Stránka 1 z 4

Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: pát zář 28, 2007 9:02 pm
od Aja+Dandy+2
Nový typ. Je celkem jednoduché, lehko se vyzkouší, je strašně špatně přístupné a asi odchází, protože na vrakáči v Hostivicích jsem si vymontoval poslední asi z 5ti aut. Jsou to 2zalité cívky,takže se ani nedá moc opravit, jen hodně opatrně rozebrat a vyčistit a promazat pístky co jsou uvnitř. jak je cívka pryč tak příjemnou zábavu
Obrázek

Obrázek
:?

Napsal: pát zář 28, 2007 10:56 pm
od Martinekk
S týmito ventilmi je to asi takto: Z nejakého staršieho liberka sme odmontovali tieto ventily, že aspoň budú do foroty. Keď som ich meral, jedna vykazovala nekonečný elektrický odpor, teda prerušené vinutie. Rozobrať sa to nedalo, zaliate v plaste, trčia iba prívody na hadičky a dva fastony. Vlámaval som sa do neho ručnou pílkou na železo. natrafil som na prívod od cievky k fastonu, a odmeral som teda cievku, aona bola dobrá! Chyba je v zlom spoji medeného drôtu a konektora. Studený spoj, alebo sa do tohto zrejme krimpovaného spoja dostala vlhkosť a dielko skazy dokonala. Takže dostať sa k týmto spojom, naspájkovať a musí to fungovať ďalej.

Napsal: čtv lis 01, 2007 10:32 pm
od Loser
Nevite nekod kde se to da v okoli moravskosleysekho kraje sehneat??? Nebo jestli to nekdo mate poslali bz jste mi to na dobirku???

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: pon říj 20, 2008 4:21 pm
od Martin
Fotky jsou moc pěkné,ale nevidím na nich žádná čísla či označení.Nevíte někdo náhodou
jaké má ta součástka označení?Martin

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: úte dub 14, 2009 12:02 pm
od milos tresl
Dobrý den,jsem majitel liberka r.výroby 97.Nedávno jsem byl na rybách kdejsem potřeboval zapnout náhon i na předek a bohužel uz nejde vypnout.Podtlakovy spínač už nereaguje na el.impuls.Mužete mi někdo poradit rychlé a jednoduché odstraněni této zavady i za předpokladu že nebudu moci v nejbližší době použivat přední náhon.Děkuji za rady.Miloš

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: úte dub 14, 2009 6:03 pm
od Martin H.
Prohoď hadičky na membráně.

Martin.

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: úte bře 09, 2010 9:08 am
od artvandal
Tak ted presne tohle shanim. pokud sem to spravne vycetl, tak oznaceni je: 33145KA191 (33145 - VALVE ASSEMBLY-SOLENOID)
3 - ventil.JPG
3 - ventil.JPG (95.02 KiB) Zobrazeno 31327 x
psal sem do Beta Hase tak uvidim jestli odepisou. kdyby jste to nekdo mel doma a nepostradal tak to ocenim:)

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: úte bře 09, 2010 9:13 pm
od covex
Cena z 22.6.2009:
33145 Valve assembly-Solenoid 33145KA191 2562,-

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: ned bře 14, 2010 8:15 pm
od Tuti
Předpokládám, že je to zase jen solenoid-ventil s funkcí otevřeno/zavřeno. Ty jsou většinou jen zatuhlé nebo zalepené a dají se rozchodit, určitě to stojí za pokus. Jestli máš "avomet", proměř odpor mezi párem ovládacích kontaktů. Když tam bude nula nebo nekonečno, je špatné vinutí a pak je to v háji. Když naměříš nějaký odpor, pust se do oprav. Jestli ventil vypadá orezle, doporučuji ho tak na dva - tři dny hodit do nafty aby rez odlehla, pak ho očisti a opatrně rozdělej (tak aby šel zase dát dohromady :) ). Vyndej to co je uvnitř - nejspíš to bude váleček a pružinka. V nejhorším bude ruplá nebo urezlá - pak bys musel sehnat nějakou co tam bude pasovat (z propisky, nějakého tlačítka nebo z modelřské prodejny - hlavně nesmí být tužší než ta původní). Když všechno pročistíš a dáš zase dohromady, na 90% to bude fungovat.

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: pon bře 15, 2010 8:48 am
od covex
Nijak podrobne jsem to nezkoumal, protoze ten muj volnobezny ventil mel nekonecny odpor, ale neprislo mi, ze by to bylo rozebiratelne... minimalne ne jinak nez louskackem na orechy... vypada to cele dost zatavene.

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: pon bře 15, 2010 5:02 pm
od Tuti
Samozřejmě máš pravdu, že tyhle věci nejsou dělané jako rozebiratelné. Nevím jaké je provedení zrovna ventilů na 4wd, já jsem popsaným způsobem rozhýbával ventil co na starším pouští podtlak k membráně startovací klapky a ten šel v pohodě otevřít po rozehnutí kovových paciček. Kouzlo podobných oprav je v tom, že nemáš co ztratit, takže se vyplatí to zkusit třeba i s pilkou. Jo a není vyloučeno, že by se ventil mohl umoudřit třeba jen tím naložením do nafty a následným profoukáním.

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: úte bře 16, 2010 8:40 am
od artvandal
to ja s nim vyzkousim vsechno co tu pisete, jen ho nejdriv musim dostat ven:) doufam ze ted o vikendu nebude mrznout ani prset, abych se do toho mohl pustit

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: pon bře 22, 2010 9:21 am
od artvandal
Tak se mi ho podarilo vymontovat. po tom co sem oddelal vzduchovej filtr uz to celkem slo:) odpor sem zmeril a vinuti je dobry, musi to byt v mechanickych castech toho solenoidu. striknul sem do toho nakej olej na kontakty a kdyz sem to potom napojil tak to castecne fungovalo. respektive, asi 2x to slo vypnout/zapnout, pak uz jenom zapnout.
fungovalo to asi takhle:

- pri zmacknuti 4wd knofliku sel podtlak z jedny trubicky.
- pri vymacknuti (vypnuti)4wd prestal z ty trubicky jit, ale a z druhy nezacal.
- ale: stacilo jen vytahnout ze solenoidu privod podtlaku z motoru, opet nastrcit a jako by se to spravilo, podtlak zacal jit ze spravny druhy trubicky

rozebiratelny to rozhodne neni, leda fakt tou pilkou a neverim ze bych to pak dal zase dohromady, ani nevim kde je problem a kde riznout:)
nevite nekdo jak to vevnitr funguje? jako laik predpokladam, ze magneticky pole civky nejak ovlivnuje polohu nakejch valecku, ktery ucpavaj nebo povolujou pruchod vzduchu. jak rikal tuti, jsou tam asi nejaky pruzinky, ktery vracej valecek do puvodni polohy.

takze co mi z toho vychazi: bud je to jen zatuhly a mohlo by se to necim rozhejbat (nafta? konkor?), nebo je tam neco prerezlyho (treba ta pruzinka) a proto se pri vypnuti 4wd nevrati valecek do vychozi polohy. ale zvlastni je, ze staci jen prerusit na chvili podtlak v solenoidu, znovu zapojit a pak to asi ty valecky presune spravne.

mate k tomu nekdo nejakou radu ci navrh jak to zkusit rozchodit? zatim sem to nechal v tom cisticim oleji na kontakty

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: stř bře 24, 2010 8:32 pm
od covex
Jak si ten solenoid vymontoval? Samotny nebo celou desku?

Podle toho co pises, tak bych proste rekl, ze je mechanicky v tahu.
Jinak to funguje podle me tak, ze jedna trubicka je privod podtlaku z motoru a po sepnuti solenoidu se podtlak "dostane" trubickou dal do prevodovky a tam zpusobi pripnuti kardanky. Protoze 4WD ventil ma vic vyvodu, rekl bych ze ten druhy by mel slouzit k zpetnemu odepnuti kardanky (v prevodovce je myslim membrana, ktera se honi z jedne strany na druhou).. kdybys mohl tak ten ventil vyfot a popis co je kam pripojene, taky by me to zajimalo jak to presne ma fungovat. Vypada to ale, ze to bude double solenoid.. a mimochodem vysvetlovalo by to asi i to, proc po startu to jde a pozdeji uz ne.

Princip solenoidove klapky je popsany treba tady: http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid_valve ale jestli je presne tohle i v Liberu to netusim.

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: čtv bře 25, 2010 9:01 am
od artvandal
covex píše:Jak si ten solenoid vymontoval? Samotny nebo celou desku?
odmontoval sem tri srouby ty desky, povytahnul sem ji ven a z vrchu odmontoval sroubek 4WD solenoidu. ale chystam se vyndat celou tu desku a trochu ji zkulturnit, je silene rezava. ted me od toho odradilo to mnozstvi kabelu a hadicek k ostatnim ventilum, kdyz si nenapisu co kam patri tak bych to nedal zpatky do kupy :)
covex píše:Podle toho co pises, tak bych proste rekl, ze je mechanicky v tahu.
Jinak to funguje podle me tak, ze jedna trubicka je privod podtlaku z motoru a po sepnuti solenoidu se podtlak "dostane" trubickou dal do prevodovky a tam zpusobi pripnuti kardanky. Protoze 4WD ventil ma vic vyvodu, rekl bych ze ten druhy by mel slouzit k zpetnemu odepnuti kardanky (v prevodovce je myslim membrana, ktera se honi z jedne strany na druhou)
jak to funguje zvenku uz asi vim. z motoru jde podtlak hadickou do ventilu (c. 2). po nastartovani jde podtlak z hadicky c. 4. Pri zapnuti 4WD zacne jit podtlak z hadicky c. 3 cimz membranu v prevodovce prepne do druhe polohy a zapne pohon i na kardanku. pri opetovnem vymacknuti by 4WD by mel jit zase podtlak ze 4ky cimz se pohon na kardanku prerusi. c. 1 slouzi nejspis jen k vyrovnavani tlaku ve ventilu.
solenoid.jpg
solenoid.jpg (240.04 KiB) Zobrazeno 31153 x
kdyz mam ventil odpojenej, tak vzajemne pruchozi jsou vyvody 1, 3 a 4. vyvod 2 je slepej.
to chovani ktery sem popisoval v minulym prispevku:
- pri zmacknuti 4wd knofliku sel podtlak z jedny trubicky. (tedy z trubicky 3)
- pri vymacknuti (vypnuti)4wd prestal z ty trubicky jit, ale a z druhy nezacal. (tedy nesel ani z 3 ani z 4)
- ale: stacilo jen vytahnout ze solenoidu privod podtlaku z motoru (tedy c. 2), opet nastrcit a jako by se to spravilo, podtlak zacal jit ze spravny druhy trubicky (c. 4)

prave to posledni mi nejde do hlavy. stane se tam asi to, ze se ten valecek zasekne a civka ho nedostane do spravny polohy. ale proc se to spravi kdyz vytahnu privod podtlaku?
vzhledem k tomu ze to obcas zafunguje se zivim blahovou nadeji, ze je to jen ucpany:)

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: čtv bře 25, 2010 9:23 am
od covex
Dandy v prvnim prispevku pise, ze se to da opatrne rozebrat. Mozna bude stacit roztahnout ten plechovy ramecek - dole to drzi jen zacvaknute a pak uz pujde odendat spodek..

Evidentne ma ten solenoid tri stavy - bez napajeni je pripojen na vzduchovy filtr a tedy z prevodovky zmizi vsechen podtlak (z toho duvodu se taky 4WD samo odpoji pokud clovek vypne prepinac a auto necha vypnute stat), pri zapnuti napajeni se automaticky pripoji vyvod podle polohy spinace 4WD a po celou doubu behu motoru je v jednom ze dvou stavu. Muj odhad je proste ten, ze solenoid ktery je nejcasteji spinan (tzn. 4WD odpojeno, coz se deje temer pri kazdem nastartovani auta) ma uz nabehano...:(

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: čtv bře 25, 2010 9:57 am
od covex
Zkusil jsem rozebrat solenoid, ktery jsem pred casem vymenoval ja - jde to - viz viewtopic.php?f=2&t=1376&p=16135#p16135
Otazka je co s nim dal...

Mimochodem - zmeril si obe vinuti toho solenoidu?

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: čtv bře 25, 2010 11:58 am
od artvandal
covex píše:Evidentne ma ten solenoid tri stavy - bez napajeni je pripojen na vzduchovy filtr a tedy z prevodovky zmizi vsechen podtlak (z toho duvodu se taky 4WD samo odpoji pokud clovek vypne prepinac a auto necha vypnute stat)
skvela dedukce, presne takhle se to chova!
covex píše:Mimochodem - zmeril si obe vinuti toho solenoidu?
no elektrice nerozumim uz vubec, ale promeril sem ty 3 kontakty vsechny vzajemne a nameril sem:
mezi krajnima pinama 80 (asi ohmu :))
mezi krajnim a stredovym vzdy 40 (asi zase ohmu)
covex píše:Dandy v prvnim prispevku pise, ze se to da opatrne rozebrat. Mozna bude stacit roztahnout ten plechovy ramecek - dole to drzi jen zacvaknute a pak uz pujde odendat spodek..
no kdyz to do vikendu neodlehne tak zkusim sundat ten kov okolo a zkusim to rozebrat (ale mam pocit ze je to plastovej masiv). pripadne nafotim

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: pát bře 26, 2010 5:59 pm
od Tuti
Rozebírání se neboj, plechový třmen má na konci pacičky, které jsou prostrčené dirkama v destičce a upevněné rozehnutím. Když je narovnáš, třmen a destička půjdou sundat. Nepochybně se jedná o dva samostatné ventily v jednom těle. Jsou to přepínače, takže vnitřek bude malinko jiný než u toho co jsem rozebíral .. ale kdybych to měl konstrukčně řešit, vypadalo by to asi takhle:
solenoid.jpg
solenoid.jpg (67.53 KiB) Zobrazeno 31127 x
Červený váleček je železný a cívka zalitá v plastovém těle ho šoupe doprava, pružinka vrací doleva, přičemž modré špuntíky ucpávají buďto vývod 1 nebo 2.
Po sundání třmenu půjdou (asi opatrným vypáčením ostrým šroubovákem) vyndat záda s vývodem 1 a vysypat vnitřky. Vyčisti je - nenechávej je mastné, to by se to zase zalepilo. Když se ti při zpětné montáži nepodaří třmen utáhnout tak jak byl, omotej to gumovou samovulkanizační izolačkou, ta to stáhne a je věčná.
Hodně štěstí :D

Re: Podtlakové přepínání 4wd

Napsal: pon bře 29, 2010 10:01 am
od covex
Koukam ted do zapojeni elektriky a pro spinani 4WD je v elektrice vlastni relatko (k nalezeni v dutine pod sedackou spolujezdce spolecne s ECU). Tzn. ciste teoreticky by mohlo byt vadne i relatko - chce to zmerit ze se opravdu napajeni na solenoidu "prepolovava"...