Stránka 1 z 2

Otáčkoměr

Napsal: sob led 13, 2007 8:28 pm
od Pajas
Mám starší typ Liberka bez otáčkoměru a chtěl bych se zeptat zda bych tam mohl zapojit nějak otáčkoměr. Díky moc

Napsal: sob led 13, 2007 9:18 pm
od dědek
Novější Libero otáčkoměr rovněž nemá a myslím si, že ani nepotřebuje. Tyhle tříválce jsou trochu abnormální a protože mají dost dlouhý zdvih a patří k méně točivým motorům. Rozuměj to tak, že výkon je dost dobrý už odspodu a narozdíl od vysoko obrátkových motorů, nepotřebuješ hlídat otáčky. Dále to není v žádném případě sportovní auto a není třeba motor vytáčet na nějaké vysoké otáčky. Nemáš-li cit v noze, lze se orientačně řídit touhle tabulkou, která vychází z praxe. 1.rychl.stupeň do 10- 20km/h, 2. do 20-40 km/h, 3. do 50-60km/h , 4.do 70- 80km/h a na 5. doporučuji max 120km/h. Někomu Libero jezdí i o trochu víc, ale vzhledem ke konstrukci a předpokládanému opotřenení je rychlost nad 120-130km/h už hazard.(Zkus si za jak dlouho zastavíš z osmdesátky a uvidíš.)Jinak kdyby jsi přesto svého miláčka chtěl vybavit otáčkoměrem, je to docela jednoduché, akorát musíš od motoru, resp.od indukční cívky dotáhnout jeden drát až k palubce k otáčkoměru. Palubních +12V už někde v palubce splašíš. Dědek

Napsal: sob led 13, 2007 9:28 pm
od Pajas
A tam můžu dát klidně jakýkoliv otáčkoměr např ze 120?Jinak dík za radu

Napsal: sob led 13, 2007 9:45 pm
od dědek
Ten je docela ošklivý, ale i ten. Na burze se dají sehnat různý,dodatečně montovatelný, otáčkoměry buď analogový (mají ručičku) nebo digitální( od řady LED po ukazatel dvou nebo čtyřmístný) Zapojení je všude stejný : +12V , kostra (-), +12V osvětlení a jeden "živý" k zapojení na indučku. Většina otáčkoměrů je konstruována na čtyřválce a tak ti to bude trochu "kecat" Dneska se bere signál pro otáčkoměry ze snímače z alternátoru, ale to je trochu drahá legrace. Scejchovat se dá otáčkoměr z té 120 podle ručního otáčkoměru (třeba stroboskopické pistole v servisu), vřazením rezistoru (česky odporu). Dědek

Napsal: sob led 13, 2007 9:47 pm
od Pajas
Díky.No kámoš vrakuje auta, tak se podívám z čeho by tam bodl otáčkoměr..Ale nejdřív se musí Subárko spravit :D

Napsal: ned led 14, 2007 11:42 am
od Karel
dědek píše: Scejchovat se dá otáčkoměr z té 120 podle ručního otáčkoměru (třeba stroboskopické pistole v servisu), vřazením rezistoru (česky odporu). Dědek
Dovoluji si nesouhlasit :!:
Tím, že vložíš do série rezistor nic nenacejchuješ :!: pouze snížíš napětí od cívky do otáčkoměru.Impulzy/počet impulzů/ která otáčkoměr přepočítává zůstanou nezměněny.Pro tříválec 4takt těžko seženeš orig co bude měřit bez úprav.Jednodušší je sehnat např.elektronický otáčkoměr určený pro vozy Škoda výrobek Pal Kbely č.443 412 120 098 s chromovaným rámečkem,nebo 443 412 121 983 v černém provedení.O průměru 85mm. Nebo jemu podobný.
A potom upravit koeficientem 4:3 nebo předělat stupnici.Využití alternátoru pro řízení otáčkomřru je též možné ale pro složitost se to nehodí do našeho fóra.Tento systém se používal u starších"dízlů". Asi nejschůdnější bude :arrow: řídit se rychloměrem tachometru :idea:A podle něj řadit.
K.
hello.gif

Napsal: ned led 14, 2007 3:37 pm
od dědek
Jo, obyčejný otáčkoměry (jako doplňkové) ukazují jednoduše řečeno něco jako "efektivní" napětí "špiček" na indučkce a to je tím větší, jakou rychlostí vznikají. Tedy skoro přímá úměra s otáčkami motoru. Tohle napětí "lze" trochu regulovat rezistorem. Přesný otáčkoměr je záležitost dosti peněz. V praxi se většina lidí spokojí s tím, že otáčkoměr,takto dodatečně namontovaný "něco" ukazuje.Dědek

Napsal: ned led 14, 2007 5:40 pm
od Karel
dědek píše: něco jako "efektivní" napětí "špiček" na indučkce a to je tím větší, jakou rychlostí vznikají.
Bohužel, ale to není otáčkoměr.Podobné zapojení kdysi vyšlo v "urob-si"a mělo to 3 diody žlutá volnoběh,zelená provozní otáčky a nakonec červená překročení max otáček. Tento princip asi nebude to pravé ořechové,aby se mohly podle takového otáčkoměru seřizovat volnoběžné otáčky +/- 50ot. Jinak,jak píšeš vejš :arrow: pro běžný provoz stačí tachometr.
K.
:(

Napsal: ned led 14, 2007 7:46 pm
od dědek
Karle, takových "otáčkoměrů" jsem vlastnil několik. Vozili se z NDR, stály asi třicet marek a byly buď se "zahnutou ručkou" (takový placatý tvar) a později asi deset LED- začátek dvě žlutý, šest zelených a poslední červený.Odstupňováno od 500 do 3,5tis(?) otáček. Za tu stovku to byla v autě pěkná "barevná hudba" a ženský vozily z NDR silonový záclony a plastové nádobí a mužský tyhle pitominy. Později jsem do několika aut instaloval vedle těchto "otáčkoměrů" ještě podtlakové "ekonometry" určitě pamatuješ o co jde. V Liberu si myslím je otáčkoměr úplně zbytečný. Spíš chci někam do přístrojového štítu umístit zelenou kontrolku rozsvícených potkávacích světel. Ta mi chybí víc. Dědek

Napsal: pon led 15, 2007 4:48 pm
od Karel
dědek píše:zelenou kontrolku rozsvícených potkávacích světel. Ta mi chybí víc. Dědek
Na všech autech co mám a i v rodině je akustická kontrola rozsvícení a zapomenutých světel .Tu si udělej :!: Užitečnost Ti potvrdí Peple :lol:
K.
:wink:

Napsal: úte led 16, 2007 1:19 pm
od Pajas
Já mám něco takého na škodovce.Bude se to dát předělat (pípá to když mám zaplé světla a vyplé zapalování uplně

Napsal: úte led 16, 2007 1:24 pm
od dědek
No samozřejmě ! Jen najít dráty na který to připojit. Dědek

Napsal: úte led 16, 2007 1:41 pm
od Karel
dědek píše:No samozřejmě ! Jen najít dráty na který to připojit. Dědek
Jest-li se Ti do toho nechce,tak vydrž,ve Škrdlovicích si to u mně za pivo okukneš :idea:
K.
:wink:

Napsal: pát úno 09, 2007 3:05 pm
od peple
Našel sem typ tachometru i s otáčkoměrem na novější typ.
Ale jak už se psalo je to pro čtyřválec.

Obrázek

Napsal: pon bře 19, 2007 9:02 pm
od HUMMER
a nešel by tam nainstalovat otáčkoměr z lustyny to sou taky tři válce HUMMER

Napsal: úte bře 20, 2007 7:03 am
od dědek
Samozřejmě šel. Ale nevím odkud se bere "signál" pro otáčkoměr,Že by z indučky? No nevím. Dědek

Napsal: úte bře 20, 2007 11:37 am
od Mirek
Tohle bych mohl zjistit, měl jsem v autě nabastlenej digitální a kábl od motoru tam pořád mám, tak se mrknu odkud vede. :)

...Tak jsem se na to kouknul, kablík mi končí v záhadný plastový krabičce co je v motorovym prostoru za silemblokem výfuku (katalyzátoru). Je to teda na novějším modelu. Tam jsou asi pojistky? Teď nevím.

Napsal: pát říj 12, 2007 5:53 pm
od Patrik 1
Pokud má ještě někdo zájem o otáčkoměr, tak myslím, že do staršího libera E10 by šel otáčkoměr z justy, ročník tak kolem 92 (prostě tenhle starší typ) je to tříválec o obsahu jeden litr (997ccm), výkon 37kw to je dost podobný motor.
Už to tu zmínil HUMMER a já myslím že je to docela dobrý nápad.

Napsal: pát říj 12, 2007 6:00 pm
od Martinekk
Blok motora z justy je rovnaký ako v libere. Ževraj sa len opačne otáča kľukovka... A niesom si istý či justyna nemá 9 ventilov(1,2 ževraj má). Libero má 6.

Napsal: pát říj 12, 2007 6:04 pm
od Patrik 1
Ale výkon je téměř stejný a to je zvláštní, nejsou ty 12 ventilové justyny náhodou 1,2l.