ložisko zad.kola

E12 superdeluxe, standard
Odpovědět
kubajs
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 23
Registrován: úte led 10, 2006 9:02 pm
Bydliště: praha 6

ložisko zad.kola

Příspěvek od kubajs »

měnily ste někdo zadní ložisko kola? musí se sundat rameno?kde se dá koupit?díky Kubajs
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

ložisko zad. kola

Příspěvek od Lubomír »

Menil som, menil. Na začiatku to za jazdy lupotalo v kolese, tak ma sused upozornil, že mám asi v ložisko vyžvatlané. Ok, kúpil som druhé a poďme na to. Ide vybrať hriadeľka aj s homokinetickým kĺbom ale smerom dovnútra, takže prvé zistenie: bez jamy to asi nejde. Nad jamou to šlo, ložislá som vymenil, ale vypadali vcelku v dobrom stave. Ale sú tam nové, Nová vazelína, vyčistené dosadacie plochy pre tesniace krúžky, všetko tip-top. Po návrate zo "servisu" (samoobslužného) - opäť lupot v náprave. Zistenie druhé: ložiská to neboli. No nevadí, zborku a rozborku sme trénovali aj na vojne... Ale čo to môže byť? znova dať dolu bubon- a ejhle: bubon je dotláčaný priamo na vnútorný krúžok ložiska, mnohohranné drážkovanie je opotrebené a dosadacia plocha otlačená a a nastrúhané jemné lístičky kovu. Predtým som to jednoducho ignoroval, bolo tam špiny a starého maziva.
Náprava bola jednoduchá, lebo na novú kombináciu drážkovaného hriadeľa a bubna som nemal prostriedky.
Koniec drážkovaného hriadeľa je na konci k závitu zrazený do kužeľa a tak isto otvor v bubne je šikmo zrazený, a tieto dva kužele je treba urobiť súosovými. (Než sa to vydralo, slúžilo na to drážkovanie.) Tak som stočil pružinový drát priemeru asi 2 mm do krúžku , ktorý sadol do tých zrazení, a dotiahol som maticu tak, ako ešte nikdy, skrátka silno. O strhnutie závitu sa netreba obávať. Ten drát vycentroval oba kusy a drážkovanie prenáša iba moment, netrie sa , nederie sa . Odvtedy je so zvukmi pokoj. Keď sa tento úkaz objavil na druhom kolese, urobil som to aj na ostatných kolách a nemenil som ložiská.
Takže doporučujem najprv zistiť, či to nieje takáto chyba. Nepoznám nikoho, kto by kontroloval dotiahnutie matíc ložísk, ale luskotajúcich náprav som už videl mnoho. A v návodoch je aj predpísaný doťahovací moment! (Pre tých čo majú možnosť aj momentového kľúča)
Prajem príjemnú opravu.
kruzok_na_naprave.jpg
kruzok_na_naprave.jpg (65.87 KiB) Zobrazeno 8759 x
Naposledy upravil(a) Lubomír dne stř kvě 28, 2014 7:35 pm, celkem upraveno 2 x.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
kubajs
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 23
Registrován: úte led 10, 2006 9:02 pm
Bydliště: praha 6

Příspěvek od kubajs »

matka je pojištěná závlačkou,tak sem to nezkoušel ale začalo to z ničeho nic,začalo hučet vzadu i v podlaze,při zatočení na jednu stranu ticho jinak chrčení,v zadnim kole se udělala vůle snad 2 cm
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

ložisko zad. kola

Příspěvek od Lubomír »

hm, 2 cm vôle je už hodne veľa, tak to bude asi fakt ložisko. Držím palce, nech to nestojí veľa odrených hánok...
P.S. ložiská mám odložené, dobré....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Martin H. »

Jestli si dobře vzpomínám, tak ložisko má běžný rozměr a výměna není složitá.

Martin
kubajs
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 23
Registrován: úte led 10, 2006 9:02 pm
Bydliště: praha 6

Příspěvek od kubajs »

de mi o to,jestli ho mam koupit předem a kde,anebo vyndat a podle něj koupit nový
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Já bych to udělal, jak říkáš. Nejprve vymontoval ložisko, coi si myslíš, že to má za sebou , a když zjistíš, že je opravdu vyčochtaný, šel bych koupit nový. To už není problém. Horší bude, když zjistíš, že to není ložisko, ale buben. Dědek
kubajs
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 23
Registrován: úte led 10, 2006 9:02 pm
Bydliště: praha 6

Příspěvek od kubajs »

to je na vrakáči tak drahej buben,nebo by bylo vymletý i něco jinýho? budu to dělat snad o víkendu tak dam vědět co to bylo
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Teoreticky by mohla být závada i na poloose, ale ta je opravdu z dobré ocele oproti poloosám na Š-100 až 135 a já to předem vylučuji. Bohužel jestli se buben už vyčochtal, nic jiného nepomůže. Zkus to tak, že až ho sundáš, vrať tím kolečkem zubatým( to je na automat seřízení brzd. čelistí) , aby čelisti ani neškrtali a buben vrať na místo a odzkoušej jakou má vůli na poloose ( stačí "zavrglat" s ním a pocítíš, zda je tám nějaká vůle. Sotva znatelná bude určitě, ale nesmí být přezpříliš, to už je ten zmiňovaný kužel válcem a buben bude tlačit na špatné misto na ložisku( tam by pomohla ta podložka z kroužku pružinového drátu). Špatný buben ale poznáš už při sundávání, protože, ačkoliv se bude docela lehce protáčet na čelistích, nepůjde sundat, protože vevnitř je více opotřebován než na kraji - čili je jakoby uzavřený. Soustruh tuhle závadu (pokud to není "skok" 5 mm) lehce opraví. Horší je to však s dírou. Pokud je už šišatá a vymletá, chce to buben jiný. Minulý týden jsem s tím zrovna zápasil při výměně lana ruční brzdy- no přímo porod. To, že závlačka šla lehce vyndat, matice celkem snadno (po 14 letech )povolit , buben posunout až k tomu zmiňovanému okraji tak snadno, to jsem nečekal. Ale co dál. Čelisti ne a ne zpátky a dvě hodiny práce -snad po desetinách milimetru. Já měl jeden lanovod totál zarezlý a nepohyblivý, tak trochu pomohlo, když jsem ho rozbruškou ufik až u štítu. Pak čelisti trochu povolily a buben jsem sundal. Tvar a velikost čelistí je vyjimečná a nezaměnitelná snad z žádného jiného auta. Naštěstí je v Jablonci jeden soukromník nalepuje na dodané sjeté.(To platí i o spojkové lamele - nač kupovat velmi předraženou novou) Jinak prasátko by snad přizpůsobit z jiného auta šlo ( i když se mi zdálo docela malé). Žasl jsem však nad tím, že vše je velmi zachovalé a ani moc zkorodované a i čisté. Mladší Favorit po rozborce vykazoval velmi žalostný stav zadních brzd i když neměl zdaleka tolik najeto. Už jen to , jak japončíci "schovali" okraj bubnu do jakési stříšky způsobuje, zdaleka ne tolik bordelu co se do brzd dostane a pak to samozřejmě delší dobu funguje. Jen si myslím, že aspoň 5cm mohli přidat na lanovodu ruční brzdy. Je to opravdu na milimetry přesně (mizerně se to dělá). Dědek
kubajs
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 23
Registrován: úte led 10, 2006 9:02 pm
Bydliště: praha 6

Příspěvek od kubajs »

matka je zatažená že nejde ani povolit,musim sehnat trhák s 36tkou,buben se hejbe i s poloosou co kouká za ramenem,víc na tom asi nevymyslíme dokavaď to nerozeberu,díky moc za rady
kubajs
kubajs
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 23
Registrován: úte led 10, 2006 9:02 pm
Bydliště: praha 6

Příspěvek od kubajs »

než sem zjisti,že sou ložiska lisovaný proti sobě chvíli trvalo,ale už je hotovo-vyklep sem je nástavcem od goly,sou v čudu eště je koupit,sou to obyč.kuličkový ložiska tak to nebude snad tak drahý
Odpovědět