Naplnění chladící soustavy

E12 superdeluxe, standard
Odpovědět
Tranzit
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 11
Registrován: pon lis 09, 2009 4:40 am
Bydliště: Pařezov mezi Havl. Brodem a Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Tranzit »

Jaký je postup pro nalití chadící kapaliny do okruhu, odvzdušnění atd.? Měnil jsem termostat a našel jsem tu návod na staré, ale jde stejný postup použít i na nové? Předem se omlouvám, pokud už to tu někde je napsané a nenašel jsem to...
Subaru Libero EF12 SXD, r.v. 1997, momentálně stojící a stávkující
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od peple »

Vpředu máš dole na chladiči plastovej vypoušťák. Já sem se s tím moc neprděl. Dal sem auto mírně čumákem dolu, otevřel vzadu horní i dolní víčko, vepředu povolil a vypustil :)

Aha teď sem si všim že se ptáš na napouštění. Tak já dolejval vrchem a na tu spodní nádobku moc nekoukám :oops: .. ono když přeleješ tak si přebytek "odfrkne".. Dal sem červenou chladicí kap. a už druhou zimu bez problému chladí, topí a tak furt dokola
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Mis.us »

postup vyprázdnění:
_________________

1)topení dát na červený políčko,tim se otevře ventil topení.

2)vlíst k chladiči nasatit na odtokovej ventil hadici (vnitřní průměr 8mm),to aby se voda dostala krásně do nějaký nádoby a ventil povolit,poté vlíst k hrdlu na nalívání kapaliny (pravej sloupek 5. dveří) a sundat víčko. Po sundání víčka žačně z odtokovýho ventilu voda krásně týct.

3)Nahodit motor a počkat až se uplně ohřeje-tim se dosáhne uplnýho vypuštění kapaliny z okruhů

4)Dodatečně je dobrý odpojit ty tři hadice -dvě tlustý,jednu hubenou,co jsou na trubkách hnedle za chladičem,vyteče ještě trochu vody z topení a z velkýho okruhu

5)z expanzky odpojit hadici, aby vytekl její obsah, nejlíp do kanistru, pak zpět hadici nasadit

6)Vypnout motor ,zadělat to, co si rozdělal ,kromě nalejvacího hrdla a tradá do naplnění :-)

postup naplnění:
______________

Studený auto a prázdnej okruh:

1)Topení dát na zapnuto(červený políčko na regulaci) ,potom lejt chladící směs do hrdla na vodu(pravej sloupek 5 dveří),kterou máš až do tý doby než se nahoře nezastaví a už neodbublává.

2)nahodit motor a počkat až se otevře termostat a voda se pustí z malýho okruhu do velkýho,topení nechat zapnutý.Zase vlíst k hrdlu dolejt co se vejde a hrdlo nechat otevřený.

3)vzít nějakou šikovnou nádobu na chytání kapaliny,která poteče s ovzdušňovací hadičky,( používám starej hrnec) a vlezeš si k ovzdušňovací hadičce ,která je pod rezervou(předem se rezerva musí vyndat :D ),dávej pozor ať se neopaříš! Odšpuntuješ, hadička začne chrlit vzduch a až když teče plynulej proud vody bez bublin,zase hadičku zašpuntuješ.

4)Kapalinu co si nachytal do hrnce naliješ zpátky do hrdla a počkáž až si odbublá,potom když ještě neni okruh plnej až po hrdlo zbytek dolej

5)zašpuntovat hrdlo a počkat až se natlakuje, potom zkontrolovat spodní nádobu(expancku) pokud je na ni F-Full, tak je okruh plnej, když ne, stačí vypnout motor počkat až trochu opadne teplota a dolejt po okraj hrdla. Znovu nahodit motor, nechat natlakovat a opět zkontrolovat nádobku.

pro širokou veřejnost upraveno :wink:
________________________________
Naposledy upravil(a) Mis.us dne stř lis 20, 2013 10:10 am, celkem upraveno 6 x.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Lubomír »

Tak zdá sa, že problém trápi viac Liberátorov, takže manuál hovorí toto:
fotky sa stratili, niekedy doplním...
Naposledy upravil(a) Lubomír dne čtv kvě 19, 2016 9:40 pm, celkem upraveno 1 x.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od peple »

Je to tak. Včera sem do něj koukal, ale mám jen tištěnou verzi tak sem byl línej to fotit...
Hejkal junior
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 59
Registrován: ned srp 29, 2010 6:24 pm
Bydliště: Liberoc

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Hejkal junior »

Doplňující dotaz: jaký chladící kapalina je nejvhodnější?
U.S.S Libero 1,2i 1996
Hejkal žvejkal v hubě vejkal.
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2467
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od covex »

Ja tam leju modrou.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Raper
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 338
Registrován: úte zář 23, 2008 11:12 pm
Bydliště: Kežmarok SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Raper »

Ja do starsiho zelenou.
Kinderko E 12 r.91
Fiat Ducato 2,3 JTD
Uživatelský avatar
Machy_CZ
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 260
Registrován: ned led 27, 2013 8:41 pm
Typ Libera: Zatím žádné
Bydliště: Borač

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Machy_CZ »

Poradí někdo, kolik litrů chladící směsi se vejde do Liberka...

Budu kupovat červenou Sheron MAXI D, budu ředit 2:1 s destilkou
Nissan 300ZX '90 3.0i V6, Abarth 5OO '10 1.4i esseesse, Subaru Impreza '09 2.0i RX
JDM:
Mitsubishi Delica '96 2.8 TD SWB Crystal Lite, Mitsubishi Delica '95 3.0i V6 LWB Crystal Lite

http://moje.auto.cz/user/Machy-CZ
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Tuti »

Plus minus šest litrů ... ale všechno to nevypustíš. Jestli to chceš důkladně vyměnit, tak doporučuji meziproplach vodou.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
oleg-dymnich
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 12
Registrován: pon čer 24, 2013 3:39 pm
Typ Libera: kj6
Bydliště: Ukraine

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od oleg-dymnich »

Схема подключения патрубков охлаждения Субару либеро.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Soptík Hřensko
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 136
Registrován: ned zář 20, 2015 11:25 am
Typ Libera: E12
Bydliště: Hřensko

Re: Naplnění chladící soustavy

Příspěvek od Soptík Hřensko »

Po výměně motoru, kdy autíí bylo zadkem zvednuté, takže chladiva nevyteklo tolik, se dolila jen obyč voda. Abych měl klid, vyměnil jsem jí za novou - nemrznoucí. Koupil jsem v Mototechně zelenou pro hliníkové i ocelové motory, jakýsi "antifreeze G11" v 3l balení a destilku. Ředění 1:1 je údajně do -26°C (test směsi v mrazáku v -25°C pozitivní). Nejdřív teda vypustit, pak propláchnout a pak napustit. Zadní nápravou na nájezdy, aby gravitace pomohla. Trochu sem se bál toho plastového výpušťáku, ale šel krásně volně. Není potřeba ho vyšroubovat celý, ale je to rychlejší. Postup je tu napsaný, šoupě topení do teplého, otevřít napouštěcí ventil atd... Vylil jsem necelých 5,5l (test směsi v mrazáku v -25°C nakonec ukázal, že byla pořád dobrá), propláchl čistou vodou - žádná rez ani jiný bordel a pak zas podle známého postupu zalít novým médiem. Zaléval jsem pomalu a trvalo to docela dlouho, ale nalil jsem tam o něco málo víc než sem vylil a nezdá se mi, že by to bylo zavzdušněné.

Plastový výpušťák na levé straně chladiče v místě pod řidičem:
výpušťák
výpušťák
image1.jpg (247.14 KiB) Zobrazeno 17614 x
Po dolití, nastartování a otevření termostatu se ještě dolilo "po hrdlo", bylo vidět jak z přepadu/zpátečky teče proud bez bublin:
přepad
přepad
image2.jpg (234.27 KiB) Zobrazeno 17614 x
Odpovědět