Stránka 4 z 7

Re: Teple nestartuje

Napsal: pon črc 28, 2014 8:08 pm
od Petr+Barča
Kabel jsem dával tuším 8mm a fakt je , že cena byla za 4 oka a 4 metry kabelu asi 800 Kč . Ještě jsem dal nové oko na silný + na starteru .

P+B.

Re: Teple nestartuje

Napsal: pon črc 28, 2014 8:56 pm
od covex
Jo, u tech ok je to skutecne vetsinou nejvetsi problem, samotny kabel byva v poradku, ale nevim proc ty oka jsou na kabelech nacvaknuta tak, ze je tam kus odhaleneho kabelu a pak teprve izolace - mezi okem a izolaci tam pak tece do kabelu solanka a to ani medeny kabel nevydrzi a proste zoxiduje a casem se uplne rozpadne.

Re: Teple nestartuje

Napsal: pon črc 28, 2014 10:37 pm
od Mis.us
to je u lisovanejch oček normální (když zalisuješ izolaci, stejně praskne, nebo se přeštípne),když je kousek měďi odhalený, proto je tam husí krk a gumovej návlek. Pokud to máš fpohodě, tak na kabel žádná solanka nemůže, nemluvě o tom, že se tyhle věci mají udržovat v čistotě,(sem tam opláchnout vodou) popř. ochraňovat bílou vazelínou. min. 5 x do roka.


kabel kupuju taky v metráži, (cca 4-5m) dvouvrstvej, průřez je stejnej jako od plusu od baterky ke startéru, ale cca do 200,- , 1 očko mně výjde na 16,- (lisovací)

dost bude hrát roli koroze rámu.

Mišus

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 1:59 pm
od covex
Tak popisu podrobneji me zkoumani kolem startovani - uz se prilis nejedna o "teple" startovani, protoze moje libero uz odmita startovat temer kdykoli.

Po otoceni klicku ve starteru sepne solenoid (ze starteru je slyset cvaknuti jak se vysune hridelka), ale starter netoci. Bohuzel se to nestava vzdy, ale vypozoroval jsem, ze se to v naproste vetsine pripadu stane, pokud nezaparkuji na rucni brzdu ale na rychlost. Toto "nestartovani" se pak da vyresit tak, ze pokud je auto na kopci, seslapnu spojku, zaradim rychlost, auto odbrzdim a pustim spojku. Tim se jemne pohne prevodovka a ozubene kolecko starteru jiz zaskoci spravne do prevodovky a spoji se privod napeti k motoru starteru a auto normalne nastartuje.

Starter je cca pred rokem repasovany, ma menene i ulozeni hridelky, ale co presne se na nem delalo nevim. Vyndal jsem ho a na stole funguje vsechno normalne. Podezrivam tedy solenoid, ze vnitrne nesepne, pokud mu v ceste stoji ozubeni prevodovky a tedy nedostatecne vysune hridelku, resp. jsou v nem opotrebovane nejake kontakty. Sepnuty solenoid ma odpor asi 2,5Ohmu, coz mi prijde dost, pokles napeti na baterii je nicmene sepnuti starteru normalni - asi 1.5V.

A ted babo rad co s tim. Ted solenoid mi prijde, ze rozdelat nejde, jde jen vyndat ze starteru...

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 2:51 pm
od Mis.us
covexi a jak by se ti prosimtě pohnula převodovka?

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 6:49 pm
od Tuti
Covex asi nemyslí že by se pohnula převodovka jako taková, ale pootočí se setrvák a dostane se do místa, kde se pastorek chytne.
P. Jon mi kdysi říkal, že na nějakém Liberu nezabíral pastorek, protože zuby na setrváku byly zadělané sajrajtem vzniklým z prachu z lamely a prosáklého oleje.

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 6:50 pm
od Pajas
Zkusil bych si půjčit nejaký inší startér a pokad bude dělat to stejné, tož može byt očesaný aj věnec..Zkus zařadit 5 a ručně na rovince potlačit auto o pár metrů. Pak zkus startovat...

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 7:03 pm
od Mis.us
Ano, startér je přidělanej na převodovce- do setrváku musí zaskočit vždycky i když je -ne přímo naproti zubům. Buď je cívka slabá nebo je po cestě někde problém v kabreláži. Covexi, schválně si zkus nastartovat nakrátko- spojíš hlavní plus s mínusem od spínačky- to je ten slabej kabílek přímo na cívce startéru hned nad tim tlustym, pokud bude startovat fpohodě, je problém v obvodu, ne-li v samotný zapalovací skříňce. Jak píše pajas s tim vyzkoušet jinej startér, to neni dobrej nápad- nic tim nevyřešíš, pokud by si přeci jen chtěl tartér měnit tak vyzkoušej jen jinou cívku. Mě se dělo to, už jsem to tu tušim někde psal- že jsem měl ztrátu proudu na cívce (jen vysunula ale startér netočil)- kontatky jsem přeletoval (odsál jsem starej cín a dal novej) a byl klid, startér točí po otočení klíčem od tý doby pořád.

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 7:36 pm
od Lubomír
Ponúkam moju skúsenosť: to samé s príznakmi, štartér nepretočil, teda neštartoval. Prvé ma tiež napadlo, že je vylágrované uloženie rotora, a nenastáva správny záber na ozubenie veca zotrvačníka. výmena puzdra štartéra ale nepomohla. Pri otvorenom dekli motorového priestoru som ale počul po otočení kľúčika a zacvaknutí elektromagnetu tiché syčanie a praskanie - a bol som doma, je to vnútri elektromagnetu, silové kontakty. Asi všetky štartéry na svete majú tú dvojicu kontaktov vyloženú medenými doštičkami, tie sa ovšem časom vyiskria a keď sa prechodovými odpormi vyhreje aj pružinka na kotve, ktorá odružuje prepojovací mostík, je problém na svete- celá elektrika je tu o kontaktoch.
Iný elektromagnet som vtedy nemal k dispozícii, a tak som ho rozobral. Je zalisovaný do plechového obalu, ale šlo to, samozrejme s pomocou letovačky odpojiť vývod od samčeka fastonu, a potom to ide vysunúť, no deformácii plechového obalu som sa nevyhol - najprv sa tam vošiel hrot šrobováku, pripomínalo to otváranie konzervy ale to sa dá potom doklepať nazad skoro do pôvodného stavu.
Po otvorení očakávaný stav - vyiskrené krátery, jedna strana už neprichádzala do kontaktu, pružinka zlomená.
Postup jednoduchý:
1. obidve skrutky M8 vybrať, vo zveráku drobátko zarovnať pilníkom a namontovať pootočené o 180 stupňov - do záberu potom prídu nové povrchy medi.
2. Medený mostík vybrať, začistiť oprskance a namontovať medzi podložky a s novou pružinou, pozor, tiež otočený o 180 stupňov, takže medené kontakty prichádzajú do záberu uplne novými plochami.
Niektoré štartéry majú premosťovací kus medi zalomený, takže nedosadajú kolmo, ale do V-čka, tam som iba pilníkom zabrúsil meď a pridal podložku, aby doško ku správnemu kontaktu.
Takto som zgenerálkoval už asi tak 6 cievok, na rôzne auťáky, (začínal som sa veteránskej Felde z roku 63, neskôr na Trabíku, Warťasovi, Škodivke-kilečku) a overený postup som aplikoval pár krát aj na Liberkovský štartér. Štartér potom točil ako nový, žiadne úbytky prechoďákmi sa nekonali. Bolo to v čase, keď ešte tento portál neexistoval, najbližší Subaru servis 100km, a to sa so mnou moc nebavili... Aj v červenom Liberku mám teraz taký, už som menil štartér kvôli krátkym uhlíkom, ale elektromagnet som nechal ten vlastnoručne opravený.
Možno je dnes jednoduchšie zohnať nový elektromagnet, ale toto bolo riešenie na jedno poobedie, aj vymenená cievka z iného Liberka môže byť vyiskrená na kontaktoch, ak bude nejaká k dispozícii, aj Liberiek na diely ubýva...

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 7:55 pm
od Mis.us

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 9:46 pm
od dědek
A co takhle odskoušet, zda-li by nešlo použít cívku z jiného startéru? Oprava, jak píše Martínek ,taky není marná a je hlavně lacinější. Kdo chce Libero stoprocentně originální,musí jít cestou objednání nového dílu . Cesta dražší , ale spolehlivě vedoucí ke zdárnému cíli . Opravoval jsem za svůj život mraky startérů. Diagnoza chybného spojení kontaktů je lehce zjistitelná, když při startování spojíme velkým šroubováke oba kontakty na cívce a ejhle startér tak točí motorem jak zamlada. Dědek

Re: Teple nestartuje

Napsal: ned bře 15, 2015 10:13 pm
od Mis.us
dědku, tohle neni originál cívka, ale druhovýroba za 800,- originál stojí necelý 3000,-

Re: Teple nestartuje

Napsal: pon bře 16, 2015 7:55 am
od dědek
Já vím. Ale je to taky japonský. Jsou lidi, kteří obětují pro Libero fůru peněz, jen aby měli origo kousek. To byl třeba Karel. Fůru dalším záleží jen na tom, aby auto jezdilo.Dědek

Re: Teple nestartuje

Napsal: pon bře 16, 2015 1:36 pm
od covex
Bohuzel na aute jsem zkratovani tech kontaktu nezkousel, i kdyz jsem se na to chystal, ale nejak jsem na to zapomel a ted uz je to rozebrane - nicmene jsem aspon meril a napeti od baterky tam bylo a kdyz spina civka, muselo fungovat i zapalovani.

Jedine ze by od zapalovani slo nizsi napeti/proud a civka dostatecne nespinala (treba 7.2Ah baterka z UPSky civku nesepne, na autobaterii to pekne jiskri a to se ani netoci motorek). To jeste proverim (konektor na kabelu od zapalovani mam uz predelavany - prekvapuje me, ze je tam jen takovy tenky kablik), ale spis bych to videl na problem, ktery popsal Lubomir s temi vyjiskrenymi kontakty, protoze rozbeh motorku starteru je na muj vkus nejaky pomaly. Jak to tak u Libera byva, bude to kombinace mechanicko-elektricke unavy soucastek a nakonec bude mozna nejlepsi koupit novou tu civku (ta co odkazoval Misus je cenove docela prijatelna).

Kazdopadne diky za rady, clovek ma hned dalsi napady co vyzkouset.

Re: Teple nestartuje

Napsal: pon bře 16, 2015 6:54 pm
od Mis.us
Ta cívka je celkem fpohodě, neni japonská ,ale česká, nepamatuju si odkaď. Jediná nevýhoda oproti originálu je, že slabej kabílek od zapalka se strká na fason zezadu cívky, takže přístup nic moc, ale dá se to. Otci jsem ji dával na startér při renovaci auta a od tý doby fachčí dobře. Mihal

Re: Teple nestartuje

Napsal: čtv bře 19, 2015 2:27 pm
od covex
Civka od Vachty dorazila, a vypada uplne stejne jako ta, co jsem tam mel - takze bud uz byla na tom starteru menena (coz by me moc nepotesilo), akorat byla pretrena na cerveno (?), nebo je stejna jako original...

Prvnich par startu bez problemu, ale jeste je na jasani brzo.

Re: Teple nestartuje

Napsal: čtv bře 19, 2015 3:32 pm
od dědek
Jestli pojedeš do Rovenska na sraz, tak tu špatnou cívku vezmi sebou.Vozím Uni digi a změříme, kde je zakopaný pes. Dědek

Re: Teple nestartuje

Napsal: čtv bře 19, 2015 6:28 pm
od covex
V kalendari to mam, ale jak to dopadne jeste nevim.

Re: Teple nestartuje

Napsal: čtv bře 19, 2015 6:58 pm
od dědek
No, kdybys nejel, mohla by ta nemocná cívka přijet v Liberu s Lubošem Tuti. Dědek

Re: Teple nestartuje

Napsal: čtv bře 19, 2015 9:41 pm
od Mis.us
Covexi, ta cívka co jsem na ten startér dával byla rok stará (je neoriginál) tobě fungovala další rok. Vzhledem k tomu, že je pouze nazinkovaná, je dobrý jí natřít.... :wink: