Brzdiče

E12 superdeluxe, standard
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Brzdiče

Příspěvek od dědek »

Já jsem zjistil, že jedinou "obranou" na přibržďování je každodenní provoz. Jak Libero týden stojí je třeba brzdy zase rozhýbat.Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Brzdiče

Příspěvek od Lubomír »

Tak, práve som dnes po roku znovu siahol na válečky vedenia predných brzd. Na jednu stranu som vtedy použil molykovú vazelinu, neosvedčila sa, prachovky valčekov napuchli a pustili vlhko, valčeky sa blokli a bol prúserník na obzore, na chate som to núdzovo prečistil a do výmeny valčekov za nové to vydržalo, potom som objednal origo valčeky aj prachovky, napatlal som to tou priloženou vazelinou v takom sáčku a tešil sa, že na to nesiahnem dlhé roky ako na staršom. Omyl. Fakt je treba na novšom asi šahať na predné brzdy každý rok. Ale na jednej strane som tú čiernu priloženú vazelinu nepatlal, a dal som tam pokusne nemajúc vtedy ATE pastu obyčajný Ramsay tuk. A hle, dnes som sa trápil s tým valčekom, kde bola tá priložená vazelina, valčeky pridretý, tuk zaschnutý, ale vyrazil som ich von. Ramsay tuk išiel aj na tieto valčeky, aj do drážok prachoviek. Druhá strana , už rok namazaná tým Ramsayom bola bez korózie, pohyblivá, tak dostala iba domazávaciu dávku pod manžety a dúfam, že ide sa ďalej s nižšou spotrebou.
Pri tejto príležitosti som so slzou u oka zaspomínal, že na staršom som na pohyblivé uloženie brzdových trmeňov nesiahol ani jeden krát, ani som asi tak desať rokov o nich nevedel, potom som jedenkrát náhodne pri výmene brzdových doštičiek to uloženie rozobral, ale bolo vo výbornom stave, tak šlo nasadiť nazad, a jazdí dodnes a funguje.
A už viem prečo:
- novšie má na každej strane 4 manžety, staršie iba dve - usporiadanie na staršom má menšiu možnosť vniknutia vlhkosti
- novšie má tie valčeky omnoho hrubšie, idú stredom upevňovacie srouby, a tak pomer priemeru a vodiacej dĺžky je malý, valčeky sú náchylnejšie na zablokovanie už pri zhustnutí vazeliny. Skrátka konštrukčný zásah vedúci k zhoršeniu, ako mnohé na novšom....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2467
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdiče

Příspěvek od covex »

Nevim jak je to na starsim, ale jak to popisujes, celkem nechapu co tim tedy ziskali. Komplikovanejsi, z vice casti, tzn. drazsi. Preci to ale nedelali jen proto, aby lidi jezdili vic do servisu?
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Brzdiče

Příspěvek od Karel »

Lubomír píše: prachovky valčekov napuchli a pustili vlhko, valčeky sa blokli...
Toto jsem taky zjistil. Po mnoha pokusech,vítězstvích a nezdarech používám silikonovou vazelínu přímo doporučenou pro brzdařinu.
Je tedy dražší, ale výsledek stojí za to.
K.
:D
Naposledy upravil(a) Karel dne čtv čer 18, 2009 6:35 am, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Brzdiče

Příspěvek od Lubomír »

To Covex: no správne, celkem nechápu, co tím tedy získali. Vypadá to na "trest boží za opustenie staršího Liberka". A napovedá to môjmu odhadu, že vývojársky team bol vedený synátorom majitela kontrolného balíka akcií... :roll:
To Karel: Presne tú vazelinu som nemal k dispozícii, ale pilne sa po nej obzerám po obchodoch s autosúčiastkami, mám predtuchu, že sa jej nevyhnem, ale najhoršie sa mi zmieruje s myšlienkou, každý rok po zime sahat na predné brzdy, a občas kupovat všelijaké manžety a válečky... a je k nim priložený tuk, čo nefunguje 20-30rokov jak predtým..a nespoliehať sa na správnu funkciu brzd...a platit za benál, ktorý som nemusel ani kupovat...A tak sa obzerám po nejakých náhradách
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Hejkal junior
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 59
Registrován: ned srp 29, 2010 6:24 pm
Bydliště: Liberoc

Re: Brzdiče

Příspěvek od Hejkal junior »

Ahoj,
prosím poraďtě mi, jak vyčistit přední brzdy. Co rok se mi zanáší a vždycky začne nějaké kolo brzdit. Vozil jsem to do servisu a měl jsem na rok klid, ale už si to chci dělat sám, protože je to každoroční rutina. Bohužel jsem to nikdy sám nedělal, tak se chci někoho, kdo s tím má zkušenosti zeptat na postup a na co bych si měl dát pozor.
Např. mě napadá co se může stát, až ty brzdiče odmontuju a vytáhnu z disku. Tipnu si, že se srazí k sobě a pak to budu doloval od sebe...
Každopádně bych rád věděl co s tím mám dělat, co všechno (a jak - vodou/vzduchem?) očistit, co manazat, co zkontrolovat, když už to budu mít sundaný atd.
Taky by mě zajímalo, jestli se to stává i někomu dalšímu, že to musí každý rok (doslova po roce) čisti, nebo je u mě nějaká chyba.
Předem díky za jakoukoliv pomoc.
U.S.S Libero 1,2i 1996
Hejkal žvejkal v hubě vejkal.
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2467
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdiče

Příspěvek od covex »

Ano, stava se to rok co rok. Duvodem je solanka, ktera zaleze do trmenovych valecku a cely brzdic prestane byt "plovouci" a jak se slapne na brzdu ta se stahne a uz nepusti brzdovy kotouc. Odnesou to casto i desticky, vetsi spotreba, prehrivani brzdoveho kotouce atd. Dalsi kapitola je brzdovy valec, ale uprimne tam vetsinou problem nebyva.

Postup co jsem delal ja:
1. sundas kolo
2. sundas kryci plech desticek, vyndas zavlacku pojistneho L profilu, vytluces L profil do strany, bude nejspis prirezly, prostrikat WD40 muze pomoct
3. vrazis velky plochy sroubovak mezi desticku a brzdic a zapacis (je tam na to mezera!) - tim zatlacis brzdovy valec a povolis desticky
4. vytahnes desticky (davej pozor jak tam jsou - je tu o tom taky diskuse, jak tam maji spravne byt!)
5. tusim 19 gola s nastavenou trubkou povolis dva srouby, ktere drzi brzdic a ktere vedou skrz trmeny (jsou z vnitrni strany, pokud to delas na zemi, tak ja to delal tak ze jsem dal golu na sroub, vlezl zpredu pod auto, chytil se rukama ramu a nohou slapl na golu.... mno)
6. sundas brzdic (neni potreba ho odpojovat od hadicky, pokud nechces laborovat jeste s brzdovkou, sundas prachovky trmenu, pripadne brzdoveho valce
7. najdes solne mapy a vetsinou pouze zbytky maziva, zkontroluj prachovky ze nejsou derave, vycisti vsechen bordel z prachovek - pokud jsou derave musis koupit nove
8. zkontroluj na brzdici krouzky na ktere se prachovky u trmenu nasazuji, zjistis, ze jsou pravdepodobne nenavratne zoxidovane (zvlast ten spodni) a prachovky tak zcela netesni - tento problem je pricinou zatuhavani brzd a nema jednoduche reseni - bud nove brzdice (nemyslitelne) nebo Misus uvazoval nechat udelat na soustruhu vlozky, ale zatim to nikdo nerealizoval. Ja jsem z toho tenkym pilnikem aspon vybrusoval ten zoxidovany kov, jinak ta ty prachovky nejdou vubec nasadit, jak je to zarostle.
Obrázek
Obrázek
10. pokud se trmeny ani nehnout, prostrikni trmeny WD40, nech pusobit aspon nekolik desitek minut
11. opatrne nejlip drevem vytluc trmeny z brzdice (na to uz je lepsi brzdic odpojit od hadicek), zkontroluj korozi, nekdo to jeste lesti, ja jsem jednou koupil nove, stejne to nepomohlo
12. v dire po trmenu jsou dva gumove O krouzky - vyndej, zkontroluj, cele to vycisti

pak uz zbyva to jen promazat a vratit zpatky. Original prachovky na trmeny chodi s grafitovou vazelinou. Ja jsem tam daval vzdy ATE bremscylindr paste (je to tady jeste odkazovane od Karla). Mazal jsem jak valecky tak hlavne pod prachovky. Nasazovani prachovek na ty zkorodovane krouzky je moc zabavna cinnost, zvlast, kdyz je to cele od vazeliny, prachovky nesmis protrhnout, takze zadny sroubovak! Brzodvy valec muzes opatrnym seslapnutim brzdoveho pedalu povysunout a zkontrolovat korozi, ja to vetsinou jen promazal ATE a vycistil prachovku, tlakem pres sroubovak brzdovy valec zase zasun zpatky. Prachovka brzdoveho valce ma jeste kovovy C krouzek, ktery ji drzi, vetsinou je total zkorodovany.
Srouby drzici brzdic by se mely lepit - ja to teda nedelal a problem jsem s tim nemel.

Az to cele slozis, brzdic musi po trmenech jezdit doleva-doprava za pouziti mirne sily. To je cele. Trvanlivost v ceske zime max 1. rok.
Jestli ma nekdo nejaky lepsi postup sem s nim.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdiče

Příspěvek od Tuti »

Pěkný popis, dal sis práci :D
Snad bych jen doplnil, že manžety vodicího válečku jsou na stranách "dovnitř" a "ven" různé, bacha na záměnu.
A aby se nepletly pojmy s obecně zažitou terminologií, je potřeba číst "vodicí váleček" všude, kde je v návodu napsáno "třmen".
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Hejkal junior
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 59
Registrován: ned srp 29, 2010 6:24 pm
Bydliště: Liberoc

Re: Brzdiče

Příspěvek od Hejkal junior »

Uf,
Já jsem jen sundal brzdiče, promazal šrouby a myslel, že to je celý, ale koukám, že jsem vlastně neudělal nic.
Lamí dotaz; když odpojím brzdič od hadice, nevyteče mi brzdovka?
U.S.S Libero 1,2i 1996
Hejkal žvejkal v hubě vejkal.
Odpovědět