Podtlaky

E 10, E 12
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » úte úno 17, 2009 1:59 pm

Mně tak připadá, že polovina podtlaků na Liberu je zbytečných. Důležité jsou snad podtlak na regulaci předstihu a na zapínání 4WD. Viděl jsem hodně liber a skoro každé to mělo jinak. Na karburátoru 1 vývod, 2 vývody i 3 vývody, někdy jeden zacpaný. Asi se pletu, ale mě to jede tak, že mám jen dán na předstih a na 4WD. Ale kvůli mojí blbosti mi nejede sytič asi vůle. No to prodiskutuju na srazu s Lubomírem..
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

jeffis
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: sob črc 25, 2009 10:58 pm
Bydliště: turnov

Re: Podtlaky

Příspěvekod jeffis » ned črc 26, 2009 12:55 pm

todle musí byt zapojene?stale mi nejde 4wd a plyn jen v určitym místě
Přílohy
DSCF0554.JPG
DSCF0554.JPG (44.58 KiB) Zobrazeno 8411 x
subaru libero,nissan vanette,isuzu midi,renault espace,renault rapid,toyta lite ace

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » ned črc 26, 2009 6:31 pm

na 4WD to nema vliv taky to nemam zapojene. Bazmek na 4WD je když otevřeš motorový kryt tož vpravo nahoře. Těch hadiček do něj vede víc.....
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 985
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Podtlaky

Příspěvekod Lubomír » ned črc 26, 2009 8:59 pm

tak hoši, že je na Liberku správný chod postavený na správnych podtlakoch je jasné každému, takže sa dá súhlasiť s tvrdením, že na chod motora stačí podtlak do regulácie predstihu a podtlak na ovládanie 4WD i s príslušnými ventilčekmi.- v podstate základné zapojenie z E10. opakujem, na chod motora, t.j. zvládne to štart (vtedy ideme na malý jednorežimový karburátor zvaný sytič) a ide to po doštelovaní aj na volnobeh. Prechody po pridaní plynu sa vyznačujú "dírou", dobeh po ubraní plynu je dlllhý a strielavý do výfuku - chudák kaťák (obohatená zmes, nesprávna poloha škrtiacej klapky) a to hlavne v prípade staršieho karburátora s vôlami v uložení klapky, že?
Liberkovský systém podtlakov je založený na vytvorení podtlaku v saní. V prípade, že je sacie potrubie pred karburátorom deravé, netesní, príliš zahnojený filter, chýbajúce hadice k predhrievaču a deravý predhrievač nad posledným dielom výfuku, je nemožné dosiahnuť správnu hodnotu podtlaku, všetky systémy jednoducho nemajú potrebný tlakový rozdiel a karbec nedáva v každom režime požadovanú zmes motoru a každým štelovaním sa to zhoršuje - totiž rozlaďuje, a o nejakej emisnej kontrole sa bez príslušnej papierovej sumy v hotovosti nedá hovoriť s technikom na STK - on to nedokáže nastaviť, furt to má vysoké to i ono.Teda CO2 i HC.
Riešenie je iba v správnom klbku zmijí nad motorom, nové hadičky stiahnuté sponami určite tesnia (stabilný volnobeh), prechody do otáčok plynulé, spotreba i tah motora sa zlepšia, dobehy bez hrkútania vo výfuku. Schém je zverejnený dostatok, každý si nájde svoj počet vývodov na sacom kolene i počet trubičiek spod filtra (pozor , bývajú skorodované a netesnia!- skrátiť a nasadiť hadičku a sponu pri vymontovanom telese filtra) A potom sa dá niečo nastaviť. A motor ide.
Bavíme sa pravidelne na dôvodoch predaja Liberka - rozhasené podtlaky, s ktorými si pravidelne nedajú rady ani servisáci :lol: ... a my už vieme ako na to. Spýtajte sa správcu Šarišského hradu!
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka

jeffis
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: sob črc 25, 2009 10:58 pm
Bydliště: turnov

Re: Podtlaky

Příspěvekod jeffis » pon črc 27, 2009 6:06 pm

4wd už snad jde jinak vše při starem na parohach mam 3 vyvody ale ve schematech jsou popsany jen 2
subaru libero,nissan vanette,isuzu midi,renault espace,renault rapid,toyta lite ace

jeffis
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: sob črc 25, 2009 10:58 pm
Bydliště: turnov

Re: Podtlaky

Příspěvekod jeffis » úte pro 08, 2009 6:34 pm

tak jsem to po 3 měsicích odvezl panu jonovi do ohrazenic uvidíme.první co bylo když to viděl řekl přečesat.motor e12 ale vana z e10
subaru libero,nissan vanette,isuzu midi,renault espace,renault rapid,toyta lite ace

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 836
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Martinekk » úte pro 08, 2009 6:48 pm

Po naštartovaní hneď po zložení to bol pekný rachot že? Kľukovka do olejovej vane E10tky mláti :D
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.

Uživatelský avatar
kropin
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 50
Registrován: pon kvě 28, 2007 6:45 am
Bydliště: Buchlovice

Re: Podtlaky

Příspěvekod kropin » stř pro 09, 2009 7:29 am

Pozor na " SELENOID VALVE" který ovládá zadní klapku na karburátoru.
Správně je zapojený tak, že při vyplém zapalování je otevřený a plní funkci "start" to znamená že klapka je zavřená a karbec saje jako divý a při nastartování se klapka otevře.
Zároveň plní funkci uzavření vduchu do karburátoru při vypnutí klíčku a tím zabraňuje vzniku samozápalu.samozřejmně musí být správně zapojené zpětné ventilky jinak to nikdy nebude fungovat správně a žádné doštelování moc nepomůže.

Po elektrické stránce: po zapnutí klíčku +12V pozor aby šla i kostra protože původní zapojení je zřemně ještě přes některé čidlo teploty ale je to opět zapojené podle modelu výroby.

TO PAJAS: ty dvě hadičky do filtru nemám taky asi je to opravdu podle modelu výroby.

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1354
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » čtv úno 18, 2010 8:22 pm

Už nějaký čas se (kromě partičky urvaných silentbloků na předku) peru s volnoběhem a cukáním motoru. Motor šel pěkně a pak z ničeho nic úplně přestal jít na volnoběh a na půl plynu škube jako že chvilku táhne - cvilku ne. Druhý den se to samo spravilo, ale (což se dalo čekat) za další dva dny opět rozbilo. Od té doby to spravuju já a byl jsem s tím i u p. Jona, ale výsledek zatím žádný. Na jeho radu jsem objednal jehlový ventil k plováku, ovšem velké podezření mám i na podtlaky. Zatím jsem našel nalomenou hadičku k regulaci předstihu, ale její zacelení nepřineslo postřehnutelnou změnu ( :!: ).
Po prostudování tohoto vlákna jsem zkusil odpojit odvzdušnění plovákové komory (tlustá hadice vedoucí vlevo z víčka karburátoru) a motor se roztočil do nějakých 2000 obrátek. Když se otvor po hadici ucpe palcem, motor okamžitě chcípne. Chtěl jsem to tak projet a přetáhl jsem přes nátrubek kousek látky jako filtr aby do karburátoru nesál bordel, ale chcíplo to taky, musel jsem použít úplně řiďounkou látku a i tak otáčky podstatně spadly. Z toho usuzuju, že karburátor tudy nasává spoustu vzduchu (pro vzdušníky?).
Má s tím někdo zkušenosti? Může to být klíč k problému, nebo je to špatná stopa? Podle toho co Had psal na 3. stránce tohoto vlákna je na konci té hadice papírový filtr, ale v životě jsem neslyšel, že by se měl měnit ... přitom jak se zdá jeho zanesení může chod motoru dost rozhodit.
Pomohlo by mi i to, kdyby někdo na svém autě provedl pokus se sundáním a pak s přiucpáním hadice a popsal co se kdy dělo.
Díky.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 836
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Martinekk » čtv úno 18, 2010 9:04 pm

To pocukávanie mi robilo taky. Po polroku som na to prišiel. Elektrika k odpojovaču voľnobehu bola zlá... Vybral som teliesko toho elektromagnetu a jazdím ďalej. Skús toto, možno to bude ono. To odvetrávanie sa líši. Na Liberách z Nemecka vedie iba na filter a ten ide potom do rámu. Švajčiari to majú nejako spínané ventilom, a potom ďaľších pár hadíc a jedna plastová nádoba red ľavým zadným kolesom... Takže ktorú verziu máš?
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » pát úno 19, 2010 7:52 am

Jak radí Martinek odpojit odpojovač volnoběhu- vyšrubovat vnitřek vyklepat ( samozřejmě si ho schovej) a našrúbovat prázdný. Já mám taky to odvětrávání odpojené a jede mně to líp, akorát to za studena trochu hůř startuje- musí dost našlapat :). Někdy zkusím to hadicu z otvětrávání napojit do nádrže- ona tam vede laep řes různé hadice a tu krabičku vpravo vzadu za tapecírungem- ale bůhví jestli už za ty roky není KO. Škubání mně taky dělala špatná indučka - někdy to jelo někdy ne - mám tam samozřejmě z Libera. Jinak popiš přesně to škubání kdy to dělá za tepla studena atd. :)
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1354
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » pát úno 19, 2010 11:05 am

To odvetrávanie sa líši. Na Liberách z Nemecka vedie iba na filter a ten ide potom do rámu. Švajčiari to majú nejako spínané ventilom, a potom ďaľších pár hadíc a jedna plastová nádoba red ľavým zadným kolesom... Takže ktorú verziu máš?
Verzi zatím nedokážu určit .. do hadice se napojuje slabá trubička asi z nádrže (ta třetí vedle přívodu a vratky benzinu), pak pokračuje dál za PZ kolo. Její další osud bych dokázal přesně vysledovat asi jedině na jámě, ale zdá ze, že tam je nějaká kulatá piksla.
Já mám taky to odvětrávání odpojené
To máš ten nátrubek nechaný volně otevřený? To by přece karburátor přímo sál všechen bordel a z auta zaparkovaného na sluníčku by musel ukrutně smrdět benzín (nemluvě o požární nebezpečnosti).
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » pát úno 19, 2010 12:10 pm

Dočasně otevřený asi týden :) říkám, že na to o víkendu naběhnu :)
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
Petr+Barča
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 514
Registrován: čtv říj 06, 2005 11:13 pm
Bydliště: Praha 4

Re: Podtlaky

Příspěvekod Petr+Barča » pát úno 19, 2010 4:56 pm

Pokud ti nepomůže zprovoznění , nebo demontáž elektromagnetické jehly , tak po sundání víčka karburátoru uvidíš dvě trysky vedle sebe . Tak jedna z nich má taky vliv na volnoběh , skus je vyšroubovat a pročistit . Nedávno mně taky občas nešel volnoběh , stačilo párkrát zapnout a vypnout zapalování , jehla se hnula a od tý doby je klid . Ani jsem nemusel otevírat motor .

P+B.

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1354
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » pát úno 19, 2010 8:55 pm

Trysku volnoběhu i hlavní jsem čistil jako první, profukoval jsem i vzdušníky ve víčku a vytáhl jsem bordel ze dna plovákové komory (ale skoro nic tam nebylo a i filtřík na hadičce je čistý). Zapojení podtlaků i jednosměrné ventilky jsem kontroloval, startovací solenoid nefungoval, ale už je v pořádku. Ventil volnoběhu cvakal jak má a vyndání jehly nepomohlo, takže ji tam zase vrátím. Asi zkusím tu fintu s ředidlem v rozprašovači, ale volnoběh točí rovnoměrně jen dokud běží na sytič a nevím, jestli v režimu kdy už tak dostává bohatou směs ještě na ředidlo nějak zareaguje.
Po elektrice jsem zatím nešel, zkusím přehodit cívku i s kabelama a víčkem, ale tomu moc šancí nedávám - spíš jestli nějak netarokuje rozdělovač. S tím se chystám stavit u autoelektrikáře, jestli něco pozná stroboskopem.
Pak ve středu nebo ve čtvrtek mi přijde ten ventil k plováku a to už asi bude poslední šance.
:D Jinak už jsem si ale celkem zvykl na ježdění bez volnoběhu, procvičil jsem se v "soutěžáckém" grifu současného ovládání brzdy a plynu, takže méně vnímavý spolujezdec si ani nevšimne že je něco v nepořádku.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Petr+Barča
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 514
Registrován: čtv říj 06, 2005 11:13 pm
Bydliště: Praha 4

Re: Podtlaky

Příspěvekod Petr+Barča » sob úno 20, 2010 9:53 am

Na seřizování předstihu podle stroboskopu moc nespolehej . Většinou to potom nejede a střílí to , alespoň v mém případě .
Nemůžeš mít přidřenej vnitřek rozdělovače .

P+B.

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1354
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » pon úno 22, 2010 6:43 pm

Neměl jsem ani tak na mysli nastavení předstihu, jako spíš ověření jestli rozdělovač nějak nevynechává nebo nezapaluje při každé otáčce jinak. Když vnitřkem rozdělovače pohrkám, cítím v něm trochu vůli, ale nepozám jestli je to v normě nebo moc. Regulace zatuhlá není - když v hadičce udělám hubou podtlak, vnitřek se pootočí.
Jo a jak jsem předpokládal - přehození cívky s kabelama nepřineslo žádnou změnu a ani postřikem ředidlem jsem nic nezjistil :( .
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Pajas » pon úno 22, 2010 7:48 pm

A co svíčky a kompresní tlaky? Nebo těsnění pod hlavou KO to někdy může robit neplechu.. Ale když jsem jednou barbarsky zkoušel co Libero dovede, tak volnoběh držel i jen se zapojeným 1 válcem..Co mě ted napadlo tak v sání -v deklíku jak je tam ten vzduchový filtr je taky u některých liber hadička viz download/file.php?id=126 pokud jsem ji odpojil v tom jak kdyby " ufounovi " tak to okamžitě chcíplo.
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)

Uživatelský avatar
kce
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 423
Registrován: čtv pro 07, 2006 9:37 pm
Bydliště: K.Vary / Plzen
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod kce » pon úno 22, 2010 7:59 pm

me tohle (nedrzeni volnobehu a pocukavani) delal spatne vycisteny a nasledne neodborne slozeny a (ne)serizeny karburator, nakonec to vyresil typek v servisu, prej se s tim docela s... paral;)
mozna bych zkusil este jednou karbec.. jezdi s nohou porad na plynu jsem sice rychle ovladl taky, ale moc zabavny to neni, a nakonec ani ekonomicky

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1354
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlaky

Příspěvekod Tuti » čtv úno 25, 2010 8:04 pm

Tak zdá se problém odstraněn :D
Když jsem včera dával k učňům auto na výměnu silentbloků, domluvil jsem si rovnou na dnešek bádání nad volnoběhem. Pan mistr se netvářil úplně nadšeně, ale ujistil jsem ho, že u toho budu a řeknu co kde je. Takže na ráno povolal i kolegu z autoelektrikářské dílny se stroboskopem, s kompresmetrem a taky s velmi dobrou orientací v karburátorech.
Začali jsme měřením tlaků, které ukázalo, že Bělouš má tlaky jako mladík - 13 , 12 a 13. Za to by se nemusel stydět ani nový motor. Rovnou jsme dali i nové svíčky, i když ty staré vypadaly dobře. Pak šel na řadu stroboskop. Na volnoběh motor nešel, takže se měřilo při vyšších otáčkách, ale jiskra pravdelná a předstih přiměřený. Zbýval tedy karburátor. Pan mistr ho důkladně profoukal kompresorem, což mu rozhodně prospělo. Já jsem předtím profukoval trysku, ale zdá se, že byl někde ucpaný kanálek, kterým jde k trysce benzín. Taky je možné, že pomohl nový plovákový ventil, který jsem koupil na radu p. Jona a který jsme vyměnili taky.
Hlavní je, že volnoběh už jde jak má a zmizelo i cukání, tak doufám, že to vydrží :) .
Jinak musím poznamenat, že během pobytu v dílně jsem si podstatně vylepšil mínění o učňovské mládeži, kluci vypadali že mají zájem a práce je baví. Mimochodem Libero sklízelo všeobecný obdiv a když jsem ukázal jak se otáčí sedačky, jeden kluk se ptal jestli ho nechci prodat :D
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad


Zpět na „Dotazy na Libero „starší“ < 93“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host