Stránka 1 z 1

Čidlo na katalyzátoru

Napsal: úte pro 05, 2017 8:31 pm
od Albedo
Setkal se někdo se snímačem na katalyzátoru? Co to je zač, teplotní čidlo? Ve spojení s ním je indikován nějaký stav na palubce s níže vyobrazeným symbolem. Já tam tedy nic nemám, a nikde jsem o tom čidle neslyšel... Zahraniční kolega to má na dvou Liberech - rok 94 a 96.
exhaust.JPG
exhaust.JPG (23.34 KiB) Zobrazeno 1588 x

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: úte pro 05, 2017 9:54 pm
od covex
Myslim, ze to je ta misteriozni kontrolka zvana "grilovane kure":
viewtopic.php?f=2&t=127&p=713&hilit=kure#p713

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: úte pro 05, 2017 10:00 pm
od Albedo
Ano, to téma jsem četl. Jen mě zaujalo to, že on to má na obou autech. Prostě nějaké čidlo vzadu na katalyzátoru. Já tam tedy mám jen (asi od výroby) zaslepený vstup, podobný jak na lambdu.
A myslím si, že to u nás snad nemá nikdo připojeno.

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: stř pro 06, 2017 3:58 pm
od Tuti
Teplotní čidlo na katalyzátoru mělo staré (karburátorové) Libero, při přehřátí katu se skutečně rozsvěcela kontrolka "kuře". Novému po něm zbyl ten špunt. Ale možná se čidlo mohlo objevit i v některé lokální specifikaci pro nové Libero (auta z Německa ho nemají, ale např. pro Švýcarsko bývaly některé detaily jiné, např. stará mívala recirkulaci spalin) ... nebo ten kolega vyměnil katalyzátory.

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: stř pro 06, 2017 4:23 pm
od Albedo
Tuti, já si myslel že to tak nějak bude. Prý má obě Libera dotažená přímo z Japonska. On je v Británii.

Ještě k tomu taková otázečka, kdy se bude výfuk přehřívat - při bohaté, nebo při chudé směsi? Já měl vždy za to, že při bohaté, ale v diskuzi v mezinárodní FB skupině někteří oponují.

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: stř pro 06, 2017 4:50 pm
od Tuti
No to mi taky není jasný ... mám zkušenost se Sierrou, kde byla v řízení motoru jakási závada (mimochodem nikdo ji nedokázal diagnostikovat), auto žralo 15 litrů a při startování se uchlastávalo, takže asi směs byla bohatá. A když jsem při noční jízdě po dálnici zastavil, katalyzátor pod autem svítil červeným žárem.
No a u motoru HTP ve Fabiích se zase při větší zátěži obohacuje směs, aby se katalyzátor chladil :shock: (což je příčinou neúměrné dálniční spotřeby u této nepovedené koncernové kopie subaráckého motoru). Takže aby se v tom prase vyznalo ...

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: stř pro 06, 2017 6:16 pm
od Mis.us
asijský verze a verze pro británii jsou stejný a ty čidla přehřevu mají. švýcaři maj stejný motory na novejch liberech ajko němci. Liší se jen volantem(i rok 98 má volat jako 93) a nemaj naklápění světel

Co se tejče bohatosti směsi tak je pravda, že čím je směs chudší, tím je motor víc zahřátej. Může docházet i k samozápalům, právě kuli přehřátejm válcům a to se stane i po vypnutí klíčku (pouze u karburace). Svíčky nejsou při chudý směsi do šedobíla, protože ve válci nemá co hořet, ale protože jsou přepálený vysokou teplotou, čím menší množtví paliva je rozprášeno do válce, tak tím líp chytne, protože jsou tam havně výpary a ty hořej nejlíp. NĚCO JINÝHO JE HODNĚ BOHATÁ SMĚS A NĚCO JINÝHO JE OBOHACOVÁNÍ. Při hodně bohatý směsi se dějě to, že ne všechen benzín stříknutej do válce shoří a je vyfouknutej do vejfuku, kde se pak vznítí (bud teplotou nebo další nedohoželou směsí, kterou pouští z válce vejfukovej ventil. obojí je pravda, jak při chudý, tak bohatý směsi se to děje. M

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: ned pro 17, 2017 3:15 am
od Albedo
Jen tak, pro zajímavost, nemá to čidlo na katíku třeba souvislost s plněním nějakých emisních norem v daných provinciích? Jako že třeba ŘJ udržuje teplotu katalyzátoru na provozní teplotě? Četl jsem někde, že některá vozidla právě měla teplotu katalyzátoru kontrolovanou, a třeba když se jelo z kopce se zařazeným kvaltem, tak potom ŘJ dávala bohatší směs aby se katík ohřál.... To by ale musely být i jiné ŘJ a to asi nejsou.
Já jen, že nějak nechápu, proč to ty určité modely měly. Přeci tam neměli čidlo na katalyzátoru jen proto, aby mohla svítit nějaká kontrolka. Navíc když v letních dobách, kdy by to přehřátí hrozilo, je ve zmiňovaných státech teplota velmi blízce podobná krajům kde to nebylo montováno.

Re: Čidlo na katalyzátoru

Napsal: pon pro 18, 2017 8:19 pm
od Mis.us
Chlapiku, maj to jen asijsky verze a ty se vozily i do UK a radai ani nechci vedet, kolik maj druhu RJ. Evropsky verze maj tri druhy ridicich jednotek. To cidlo funguje na bazi urcityho odporu, kteryho kdyz dosahne, tak rele pak sepne kontrolku. Melo to uz stary libero, ktery zadnou ridici jednotku nema. M