4WD Nevypíná

E 10, E 12
Polevoj
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 214
Registrován: pát lis 25, 2005 7:41 pm
Bydliště: Brno

Příspěvek od Polevoj »

Pánové, mám drobný problém se svým Liberem (rv97). Při jízdě bez zapnutého předku mi "rachtá" kardan. Zní to jako by v něm bylo třeba kamení, což je podle mě nesmysl, ale zvukově je to tomu nejblíž. Jakmile zapnu předek a kardan jde do záběru "rachtání" zmizí. 4WD funguje normálně, přední diferenciál i kardan jsou vizuálně v pořádku a tak nevím co by to mohlo být. Hluk se během doby nijak nezvětšuje a už jsem si na něj i zvykl, jenom nevím, jestli to nemůže být něco vážnějšího. Díky za každou radu.
Hendrych.R@seznam.cz

Příspěvek k ovládání 4WD Libera.

Příspěvek od Hendrych.R@seznam.cz »

Vážení. Vlastním dvě Libera, jedno špatné ale funkční cca z r. 1988, druhé lepší z r. 1991 (s termosytičem).
To starší funguje bezproblémově, zařadím či vyřadím př. náhon kdykoli, ale je dobré jako u jiných čtyřkolek předtím ubrat plyn. Hadičku od vstupu atm. tlaku k elektroventilům řazení mám rovněž volně (jako na obr. z fóra) mimo motor, i když to není bezpečné - hrozí možnost nassátí nečistot do motoru. Na tělese vzduch. filtru by měla být trubička pro připojení, jinak bych tam dal filtr (třeba použitý od benzínu). Podtlaková hadička k této dvojici ventilů (obr. vpravo nahoře) musí jak na karb. tak na T-kusu před elventily dobře těsnit. Nevlastním návod od výrobce ani manuál, takže nemohu uvést, zdali výrobce nestanovil nějakou max. rychlost pro používání předku (jako někteří jiní výrobci).
Mám ale problém s novější verzí. Tu jsem koupil část. rozebranou a nedá se vysledovat, kam přijdou jednotlivé podtlakové hadičky u této verze r. 1991. Z karb. vycházejí tři(jedna jde na rozdělovač), další tři jdou z ssacího potrubí a dvě, (nestejného průměru) z boční příruby ssacího potrubí. A na vzduch. filtru jsou rovněž min. tři nepřipojené trubičky. Pokud to neuvedu do správného stavu, tak motor za studena nelze natočit a po roztažení má trvale vyšší spotřebu. Vše ostatní je jinak v pořádku. Pomůžete?
®raf

Příspěvek od ®raf »

4WD - řadící tyč ve spojce pohonu všech kol ústí do podtlakové komory, která je rozdělena membránou. Z podtlakové komory vedou dvě hadičky k magnetickým ventilům. { Hadička blíže k přídavné (rozdělovací) převodovce ústí k ventilu pohonu všech kol. Hadička na kraji přídavné (rozdělovací) převodovky ústí k ventilu pohonu zadních kol.}
Od těchto ventilů vede hadička přes zpětný ventil do přívodu sání.
Některá LIBERA E10 byla jen 2WD.®raf
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Tak tomu bude skoro přesně rok, kdy se tu na fóru "řešil problém - NECHCE VYPNOUT 4WD. A teď to potkalo i mě. S prvním sněhem jsem pro "sichrovku" zapnul 4WD, abych vyjel domů a už to nevypnulo. Dneska jsem dokonce vyheveroval a podložil celé Libero abych zjistil, co to vlastně dělá, a je to tu. Náhon dopředu je zapnutý a nechce se to vrátit zpátky.Je fakt, že naposledy jsem, měl předek zaplý už dost před časem. Hadičku, o které jsem se v loňských přízpěvcích dočetl, jsem tak "ucpal",ale nic nepomohlo. Na jízdní vlastnosti to nemá určitě vliv a jde snad opravdu jen o nacucávání snad teplého vzduchu(asi hlavně v zimě), hadička je jako nová a za běžicím motoru je cítit jak slabě nasává vzduch. Tak nevím. Na druhou stranu by mi však mnohem víc vadilo,kdyby 4WD nešlo ZAPNOUT. Jo a ještě maličkost. Nevím jak to japonci udělali, ale při zařazené rychlosti a zabržděných (!) zadních kolách lze točit "jen" předním kolem a to znamená, že v tom musí být nějaké řešení nahrazující mezinápravový diferenciál.No nevím.Teoreticky jsem si představoval,že bez diferáku mezi nápravami nemůže dojít k protáčení jen jednoho kola na sněhu (měly by se stejně rychle točit dvě - jedno ve předu a jedno vzadu, ale nějak mi nejde do hlavy. Dědek éjma o do á, u
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše:měly by se stejně rychle točit dvě - jedno ve předu a jedno vzadu
Tak to máš pravdu :!: v zadní nápravě je "dlouhá" hruška na kterou se připojuje kardanka a na ní je napevno přední diferenciál.Takže efekt aspoň 2 kol tu musí být.Asi bude někde chybka. Jedno přední kolo vyheverovat, zatočit a musí se kardanka také točit.Když jo tak Ti nespíná 4WD.Možná jen ucpaný podtlaky, nebo podtlakové elektoventily nespínají a rozepínají jak mají.
K.
:cry:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Opět budu mluvit trošičku mimo - jak jsem řekl, mám Justyho...

Když jsem ho kupoval, slečna majitelka mi říkala, že 4WD nějak blbne - zapnout jde, ale při vypnutí chvilku trvá, než se odpojí a když se tak stane, tak se ozve strašlivá rána. Chyba byla naprosto triviální (a zde už zmiňovaná) - ač byly na všech nápravách stejné gumy (145/12), přední byly skoro sjeté a zadní měly vzorek asi 4mm. Předevčírem jsem vše přezul na nové zimáky (nejlevnější Debica) - a ejhle ! Jako zázrakem najednou vše funguje jak má. Zapnutí i vypnutí 4WD je okamžité, bez jakýchkoliv rázů a zvuků. Opravdu tedy záleží na tom, aby všechna kola byla stejná - resp. aby měla stejný obvodový průměr.

A protože jsem si nemohl nechat ujít trochu toho skotačení na čertvém sněhu - hrál jsem si s tím jako malé děcko asi hodinku. A kupodivu 4WD mi jde u Justyho (88 rok) zapnout úplně bez problémů jak v klidu, tak v tahu - při jízdě. Vypnout také. Rozhodně si ale myslím, že je lepší provádět zapínání a vypínání na volnoběh a bez rejdu.

Jinak - protože jsem to doposud nezažil, byl jsem jízdními vlastnostmi naprosto unešen. Je pravda, že toho sněhu zatím není moc, ale vjel jsem i na rozbředlé pole plné místy sněhu a místy břečky - a prostě se mi nepodařilo dostat Justýnku do úzkých. Je to opravdové ošklivé kačátko, nad kterým se majitel "vytuněného" vydechlého dvacetiletého golfa leda tak ušklíbne, ale které ukáže co v něm je teprve tehdy, až je to skutečně potřeba...
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Doktor píše: Opravdu tedy záleží na tom, aby všechna kola byla stejná - resp. aby měla stejný obvodový průměr.
Ano,ano toto je naprostý základ.Při hledání možných závad jsem se o tom ani nezmiňoval/ to proto abych se snad někoho nedotk.../
Jo,jo jak říká klasik"nikdo není dokonalej"
K.
hello2.gif
Nikdo není dokonalej.
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Martin H. »

Nazdar Ďedku. Jestli je to tak jak píšeš a opravdu se ti vpředu točí jenom jedno kolo (to druhé by se mělo točit taky, ale v opačném směru), tak to vypadá na odepsaný přední diferák. Jinak, Libero nic podobného mezinápravovému difu nemá, je to natvrdo. Když jsem rozebíral před opravou to svoje, tak jsem tam zapoměl zařazený předek. Nebyl jsem pak schopný ho sám utlačit z garáže do garáže vedle, v rejdu se to pěkně šprajcovalo. Shodil jsem z řadicí membrány obě hadičky, vzal jinou, asi metr dlouhou a pdtlakem vyrobeným v ústech, jsem metodou pokusů a omylů ten předek vyřadil. Prubni to, hned taky poznáš, jesli nemáš děravou membránu.

Martin.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Nazdárek, tak už to zas funguje. Ty přední kola se točí obě. ale jde vždy jedno zastavit a když jsem ho kusem ledu zašprajcoval, druhý už neudržím ani náhodou. To vše za stavu se zaplým 4WD. A ta hadička co nikam nevede, nesmí být nijak ucpaná, jinak to taky nefunguje. A tak jak se závada objevila tak zmnizela. Minulou zimu mráz neměl nijak vliv na funkci 4WD a to bylo jen moje zbožný přání, že se "to" s oblevou samo spraví a vyšlo to. Při minus pěti to nešlo a plus tří je to "opravené". Několikrát jsem to ještě za jízdy zkoušel a výsledek je funkce jako vždycky předtím. Dědek
Uživatelský avatar
kosma.d
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 121
Registrován: pon zář 04, 2006 4:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od kosma.d »

Ahojky:nemůžu se nepřipojit.Jiné, než vozy 4x4 nemívám, tak přidám své osobní skušenosti.
Jesli se vyjede na tvrdý povrch se zapnutým předkem (4wd), pak je vždy problém vyřadit neboli vypnout 4wd.Stačí najet na štěrk nebo hlínu,vypnout vypínač 4wd a lehce cuknout spojkou při zařazené jedničce a vypne se.Manuálni zapínáni 4wd není stavěné na suché a tvrdé vozovky(asfalt), jak psal výše Martin, Libero a vesměs žadné man.zapinatelné 4x4 vozy nemají mezinápravovou dif. spojku.
Rozdílné pneu na šířku nevadí,ale na výšku /65,/70,/80 ano, ale žeby sjetý vzorek dělal tak velké problémy, to bych se divil. Vypínání 4wd se musí provádět na nespevněném povrchu a pak nebývají žádné problémy, pokud to není porucha vozu. qcheerleader.gif
Dandy
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

radenie a vyradenie 4WD

Příspěvek od Lubomír »

Plný súhlas,
už sa mi viackrát stalo, že som so zapnutým predohrabom vyšiel až na asfalt , a samozrejme do zátačky, takže som okamžite cítil, že sa poloosi natáčajú, pružia, riadenie išlo ztuha a samozrejme nešlo vyradiť 4WD. Až pomykanie volantom a pridanie plynu pri vyšlápnutej spojke pomohlo niekedy, ale vždy s poriadnou ranou v náhonoch, pochopiteľne. Tak si dávam ohromný pozor vyradiť 4WD pred výjazdom na asfalt, a na suchom asfalte ho nikdy ani neradím, ani ako machrovinku pred novým spolucestujúcim. Ak sa chce presvedčiť, že to funguje, zídem z cesty do terénu, alebo aspom na trávu, ale na suchej ceste jednoducho NIKDY! Radím ho s medziplynom v okamihu očakávania , že ho budem potrebovať, a na to vyradenie si dávam ešte viac pozor, vždy je k dispozícii pár metrov, ktoré sa dajú prejsť zotrvačnosťou a vyradiť zavčasu. A mám Liberko už 13 rokov a 4WD mi funguje dobre.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tuti »

Lubomír napsal
Radím ho s medziplynom
.. takový postup si u řazení 4x4 nějak nedokážu představit.
Pro ty kdo nikdy nejezdil s opravdu starým autem .. meziplyn slouží k vyrovnání obvodových rychlostí ozubených kol při řazení - jeho používání je užitečné při řazení dolů u nesynchronizovaných převodovek nebo když synchrony nefungují tak jak by měly. Dělá se to takhle: vyšlápnu spojku, vyřadím z vyšší rychlosti na neutrál, pustím spojku, přidám plyn (tím se roztočí předlohová hřídel na větší obrátky), zase spojka a řadím na nižší. Takhle popsané se to jeví jako děsně dlouhá operace, ale s praxí se to dá celé zvládat tak za půl vteřiny a vypadá to efektně závodnicky 5slick.gif
Ovšem řazení čtyřkolky se odehrává až za převodovkou a meziplynem není co vyrovnávat. Řazení probíhá bez problému i za jízdy (klidně třeba v šedesátce) - jen už nesmí zadní hrabat. Je dobré vyšlápnout spojku, aby se otáčení kol srovnalo - i za cenu ztráty rychlosti. Taky už jsem to neuhlídal a Liberko mi pěkně nahlas vynadalo .. :oops:

Při vyřazování čtyřkolky
pridanie plynu pri vyšlápnutej spojke
nepomůže uvolnit "šponování" v převodech - ale asi může (po následném ubrání) zvýšit podtlak, takže membrána víc zabere a rozpojí
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Tuti píše: Ovšem řazení čtyřkolky se odehrává až za převodovkou a meziplynem není co vyrovnávat.
Jasné a srozumitelné hello2.gif
K.
:lol:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

řazení čtyřkolky

Příspěvek od Lubomír »

Ešte raz súhlas, hovoríme o tom istom a jedinom - je treba pridať plyv, aby sa zvýšila úroveň podtlaku , ktorý pomocou membrány radí alebo vyradí čtyřkolku. Nazval som to medziplynom , lebo zvonku je to tak počuť, a už sa ma viac ľudí pýtalo, prečo ten medziplyn, či to nedokáže normálne zaradiť bez toho. Mne nie, a hlavne nie vtedy keď to chcem ja. A vyradenie nemlich to samý!
Ale som rád, že sa všetko dá spochybniť nespochybniteľným zapochybovaním.
Čakať na zaradenie predohrabu na pevnom plyne až do zahrabania zadnej nápravy je s prepáčením blbina. A len pridať plyn bez spojky a čakať, že na nízkych otáčkach sa okamihovo zdvihne podtlak na zaradenie je tiež dosť ženská reakcia.
Ale téma dobrá, reakcie brilantné, technické. Díky.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Já se omlouvám - píšu pořád o Justym, ale nemyslím, že by to tam bylo dělané zas až tak o moc jinak - až na to, že je to všechno "obráceně". Já teď po výměně kol za nové, všechny 4 stejné, můžu jet klidně čtyřicítkou, při tom zapnout 4WD, bez jakéhokoliv rázu se do dvou sekund rozsvítí indikace a náhon zapne, ať už je auto v tahu nebo na volnoběh, to samé s vypnutím (občas trvá déle - do 4 sekund max, ale opět už bez rázu), i když mezi tím ujedu půl kilometru po SUCHÉM asfaltu ! Prostě mi to teď funguje naprosto bezproblémově.

Někdo se tady divil, že by mohlo tolik záležet na úrovni sjetí gum - ty moje přední byly total-slike a zadní přitom měly cca 4mm. Školy nemám, ale myslím si svým jezedáckým úsudkem (ač jsem měl úsudek vždycky chabej), že to tedy dělá asi 8 mm rozdílu na průměru, což je na obvodu zhruba 25mm, a tudíž vzhledem k obvodu dvanáctky pneumatiky to na 100 metrech znamená rozdíl v dráze obou kol víc asi metr a půl (omlouvám se za hodně nepřesný výpočet, ale jde jen o princip) , kterej se podle mě díky absenci mezinápravového diferenciálu dá vykompenzovat jedině prokluzem, je jasný, jaký tlaky tam asi musí působit a není divu, že se při vyřazení 4WD ozvala zespoda auta rána jak od Verdunu, až se lidi otáčeli, co to tomu debilovi zase upadlo z jeho nového verglu :)

A protože obvod gumy záleží nejen na vzorku, ale i na huštění, opravdu ač v této oblasti naprostý greenhorn, dovoluji si být přesvědčen o tom, co psal Karel - že prvním předpokladem jsou stejné gumy. A STEJNÉ nemusí být vždy STEJNÉ...
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Doktore, já si myslím, že Libero je s tím přepínáni čtyř nebo dvou kol hůř.
Tady u nás v Jizerských horách je hodně JUSTY všech věkových kategorií.
Jezdí s tím v hodně případech ženský do práce a nákupy. Pokud to nenaperou do sněhového mánťáku , když stojí na brzdách a auto jede s kopce jako sáňky (a to v lepším případě- jinak "zastavují" o co to jde), nejsou s JUSTY žádný potíže. (až na to že všichni "brečí", jak jim to rezaví). A v zimě to vypadá u nás všelijak. Okresky a vedlejší silnice pod sněhem a skrz město (Tanvald,Desná) po solení holo. Tak, že dost častý střídání. A ty řidičky jsou většinou poučený, když začneš hrabat , zapni "tohle" tlačítko a rozsvítí se "tohle" světílko. Zapínání i vypínání tedy na holým asfaltu nebo ve sněhu nic se neděje a žádné "rány" co známe my z Liber. Minulou zimu měl zeťák SUBARU Leone a najeto na tom auťáku bez větších oprav skoro třistatisíc. Auto žíznivý po benzínu a oleji, každou chvíli z toho něco upadlo, ale "tohle 4WD" tlačítko pracovalo spolehlivě. A to za stavu v hlubokém sněhu , tak při "předváděčce" na holým asfaltu naprosto bez známých (nám) ran do nápravy. A s ubráním plynu (či snad "meziplynem) si nedělal žádné starosti. Taky jsem si to odzkoušel a přiznám se, že to byl vlastně i popud, abych něco "takového" začal shánět. Tohle co měl zeť šlo, v létě "do světa" (spíš asi do šrotu) a mě se to zdálo,že je to zbytečně velká kraksna a moc žere. JUSTY bylo zase moc mrňavé na léto na ryby a tak padla volba na LIBERO a vůbec toho nelituju. Každý týden mě něčím "překvapí", ale zpočátku jsem s nim jezdil jen pár km do práce, ale teď se s ním vydám klidně na stokilometrové vzdálenosti. Jen mě při delší jízdě bolí kolena. (Není místo k natažení nohou) Porovnání LIBERO - Favorit vyznívá jednoznačně ve prospěch LIBERA. Spolehlivost- jízda ve sněhu- prostor pro náklad - spotřeba- náhradní díly (zatím) a mnoho dalšího, na co si teď nevzpomenu. Dědek
Odpovědět