Stránka 2 z 2

Napsal: čtv lis 29, 2007 7:48 pm
od Tuti
jihra píše:... já jsem takový "hračička" ....
Jestli jsi hračička co má doma soustruh a pod ním se mu válí kus silonu, tak zkus vyrobit tohle.

Obrázek

Díl A je pouzdro s vnitřním kónusem, které se připevní na válec vzpěry na konci, kde z něj leze pístnice (na vyzkoušení bude stačit izolačka, to už si poradíš) díl B je kroužek s vnějším kónusem (samozřejmě naříznutý), který se suvně pohybuje po pístnici a díl C je špunt, který drží B uvnitř A.

Mělo by to fungovat jako samosvorná brzda pístnice - při otvírání se kroužek opře o špunt a klade malý odpor, při zavírání zaleze do kónusu, stáhne se a bude brzdit. Jediný problém bude správně trefit úhel, aby to brzdilo, ale zas to nesmí být úplně samosvorné. Pro začátek bych zkusil nějakých 30°.
Možná je to blbost, ale možná ne .. a přijde mi to jednodušší než experimenty s ventilkem.

Napsal: pát lis 30, 2007 8:14 pm
od jihra
Tuti píše:
jihra píše:... já jsem takový "hračička" ....
Jestli jsi hračička co má doma soustruh a pod ním se mu válí kus silonu, tak zkus vyrobit tohle.

Obrázek

Díl A je pouzdro s vnitřním kónusem, které se připevní na válec vzpěry na konci, kde z něj leze pístnice (na vyzkoušení bude stačit izolačka, to už si poradíš) díl B je kroužek s vnějším kónusem (samozřejmě naříznutý), který se suvně pohybuje po pístnici a díl C je špunt, který drží B uvnitř A.

Mělo by to fungovat jako samosvorná brzda pístnice - při otvírání se kroužek opře o špunt a klade malý odpor, při zavírání zaleze do kónusu, stáhne se a bude brzdit. Jediný problém bude správně trefit úhel, aby to brzdilo, ale zas to nesmí být úplně samosvorné. Pro začátek bych zkusil nějakých 30°.
Možná je to blbost, ale možná ne .. a přijde mi to jednodušší než experimenty s ventilkem.
Zajímavá myšlenka, mohlo by to fungovat, ale bohužel nemám soustruh. Problém bych ale viděl i v tom, že kolem těsnění pístnice prosakuje olej a ten by nestejnoměrně namazal i ten konus, takže by to asi jednou fungovalo, jednou ne - podle toho kolik oleje by tam bylo.

Napsal: sob pro 01, 2007 2:52 pm
od kce
tak tady je ta moje tycka ;)
Obrázek
Obrázek
nasazuju ji jen na jedny strane, v podstate staci jak obepina pistnici tak pribrzduje, ale pro jistotu tim dvere i zapru. samozrjme by to taky slo nacvaknout cely, tak sem to puvodne i zamyslel..
Obrázek
Obrázek

Napsal: sob pro 01, 2007 11:30 pm
od jihra
kce píše:tak tady je ta moje tycka ;)
Obrázek
Obrázek
nasazuju ji jen na jedny strane, v podstate staci jak obepina pistnici tak pribrzduje, ale pro jistotu tim dvere i zapru. samozrjme by to taky slo nacvaknout cely, tak sem to puvodne i zamyslel..
Obrázek
Obrázek
Dík za foto. Myslel jsem, že to bude trošku jinak. Tohle mi přijde jako že je celkem jedno, jestli na pístnici nasadím tudle trubku nebo podepřu dveře násadou z koštěte (jak to teď dělám já). Ale každopádně jsi mne s tou trubkou přivedl na trochu jiný nápad, zkusím to udělat a pak to sem dám (teda jestli to bude funkční.

Napsal: ned pro 02, 2007 3:21 pm
od kce
mno ja myslim ze to jedno neni, nasadu od kostete si muzes (nebo nekdo jiny) podrazit a pak 'bum do hlavy', zatimco trubka sama neupadne ani omylem a zabira o dost min mista.. ;)

Napsal: ned pro 02, 2007 6:40 pm
od jihra
kce píše:mno ja myslim ze to jedno neni, nasadu od kostete si muzes (nebo nekdo jiny) podrazit a pak 'bum do hlavy', zatimco trubka sama neupadne ani omylem a zabira o dost min mista.. ;)
Taky pravda. Já jsem spíše uvažoval, že bych na tu pístnici "natáhnul" novodurovou trubku s vnitřním průměrem o něco málo větším, než je největší průměr té vzpěry. Délky trubky by byla stejná jako délka vysunuté pístnice. Horní konec trubky by se nějak "zavěsil" do místa uchycení pístnice nahoře na dveřích. Při zavřených dveřích bude novodurová trubka nasunuta na vzpěře. Když zvednu dveře, tak se trubka bude vysouvat zároveň s pístnicí a když se dveře úplně otevřou, tak novodurová trubka "spadne" na doraz na tu pístnici (myslím tím jako "přes průměr" - prostě spadne mimo osu pístnice) a když dveře pustím, tak se ta novodurová trubka opře o tu trubku, ze které vyjíždí pístnice - tím dveře zajistí proti pádu. Když budu chtít dveře zavřít, tak je malinko přizvednu, konec spodní novodurové trubky malinko přizvednu tak, aby byla v ose vzpěry, dveře spustím a novodurová trubka se zase nasune na vzpěru - dveře se zavřou.
Je to dost krkolomné vysvětlení, snad je to k pochopení. Zkusím to udělat a dám sem obrázky.

Napsal: ned pro 02, 2007 10:59 pm
od kce
jj, pochopil jsem to..a napad je to dobry, taky uz sem premyslel ze bych to nejak upravil a pripevnil, abych tu trubku nemusel hledat po cely zadni casti auta :lol:

Napsal: ned pro 02, 2007 11:19 pm
od jihra
kce píše:jj, pochopil jsem to..a napad je to dobry, taky uz sem premyslel ze bych to nejak upravil a pripevnil, abych tu trubku nemusel hledat po cely zadni casti auta :lol:
No mi se ta tyčka z koštěte většinou skulí do mezery mezi kufrem a sedadly, lovit to a zároveň držet dveře nahoře je dobrý adrenalin.

Napsal: stř pro 05, 2007 10:34 am
od kropin
Dnes jsem našel toto: http://www.kobras.cz/143120000000_1000. ... 6f98020a30

Zkusím objednat co napíšou.

Napsal: stř pro 05, 2007 1:19 pm
od jihra
kropin píše:Dnes jsem našel toto: http://www.kobras.cz/143120000000_1000. ... 6f98020a30

Zkusím objednat co napíšou.
Koukal jsem na to, možná by se mi taky něco hodilo do mé Mazdy, ale je otázka, jakou "sílu" má ta která vzpěra. Předpokládám, že je to to čísoo 200N, já mám ale bohužel dojem, že do své mazdy potřebuju vzpěruse "silou" 480N. Ale ceny mají dobré.

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: stř pro 19, 2007 10:06 pm
od jihra
Takže jsem se dostal k otestování dofoukávací vzpěry. Mosazí jsem přiletoval ke vzpěře ocelovou trubičku. Dovnitř jsem chtěl vyřezat závit a zašroubovat tam ventilek. Bohužel závit na ventilku je atypický a tak jsem nakonec ten ventilek do trubičky zaletoval cínem. Pak jsem to nafoukal, podařilo se mi tam natlačit 8 atmosfér, víc jsem tam nedostal ani kompresorem ani ručně. Přesto se mi zdá, že to bude málo, vzpěru jsem bez většího úsilí stlačil rukou. Pak mi ale rupla ventilgumka ve ventilku (byl to klasický ventilek z kola), takže od dalších experimentů s foukáním vzpěr jsem prozatím upustil. Bude to chtít autoventilek nebo galuskový ventilek, ty snesou více. Ale zdá se, že by to mohlo fungovat. Horší už ale bude, kam ten ventilek umístit - vzpěra je při zavřených dveřích schována v úzkém prostoru a tam se asi ventilek nevejde.

Tak jsem vymyslel jinou věc - mechanickou "západku", která nedovolí otevřeným dveřím spadnout, zaklapne se automaticky a jde jednoduše odblokovat.
Sehnal jsem kus hliníkové trubky s vnitřním průměrem o málo větším, než je vnější průměr tělesa vzpěry. Trubku jsem na délku uříznul tak, aby se vešla mezi horní konec trubky tělesa vzpěry a kulový čep nahoře na vzpěře.
Obrázek
Horní konec trubky jem "pověsil" na kulový čep nahoře na vzpěře pomocí stahovacího vázacího pásku.
Obrázek
Když jsou zadní dveře zavřené, tak je ta hliníková trubka nasunuta na tělese vzpěry. Když dveře otevřu a zvednu do horní polohy, tak spodní konec té hliníkové trubky spadne vlastní vahou až na pístnicí vzpěry a když dveře pustím, tak se ta hliníková trubka šprajcne mezi kulový čep a horní konec tělesa vzpěry.
Obrázek
Když chci dveře zavřít, tak je trošku nadzvednu, aby se ta hliníková trubka uvolnila, rukou trubku nadzvednu, aby byla souosá s tělesem vzpěry, a když dám dveře dolů, tak se ta trubka nasune na tělo vzpěry.
Obrázek
Jak jednoduché milý Watsone. :D

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: stř úno 06, 2008 6:22 pm
od Mirek Budsky
napady pěkný ale je otázka do jaký ceny se má cenu zabejvat nějakejma vychytávkama, vzpěry taky pomáhají při otevírání což je taky příjemný když se s tim nemusí člověk tahat ale to sme u nových dílů origo 1300,- jeden to je dost neorigo kolem 600,- to ja schroupnu ale nejsou ,tak nějaký tam napasovat a sme zase u toho jestli se trápit s předělláváním? každopádně do toho pudu koupi neorigo ale potřeboval bych jeden udaj a to zvážit ty pátý dveře což je dost důležitý tak jen jestli jste to někdo nahodou neřešil díky

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: stř úno 06, 2008 6:51 pm
od jihra
Mirek Budsky píše:napady pěkný ale je otázka do jaký ceny se má cenu zabejvat nějakejma vychytávkama, vzpěry taky pomáhají při otevírání což je taky příjemný když se s tim nemusí člověk tahat ale to sme u nových dílů origo 1300,- jeden to je dost neorigo kolem 600,- to ja schroupnu ale nejsou ,tak nějaký tam napasovat a sme zase u toho jestli se trápit s předělláváním? každopádně do toho pudu koupi neorigo ale potřeboval bych jeden udaj a to zvážit ty pátý dveře což je dost důležitý tak jen jestli jste to někdo nahodou neřešil díky
já mám trošku výhodu, že jedna vzpěra je funkční, takže se mi ty páté dveře zvedají celkem lehce. Ale jelikož nedržely nahoře, tak jsem to vyřešil tou trubkou. Pokud odejde i ta druhá vzpěra, tak to už koupím nové (nebo repas?), protože to už by moje choť ty dveře asi nezvedla.

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: ned kvě 10, 2020 8:48 pm
od juraj94
Ja som unavene vzpery vyriešil na vrakáči. Zobral som starú a prirovnávanim našiel najpodobnejšiu. Nakociec som našiel z Daewoo Tico. Má trošku väčší priemer valca a je kratšia asi o 2cm, ale zmesti sa tam a funguje výborne. Dokonca mi príde až moc silná. Dvere vyletia ako nič. Na menšiu dĺžku sa da zvyknúť.. Na starej som nit odbrúsil a novú nanitoval naspäť. :D

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: pon kvě 11, 2020 10:09 am
od David
Zdravím do Bratislavy a držím palce, ať udržíš staré libero co nejdéle v provozu.
Je několik firem, které vzpěry vyrábějí a je možné u nich parametry předepsat. Dovedou i vzpěry svojí výroby dofouknout na potřebný tlak, ať jako doladění nového výrobku, nebo dofouknutí po delším čase. Trochu by nám mohl chybět údaj otvírací síly u nové vzpěry, nejsnáze by vyhověli, pokud by vzpěru člověk přinesl osobně. Hledání v jejich tabulkách bývá zdlouhavé. Sílu je možné změřit na váze, skoro lépe mechanické. Stačí ji opřít nastojato a měřit sílu při svislém stlačení a nenechat si namlátit, přepočet jednoduchý 1kg odpovídá 10N. Občas bývá originál nejsnazší, a to jeden kus za tu horší vzpěru, jak tu kdysi psal Tuti.
Pokud nalezneme nějakou náhradu z běžnějších vozidel, určitě to bude fajn. Namátko jsem nahlédl na Autokelly.cz , vzpěra na Tico je za 554Kč, celková délka 726mm, zdvih 280mm, "vymršťovací síla" 420N (to rukou jen tak nedáš). Mimo jiné má Auto Kelly v nabídce několik desítek vzpěr a jistě by se pro Libero vybrala i nezkrácená, ceny kolem pětistovky.
Zdravím, David

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: stř kvě 13, 2020 8:56 pm
od juraj94
Ďakujem, dúfam že sa mi Liberko podarí dať do čo najlepšieho stavu :wink:
Juraj

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: pát led 22, 2021 9:04 am
od destructor93
Cau lidi, tak jsem koupil vzpery z Daewoo Tico, rozlisoval a takhle to vypada:
https://www.instagram.com/p/CJ1lZ44hpXK/

Diky za tip :)

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: čtv úno 18, 2021 9:36 am
od setrilek
Ahoj, přidám taky jeden fígl mého kamaráda, co měl Subaru Leonku. Když mu začaly padat dveře, prodloužil držák vzpěry o kousek o co to šlo . aby to šlo zavřít. Tím vlastně zkrátil rozevření vzpěry a dveře zase držely .

Re: vzpěry pátých dveří

Napsal: ned kvě 23, 2021 2:49 pm
od Kovátko
Mně je objednali v Agrozetu.