Čidlo na katalyzátoru

E12 superdeluxe, standard
Odpovědět
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Albedo »

Setkal se někdo se snímačem na katalyzátoru? Co to je zač, teplotní čidlo? Ve spojení s ním je indikován nějaký stav na palubce s níže vyobrazeným symbolem. Já tam tedy nic nemám, a nikde jsem o tom čidle neslyšel... Zahraniční kolega to má na dvou Liberech - rok 94 a 96.
exhaust.JPG
exhaust.JPG (23.34 KiB) Zobrazeno 15686 x
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2467
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od covex »

Myslim, ze to je ta misteriozni kontrolka zvana "grilovane kure":
viewtopic.php?f=2&t=127&p=713&hilit=kure#p713
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Albedo »

Ano, to téma jsem četl. Jen mě zaujalo to, že on to má na obou autech. Prostě nějaké čidlo vzadu na katalyzátoru. Já tam tedy mám jen (asi od výroby) zaslepený vstup, podobný jak na lambdu.
A myslím si, že to u nás snad nemá nikdo připojeno.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Tuti »

Teplotní čidlo na katalyzátoru mělo staré (karburátorové) Libero, při přehřátí katu se skutečně rozsvěcela kontrolka "kuře". Novému po něm zbyl ten špunt. Ale možná se čidlo mohlo objevit i v některé lokální specifikaci pro nové Libero (auta z Německa ho nemají, ale např. pro Švýcarsko bývaly některé detaily jiné, např. stará mívala recirkulaci spalin) ... nebo ten kolega vyměnil katalyzátory.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Albedo »

Tuti, já si myslel že to tak nějak bude. Prý má obě Libera dotažená přímo z Japonska. On je v Británii.

Ještě k tomu taková otázečka, kdy se bude výfuk přehřívat - při bohaté, nebo při chudé směsi? Já měl vždy za to, že při bohaté, ale v diskuzi v mezinárodní FB skupině někteří oponují.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Tuti »

No to mi taky není jasný ... mám zkušenost se Sierrou, kde byla v řízení motoru jakási závada (mimochodem nikdo ji nedokázal diagnostikovat), auto žralo 15 litrů a při startování se uchlastávalo, takže asi směs byla bohatá. A když jsem při noční jízdě po dálnici zastavil, katalyzátor pod autem svítil červeným žárem.
No a u motoru HTP ve Fabiích se zase při větší zátěži obohacuje směs, aby se katalyzátor chladil :shock: (což je příčinou neúměrné dálniční spotřeby u této nepovedené koncernové kopie subaráckého motoru). Takže aby se v tom prase vyznalo ...
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Mis.us »

asijský verze a verze pro británii jsou stejný a ty čidla přehřevu mají. švýcaři maj stejný motory na novejch liberech ajko němci. Liší se jen volantem(i rok 98 má volat jako 93) a nemaj naklápění světel

Co se tejče bohatosti směsi tak je pravda, že čím je směs chudší, tím je motor víc zahřátej. Může docházet i k samozápalům, právě kuli přehřátejm válcům a to se stane i po vypnutí klíčku (pouze u karburace). Svíčky nejsou při chudý směsi do šedobíla, protože ve válci nemá co hořet, ale protože jsou přepálený vysokou teplotou, čím menší množtví paliva je rozprášeno do válce, tak tím líp chytne, protože jsou tam havně výpary a ty hořej nejlíp. NĚCO JINÝHO JE HODNĚ BOHATÁ SMĚS A NĚCO JINÝHO JE OBOHACOVÁNÍ. Při hodně bohatý směsi se dějě to, že ne všechen benzín stříknutej do válce shoří a je vyfouknutej do vejfuku, kde se pak vznítí (bud teplotou nebo další nedohoželou směsí, kterou pouští z válce vejfukovej ventil. obojí je pravda, jak při chudý, tak bohatý směsi se to děje. M
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Albedo »

Jen tak, pro zajímavost, nemá to čidlo na katíku třeba souvislost s plněním nějakých emisních norem v daných provinciích? Jako že třeba ŘJ udržuje teplotu katalyzátoru na provozní teplotě? Četl jsem někde, že některá vozidla právě měla teplotu katalyzátoru kontrolovanou, a třeba když se jelo z kopce se zařazeným kvaltem, tak potom ŘJ dávala bohatší směs aby se katík ohřál.... To by ale musely být i jiné ŘJ a to asi nejsou.
Já jen, že nějak nechápu, proč to ty určité modely měly. Přeci tam neměli čidlo na katalyzátoru jen proto, aby mohla svítit nějaká kontrolka. Navíc když v letních dobách, kdy by to přehřátí hrozilo, je ve zmiňovaných státech teplota velmi blízce podobná krajům kde to nebylo montováno.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Čidlo na katalyzátoru

Příspěvek od Mis.us »

Chlapiku, maj to jen asijsky verze a ty se vozily i do UK a radai ani nechci vedet, kolik maj druhu RJ. Evropsky verze maj tri druhy ridicich jednotek. To cidlo funguje na bazi urcityho odporu, kteryho kdyz dosahne, tak rele pak sepne kontrolku. Melo to uz stary libero, ktery zadnou ridici jednotku nema. M
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Odpovědět