nastavení karburátoru E12 38kW

E 10, E 12
prcek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 15
Registrován: ned zář 18, 2011 12:09 pm
Bydliště: Teplice

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od prcek »

Dík za typy na sedačky.
Už jsem přišel, za pomoci kámoše, na to, proč mám tak blbě zapojený podtlaky, resp. ty dvě membrány propojené hadičkou. Ta membrána u karbecu je z 12tky, která je s automatickým sytičem. Podtlak měl přidávat plyn za studena, myslím si. Někdo vyměnil automat za ruční sytič a dal tam karburátor z 1.0 a pak to i inteligentně zapojil ... :D Už jsem dal na rady Lubomíra a podtlak na rozdělovač je zapojen od víčka karbecu. Podtlaky na ovládání čtyřkolky by také měly být zapojené dobře, tak už snad zbývá jen ten ke vzduchovému filtru, ale tam je toho nějak moc bduh.gif
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od Lubomír »

Ahoj, Prcek,
Tak po prehodení ovládania predstihu by malo Liberko chytať druhý dych. Inak podla fotky máš E12tkový hrnec filtra,a tak sú tam vývody pre kompletné E12tkové zapojenie, ale víčko karbecu má len jeden vývod, ten pre rozdelovač a tak máš docela problém, čo s množstvom vývodov. Odfoť ešte kolko akých vývodov je na parohoch - v prípade , že zostali z E12tky, bude tam ešte okrem vývodu pre posilovač brzd niekoľko vývodov na hadičku priemer 5mm, na E10tkových parohoch je iba jeden vývod na ovládanie 4WD myslím.
Dve trubičky vedla seba na filtri uplne vlavo sú uplne špatne prepojené s nádobkou na odparovanie - je tam ešte nejaká? (býva odhnitá po rokoch) Hľadaj ju nad priečnymi nosníkmi zadnej nápravy zvnútra rámu - vypadá jak konzerva od kukurice a má jeden hrubší a dva tenšie vývody, (alebo asi tak 5 vývodov pre švajčiarske modely) a vedie do vej aj odvetranie tej najvyššej hadičky z z víčka plavákovej komory myslím - predpokladám, že tam mali pary benzínu na takej mechovitej hmote kondenzovať mimo tepla motoru v prúde vzduchu, ale možno sa mýlim. V každom prípade si nakúp ešte pár metrov hrubostennej hadičky s priemerom 5mm, kým sa do toho pustíš, to množstvo čo je na fotkách rozhodne nestačí a bude stuhnuté vekom a teplom.
Hrubý vývod je asi správne prepojený s odvetraním na kryte ventilov, to asi nejde zblbnúť, ale skontroloval by som stav toho vývodu - na motore E10 sa môže "stratiť" planžetka, čo sa otvára iba podtlakom, alebo je netesná, a tak do filtra odchádzajú i kvapky oleja nielen pary - zvýšená spotreba oleja, ( E12tkový kryt ventilov tam už má labyrintový odlučovač kvapiek a má iný tvar odliatku)
Lubomír
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
prcek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 15
Registrován: ned zář 18, 2011 12:09 pm
Bydliště: Teplice

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od prcek »

Ahoj,
Liberko mi druhý dech chytá jen částečně, řekl bych, že se snížila spotřeba, ale pořád jezdím tak max 80km/h na 4, nebo 5, to je jedno. Jak říkali původní majitelé :" do 80km/h to jezdí nádherně". Já si pořád myslím, že druhý dech chytí, až se vzduchová přívěra ( klapka sytiče ) otevře naplno, aby karbec mohl nasát vzduch, teď je vlastně průtok vzduchu omezen. Musím přijít na to, kde soudruzi udělali chybu, když zapojili zřejmě neoriginální karbec.
Lubomír, mal by som prosbu - ta slovenština je chytlavá :D , jak poznám, že kryt ventilů má, či nemá labyrint na odloučení oleje z par ? Případně ta planžeta, ta by měla být ve vzduchovém filtru ? A ještě jedna věc, teče mi voda z bloku motoru u trubičky, co je na propojení s přírubou sání. Trubička v bloku je totál rezatá, až rozpadající se a mě by jenom zajímalo, jak je do bloku "přidělaná". Moc zkušeností s tím nemám, ale u Škodovky byla trubička kónická a jen naťuknutá do bloku a drželo to.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od Lubomír »

Ahoj, Prcek,
tak pre labyrint na E12 je na odliatku krytu ventilov taký "domeček" vystupujúci ponad úroveň povrchu odliatku, E10 má vývod pre hadicu do filtra zboku, povrch toho dekla k ventilom je rovinný s krásne zaoblenými rohmi - odfoť to, bude diagnóza jasná. Planžeta E10 je vnútri krytu ventilov, je vidieť jej stav iba po odmontovaní krytu ventilov - príležitostne , pri nastavovaní ventilovej vôle to prever, ak máš E10 kryt. Prevedenie s domečkom nerieš...
Jo, o trubičce z bloku tady už byla zmínka - projdi témata, - taky to chce fotku esli je teda v háji trubička nebo si rez našla cetu mezi trubičkou a blokem. Zbytky trubičky musíš tak jako tak odvrtat a vsadit trubičku novou, třeba i vyříznout pro ni nový závit, nejlíp samozřejmě montovat na tmel.
A o maximální rychlosti - přívěru nutno mít v cajku, ale dej zprávu o zkoušce dojezdu a stravu brzd (nehřejou se?), umí ubrat na výkonu , taky fotka vypoví o stavu, pohrej si se šroubkem bohatosti směsi na volnoběhu, skontroluj předstih stroboskopem i reakci regulace předstihu po přidání plynu, skontroluj i rozprašovací trubku v karburátoru - je pod víkem plovákové komory pod větším šroubkem - má zárez a ten musí sedět s kolíčkem, (bývá to po "odborné" montáži smontováno obráceně, a pak to nějak nejede a nejede).(uff, ta čeština je taky nádherně chytlavá, ale v brněnskym hantecu, toš to bych to nezvládal :) ...)
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Vladino
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 41
Registrován: pon pro 07, 2009 9:37 pm
Bydliště: Trenčín,SK
Kontaktovat uživatele:

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od Vladino »

prcek píše:Zdarec všem, ještě jsem přišel na dobrou (?) věc. Stěrače, motor topení a nevím co ještě fungují, když klíč v zapalování otočím na rozsvícené kontrolky, ale při jízdě už to nejde :D . Budu se v tom muset trochu povrtat.... Jinak jsem vděčný za všechny rady, díky za ně. Nevím, kde jinde, než tady bych scháněl potřebné info. 8)
Ahoj Prcek !
Zrejme mám tú istú poruchu na svojom červenom Liberku E10. Je to v spínacej skrinke, ktorou štartuješ. Normálne sa nič nedeje, len keď je treba použiť stierače a ostrekovač, tak to každého zaskočí, že to nefunguje práve vtedy, keď to potrebuje. Ono to (občas) nefungovalo aj inokedy, len si toho všimneš až vtedy, keď to potrebuješ. Zatiaľ to riešim tak, že ak motor beží, tak chytím kľúčik v spínacej skrinke a trochu naň vyviniem tlak v tom smere, ako keby som chcel vypnúť motor, čo sa ale nestane. Ten tlak je malý na otočenie kľúčika, ale dosť silný na spojenie kontaktov vovnútri spínacej skrinky. Je to iba núdzové riešenie, ale u mňa to tak funguje. Skôr, či neskôr to aj tak bude treba riešiť zrejme výmenou. Takže Ti môžem doporučiť začať s diagnostikou práve pri spínacej skrinke. :D
Doteraz kuriózna dvojkolka v bordó-metalíze od Lubomíra...
+ bielostrieborná E12 na OR32kách(drapáky) uff!
prcek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 15
Registrován: ned zář 18, 2011 12:09 pm
Bydliště: Teplice

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od prcek »

Dík Vladino, ušetřil jsi mi hledání :D . Ona ta elektrika je celá divná, přemýšlím, zda je na tom autě něco normální ... Teď jsem si vozil zadek v novějším autě a přišel jsem na zajímavou věc - u Libera na dálkový světla skoro nic nevidím, a u toho novějšího se světla nepřepínaj, ale k potkávacím se rozsvítila ještě dálková ... :lol: A bude světlo ...Docela dlouho mi trvalo, než jsem přišel na to, jak se pouští větrák topení (vepředu, vzadu maká ), ale něco je opět včudu, neboť větrák nevětrá ..., vnitřní osvětlení - mám ho zapojené tak, že svítí jen když otevřu dveře, jak je zavřu, tak si v autě nerozsvítím ...., vedle šoupadel ovládání topení je nějaký spínač, který nic nedělá, takže půjdu po drátech a někam snad dojdu.
Ještě malinko k motoru. Měl jsem špatně zapojený podtlak na rozdělovač, již je zapojen na víčko karbecu. Klapka sytiče zůstávala přivřená, našel jsem zdeformovaný ovládací mechanismus vpravo od karbecu, už to maká. Hladina benzínu v plovákové komoře už je mezi ryskama, byla tak 3mm pod, ale to auto na první cvrnknutí naskočí a drží volnoběh, nemusím dvakrát spínat klíček, aby natlačila pumpa, nemusím šlapat na plyn, abych do difusoru nacákal benzín ( to jsem tu vyčetl na fóru ...) Jen to pořád jede do půl plynu, když dám víc, nic se neděje, jako bych odpojil benzín, když dám plný, tak to jede, ale škube. Aby auto mělo aspoň trochu výkon, tak stejně musím přivřít klapku sytiče tak napůl ( není nad mechanický sytič z E 10 :) ) Takže mě čeká minimálně rozdělovač a karbec. Ten už jsem jednou rozebíral a nemůžu najít něco jako obohacovač zvýšeného zatížení ( má to Škoda, má to VW ), to auto asi jede jen na jednu trysku. Karbec mi připadá dost jednoduchý, štelovat se dá jen bohatost směsi a pak naklonění klapky. Nic jinýho jsem nenašel ... bduh.gif Předstih - na fóru se dohadujete, kolik stupňů - nevím, blok je hrozně zas....špinavej a orezlej, tak tam nic nevyčtu, ale není jen na setrváku ryska a někde okýnko, jako je to u jiných vozítek ? Ryska na setrváku doprostřed okýnka a otočit rozdělovačem při zapnutém klíčku, když hodí jiskru, mělo by to být dobré ...Krom Škodovky, kde je u rozdělovače na bloku stupnice to fungovalo u všech starších aut. Teda až technika STK, který mi předstih nastavil na horní úvrať :lol:
To auto mě začíná bavit čím dál víc ..... a ještě něco, kluci mi v hospodě autí přejmenovali na " Su u baru ..."
Zdarec všem a díky za případné rady a náměty ...
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od Tuti »

Nedostatek výkonu a škubání při sešlápnutém plynu vypadá na chudou směs. To je v zásadě buďto vinou nízké hladiny nebo zmenšeného průtoku hlavní tryskou. Píšeš, že máš hladinu mezi ryskama, ale chyták může být třeba v ucpaném palivovém filtru - to pak čerpadlo nestíhá zásobovat karburátor benzínem když ho je potřeba na vyšší výkon víc. Tohle by mělo jít jednoduše otestovat tak, že odpojíš zpětnou hadičku od karburátoru a změříš, kolik z ní za chodu na volnoběh poteče benzinu. Když za minutu nachytáš aspoň nějaké 4 decky, tak bude dodávka paliva v pořádku. Pak by zbývala hlavní tryska - může být přiucpaná, taky ji někdo mohl vyměnit za menší v honbě za nižší spotřebou (ovšem nevím, kde by ji sebral) a nebo prostě karburátor natryskovaný na E10 motoru 1.2 nestačí. Z logiky věci by se dalo očekávat, že menší trysku by šlo asi dohonit určitým zvýšením hladiny, takže pokud máš chuť do experimentů, zkus ji tak o půl cm přidat, jestli se to nějak projeví.
No a samozřejmě to taky může být něčím úplně jiným - rozdělovač, netěsnosti v sacím potrubí, neprůchozí katalyzátor a nebo třeba i blbá svíčka, která pod tlakem nepálí.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od Mis.us »

s tim polovičnim výkonem se přiklánim k tomu co psal Tuti,když měl kamarád vysypanej katalyzátor,tak mu zbytky katalyzátorový výplně ucpaly vejfuk,auto se po půlce plynu dusilo.Sice libero byl novější typ,ale to bude stejný i u staršího i jinejch aut :-)
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Příspěvek od Pajas »

Dotaz na karburátor- neví nekdo velikost všech trysek na karburátoru na liberu? díky :)
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)
Odpovědět