Jak osetrovat ram?

E12 superdeluxe, standard
Odpovědět
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2471
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Jak osetrovat ram?

Příspěvek od covex »

Po prozite zkusenosti s jednim liberem a stavem jeho ramu resim, krom jineho, i to jak se nejlepe postarat o ram. Je to tri roky co jsem ho nechal osetrit u profesionalu a jeste nekolik mesicu potom jsem z ruznych casti auta vcetne interieru drhnul jakousi cernou vec, zrejme asfaltoveho puvodu. Pixla gumoasfaltu je za par kacek, otazka je, zda je to to prave. Osetroval jste nekdo nekdy ram a cim? Ma to cenu jen napatlat asfaltem kam se dostanu stetkou (je to mnohdy rezave a tezko se tam dostat rukou natoz nejakou mechanizaci)? Nebo je nejaky lepsi postup?
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od Martinekk »

Tak najsamlepšie je dať dolu kastlu nech je ku všetkému pekný prístup. Potom očistiť brúskou s tým takým oceľovo kefovým kartáčom, kladivom omlátiť lúpajúcu sa rez. Na to dve tri vrstvy Alkytonu, Hammeritu alebo dačoho podobného. Naň až asfalt. Lebo asfalt na hrdzu, to nieje dobré, to je tak pre bazárových zmrdov. Pod asfaltom to hnije ďalej...
Takýto postup chcem uplatniť ešte toto leto...
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od peple »

Martinekk píše:...Takýto postup chcem uplatniť ešte toto leto...
Jestli chceš sundávat kastli a potom to "odflákneš" kartáčkem na brusce a tím Hammerblábolem, tak to svoje Libero moc rád nemáš.
Přeci když už si dáš tu šílenou práci se sundáváním, tak neni nic lepšího než opískování pískem, struskou... tím se dostaneš všude a ne to šmrdlat kotoučkama, bejt pak zasr..ej všude a stejně se s tím nedostaneš do koutů. Pak už můžeš zvolit celkem jakej chceš "ověřěnej" postup lakování a když ho zvládneš precizně tak máš na léta vystaráno.
Pískování není nic zvláštního, ale je to základní postup při renovaci starýho auta (veterána) a to už ty naše auta jsou. Ve výsledku totiž ušetříš spoustu času, nervů a nakonec i peněz :!:

Nepíšu tu žádný teorie - to je praxe a ne jen moje
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od Martinekk »

Si ma moc nepotešil :( Ja ho rád mám, ale na pieskovačku proste nieje. A určite to bude lepšie ako nič, no...
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2471
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od covex »

Teda po sundavani karoserie, ktere jsem si prave vyzkousel, bych tedy radsi chvili setril na ten pisek. Ono samotne sundavani by neni tak hrozne, kdyby slo srouby, zavlacky, svorky atd. povolovat jako nove a clovek na to mel dislnu. Ale na nasich vice nez 10let starych autech v polnich podminkach to znamena ze pulka spoju bude zrala v lepsim pripade na nahradu, v horsim na ovrtavani, rozbrusovani apod. a kdyz uz se do toho chces pustit, nesetril bych na piskovani - ono ty dratene kartace taky nejsou zadarmo a moc dlouho nevydrzi (na ram bych spotrebu odhadoval tak min. na 5ks).

Vsechny tyto metody osetreni ramu bych ale uz zaradil spis pod rekonstrukce vozidla, a ne osetrovani. To jde delat na aute, ktere muze clovek na mesic odstavit....
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od Tuti »

No jo, ježe na kvalitní opískování nestačí sundat kastli, ale je potřeba komplet rozebrat i podvozek, aby rám zůstal holý a .. a to už pak znamená stavět komplet celé Libero znova. To přichází do úvahy jedině jako "srdcovka", pokud bereme Libero jako živého člena rodiny. Z pohledu ekonomiky je nesmysl investovat tolik práce a peněz do auta na konci životnosti.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od peple »

Tuti píše:Z pohledu ekonomiky je nesmysl investovat tolik práce a peněz do auta na konci životnosti.
Potom nechápu proč u svojeko kousku přemejšlíš nad lakem :wink: Každej přece chce mít auto v cajku a když už tak pořádně (ale každej podle svýho gusta a peněženky).

Zpátky k rámu.
Před dvěma lety sem ošetřil rám srágorou od Carsystem KS-500. Nanáší se stříkáním spec. pistolí na kterou se kartuše rovnou našroubuje. Je to stejná pistole jako na dutiny a ty sem ošetřil jemnějším KS-200 ML (toto je podobný). Výsledek uvnitř prahů neznám a na rámu je to po dvou letech skoro pryč. Prostě buďto na rám pořádně a z gruntu, nebo jednou za dva roky "ekonomicky" přetírat...

A ještě z jinačíhoho soudku. Někdo mi kdysi radil ať jdu na rez nějakou domácí chemií. Kdo a co to bylo za přípravek si už nepamatuju a tak sem zakoupil Larin na rez a vodní kámen. Přes noc sem do něj ponořil čtyři šrouby M8 totálně rezavý bez jakýhokoli očištění. Po dvou dnech je veškerá rez naprosto pryč a jdou krásně povolit. S rámem to sice nemá nic společnýho, ale mimo běžnýho odrezovače funguje i tohle :lol:
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od Tuti »

Myslím, že většina z nás má asi k Liberu trochu hlubší vzah než jen spotřební. Spíš jsem chtěl upozornit na to, že když rozebereš auto takhle zgruntu, tak potom náklady ukrutně skáčou, protože když už máš rám jako novej, tak tam pak přece nenastrojíš zpátky všechny ty napraskaný silentbloky a manžety a sjetý kotouče a zoxidovaný dráty atd atd. Taky by se mi líbilo zrenovovat Libero ke stavu novýho auta, ale střízlivým odhadem by to sluplo 200 tisíc jako nic.
Malý příběh - za dob studií jsem si občas přivydělával brigádou v Tesle v galvanovně. Jeden místní zaměstnanec si koupil ojetou Š 110 asi tak za 12 tisíc. Když po pár měsících prošlápl podlahu, řekli mu v servisu, že je to zralý na novou kastli. V jedovatém prostředí vydělával slušně, takže nechal kastli vyměnit, s lakem a přestrojením ho to stálo nějakých 25 000. Pak usoudil, že se nesluší mít v takhle pěkným autě motor co kouří, klepe a netáhne - takže koupil novej, to bylo tenkrát asi za desítku. Bylo to někdy kolem roku 86, Škodovky tou dobou byly ke koupi prakticky bez čekání .. 105 "esko" tuším za 46 tisíc, stodvacítky něco přes 50. Jeho embéčko, ve kterém pořád ještě zůstalo spousta věcí zralých na výměnu, ho nakonec vyšlo na víc. A to tenkrát cena dílů nebyla několikanásobně navýšená jako je dneska.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak osetrovat ram?

Příspěvek od Martinekk »

200 tisíc? :shock: Tak to do toho krámu nedám ani náhodou. Rám ošetrím, kastlu tiež. Guferá v motore vymením časom keď budú financie. Silentbloky škodovácke, kotúče mám nové a drahé teda niesú... Nič zásadné sa na takom priemernom Libere asi meniť nedá. Ono keď kúpiš totálny hnilý šrot tak hej, ale z dvoch celkom slušných to ide asi lepšie. Uvidíme, potom napíšem koľko bubákov to stálo.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Odpovědět