Podtlaky

E 10, E 12
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště/Město: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » úte úno 17, 2009 1:59 pm

Mně tak připadá, že polovina podtlaků na Liberu je zbytečných. Důležité jsou snad podtlak na regulaci předstihu a na zapínání 4WD. Viděl jsem hodně liber a skoro každé to mělo jinak. Na karburátoru 1 vývod, 2 vývody i 3 vývody, někdy jeden zacpaný. Asi se pletu, ale mě to jede tak, že mám jen dán na předstih a na 4WD. Ale kvůli mojí blbosti mi nejede sytič asi vůle. No to prodiskutuju na srazu s Lubomírem..
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

jeffis
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: sob črc 25, 2009 10:58 pm
Bydliště/Město: turnov

Re: Podtlaky

Příspěvekod jeffis » ned črc 26, 2009 12:55 pm

todle musí byt zapojene?stale mi nejde 4wd a plyn jen v určitym místě
Přílohy
DSCF0554.JPG
DSCF0554.JPG (44.58 KiB) Zobrazeno 6343 x
subaru libero,nissan vanette,isuzu midi,renault espace,renault rapid,toyta lite ace

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště/Město: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » ned črc 26, 2009 6:31 pm

na 4WD to nema vliv taky to nemam zapojene. Bazmek na 4WD je když otevřeš motorový kryt tož vpravo nahoře. Těch hadiček do něj vede víc.....
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 966
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště/Město: Trenčín,SK

Re: Podtlaky

Příspěvekod Lubomír » ned črc 26, 2009 8:59 pm

tak hoši, že je na Liberku správný chod postavený na správnych podtlakoch je jasné každému, takže sa dá súhlasiť s tvrdením, že na chod motora stačí podtlak do regulácie predstihu a podtlak na ovládanie 4WD i s príslušnými ventilčekmi.- v podstate základné zapojenie z E10. opakujem, na chod motora, t.j. zvládne to štart (vtedy ideme na malý jednorežimový karburátor zvaný sytič) a ide to po doštelovaní aj na volnobeh. Prechody po pridaní plynu sa vyznačujú "dírou", dobeh po ubraní plynu je dlllhý a strielavý do výfuku - chudák kaťák (obohatená zmes, nesprávna poloha škrtiacej klapky) a to hlavne v prípade staršieho karburátora s vôlami v uložení klapky, že?
Liberkovský systém podtlakov je založený na vytvorení podtlaku v saní. V prípade, že je sacie potrubie pred karburátorom deravé, netesní, príliš zahnojený filter, chýbajúce hadice k predhrievaču a deravý predhrievač nad posledným dielom výfuku, je nemožné dosiahnuť správnu hodnotu podtlaku, všetky systémy jednoducho nemajú potrebný tlakový rozdiel a karbec nedáva v každom režime požadovanú zmes motoru a každým štelovaním sa to zhoršuje - totiž rozlaďuje, a o nejakej emisnej kontrole sa bez príslušnej papierovej sumy v hotovosti nedá hovoriť s technikom na STK - on to nedokáže nastaviť, furt to má vysoké to i ono.Teda CO2 i HC.
Riešenie je iba v správnom klbku zmijí nad motorom, nové hadičky stiahnuté sponami určite tesnia (stabilný volnobeh), prechody do otáčok plynulé, spotreba i tah motora sa zlepšia, dobehy bez hrkútania vo výfuku. Schém je zverejnený dostatok, každý si nájde svoj počet vývodov na sacom kolene i počet trubičiek spod filtra (pozor , bývajú skorodované a netesnia!- skrátiť a nasadiť hadičku a sponu pri vymontovanom telese filtra) A potom sa dá niečo nastaviť. A motor ide.
Bavíme sa pravidelne na dôvodoch predaja Liberka - rozhasené podtlaky, s ktorými si pravidelne nedajú rady ani servisáci :lol: ... a my už vieme ako na to. Spýtajte sa správcu Šarišského hradu!
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka

jeffis
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: sob črc 25, 2009 10:58 pm
Bydliště/Město: turnov

Re: Podtlaky

Příspěvekod jeffis » pon črc 27, 2009 6:06 pm

4wd už snad jde jinak vše při starem na parohach mam 3 vyvody ale ve schematech jsou popsany jen 2
subaru libero,nissan vanette,isuzu midi,renault espace,renault rapid,toyta lite ace

jeffis
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: sob črc 25, 2009 10:58 pm
Bydliště/Město: turnov

Re: Podtlaky

Příspěvekod jeffis » úte pro 08, 2009 6:34 pm

tak jsem to po 3 měsicích odvezl panu jonovi do ohrazenic uvidíme.první co bylo když to viděl řekl přečesat.motor e12 ale vana z e10
subaru libero,nissan vanette,isuzu midi,renault espace,renault rapid,toyta lite ace

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Martinekk » úte pro 08, 2009 6:48 pm

Po naštartovaní hneď po zložení to bol pekný rachot že? Kľukovka do olejovej vane E10tky mláti :D
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.

Uživatelský avatar
kropin
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 50
Registrován: pon kvě 28, 2007 6:45 am
Bydliště/Město: Buchlovice

Re: Podtlaky

Příspěvekod kropin » stř pro 09, 2009 7:29 am

Pozor na " SELENOID VALVE" který ovládá zadní klapku na karburátoru.
Správně je zapojený tak, že při vyplém zapalování je otevřený a plní funkci "start" to znamená že klapka je zavřená a karbec saje jako divý a při nastartování se klapka otevře.
Zároveň plní funkci uzavření vduchu do karburátoru při vypnutí klíčku a tím zabraňuje vzniku samozápalu.samozřejmně musí být správně zapojené zpětné ventilky jinak to nikdy nebude fungovat správně a žádné doštelování moc nepomůže.

Po elektrické stránce: po zapnutí klíčku +12V pozor aby šla i kostra protože původní zapojení je zřemně ještě přes některé čidlo teploty ale je to opět zapojené podle modelu výroby.

TO PAJAS: ty dvě hadičky do filtru nemám taky asi je to opravdu podle modelu výroby.

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1286
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » čtv úno 18, 2010 8:22 pm

Už nějaký čas se (kromě partičky urvaných silentbloků na předku) peru s volnoběhem a cukáním motoru. Motor šel pěkně a pak z ničeho nic úplně přestal jít na volnoběh a na půl plynu škube jako že chvilku táhne - cvilku ne. Druhý den se to samo spravilo, ale (což se dalo čekat) za další dva dny opět rozbilo. Od té doby to spravuju já a byl jsem s tím i u p. Jona, ale výsledek zatím žádný. Na jeho radu jsem objednal jehlový ventil k plováku, ovšem velké podezření mám i na podtlaky. Zatím jsem našel nalomenou hadičku k regulaci předstihu, ale její zacelení nepřineslo postřehnutelnou změnu ( :!: ).
Po prostudování tohoto vlákna jsem zkusil odpojit odvzdušnění plovákové komory (tlustá hadice vedoucí vlevo z víčka karburátoru) a motor se roztočil do nějakých 2000 obrátek. Když se otvor po hadici ucpe palcem, motor okamžitě chcípne. Chtěl jsem to tak projet a přetáhl jsem přes nátrubek kousek látky jako filtr aby do karburátoru nesál bordel, ale chcíplo to taky, musel jsem použít úplně řiďounkou látku a i tak otáčky podstatně spadly. Z toho usuzuju, že karburátor tudy nasává spoustu vzduchu (pro vzdušníky?).
Má s tím někdo zkušenosti? Může to být klíč k problému, nebo je to špatná stopa? Podle toho co Had psal na 3. stránce tohoto vlákna je na konci té hadice papírový filtr, ale v životě jsem neslyšel, že by se měl měnit ... přitom jak se zdá jeho zanesení může chod motoru dost rozhodit.
Pomohlo by mi i to, kdyby někdo na svém autě provedl pokus se sundáním a pak s přiucpáním hadice a popsal co se kdy dělo.
Díky.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Martinekk » čtv úno 18, 2010 9:04 pm

To pocukávanie mi robilo taky. Po polroku som na to prišiel. Elektrika k odpojovaču voľnobehu bola zlá... Vybral som teliesko toho elektromagnetu a jazdím ďalej. Skús toto, možno to bude ono. To odvetrávanie sa líši. Na Liberách z Nemecka vedie iba na filter a ten ide potom do rámu. Švajčiari to majú nejako spínané ventilom, a potom ďaľších pár hadíc a jedna plastová nádoba red ľavým zadným kolesom... Takže ktorú verziu máš?
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště/Město: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » pát úno 19, 2010 7:52 am

Jak radí Martinek odpojit odpojovač volnoběhu- vyšrubovat vnitřek vyklepat ( samozřejmě si ho schovej) a našrúbovat prázdný. Já mám taky to odvětrávání odpojené a jede mně to líp, akorát to za studena trochu hůř startuje- musí dost našlapat :). Někdy zkusím to hadicu z otvětrávání napojit do nádrže- ona tam vede laep řes různé hadice a tu krabičku vpravo vzadu za tapecírungem- ale bůhví jestli už za ty roky není KO. Škubání mně taky dělala špatná indučka - někdy to jelo někdy ne - mám tam samozřejmě z Libera. Jinak popiš přesně to škubání kdy to dělá za tepla studena atd. :)
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1286
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » pát úno 19, 2010 11:05 am

Martinekk píše: To odvetrávanie sa líši. Na Liberách z Nemecka vedie iba na filter a ten ide potom do rámu. Švajčiari to majú nejako spínané ventilom, a potom ďaľších pár hadíc a jedna plastová nádoba red ľavým zadným kolesom... Takže ktorú verziu máš?

Verzi zatím nedokážu určit .. do hadice se napojuje slabá trubička asi z nádrže (ta třetí vedle přívodu a vratky benzinu), pak pokračuje dál za PZ kolo. Její další osud bych dokázal přesně vysledovat asi jedině na jámě, ale zdá ze, že tam je nějaká kulatá piksla.

Pajas píše: Já mám taky to odvětrávání odpojené

To máš ten nátrubek nechaný volně otevřený? To by přece karburátor přímo sál všechen bordel a z auta zaparkovaného na sluníčku by musel ukrutně smrdět benzín (nemluvě o požární nebezpečnosti).
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště/Město: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » pát úno 19, 2010 12:10 pm

Dočasně otevřený asi týden :) říkám, že na to o víkendu naběhnu :)
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
Petr+Barča
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 505
Registrován: čtv říj 06, 2005 11:13 pm
Bydliště/Město: Praha 4

Re: Podtlaky

Příspěvekod Petr+Barča » pát úno 19, 2010 4:56 pm

Pokud ti nepomůže zprovoznění , nebo demontáž elektromagnetické jehly , tak po sundání víčka karburátoru uvidíš dvě trysky vedle sebe . Tak jedna z nich má taky vliv na volnoběh , skus je vyšroubovat a pročistit . Nedávno mně taky občas nešel volnoběh , stačilo párkrát zapnout a vypnout zapalování , jehla se hnula a od tý doby je klid . Ani jsem nemusel otevírat motor .

P+B.

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1286
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » pát úno 19, 2010 8:55 pm

Trysku volnoběhu i hlavní jsem čistil jako první, profukoval jsem i vzdušníky ve víčku a vytáhl jsem bordel ze dna plovákové komory (ale skoro nic tam nebylo a i filtřík na hadičce je čistý). Zapojení podtlaků i jednosměrné ventilky jsem kontroloval, startovací solenoid nefungoval, ale už je v pořádku. Ventil volnoběhu cvakal jak má a vyndání jehly nepomohlo, takže ji tam zase vrátím. Asi zkusím tu fintu s ředidlem v rozprašovači, ale volnoběh točí rovnoměrně jen dokud běží na sytič a nevím, jestli v režimu kdy už tak dostává bohatou směs ještě na ředidlo nějak zareaguje.
Po elektrice jsem zatím nešel, zkusím přehodit cívku i s kabelama a víčkem, ale tomu moc šancí nedávám - spíš jestli nějak netarokuje rozdělovač. S tím se chystám stavit u autoelektrikáře, jestli něco pozná stroboskopem.
Pak ve středu nebo ve čtvrtek mi přijde ten ventil k plováku a to už asi bude poslední šance.
:D Jinak už jsem si ale celkem zvykl na ježdění bez volnoběhu, procvičil jsem se v "soutěžáckém" grifu současného ovládání brzdy a plynu, takže méně vnímavý spolujezdec si ani nevšimne že je něco v nepořádku.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Petr+Barča
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 505
Registrován: čtv říj 06, 2005 11:13 pm
Bydliště/Město: Praha 4

Re: Podtlaky

Příspěvekod Petr+Barča » sob úno 20, 2010 9:53 am

Na seřizování předstihu podle stroboskopu moc nespolehej . Většinou to potom nejede a střílí to , alespoň v mém případě .
Nemůžeš mít přidřenej vnitřek rozdělovače .

P+B.

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1286
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » pon úno 22, 2010 6:43 pm

Neměl jsem ani tak na mysli nastavení předstihu, jako spíš ověření jestli rozdělovač nějak nevynechává nebo nezapaluje při každé otáčce jinak. Když vnitřkem rozdělovače pohrkám, cítím v něm trochu vůli, ale nepozám jestli je to v normě nebo moc. Regulace zatuhlá není - když v hadičce udělám hubou podtlak, vnitřek se pootočí.
Jo a jak jsem předpokládal - přehození cívky s kabelama nepřineslo žádnou změnu a ani postřikem ředidlem jsem nic nezjistil :( .
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště/Město: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » pon úno 22, 2010 7:48 pm

A co svíčky a kompresní tlaky? Nebo těsnění pod hlavou KO to někdy může robit neplechu.. Ale když jsem jednou barbarsky zkoušel co Libero dovede, tak volnoběh držel i jen se zapojeným 1 válcem..Co mě ted napadlo tak v sání -v deklíku jak je tam ten vzduchový filtr je taky u některých liber hadička viz download/file.php?id=126 pokud jsem ji odpojil v tom jak kdyby " ufounovi " tak to okamžitě chcíplo.
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
kce
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 423
Registrován: čtv pro 07, 2006 9:37 pm
Bydliště/Město: K.Vary / Plzen
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod kce » pon úno 22, 2010 7:59 pm

me tohle (nedrzeni volnobehu a pocukavani) delal spatne vycisteny a nasledne neodborne slozeny a (ne)serizeny karburator, nakonec to vyresil typek v servisu, prej se s tim docela s... paral;)
mozna bych zkusil este jednou karbec.. jezdi s nohou porad na plynu jsem sice rychle ovladl taky, ale moc zabavny to neni, a nakonec ani ekonomicky

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1286
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » čtv úno 25, 2010 8:04 pm

Tak zdá se problém odstraněn :D
Když jsem včera dával k učňům auto na výměnu silentbloků, domluvil jsem si rovnou na dnešek bádání nad volnoběhem. Pan mistr se netvářil úplně nadšeně, ale ujistil jsem ho, že u toho budu a řeknu co kde je. Takže na ráno povolal i kolegu z autoelektrikářské dílny se stroboskopem, s kompresmetrem a taky s velmi dobrou orientací v karburátorech.
Začali jsme měřením tlaků, které ukázalo, že Bělouš má tlaky jako mladík - 13 , 12 a 13. Za to by se nemusel stydět ani nový motor. Rovnou jsme dali i nové svíčky, i když ty staré vypadaly dobře. Pak šel na řadu stroboskop. Na volnoběh motor nešel, takže se měřilo při vyšších otáčkách, ale jiskra pravdelná a předstih přiměřený. Zbýval tedy karburátor. Pan mistr ho důkladně profoukal kompresorem, což mu rozhodně prospělo. Já jsem předtím profukoval trysku, ale zdá se, že byl někde ucpaný kanálek, kterým jde k trysce benzín. Taky je možné, že pomohl nový plovákový ventil, který jsem koupil na radu p. Jona a který jsme vyměnili taky.
Hlavní je, že volnoběh už jde jak má a zmizelo i cukání, tak doufám, že to vydrží :) .
Jinak musím poznamenat, že během pobytu v dílně jsem si podstatně vylepšil mínění o učňovské mládeži, kluci vypadali že mají zájem a práce je baví. Mimochodem Libero sklízelo všeobecný obdiv a když jsem ukázal jak se otáčí sedačky, jeden kluk se ptal jestli ho nechci prodat :D
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host