Obecná diskuze o elektrice..?

Všeobecné či doplňky
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Jo už mi to jde taky na mojí "vykopávce" (předtím to chtělo nějaký program). Karle, přimlouvám se za "zelený" to nech doma. Opatrně a s červeným. A opravdu nejde do nové Libera vrazit indučku třeba z posledních Favoritů ? Ta příšerná cena za origo indučku mi vyrazila dech. Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Jo. Asi si dám závody s manželkou,jen nevím jak ji do toho uvrtat :?:
A teď k cívce. Samotná cívka připomíná spíš cívku nebo jak se říká zapalovací trafo např. z felicie primár má pouze 1.28ohm!!!
Jádro poměrně malé a také energie na sycení bude malá/proud/
s spínací tranzistor by to nemusel vydržet.Doufám,že to nemusím zdůvodňovat.Psal jsi že "kanibalíš" na Justy,tak tam bych skusil hledat.Ti šikmoocí chlapci nejsou žádní hlupáci asi použili stejnou :!:
K.
:x
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

No to je ono, Jenže "odnést" si tak můžu něco z Justy s karburátorem. A Oply měly taky cívku dost podobnou aspoň určitě Rekord. Já se řídím heslem je to auto na 12V tak pokud se "to" dá nějak přišroubovat - určitě to pojede. Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

To co řešíme je stříkačka, karburátor bude mít určitě jinou zapalovací soustavu už z principu.U stříkačky se tvaruje"obdélník" co otevírá vstřik-/y/ a má to na starosti řídící jednotka a patřičná čidla.
Jo, máš možná i pravdu ale...co impedance primáru, vždyť spínací prvek
není kotakt/+kondenzátor/ale jakýsi tranzistor který má omezené U cb /to je povolené napětí kolektor-báze/ a také I. C. když to nedodržíš může se stát že se tranzistor-/y/ prorazí nebo opačný případ, že cívku nedostatečně nasytíš a pak ve vyšších otáčkách nebude dost energie a motor bude vynechávat.
Je to tak :?: Co si o tom myslíš :?:
K.
:shock:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Ano přesně v tom oplu a posledních Favoritech byly vstřiky a "počitadla" Sice ještě dos primitivní, ale natolik složitý, že se doma nedaly opravit. Proto si myslím (nechci tvrdit,že na 100%) mělo by fungovat použití těchto induček. Jde o to, že kdysi mechanický přerušovač poskytoval indukčce trochu "zparchantělý" obdélník a kdežto bezkontaktní přerušovač (a to už dobrých 25 let ve světě a dvacet u nás) dělá pro indučku "pilu" taky ne ideální, ale indučnost má přeci tu vlastnost, že se ji líbí "skoková změna. Pokud by primár neměl vydržet proud , byl by dost poddimenzovaný. (Myslím dost slabý drátek), Ale energie daná "plochou pily" musí být srovnatelná. U Opla něco "sežral" jakýsi posilovač jiskry, což byla krabička u indučky( určitě LC člen) , ale na druhé straně pro Libero by mělo stačít 75% ebergie ( tři jiskry) na otáčku. Karle můžeme takhle pokračovat ,máš slovo Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Dík.
"posilovač jisker" je ve skutečnosti tranzistorový zesilovač/spínač/ a je proveden jako monolit, kde vstup je buzen akčním členem a bývají to:fototranzistor.Hallova sonda a v neposlední řadě jako u Favoritu indukční snímač coby alternátor nebo cívečka podobná magnetofonové hlavičce. Může být umísněn i přímo v rozdělovači a to bude asi náš případ.
LC člen bohužel neznám.A co se týče impedance tam jde hlavně o složku indukčnostní, nezaměňovat s ohmickou protože tato indukčka pracuje se střídavým/tepavým/ proudem a chová se podle toho.Proto průměr a odpor vodiče je jeden z parametrů primárního vinutí dané cívky.Dúležitý a rozhodující je počet závitů a vlastnosti magnetovaného jádra.A v tom to je. Třeba to, když zákazník nahradí z neznalosti cívku Favorita cívkou z Š120 zničí si tu krabičku co je mezi cívkou a rozdělovačem.Pak se hájí slovy:dyť je to ze Škodovky.
Ale neví co způsobil,my víme...
Tak,a hezky to rokošať :!: a máš slovo... :D
K.
director.gif
Naposledy upravil(a) Karel dne pon kvě 05, 2008 2:36 pm, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Karle souhlas. Ten posilovač jiskry složený z kondíku a cívek byl před lety v Amaterském rádiu a šikulové to do aut dělali. (jako jiné pitomosti) Jakou to mělo účinnost nikdo neví, ale polovodičové bezkontaktní zapalování situaci změnilo. Teď nevím, zda-li má nové Libero stejné zapojení jako Justy se vstřikem, kde do jednotky (počitadla) jdou dráty od rozdělovače a jiný od cívky. Je však jasný, že impedanční přizpůsobení zdroje- výstup z řídící jednotky musí odpovídat impedanci cívky. To ale nemám možnost změřit a tak jedině vypočítat ze změřené indukčnosti (mH) cívky a ohmického odporu. Zapomeneme, že to má i nějaký pikofarad. Kdo si s tím poradí, může "vekslovat" indučky jak si spočítá.

A další- náklonoměr si koupím . Taky si myslím, že se musím někdy převrátit. Ale kam nastavit šipečky "přípustného" naklonění. Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Jedině ocejchovat :!:
Je to dobrý nápad na příští sraz jako atrakce.Sedneš do vozu a ostatní Tě budou převracet.Doporučuji tuto akci tak nejlépe po 22.hodině.Kameru a osvětlení zajistím :!: Těsně před převrácením nastavíš šipečky.Jak jednoduché a prosté.V případě zájmu veřejnosti je možné vybírat vstupné.
K.
toothy10.gif
Naposledy upravil(a) Karel dne stř čer 20, 2007 1:46 pm, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

K tomu "cejchování" přidám i poznatek k dotahování šroubů na hlavě válců bez momentového klíče. Víš jak? No přeci půl otáčky před prasknutím šroubu! . Mám kamaráda, který českou golou trhal šrouby M10. Dnešní ráčny i ty za 500 stovek, však v tomhle případě fungují jako momenťák. Bohužel jen jeden pokus. A můj synek mi dokázal ráčnu za 280,- Kč ohnout. Kdo nevěří na příští setkání ji ukážu. Vozím ji v autě.Sice nefunguje jako ráčna, poněvadž je zavařená, ale hodí se k výměně kol. Ale ještě mám jednu elektrickou lahůdku. Jak se pozná bližicí se "ende" baterky. Já si pořád říkám, že je to svícením a dalšími odběry (pozor i pitomý rádio je významný odběratel proudu v Liberu, kde alternátor není silnou stránkou.) Ale čas od času je znát, že v baterce už moc kapacity nezústává. I při jízdě za Karlem v Tisé jsem vypínal do terénu světla. Tam byl dost vážným žroutem proudu ventilátor chladiče, který se točil skoro pořád. A to vlastně nevím,. kolik má watíků.(150-200?) Životnost baterky se počítá 7 let, ale měl jsem origoš baterku 10 let v polským Fiatu a celou zimu točila jako vzteklá. Teď však po třech letech měnila baterku v autě jedna paní u nás v práci. Jeden článek kaput (tedy myslím si to, protože baterka neutočí startér i celou noc nabíjená a nová super tak, že uhlíky to nebyly. ( Zlatý asfaltová baterky!!! a dynama -prastará oktávka mi jezdila a stratovala mechanicky ovládaným startérem i s dvěmi proklemovanými články Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Ale no tak, dynama a "asfaltový"baterky jsou už po právu v muzeu.
Alternátor v Liberu má 45A při 14,5V/budeme uvažovat a počítat se 14V :!: to znamená, když je vše v pořádku 630W .Slovíčkem "v pořádku" rozumíme řemen,řemenice přívodní kabel k baterce svorky kabelová oka a v neposlední řadě všechny kostry.Pochopitelně 100% stav alternátoru. Osvětlení v předu 2x 45+2x5W,palubní deska 15W.Zadní 4x5W ,zapalování do 50W čerpadlo10W.Takže základní spotřeba je do 200W.Spotřebiče které používáš "někdy": Mlhové světlo 21W,motorek topení max 100W Celkem 321W. Motorek pokud máš chladící soustavu v pořádku tak sepne jen v koloně případně pri mimořádném zatížení motoru U mně tak jednou za týden na 1-4 minuty asi,abych věděl, že ho tam vůbec mám.Tak, to je celá polovina výkonu který je k dispozici na alternátoru. Zbytek je rezerva k uhrazení deficitu po startování a pro napájení dalších mimořádných spotřeb jako souběh /zadní okno oba stěrače topení motor chlazení výfuku a ostatní mimořádné situace.Zatím jsem neměl důvod abych v běžném provozu musel dobíjet baterku-y a aut mi prošlo rukama dost.
Shrnuto:
Když se o auto aspoň trochu staráš a máš "elektriku v cajku" tak o baterce ani nevíš/mimo běžnou kontrolu a údržbu/ Jest-li jsem něco opomněl tak mně doplň a máš slovo:
K.
notworthy.gif
Nikdo není dokonalej.
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od peple »

Ventilátor výfuku asi vyčerpává baterku nejvíc.
Když totiž zaparkuju, tak se asi ještě třikrát zapne a vypne než ochladí na potřebnou teplotu..
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Světla trochu víc 2x55+2x5 v předu a asi celkem 15 vzadu a palubka dejme tomu 6x 2,5W. A to když vypnu, tak se zdá, že dobíjení vylepšuje do baterky. Bohužel časté starty( i když mi to startuje nadprůměrně dobře) vytváří asi dost velký deficit a tak musím občas nějakou energii dodat z nabíječky. Napětí na baterce když začnu dobíjet bývá 11,8 až 12,2V. Zkusím změřit bateru po nějakém aspoň 10km dojezdu. Teoreticky si myslím taky, že alternátor musí bohatě stačit a tak uvažuji, že už baterka nebude bezvadná. Já u všech aut aspoň 2x ročně kontroluji hladinu elektrolitu, i když se jedná o baterku "bezúdržbovou" Někdy (jako letos v červenci)když je mimořádné teplo delší dobu, přidám i kontrolu po nějaké delší jízdě. Vždycky se tam dá dolít aspoň trochu destilky. Vážně uvažuji o pořízení Libera novějšího, ale na druhou stranu prodat tohle někomu, abych ho měl do týdne doma,že je baterka v pr... a řekli mu v krámě, že tenhle prťous stojí 1800 Kč je taky dost blbý.Baterka je v tom mým taková, jaká má být a v tom co jsem prodal už někdo udělal jiný "oka" , a nacpal do toho baterku asi z feldy( Fábie?)44Ah. Zdála se mi špinavá a tak jsem ji v tom nechal(taky byla přez léto vybitá).Asi byla novější? čert ví.Novější Libero, jak jsem si u Jardy všiml má baterku pod sedačkou řidiče a tudíž dost dlouhý přívod na startér. A taky ji musí být v zimě zima. (U mě je ještě v teple)Teď, když jsem ji včera dobil, startér točil jak víno. U Conráda prodávají za 1700,-Kč malou baterku (myslím gelovou) ale nevím, jak by se ji líbilo tohle dobíjení. Má míň Ah, ale menší vnitřní odpor a tak je schopna dát i větší proud. No nevím. Máš-li nějaké zkušenosti- sem s tím. Dědek
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2471
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od covex »

Ted mi uz par mesicu libero pri startovani skuhralo, rikal jsem si ze dlouhym stanim se baterka vybila, ale ani dlouhou jizdou se nedobila, takze jsem nedavno definitivne nenastartoval. Koupil jsem baterku novou - popis viz
http://subaru-libero.cestovatel.cz/foru ... c.do?t=388
Pri vyndani stare jsem zjistil, ze tam byla jakasi nemecka mrcha 45Ah 190A. Ma tam byt ale 45Ah 330A, kterou jsem i koupil a zase to startuje dobre. Doufam to vydrzi.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
pb
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 78
Registrován: čtv lis 17, 2005 3:16 pm
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Příspěvek od pb »

Originál baterka Panasonic z roku 98 mi letos na jaře chcípla poté, co žena nechala 2x po sobě zapnutý světla u zaparkovanýho auta.

Ale předtím celou zimu běžela bez nabíjení.

(Mj. jsem teď právě po tomhle zážitku nechal namontovat automatický rozsvěceč a zhasínač světel)
Karel píše:Zatím jsem neměl důvod abych v běžném provozu musel dobíjet baterku-y a aut mi prošlo rukama dost.
U Favorita to bylo běžné.
U Libera se mi to zatím stalo jednou (nepočítám-li případ nahoře) - na táboře jsem odbíjel AA tužkovky, dvě sady. Celkem 6 Ah. Když se druhá sada nabila, kontrolky na palubce přestaly svítit. Napětí akumulátoru 8 V.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

U mě baterky dostávají zabrat startováním. Ráno do práce necelé 2km- dost z kopce motor ve velmi nízkých otáčkách(alternátoru by to nemělo vadit i když... )Dopoledne skoro každý den aspoň 1x na poštu atd- start a dva km tam po 10-ti minutách opět start a zpět. Ve 14.00(někdy déle) opět start a cesta do kopce domů.V 15.20 opět start a cesta dolů na autobus pro ženu. Čekání cca 5-10min a opět start a cesta do obchodu, a zase startování a cesta 2km k dceři a do půl hodiny opět startování a cesta domů. Je to do kopce a pěšky s nákupem se mi nechce šlapat a tak "stále startuji" Spotřeba v létě 8-10l s Liberem a 6-7l nafty s Octávkou.Ve sněhu a mrazu v zimě zhruba dvojnásobek. Tak se žije na horách. Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše:U mě baterky dostávají zabrat startováním. Dědek
Každá baterka má 3 hlavní údaje:napětí,jmenovitou kapacitu např 45Ah a to důležité startovací proud.
Jmenovitá kapacita je hodnota když vybíjíš baterku stálým proudem/0,05C/20/ to je 5setin kapacity po dobu 20hodin do konečného napětí10,5V
Startovací proud /u nás 300-400A/ je to nejdůležitější.Obecně to znamená,že čím baterka dražší tím by měla mít větší startovací proud.Neplatí o životnosti.Co se týče baterek spec.gelových startovacích tak jsem měl v ruce z USA "OPTIMA" s vysokým startovacím proudem 960A ale kapacita byla stále jen 45Ah. Byly vyvinuty pro armádu, kdy i po prostřelení je možno ještě nastartovat /to ten gel/ ale cenou byly 3x-4x dražší a trh je nepřijal . Použití by bylo nejspíš 2,5l disl v zimě ale 1 max 2 starty a uložená energie je fuč.Při odběru2,25A po dobu 20h se tváří jako normální baterka .A příklad ze života:Dopravní podnik na zkoušku koupil 2 baterky a dali je do autobusu Kapacita Asi 60Ah /2ks/ startovací proud 2600A! ráno mráz motor ochotně naskočil/což se až tak často nestává/ všichni spokojeni :!: nastalo poklepávání po ramenou ALE po 1.hodině volá řidč z konečné , že nenastartoval :!: důvod jasný: zapnuté topení, osvětlení a čekačka 1/2 hodiny a kapacita jen 0,05/C20 nestačila takže baterky šly spátky do skladu a snad s jednou jezdil spokojeně služební Tranzit :?: nebo co.
Je to baterka sice dobrá ale pro specifický provoz.Rozměrově nevím jestli se Ti tam vejde, když ji potom uživíš v Oktávce tak by myslím za pokus to stálo. Musím končit, povinosti zase volají - předávám slovo:
K.
:D
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše:Světla trochu víc 2x55+2x5
Ano Pokud budeš mít H4ky tak 2 x 60 W , to máš pravdu,no kdyby Ti výkon přesto nestačil tak by tu bylo ještě řešení: výkonější alternátor například dobře dosažitelný z Felicie 1.3= 14V / 70A. Když máš plochý řemen tak bez ůprav, jen upravit napínák. V případě klínového vyměnit řemenici.Taky jsem to zvažoval /přes týden jízdy do 3-5 km / a zatím startuju.Asi počkám.
K.
:roll:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Karle, bohužel to bude baterka. Včera jsem byl za Příšovicemi (Turnov) na rybách (mimochgodem se dařilo a přivezl jsem domů dva kapry přez čtyřicet)a při cestě zpátky za Turnovem hned dva semaforý (práce na silnici a v kopci. Během desetiminutového čekání 2x soustil ventilátor chlazení a po krátké zastávce (na vych...) opět baterka měla dost málo na startování. Dále už to bylo dobrý. Když jsem přijel domů v-metr ukázal 12,2V - po nastartování 13,4V možná málo? Když vypnu světla o 0,2V napětí stoupne a za chvilku zase 13,4V Na volnoběh i když jde motor tak na 2,5tis. otáček. Možná, že znáš ty žlutý "trojkombinace" na kempování( straovací kabely,kompresor a světlo. Je v tom gelová baterka 17Ah s překvapivě velkým startovacím proudem (až 250A). V zimě jsem s tímhle startoval synovi diesla GOLFa a auto to nastarovalo. Baterka je pak hned prázdná, ale na tu velikost - no byla by to paráda do Libera až na ten režim dobíjení. Tohle ma elektrický obvod pro nabíjení, který baterku "odpojí od nabíječky při dosažení " nějakého napětí" (13V?)
U "Conrádů" za ni chtějí tuším 17 stovek tak nevím. Tam kde prodávají "normální" olověné baterky to vůbec neznají a přitom nové motorky s elektr.startérem už nic jiného neznají. A když jsem se tak rozepsal- v rubrice prodám-koupím je třistatisíc položek. Psal jsi, že "zeleňáska" máš z Jičína.Kdyby to bylo možné, mapiš mi nějaký konkrétnější odkaz. Moc díky Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

20.9 jsem psal: http://www.autostarsy.cz
K.
:(
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Karle, díky. Teď v nabídce jsem nic nenašel, ale v pátek(sobotu) jedu do Jičína s manželkou ke tchýni a v tomhle autobazaru se zastavím. Vím kde to je. Před mnoha lety tu jezdil Šťastný motocyklové závody a když nespadl i něci vyhrál. Dám vědět jak jsem dopadl. Dědek
Odpovědět