Re: alternátor
Napsal: pon srp 19, 2013 9:00 am
Pokud to napětí 13V při zapnutých světlech měříš přímo na akumulátoru, tak to už je málo, pokud to napětí měříš někde na kamelových svazcích, tak ho změř přímo na akumulátoru, neboť kabelové svazky včetně případné horší kostry tento úbytek můžou způsobit, důležité je, co naměříš přímo na akumulátoru. Pokud by napětí klesalo pod 13V i se zapnutými světly a bez světel by bylo výrazně vyšší, znamenalo by to nízký vygenerovaný proud z alternátoru. Vady usměrňovacích diod nebo regulátoru alternátoru tak časté nejsou, ale můžou být také příčinou. Častou příčinou v těchto případech bývá "přestřelená" některá větev vinutí statoru odletujícím kamínkem nasátého a vymrštěněho rotorem - bohužel častý jev díky umístění alternatoru nízko vzadu a blízko zadního kola. Něco podobného se mi stalo kdysi i u vrtačky Narex, kdy mi na zemi ležící vrtačka při otáčkách nasála drobné úlomky sutě ze země a vnitřní lopatky větráčku doslova vystřelily tyto úlomky do vinutí a na několika místech přerušily. Stejně je to i s prachem poletující okolo motoru. Statorové vinutí je sice z velmi silného 2 mm měděného lakovaného drátu a tak kamínky většinou drát nepřestřelí, ale jen odrazí ochranný lak a v tomto místě drát začne rychle zelenat, vykorodovávat a po zeslabení se nakonec přepálí. Oprava spočívala v rozebrání altíku (odvrtání komplet všech 7 zarezlých šroubů a náhrady nerezem), v odškrábání laku a měděnky z poškozených míst Cu drátu, sletování drátu cínem a přelakování. Se zapnutými světly a za mírně vyšších otáček by napětí nemělo klesnout pod cca 13,8 V.