Nové Liberko-nové dotazy

E 10, E 12
mastaba
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 6
Registrován: pon kvě 09, 2011 8:21 pm
Bydliště: Kladno

Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od mastaba »

Ahojky, svého Prďocha jsem si pořídila před měsícem, takže mám hromadu dotazů. :D Mám E10..

1. přidáváte do benzínu olovo? V techničáku je napsaný, že by tam mělo patřit, ale tady se o tom nikdo nezmiňujete... Ze začátku jsem to nevěděla a na 95 to jezdilo taky... No nevím...

2. Najednou z ničeho nic Prďoch nastartoval a chcípnul, chvilku jel, pak zase chcípnul... Kladívka jsme vyčistili, svíčky tam jsou nový, no možná ten karburátor, ale tam hlavní tryska (jestli se nepletu) nejde vyndat (ten šroub má hlavu totálně v....) jak by se to dalo vyčistit, nebo mám rovnou koupit nový? Možná za to může i to, že jsem natankovala o korunu levnější benzín, než všude jinde, zkusím denaturák, ale moc tomu nevěřím... :|

3. Nemá někdo náhodou pravý silentblock motoru?

Díky moc za helfnutí

Anča
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1939
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Mis.us »

starý libero má taky katalizátor,aditivum,to je uprava bezolonatýho benzínu na olovnatej-teď už jsou všechny bezolovnatý (speciál,natural 91,95 aj.),proto vymysleli aditivum to je ale určený jen pro auta bez katalizátoru,což je žigul,zastava apd,samozřejmě katalizátor v subárku mít nemusíš a pak si můžes vesele jezdit na olovnatej benzín,resp.bezolovnatej upravenej aditivem,do libera se čepuje 95tka a klidně i ten dražší,tim nic neskazíš,naopak....co se týče levnýho benzínu tak mám trochu pochybnosti,ale ten motor by to měl skousnout...

jestli ti auto chcípá na volnoběh,tak je to určitě karburátorem,nerad bych se spletl,ale když jsme ještě měli starý libero,tak nám tohle co píšu dělalo,karburátor byl zanešenej,ale do starýho libera už bych neměl co mluvit dál,protože na to tu jsou jiný majstři :-)
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od dědek »

Nenech se Misusem zmást. Starý Libero katalyzátor nemá a do benzínu nemusíš nic přidávat. Ten "olověnný" sajrajt se musel přidávat do benzínu jen u aut, která měla litinovou hlavu a hrozilo zadření dříků ventilu. Silentblock motoru lze úspěšně nahradit prastarým kulatým, používaným ve Škodě 1000MB až 125 .Taky jsem ho tam dával. Jinak se obrať na Tutiho, zda-li nemá ještě nějaký renovovaný, což byla akce se Škatulkou. Jinak Bohouši, už máš motor přehozený a co to nakonec bylo? Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1939
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Mis.us »

Mistře,starý libero katalizátor má a pasuje i na novější,akorád neni řízenej.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
mastaba
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 6
Registrován: pon kvě 09, 2011 8:21 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od mastaba »

Určitě ho má, nebo aspoň to moje má z něho zbytky. Je fakt, že mám pocit, že to na olovo jezdilo hůř...
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Tuti »

Mám ještě jeden silentblok z první várky, jinak už se chystá druhá. Cena včetně poštovného 350 Kč - jestli ho chceš, napiš mi na sz adresu.
Co se týče katalyzátoru, tak staré E12 ho měly, ale E10 snad ne všechny - možná se to lišilo podle ročníku nebo podle země určení. Ale bez olova se obejdou všechny.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Martin H. »

O katalyzátorech na starších typech tady byla řeč před pár lety. Já měl E 10ku a tam nebyl.

Martin.
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1939
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Mis.us »

a co tam místo toho bylo?
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Lubomír »

moja troška do mlyna:
- aj staré Liberko už malo sedlá ventilov zo spekaného karbidu, teda nepotrebuje olovnatý benál. ale je ochotné na olovnatý jazdiť, neškodí mu, vyskúšal som to - striedal som jedno tankovanie olovnatého a jedno naturalu kedysi. Vo výkone ani spotrebe nebol rozdiel (E10 rok84, neriadený katalyzátor)
- aj staré Liberko malo katalyzátor, ale neriadený. Samozrejme časom vypadal a zostala len tá zhrubnutá rúra, domček, zdanlivo niečo ako rezonátor, a to sa predsa dá vyhodiť a nahradiť nejakou trubkou, ale určite aj vo všetkých katalógových listoch a manuáloch tam kreslený štandartne je, aj keď videl som aj obrázok výfukového systému bez "nádoru" katalyzátoru - len rovné potrubie za vlnovcom.
- chcípání na volnobehu má na svedomí vadný odpojovací elektromagnet na volnobežnom okruhu, má ho aj E10tka s ručným sytičom, a tam býva ukmitaný prívodný kábel - ide to oškrabať a nadletovať a frčí sa ďalej, ale skusil by som určite dať dolu víčko karbecu a prefúkať obyčajnou pumpou na bicykel tú menšiu trysku , čo je blízko k parohom, je to volnobežná tryska a je tak malá, že sa dokáže zaniesť nečistotami z plavákovej komory, ak sa nevenuje pozornosť filtrom pred karburátorom, čo sa na E10tke asi dá dobre predpokladať, že nie je vymenený filter pod ľavými šoupačkami.
Tak nech oprava dopadne dobre a rýchlo, - A ohlás sa, jak pokračuješ s liečbou Liberka...
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od dědek »

18.1.2006 jsem tu někde psal, že je kulišárna to co japonci udělali na starším vydání LIBERA a bylo pro naše celní úřady spolu s čidlem teploty vydáváno za řízený katalyzátor a umožnilo dovoz tohoto vozu jako individuální dovoz aby šlo přihlásit do provozu v ČR. Po více jak dvaceti letech "tahle věc" (Lubomír tuším nazval nádorom na výfukovém potrubí) určitě nebude jako katalyzátor fungovat a natož mít vliv na emise . Tady šlo o polemiku , zda benzín olovnatý ( stejně se nedá nikde koupit) nebo s aditivy ( olovo to stejně vůbec neobsahuje , neboť je zakázáno snad ve všech podobách) a tak tedy motoru E10 a hlavně, dejme tomu, tomu co po letech rozpadu zbylo z vložky po tom co mělo být katalyzátorem vůbec neškodí. (Poločas rozpadu je tady tak deset let maximum) A ještě další součástka, která bývala součastí snahy o snížení škodlivých emisích, ale rovněž má poměrně nízkou funkční životnost. U Libera (aspoň u těch dvou co jsem měl - myslím starších) absentuje. Myslím tím tu známou nádobu s aktivním uhlím, které odsmraďovaly benzínové páry z nádrže, ale tahle věc naopak po čase způsobovala v autě typu Favorit-Forman docela pěkný smrad v kabině. Trvám na svém . Současný benzín do Libera klidně lej a ničeho se neobávej. To, že občas jede Libero jak za mlada a někdy nechce ani naskočit (mě naopak chcípalo snad na každé křižovatce) je už taková "vlastnost" Libera, se kterou musí člověk tak nějak dopředu počítat. Není to ale v benzínu , ale v opotřebení. Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
mastaba
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 6
Registrován: pon kvě 09, 2011 8:21 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od mastaba »

Děkuji všem moc, jdeme s přítelem tedy prozkoumat všechny možné kontaktíky a filtříky, které se v tomto zahadném vozítku nacházejí. Hlavně díky za tu rady s tím olovem-prdíme na něj :D

Ty silentbloky jsme objevili u jedný firmičky, která nabízí snad všechno možný, takže až změříme všechny možné potížisty tak je objednáme tam, ale díky za nabídku. Kdyby něco, tak dáme určitě vědět...
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Martinekk »

Dědku, to chcípanie motoru pri zastavení na križovatke bolo spôsobené práve elektromagnetickým odpojovačom voľnobehu... Po zohriatí motoru proste zavrel prívod paliva a bolo vybavené. Opravené vybratím vnútra, jazdí ako zamlada. Nechcelo sa mi hľadať občasne sa prejavujúcu závadu v elektrike...
Nádobka s aktívnym uhlím NIEJE za pravým zadným tapacírom, ale pod podlahou vpravo, asi v druhej tretine auta. Je to plastová nádoba, spredu chránená plechom, prichytená klipsom, s myslím 4 alebo 5 vývodmi, jeden z nich je ovládaný elektromagnetickým ventilom. Toto majú Liberká dovezené len z nemecka. Švajčiarske to nemajú. A E10tky ak je to fakt E10 origo (väčšinou sú len papiere E10, auto dávno E12 :lol: ) neviem.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Tuti »

Martinekk píše: .. chcípanie motoru pri zastavení na križovatke bolo spôsobené práve elektromagnetickým odpojovačom voľnobehu....
Příčina může být i jiná - u Bělouše jsem se docela vyvztekal s bordelem v karburátoru. Vytáhnul jsem kal ze dna komory, několikrát jsem zkoušel čistit trysku a karburátor seřizovat, někdy to i na chvilku vrčelo, ale nevedlo to k ničemu. Nakonec pomohlo razantní profouknutí kanálků kompresorem při vyndané trysce, jehle odpojovače a šroubku bohatosti směsi.
Další možnost je vyběhaná osička škrticí klapky, ta pak zavírá pokaždé jinak a volnoběh se nedá seřídit. To už je problém, repase je v domácích podmínkách nemožná a jediné řešení je sehnat zachovalý karburátor, což je poměrně vzácné zboží.
Ze zvědavosti mě zajímají ty silentbloky - jestli jsou opravdu na Libero, nač přijdou a co je to za firmičku.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
mastaba
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 6
Registrován: pon kvě 09, 2011 8:21 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od mastaba »

No karburátor jsme se snažili čistit - dostal lihovou lázeň, problém je v tom, že trysku prostě ven nevyndáme, hlavičku má úplně rozknafňanou šroubovákem. Dneska jdeme zkusit, jestli jde palivo vůbec ke svíčce, nebo jestli to bude něco s elektřinou...

Ty silentbloky jsou tady: http://www.rubber.cz/ ale ještě jsme je neproměřovali (dokud Prďoch nepojede, nemá na takovýhle věci nárok, to až za odměnu) takže ani nevím jestli tam jsou konkretně ty co potřebujeme...
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Martinekk »

Tuti, jo, to sa stalo aj mne, ale na druhom karbeci. Proste príčin môže byť vždy viac, je hafo možností...
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Lubomír »

i rozťapaná drážka voľnobežnej trysky sa dá opatrne odvrtať, potom závit prerezať na M6, a do závitu zašroubovať kus z bicyklového vedenia bowdenu - je to taká prevrtaná skrutka s hlavou pre doraz bowdenu a závitom M6, býva na brzdových páčkach na strane kolesa - mám to už za sebou, karbec funguje. Do toho šroubu z bicykla sa samozrejme vloží trysková časť zo zbytku trysky. A bacha na piliny, karbec musí von, všetko vrtať a rezať v polohe na boku, všetko prepláchnuť, ale ide to. Bola to zúfalá možnosť ako spojazdniť volnobežný okruh a ono to vyšlo....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
mastaba
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 6
Registrován: pon kvě 09, 2011 8:21 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od mastaba »

Takže lidičky,
benzín mi ke svíčkám normálně běží (jsou mokrý), jen svíčky dávají malou jiskru. Zkusili jsme koupit novou cívku, sice ne origoš (ze škodovky), ale to už jste tady na fóru řešili, že by to mělo jít. Jen nevím jestli má být ukostřená nebo ne (má trochu jinej úchyt) najednou ale jiskru to nedává žádnou. Takže je to všechno v pr... Prosím pomooc. Nemůže to být kondík na rozdělovači? Nebo kladívka? A nebo mám tu novou cívku zahodit a běžet pro originální? Ta stará se tak nějak rozškubla při pokusu sundat ten držák...
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Lubomír »

no, kondík ani nehľadaj v rozdelovači, nájdeš tam iba Hallovu sondu, teda ani kladívka tam nebudú, ale vytrieť dosucha víčko rozdelovača handrou v acetóne, to máva prekvapivo dobré výsledky. I káblom to robí dobre, kým ich nevymeníš za lepšie.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
mastaba
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 6
Registrován: pon kvě 09, 2011 8:21 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od mastaba »

Zahada vyresena - spatny kladivka, ted je jen nekde sehnat... vsude nam davaji mensi, zatim tam je jakasi repase z toho staryho (nahrada plosinky medenym sroubkem) aby jsme si byli jisti, ze to je ono a ono to fakticky chytlo :-) takze diky za vsechny snahy nam pomoci, jen prosim prosim pisnete kde by se to dalo sehnat.
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové Liberko-nové dotazy

Příspěvek od Martinekk »

No, myslím že máš fakt E10tku starú, ktorá ešte nemá bezkontaktné zapaľovanie...
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Odpovědět