorie i kdysi Moskvichi měli předřadný odpor, a cívka sama byla vlastně 8 voltová.
Při startu se do vlastní cívky dostalo 12, nebo co zbylo po zatížení starterem, kvúli sytější jiskře, a potom
za jízdy šlo napětí do rozdělovače přes předřadný odpor.
K.
:roll:
Naposledy upravil(a) Karel dne úte kvě 06, 2008 11:15 am, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Martin H. »

Karle, pravdu díš. Sranda je ale v tom, že já tyto cívky i přes varování vás, elektrických kluků, provozuju s vyřazeným předřadným odporem. :shock: V Jeepu mi takto cívka maká v pohodě pátým rokem a to měla být už, podle předpovědi odborníků, dobré dva roky po smrti. A to se mi občas povede nechat zapnutý klíček zapalování a tím pádem ji kapečku "ohřát".:D No, holt je to nezničitelný sovětský výrobek a sovětský dělník má můj hluboký a nehynoucí vděk. :D

Martin.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

Martin H. píše:provozuju s vyřazeným předřadným odporem.
Teoreticky se nic neděje. Je tu riziko, které jsi velmi přesně popsal, že vyhoří. Kouřící cívku tu uvidíš, to jo. Ale pak se stane, že motor nejde do otáček. To zas může být vyhřátá, a nepružící vyžíhaná planžeta/pérko/ kladívka. Že to víš, a zkoušíš nás :?:A že se zbytečně a nadměrně opalují kontakty na kladívku taky určitě víš.
K.
:evil:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od dědek »

Příběh z vojny měl dokumentovat , že syntetickou barvou nastříkaný celý motor včetně komplet rozdělovače a VN kabelů jaksi "impregnoval" i víčko,když byla řeč o tom laku na vlasy - no tak i tohle jak je vidět z praxe je cesta. (nedoporučuji) Ten "Kokoška" ( z filmu o šíleně smutné Heleně Vondáčkové) je u nás všechno co koktá -včetně motoru. A "nastříkaných" motorů i v osobákách jsem zažil už několik a jezdily, ale hrůza pohledět. Jinak už jsem i skoro přesvědčený, že stará indučka vydrží všechno. I "překopání "Trabanta z 6 V na 12V. Majitel vyměnil baterku, všechny žárovky, motorek stěračů, dynamo a přidal cyklovač , ale nechal tam startér a obě indučky. Trabant jezdil a liboval si jak mu startuje. Tohle všechno podnikl proto, aby si do Trabanta mohl namontovat normální 12V autorádio, protože na 6V nechtělo pořádně hrát. A taky jsem našel ve Warťasu 6V indučku vedle dvou 12V a taky jezdil bez zjevných důsledků.Karlovi se to líbit nebude, neboť tahle auta spatřila světlo světa o víc jak možná 25let dřív jak novější Libero a srovnávám nesrovnatelné. Libero si jistě zaslouží originál díly a ne navádění k šamanství. Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

dědek píše: že syntetickou barvou ...ale nechal tam startér a obě indučky. Trabant jezdil ...
Jsem rád, že uznáváš rozdíly mezi lakem na vlasy a syntetickou barvou. Ta skutečně bude asi i izolovat. Jen, kdyby to bylo až zas tak dobré tak se to bude stříkat hned ve výrobě. A 6 V Trab nemá v zapalování polovodiče. Takže to může i strpět.
K.
:shock:
Nikdo není dokonalej.
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Martin H. »

Karle, je vidno, že jsi profík. Jediný průser v celém zapalovacím systému, jsou ty opálené kontakty přerušovače. V jednom se dělá díra, na druhém roste bradavice. Když to ale jednou ročně dám do pořádku, tak to maká jak divé. :D Při mínus dvaceti, nahodit motor na kliku, žádný problém.

Martin.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

Martin H. píše:Když to ale jednou ročně...
Nó konečně podpora. Takže občasná kontrola bude asi na místě. Fakt si nedovedu představit, po umytí motoru, nebo projetí velké louže když se namočí rozdělovač, a orosí se zevnitř, jak to vysušit, když nepovolím šroubky. Takže odtahovku :?: no to snad neé :cry:
K.
:D
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od dědek »

Martine, vyzkoušej na kontakty paralelně zapojit větší kapacitu (třeba dva kondenzátory z rozdělovače na Š-100 pozor paralelně- když je dáš do serie bude kapacita poloviční). Opalování kontaktů by se mělo snížit. Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

dědek píše:Martine, vyzkoušej na kontakty paralelně zapojit větší kapacitu (třeba dva kondenzátory z rozdělovače na Š-100 pozor paralelně- když je dáš do serie bude kapacita poloviční). Opalování kontaktů by se mělo snížit. Dědek
Zvětšením kapacity kýžený výsledek nedosáhneš :!: Během vývoje bateriováho zapalování se světoví výrobci a konstruktéři dohodli na hodnotě indukčnosti primáru zapalovací cívky 5-15 miliHenry, a odporu2-4ohm.A tomu odpovídá "laděný" kondenzátor 0,25 - 0,28 mikroFaradů. Jsou to ustálené zvyklosti jako např palubní napětí 6,12,24 V. A toto se používá bez velkých změn až dodnes.
K.
:roll:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od dědek »

Souhlasím, že k ideálu to bude mít hodně daleko, ale za vyzkoušení to stojí. Kondezátor časem ztrácí kapacitu což ,pokud se nějakým způsobem nezkratuje (auto nejede vůbec) ,obyčejný smrtelník nepozná. Teoreticky by měl kompenzovat jalový proud ( kmitočet odpovídá počtu válců v závislosti na otáčkách - tedy,lze to i matematicky spočítat . Optimální hodnota kapacity je pak volena nejčastěji používanými otáčkami motoru ( 1,5-2,5tis.) Výrobce kondenzátorů tak široký sortiment nemůže nabídnout a tak konstruktéři pak sáhnou na to, co je k mání. Proto uváděné hodnoty tak shodné u různých výrobců aut. (Stejný je to se světlomety i když teď už v tom začíná být maglajs v souvislosti s používáním xenonů(výbojek) a LED ). Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

dědek píše:Souhlasím, že k ideálu to bude mít hodně daleko, ale za vyzkoušení to stojí. Kondezátor časem ztrácí kapacitu což ,pokud se nějakým způsobem nezkratuje (auto nejede vůbec) ,obyčejný smrtelník nepozná. Teoreticky by měl kompenzovat jalový proud ( kmitočet odpovídá počtu válců v závislosti na otáčkách - tedy,lze to i matematicky spočítat . Optimální hodnota kapacity je pak volena nejčastěji používanými otáčkami motoru ( 1,5-2,5tis.) Výrobce kondenzátorů tak široký sortiment nemůže nabídnout a tak konstruktéři pak sáhnou na to, co je k mání. Proto uváděné hodnoty tak shodné u různých výrobců aut.
Ani s jedním bodem nejde souhlasit.
Kondenzátor kapacitu neztrácí - je svitkový.
Žádný jalový proud ve stenosměrné soustavě nevzniká.
Výrobci kondenzátorů mohou nabídnout jakoukoliv kapacitu.Tato byla určena jako nejvhodnější.
Otáčky motoru nemají vliv na určení velikosti kapacity kondenzátoru.
Více zde: :arrow: http://www.autopress.cz/download/oscilo ... t/download
Strana 34.
K.
:wink:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od dědek »

Kondenzátor časem ztrácí kapacitu - viz rozlaďování LC soustav (kdyby byly kondezátory tak stabilní nebyly by třeba kristaly) Na soustavu indučka- přerušovač (ať mechanický nebo elektromagnetický) - je třeba koukat jako na ne stejnosměrnou , ale pulsní , kde dochází k hysteréznímu posunu ( víme ze školy ,že u L předbíhá napětí proud a vzniká ať se ti to líbí nebo ne "jalovina" . A je úplně jedno jsou-li v soustavě pulsy je kladné polarity . Záleží na strmosti změn. Čím vyšší- tím je indukováno také vyšší špičkové napětí ( ve skutečnosti jde ale "plochu" pulzu ,tedy vlastně náboj) Ale nechci tu otravovat teoriemi, ale v praxi opravdu pomůže mechanicky přerušovanému rozdělovači přidat kondík. Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

dědek píše:Kondenzátor časem ztrácí kapacitu - viz rozlaďování LC soustav (kdyby byly kondezátory tak stabilní nebyly by třeba kristaly) Na soustavu indučka- přerušovač (ať mechanický nebo elektromagnetický) - je třeba koukat jako na ne stejnosměrnou , ale pulsní , kde dochází k hysteréznímu posunu ( víme ze školy ,že u L předbíhá napětí proud a vzniká ať se ti to líbí nebo ne "jalovina" . A je úplně jedno jsou-li v soustavě pulsy je kladné polarity . Záleží na strmosti změn. Čím vyšší- tím je indukováno také vyšší špičkové napětí ( ve skutečnosti jde ale "plochu" pulzu ,tedy vlastně náboj) Ale nechci tu otravovat teoriemi, ale v praxi opravdu pomůže mechanicky přerušovanému rozdělovači přidat kondík. Dědek
Nelze jinak, než nesouhlasit.
Hysterézní křivka, jinak smyčka je grafické vyjádření chování u nás jádra cívky, jinak znázornění kvality magneticky vodivého materiálu jádra cívky.Nic víc, nic míň. Toto je dané výrobcem. Na rozdělovači kondenzátor kapacitu nemění tak, aby to mohlo mít jakýkoliv vliv na kvalitu jiskry. V rozdělovači jednoduše řečeno"zháší" oblouk na kontaktech kladívka, který vzniká při přerušení spínaného proudu do cívky. Skrátka tam musí bejt. Jiná teorie není. A kondík navíc :arrow: je slušně napsáno zkratka ze slepé uličky. :roll:
K.
:D :D :D
Naposledy upravil(a) Karel dne úte dub 29, 2008 8:58 am, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od dědek »

Já bych nechtěl, aby tohle téma vyšlo jako spor moji a Karlovi teorie a navzájem si vyvraceli argumenty. Hysteréze , jinak zpoždění je opravdu vyjádření "magnetizačního" jevu cívky a vyjadřuje se onou známou křivkou. Má však uplatnění i v jiných oborech ( např. v muzice - elektronické a elektrofonické) a nazývají se ji i jevy další, kde dochází na časové ose k posunu. To je i případ, kdy nějaký přerušovač (ať mechanický - kladívko -nebo elektromagnetický - bezkontaktní) "způsobí" skokovou změnu - ve stejnosměrné soustavě - je to impuls , který je nutný pro vznik indukované vn špičky na indučce. (klasický případ induktoru - (záleží jen na počtu závitů a indukčnosti cívky (nebo permenentním magnetu). Na tomhle se snad shodneme? A Když dojde k "rozsekání " 12V stejnosměrných na, pozor, pilu ( ideální špičky soustava složená z LC prostě neumí) a jaká ta pila je, o tom rozhoduje zmiňovaná "hysteréze" čili vlivy, které způsobují deformaci oné špičky a včetně vytahování nežádoucího oblouku na kontaktech či "rozplizlosti" špičky na bezkontaktu. Moje teorie ,ale hovoří o stavu v soustavě s kontaktem a eliminaci nežádoucího oblouku na kontaktech v rozdělovači dnes už historicky překonaném právě kvůli výše popsaným "nectnostem". Při této příležitosti malá poznámka jak se pozná na 99,99% rozdělovač s mechanickým" odtrhem" a bezkontaktní? Právě v tom, že ten bezkontaktní nemá na sobě onen pověstný váleček = kondenzátor. A s tou změnou kapacity by jsi Karle tvrdě narazil u starých radioamatérů jako je třeba můj otec . A těch vlivů, co by ti vyjmenovali. Od teploty , přez vlhkost a nejhorší je oxydace, protože vakuový kondenzátor je příliš drahý ( i když se prý taky vyrábějí). Ten v autě je aspoň v pozinkovaném obalu a částečně gumičkou (plastem ) chráněn před vlhkostí. Ale jako na autě vše tak i on podléhá účinkům koroze a dielektrikum rovněž stárne . Jediný druh kondenzátorů, který jsou stálý a fungují spolehlivě i po desetiletí jsou vzduchové ladící kondenzátory , ale i tady hrozí průraz přez pohyblivou část pokud není použit kvalitní porcelán , ale jen nasákavá keramika. Nejhorší jsou elektrolytické kondenzátory , ale to je jiná písnička. V zesilovači nebo zdroji na vysílaču vydrží max. 10 let a musí ven.Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

Jo,moc hezky napsané. Neuvádím teorie, ale fakta.Teoreticky, dobře píšeš, ale.... Automechanik - opravář neví co je obvod LC on jen pozná pálí :arrow: nepálí. Toť praxe.
K.
:shock:
P.S. dva dny tu nebudu, tak připrav něco fajnového k diskusi.
K.
:lol: :lol: :lol:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Obecná diskuze o elektrice..?

Příspěvek od Lubomír »

Ahojky, odborníci, skúste poteoretizovat, kde by sa dala hladat závada prejavujúca sa rozblikávaním kontrolky dobíjania (symbol baterky) súčasne s kontrolkou brzdovej kvapaliny na novšom Liberku 94. Toto sa koná za jazdy, začne sa trebárs po prejazde cez priecestie, prípadne v lavej zátačke, v pravej zátačke kontrolky zhasnú, Motor ide normálne, ale poblikávanie nepridáva na pohode, už sa mi podarilo tie kontrolky pokusne zhasnúť pomykaním volantu - nejaký studenák - prechoďák? No ale ide zima, pomykanie volantom môže byť na náledí smrtonosné...
A to som nejakou náhodou odstránil občasné chcípnutie motoru jednoducho pomykaním za káble v motorovom priestore. Mám z teho krámu dost blbé pocity, Ach tá elektrika...
Kde začať, čo presvietiť šlusmetrom? Alebo nejaký zázračný sprej?
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Odpovědět