Stránka 1 z 2

nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: ned zář 18, 2011 1:19 pm
od prcek
Zdravím všechny majitele Libera. I já si udělal radost a jedno si pořídil :D , hned po koupi jsem ujel 250km. Problém je se spotřebou (odhaduji tak 10-12l/100km) a výkonem. Auto jede max 90km/h na 5tku. Motor jde podle zvuku pěkně, podle budíků najeto 28 000 km, podle prodejce to souhlasí. Měl ho děda, který umřel a pár let to stálo. Podle mě je moc bohatá směs. Povrchně jsem koukal na karbec a co se mi nezdá, je vzduchová přívěra (vzduchová klapka sytiče ). Při vytažení sytiče klapka uzavře difusor, což je v poho, ale při vypnutí sytiče zůstaně pořád přivřená tak na 45st. - vlastně se otevře na stejnou úroveň, na kterou jí při vytaženém sytiči otevře podtlakový ovladač sytiče. Co mám zkušenosti z jiných aut, tak by se klapka měla po vypnutí sytiče otevřít o 90st. aby měla co nejmenší odpor pro nasávaný vzduch. Takže bych byl rád, za nějakou užitečnou radu, či návod, jak poštelovat karbec ( výška hladiny, akcelerační pumpu - ta reaguje i při sebepomalejším přidání plynu, což u jiných karbeců nebývá ). Předem děkuji :D

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: ned zář 18, 2011 9:08 pm
od Lubomír
Ahoj, nový Liberátor,
otvorenie klapky sytiča nerieš, Liberko funguje len a iba a jenom keď má správnu hodnotu podtlaku. Na podtlakoch je založená celá regulácia.
Podľa popisu si sa stal majiteľom Liberka s ručným ovládaním sytiča, pomerne vzácny úkaz, v prípade, že je to origo, mohla by to byť E10tka, ak je to prerábka, tak ten děda bol chytrák, - karbec s ručným sytičom montoval pre zníženie spotreby, ktorou sa vyznačovali E12tkové Liberká s málo skúseným mechanikom, alebo Liberká používané na krátke vzdialenosti, kde prednosti automatu nevynikli.
Za okamžitú reakciu páčky akceleračnej pumpičky poďakuj Liberáckemi pánbožkovi, množstvo Liberiek má s tým problém, že sa objavuje "díra" po pridaní plynu vplyvom oneskorenej dodávky patričného množstva paliva potrebného pre zrýchlenie. Takže zdanlivo všetko oK, spotreba vysoká:
1, doporučujem skontrolovať stav filtra vzduchu - zahnojený zvyšuje spotrebu
2, máš ešte predhrievač na koncový diel výfuku? - býva skorodovaný, deravý, potom sa rozhasia podtlaky a spotreba ide za roh...daj fotku, hneď bude vidieť jak to tam vypadá.
3, skontroluj klapku pred vstupom do komory filtra - často nereaguje na teplotu nasávaného vzduchu, je zatuhlá v polohe obmedzujúcej prietok vzduchu (simuluje zahnojený filter)
4, až potom sa zaujímaj o výšku hladiny v plavákovej komore, nastavenie a kontrola tu bola popísaná
5, pomocou konkoru 101 rozhýb ten mechanizmus pružiniek a tiahel v blízkosti klapky, (-na pravej strane karburátora) aby všetko lahučko chodilo, býva to zakydané prachom, soľou a zatuhnuté po dlhšom stání Liberka
6, natoč maličké video s naštartovaním motora - zvuk a prechod do volnobežných otáčok a zverejni to.
7. skontroluj natáčanie základovej dosky regulátora predstihu v rozdelovači (stačí ústami vysávať vzduch, rozdelovač sa musí pootáčať, - býva prdnutá hadička alebo zatuhnutý rozdelovač po dlhšom stání vo vlhkej garáži.
A doplň to fotkami ako sa na Liberáka patrí a sluší, nech vieme všetci, čo nám to pribudlo v stáde...
A dofrč na zraz!
A daj správu o postupe prác!
Liberodoktor Lubomír

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: ned zář 18, 2011 9:47 pm
od prcek
Dík doktore,
tak zatím jen krátce
- vzduchový filtr je totál zadělaný od oleje, již mám objednaný nový - to je samozřejmost, hadice od filtru ke karburátoru byla u filtru povolená, takže to stejně nebralo vzduch přes něj, nevím, jak moc to vadí
- předehřívač na konci výfuku - výfuk jako takový vypadá, že se brzo rozpadne, ale nikde neprdí okolo, na předehřev se podívám, ale myslím, že tam nic nebude, nebo to není zapojené
- na karburátoru funguje vše, zarezlého není nic, jen je vše totál zadělané vrstvou oleje
- předstih na rozdělovač mě docela dostal, resp. systém - od osičky škrtící klapky vede páčka, která přes tyčku tahem vytváří podtlak v takové malé nádobce ( správný název neznám ) a z té je vedena podtlaková hadička k rozdělovači, když jsem tuto odpojil a vytvořil podtlak pusou,tak bylo slyšet, že v rozdělovači se předstih nastavuje - jinými slovy, podtlak na rozdělovači funguje podle nastavení škrtící klapky, ať motor běží jakkoliv. Dosavadní zkušenost u karburátorů ( Škoda, VW ) byla taková, že si podtlak sání určoval nastavení předstihu.
Libero startuje v pohodě, prodejce mě upozornil, že sytič vytáhnout jen do třetiny a nešlapat na plyn, jinak to uchlastám a končím. Jak motor naskočí, sytič ihned vypínám a běží dobře.
Další dle Tvého návodu doplním :) .
Prcek Martin, Teplice

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 4:16 pm
od Tuti
prcek píše: - předstih na rozdělovač mě docela dostal, resp. systém - od osičky škrtící klapky vede páčka, která přes tyčku tahem vytváří podtlak v takové malé nádobce ( správný název neznám ) a z té je vedena podtlaková hadička k rozdělovači ..
To jsi buďto špatně vysledoval nebo to někdo zapojil úplně nesmyslně, podtlak k rozdělovači je normálně vyvedený od sacích parohů, ale jde přes nátrubky na víčku karburátoru (aspoň u E12 to tak je). Podtlaky jsou na Liberu dost důležitá věc, najdi si tady schema podtlaků a zkontroluj si je. Zapojení se trochu liší podle modelu, musíš si najít ten svůj. Existují sice i Libera která jezdí s vyházenou většinou hadic, ale lepší je držet se originálu.

Mimochodem - není to to modré z Aukra?
Nechci ti kazit radost, ale 28 tisíc km asi nebude originální nájezd ... zvlášť jestli je filtr plný oleje, tak před to číslo bude asi patřit spíš dvojka než jednička. Motor Libera i s velkým nájezdem často běží a tahá dobře, ale přitom má hrozivou spotřebu oleje. Doporučuji aspoň na začátku bedlivě hlídat měrku a v každém případě s sebou vozit litřík oleje, aby tě pak někde na cestě nezaskočila rozsvícená kontrolka.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 5:51 pm
od prcek
Jj, je to to modré z aukra :-), máš dobrý přehled.
Beru to tak, že tohle autíčko se mi nějakým způsobem zadřelo pod nehty a prostě jsem ho chtěl. Hodnoty najetých kilometrů samozřejmě beru s rezervou, v téhle době... Tak nějak postupně přicházím na to, že Liberko nebude originál, ale o to větší výzva :-). Mám ruční sytič, ten má být údajně jen na E 10, podle papírů je to E 12, zapojení podtlaků neodpovídá plánkům - beru to s rezervou a myslím, že je to jenom otázka času a vůle vozítko doladit. Již teď funguje, sice nic moc, ale to se dožene....

Ovládání podtlaku rozdělovače je zapojené dobře, s tím mechanismem co tam je to jinak nejde, ale připadá mi to hodně staré, možná z jiného vozu, nevím. Zkusím dodat pár fotek, uvidíte sami. A radost mi nezkazíš, za tu cenu jsem nepočítal s tím, že Liberko bude sto pro :)
Zatím jeden reálný dotaz, jaký olej do motoru ? Někde jsem tady četl 10W40, majitel přede mnou dával syntetiku 5W40, což mi připadá jako zbytečný luxus.
Dík za reakce
Prcek Martin Teplice

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 6:08 pm
od Serpin
Tak tos byl ty cos mi ho vyfouk :D
No nic vitej a koukej si zalozit svou sekci s fotkama (na ty jsem zvedavej) do rubriky Naše vozy, vozítka... :wink:
sem: http://www.subaru-libero.cz/forum/viewforum.php?f=18

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 10:08 pm
od prcek
Tak jsem na popud doktora udělal pár fotek motoru a pár detailů. Jak tak koukám na jiné fotky, tak to moje bude dobrý "lego" - sám jsem zvědavej, z čeho všeho je poskládaný, zatím vidím altík ze škody 120. Jestli to bude na fotce vidět, tak v kolečku je ona výrobna podtlaku k rozdělovači s jedinou hadičkou, omyl vyloučen.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 10:15 pm
od prcek
tady je detail, přidáním plynu je ve směru šipky mechanicky povytažena tyčka a tím se nahoře vytvoří podtlak, který nastavuje předstih na rozdělovači

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 10:18 pm
od prcek
a ještě boční pohled

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 10:26 pm
od prcek
a ještě přidám foto k podtlaku sytiče - na vzduchové klapce, jak jsem psal na začátku (omlouvám se za kvalitu fotek, ale je to mobilem a ještě osekané), červeně je označená tyčka podtlaku, který by měl při zvýšeném výkonu motoru pootevřít vzduchovou klapku a to přes žlutý příčný záchyt. Fialový by měl být ovládán při akceleraci, sešlápnutí plynového pedálu.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 10:30 pm
od prcek
to byla spodní poloha, tedy když podtlak nepracuje. Na další fotce jsem růčo vytáhl osičku podtlaku do horní polohy a stejně nedochází k otevření vzduchové klapky, podtlak sice běhá nahoru a dolu, ale bez jakékoliv reace na vzduchovou klapku - ta zůstává pořád napůl přivřená.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 10:34 pm
od prcek
A ještě jedno super zapojení :D . Klapka s bimetalem u předehřevu vzduchového filtru je zarezlá, ale myslím, že je to při tomto zapojení úplně jedno, obě hadice od filtru jsou zapojené do sebe a poté jako jedna vedou kamsi dopředu pod podlahou .

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: pon zář 19, 2011 10:38 pm
od prcek
Už se těším, až jednou zjistím, jak to v tom autě má vypadat v originále :D
Pro Serpina " ještě Tě mrzí, že jsem Ti ho vyfouk" ? :lol:

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: úte zář 20, 2011 12:51 pm
od Serpin
Na jednu stranu jo a na druhou ne.
Mrzi, protoze me lakalo sedmimistne a nebo to mel bejt darce organu.
Nemrzi, protoze je lepsi kdyz ho nekdo (ty) zachrani a bude s nim jezdit :wink:
Preju hodne stesti a jeste vic ujetejch kilometru.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: úte zář 20, 2011 6:31 pm
od Tuti
prcek píše:tady je detail, přidáním plynu je ve směru šipky mechanicky povytažena tyčka a tím se nahoře vytvoří podtlak, který nastavuje předstih na rozdělovači
Tohle hejblátko já na E12 nemám, takže raději nebudu trousit špatné rady. Ovšem přijde mi divné, že by v originále byl zapojený podtlak mezi dvěma membránami jako uzavřený systém, protože by ho ovlivňovaly změny okolní teploty (ale to jen tak mudruju - pravdu hledej ve schématu).
Jinak karburátor máš "desítkový", filtr zase vypadá na E12, protože E10 mělo místo bimetalu manuální přepínání klapky (léto/zima). Typové označení motoru by mělo být vyražené na takovém obrobeném nálitku vedle rozdělovače, ale někdy tam není nebo se nedá přečíst. Co bylo auto původně se pozná podle VINka - u E12 tam je KJ8, E10 je myslím KJ6. Ale jestli je to jak říkáš "LEGO", nedá se VIN brát vážně.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: úte zář 20, 2011 7:29 pm
od prcek
Zdarec všem, ještě jsem přišel na dobrou (?) věc. Stěrače, motor topení a nevím co ještě fungují, když klíč v zapalování otočím na rozsvícené kontrolky, ale při jízdě už to nejde :D . Budu se v tom muset trochu povrtat.... Jinak jsem vděčný za všechny rady, díky za ně. Nevím, kde jinde, než tady bych scháněl potřebné info. 8)

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: stř zář 21, 2011 10:34 am
od Lubomír
Ahoj, Prcek,
-takže od pohladu jasný E10tkový karbec, jedno z prvých prevedení, videl som ho myslím u Škatulku, na mojom staršom 84 už bol o niečo medernejší - doložím fotky pre inšpiráciu, v akom zapojení to jazdilo, ale určite ako aj tuti píše:
"To jsi buďto špatně vysledoval nebo to někdo zapojil úplně nesmyslně..." a ja s ním súhlasím, " Ovšem přijde mi divné, že by v originále byl zapojený podtlak mezi dvěma membránami jako uzavřený systém " a zasa súhlasím. Vývod k podtlakovej regulácii bol zatím na všetkých verziách karburátorov ta prvá trubka z víčka plavákovej komory. Na Tvojom karburátore je zapojená do fitru, zasa "to někdo zapojil nesmyslně...". Na Tvojom karburátore je iba jeden vývod na víčku plavákovej komory, tak to musí byť on. Velmi doporučujem prehodiť prívod k membráne regulácie predstihu na vývod na víčku plavákovej komory. Tak by sa mohla odstrániť vysoká spotreba a určite bude Liberko na 5ke aj rýchlejšie ako 90 km/h.
-oleje pre staršie Liberko a starší motor sme tu preberali, 5W40 je fakt luxus, mne pripadá aj polosyntetika 10W40 neprimerane drahá, hlavne ak sú aj nejaké netesnosti, ako to už na starších strojoch býva. Tak mne sa na staršom motore do viac ako 300 000km osvedčil obyčajný (a levný) minerál 15w40, ten čo má na sebe "OVER 100 000km" - o trošku zmenší spotrebu oleja, ale nepozorujem vplyv na spotrebu benzínu ani na výkon, ani na štartovateľnosť.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: stř zář 21, 2011 9:52 pm
od prcek
Zdarec všem,
také se domnívám, že to zapojení podtlaků je nanic, ale nejdříve budu chvíli poslouchat, študovat schémata a pak se do toho dám.To jak mám zapojený podtlak na rozdělovač je nesmyslné hlavně na startování, protože, když budu držet přišláplý plyn. pedál , tak vlastně zvýšim předstih aniž by běžel motor a šance na start je pramalá. Ten sešláplý plyn je dobrý, když je to uchlastaný. Co se podtlaků týče, tak jsem je zatím moc nepochopil, ale podle mě stačí zapojit od sání posilovač brzd, rozdělovač a ovládání vzduchové přívěry sytiče. To ostatní mi připadá zbytečné, když to ale bude fungovat líp, nechám to podle originálu (ne mého). Nevím, k čemu má vzduchový filtr tolik trubiček na podtlak. Zítra ráno s Liberkem vyrazím, ale nejdřív zkusím zapojit ten podtlak od karbecu na rozdělovač.
Měl bych další prosbu z mnoha :D, nevíte někdo jak je to s výměnou sedaček, resp. jestli by z novějšího Libera pasovaly do staršího??? Kratší lavice mi chybí úplně, zadní není nic moc, př. sedačky nejsou otočné a už dost zdevastované. Na novějším Liberku se mi líbí opěrky hlavy vzadu, přeci jenom tam vozím své děti .

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: čtv zář 22, 2011 8:50 am
od Lubomír
Ahoj, Prcek,
sedačky predné sa nedajú z novšieho na staršie bez velkých úprav použiť, stredná a zadná rada je zámenná bez velkých úprav, sám mám v novšom Liberku stredné a zadné sedadlá zo staršieho, vyskúšané osobne.

Re: nastavení karburátoru E12 38kW

Napsal: čtv zář 22, 2011 11:52 am
od vojta
ahoj, přeju hodně štěstí při štelování - případně mám zadní a prostřední sedačku na novější ale bez opěrek, zkus ještě hostivice, jedno starší jim tam stálo, myslím že za sedačku chce 500
Hostivice - e-mail: auto-suzuki@volny.cz
ing. Sotolář 602 356 532
http://www.volny.cz/auto-suzuki/