výměna rozv. řetězu

Všeobecné či doplňky
narkomanix
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 102
Registrován: stř dub 04, 2007 7:53 am
Bydliště: Jeseníky
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od narkomanix »

prosim prosím to katalogové číslo tooho řetěza vyvažovací hřídele od škody by někdo z vás neměl hodne by se šiklo :D
jinak se nehnu dál
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Mis.us »

Kluci,kdo máte zkušenosti s rozebranym motorem,tak bych potřeboval jednu radu.Když mam volnej řetěz,může v určitej moment motor jakoby zvonit??Když se jede 120,tak motor zvoní/rachtá nepřetžitě.Vodítko jsem měl totiž uplně povolený po mechanikovi, jenom jsem ho dotáhnul a nijak neštěloval,v manuálu jsem koukal,že se má přitlačit k ozubenýmu kolu co je na klice,jenže to už jsem měl hliníkovou skříň s vodní pumpou a olej.čerpadlem na karteru.díky všem co mi pomůžou/poraděj.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Lubomír »

Tomu mechanikovi bude treba sa ešte nemnožka poučiť o remesle - nedotiahnuť nejaký element tak hlboko v motore je teda u mna -10 (upná strata desiatky), lebo dve 5ky je málo. Už by som mu nedovolil siahnuť na motor, lajdákovi, čo vyvede nabudúce?
Ale k veci:
1. motor je už v 120tke na hranici svojich možností - je zaťažený naplno - a to mu samozrejme po diaľnici po pár desetitisícoch vezme dech tak jako tak, nedoporučujem trvale používať motor v tomto režime, a ešte mu dávajú zabrať kvalitné české dialnice a cesty v Prágli taky (nerovnosti povrchu)
2. režim plného zaťaženia sa prejavuje kovovým klepotom staršieho motora - vôle sú tak velké, že olejová vrstvička v ložiskách neunese sily, a kov na kov je umíráček
3. vytahanú reťaz "po oprave" motoru má na svedomí asi kvalita toho mechanika - v tom vodítku reťaze sú také malé dírky na prívod mazacieho tlakového oleja. Na staršom vodítku bývajú "zatiahnuté" opotrebením alebo zanesené sajrajtom z oleja - sú to jedny z tých jemnejších prietokových prierezov v motore - ak ostanú nepriechodné, a reťaz neni poctivo mazaná, a sa opotrebuje velmi zavčasu. Doporučujem skontrolovať priechodnosť tých otvorov, ja ich vždy prestružujem vrtáčikom na plošné spoje. Je ich tam viac, treba ich pohľadať a prečistiť. Inak marná výmena reťaze - odíde.
4. Vytahaná - opotrebovaná reťaz - sa nedá "našponovať" pritlačením vodítka, vôla zostane. Treba novú reťaz, kratšiu
5. Ak ten hluk pochádza z reťaze, reťaz pri vyšších otáčkach odstredivou silou zasahuje také rebro na odliatku "prsou" motora a zvoní, v oleju sú potom vidieť aj lesklé čiastočky - pri vypúšťaní sa zalesknú.
Sečteno podtrženo:
- reťaz pripraviť novú a vymeniť, dotiahnuť nepomôže. Nezabudnúť demontovať a prečistiť aj teleso vodítka (blbě sa demontuje , lebo drží osovú polohu hriadeľov, ale ak je opotrebovaná aj tá vidlička viac ako milimeter, treba to vymeniť za menej opotrebovaný kus).
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Mis.us »

a sakra,ty částečky jsem myslel že jsou z ojničních ložisek,protože čerpadlo jsem repasoval kvůli špatýmu tlaku oleje,často se za jizdy rozsvěcel,ale po přestružení díry a výměny hřídelky je to dobrý,jenže jak bylo povolený to vodítko,tak spodní kolo od řetězu pochodavalo jak jen mohlo,to nejspíš způsobilo vydření vodítka a už to pochoduje furt,tim pádem to i zvoní,to je jen moje představa a asi to tak bude na 95%,já už do toho motoru nepolezu,protože bych musel zase přetěsnit vanu a dávat nový těsnění na vodní pumpu i karter. jinak když se mění řetěz,tak musí ven klikovka?a pak teprve vyndám vodítko i s řetězem?


tady se koukni jak to bylo povolený,ten šroub byl upně vytočnej a díky tý hliníkový přepážce nevlítnul do motoru.

http://www.fotoalbum.cz/subaru-e12-libe ... 9/#1398250
Naposledy upravil(a) Mis.us dne stř pro 28, 2011 12:29 am, celkem upraveno 2 x.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Lubomír »

hm, na fotke je vidieť vôla - vyťahaná reťaz - všimni si, že tie články na úrovni toho šroubu majú divný uhol - prehnutie - to nemá byť, za chodu motora sa to pri akcelerácii a ubraní plynu prehýba dovnútra a von, a časom brúsi z prepážky - niekde som dával fotku, jak to vypadá - to už ale mal ten motor fakt hodne najeto, (ale po výmene reťaze jazdí u Vlada vo Zvolene dodnes, takže opravitelné). A reťazí som vymenil doteraz iba 6 kusov, viem o tom svoje :D
takže smelo do toho, vymeniť to, stačí aj škodivinková retiazka, ale bacha na smer montáže tých dieročiek, čo sú v článkoch - musia ísť oproti tým tryskám vo vedení aby sa reťaz správne mazala...pretesnenie nie je problematické, problém je dať dolu bez pokrivenia ten karter, obyčajne drží jak luteránska viera, tak ho obídem s nožom a ide, ale iba kladivom na nôž, inak, ručne bez šance oddeliť beztrestne.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Mis.us »

Lubo,je mi jasný že víš o čem mluvíš,protože už si na těch motorech dělal,jen se chci ještě zepotat,jestli musim vyndat klikovou hřídel,když budu měnit ten řetěz,nebo se vyndat nemusí? Vzpomínám si,že když jsem odšrouboval vodítko při čištění motoru před generálkou,tak se mi nepovedlo řetěz sundat ..díky
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Lubomír »

Klukovka nevie o výmene reťaze. Je to pri velmi velkej šikovnosti vymenitelné nad jamou bez demontáže motora, ale ja som to vymieňal iba raz bez demotáže motora, inak vždy na vymontovanom, ale vždy bez demontáže piestovej skupiny a kľukovky, stačí dať dolu karter a sanie olejového čerpadla. Na staršom rozhodne treba ohnúť plech od podbehu, inak tam neni ani vidieť, novšie tam má plast, ten ide dať dolu, ba aj vyvesiť tlmič, tak si to viem predstaviť, ale koleso musí ísť dolu, to je jasné - aj nad jamou. Jo, na staršom som odmontoval pravú stranu nosníka pod motorom a celý motor sa vyklonil (na panenke) tak dolu, že sa to dalo robiť - inak nebolo ako založiť ani sťahovák na reťazové koleso, (- používaj velké šrobováky proti sebe ako páčidlá) ani poklepať pri montáži nazad, trochu sa to priečilo (už pri nahodenej reťazi - je "krátka")- nezabudni správne načasovať vyvažovaciu hriadeľ, sú tu na to návody. A pochvál sa úspechom. Držíme to palec, staneš sa pokročilým Liberátorom pred maturitou z predmetu Libero :D
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Mis.us »

takhle jsem dělal olejový čerpadlo:
karter byl dole,protože jsem potřeboval přestružit díru na hřídel olej.čerpadla,jen mě štve,že budu muset dávat zas nový těsnění,nu což,díky bohu,že vše ostatní je v cajku...

http://www.fotoalbum.cz/subaru-e12-libe ... 9/#1398249

motor ven dávat rohodně nebudu,resp.nemam na to náladu,ten řetěz holt vyměnim a dám tam i nový vodítko.jeden motor mam na autě a druhej mam dole na ponku,ten co je na ponku je celej odstrojenej,tak jsem na ten řetěz koukal a ozubený kolo na klikovce je zajištěný perem,tak to snad vypáčim majzlem a šoubovákem...díky moc za rady Lubomíre!
Naposledy upravil(a) Mis.us dne stř pro 28, 2011 12:28 am, celkem upraveno 1 x.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Lubomír »

Tak nech to už jazdí, aj ten tvoj unikátny kus si zaslúži starostlivosť, tak mu ju daj. ...Lenin a Libero - večne živý. :lol:
P.S. šroubovák a majzl nefunguje. vedie k vzpriečeniu...a nadávkam. Mne fungujú dva šroubováky proti sebe....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2467
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od covex »

Takhle vypadalo u me voditko retezu, kdyz byl vytahany:
subaru-libero-voditko-retezu.jpg
subaru-libero-voditko-retezu.jpg (67.82 KiB) Zobrazeno 19621 x
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Lubomír »

jo, jo, ta vytahaná reťaz sa tom kuse pekne podpísala...kupuješ nové vodítko? - je to najlepšie, ale ak potrebuješ motor iba "dojazdiť" (je už opotrebovaný aj tak, škoda do toho moc investovať) - a by si chcel použiť tento kus s novou reťazou, musí sa odbrúsiť ten hliník, čo sa tam objavil v drážke - jednoducho vybrať hliník do hĺbky aspoň pol milimetra, aby sa neobjavoval obrus v oleji neskôr.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2467
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od covex »

To je fotka z doby GO motoru. Retez i voditko je nove.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Lubomír »

ale príspevok ponechám, môže sa ešte niekomu hodiť...
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Mis.us »

v průběhu tejdne jsem měl venku motor.Vyndal jsem původní vodítko a řetěz.Řetězu se mi zdálo nic neni,ale stejně jsem dal novej,vše jsem nastavil a při doklepnutí ozubenejch koleček zpět na místo jsem si všiml,že ozubený kolečko,který pohání olejový čerpadlo má nadměrnou vůli po svý dýlce.Přesnej čep,na kterym kolečko je,jsem naklepl víc ven směrem z karteru,aby se ozubení mohlo opřít o osazení zmiňovanýho čepu,vůle tam už nebyla,jenže zádrhel je v tom,že motor vydává pořád stejný pazvuky,takže to bohužel typuju na šály.proč?-motor zhruba po 700km od generálky začal špatně mazat kvůli nezgenerálkovanýmu olejovýmu čerpadlu(pořád se rozsvěcela kontrolka mazání),takže se šály nejspíš přidírali, až vznikla dostatečná vůle na to,aby motor dělal randál,v oleji je nadměrný množství hliníku a tolik by z vodítka určitě nebylo,takže zatim to vypadá na předělání uložení ojnic a kliky... :cry:
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Mis.us »

Tak,byly vydřený ložiska na klice a ojnice měly vůli jako kráva,proto ten kravál.Šíííílený,ztráta peněz,času,života!!
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Pexon
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 12
Registrován: stř čer 13, 2012 10:02 am
Typ Libera: 93
Bydliště: Stara Boleslav

Re: výměna rozv. řetězu

Příspěvek od Pexon »

Zdravim vas,mam tady na vas dotaz??kdysi sem vlastnil Suzuki Super Cary,skvely vozitko a koupil sem ho v Hostivicich-a schanim nějaký kontakt nebo e-mailovou adresu nebo nějakou webovu stránku pokud je možné a někdo midobře poradí.-pac schanim nejaky Liberko

Děkuji moc
Odpovědět