Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

E12 superdeluxe, standard
Uživatelský avatar
artvandal
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 343
Registrován: stř zář 23, 2009 12:53 pm
Bydliště: Zámrsk

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od artvandal »

Stala se nam pred par tydny nemila vec, cestou z hor se nam strhnul rozvodovy remen. protoze jeste nevypadal tak zle a ted setrime a za 3 mesice auto na nejaky cas odstavime, nechaval sem vymenu az na potom a pak uz bylo pozde.
kazdopadne, zadna rana se neozvala, auto jsme odtahli a motorem slo tocit. objednali jsme rozvodak a kladku a kdyz to po 14 dnech prislo, tak po nasazeni uz motorem otocit neslo. udela jednu otacku a v jednom miste se proste zasekne.
Ventily jsou v poradku (aspon podle pohledu z vrchu). Volal sem panu Svadlenkovi, ten rikal, ze je uvnitr jeste jakesi zarizeni na vyvazovani vacky ci co, pry se tam muze zaseknout retizek. ale to pry musi motor ven.
nemate jeste nekdo nejaky tip, v cem by mohl byt problem? muze se to blokovat treba nekde v rozdelovaci? prijde nam divne, proc se po 14 dnech stani motor netoci kdyz predim to vypadalo ze se jen vymeni rozvodak a pofrci dal.
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 zelene --- RIP :(
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv95 zelene --- sold 8)
+ Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 bile --- stale zije! :twisted:
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

Arte a máš to přesně opakuju přesně na ryskách?když jsem poposadil rozvodák o tři zuby dopředu,tak motor taky zatočil a pak e zasekl,takže jukni na to a ještě jednou opakuju ty rysky musej bejt přesně :-) ono to může vypadat,že to je na ryskách ale je to třeba níž -musíš nastavit vačku dirkou na výstupek u rozvoďáku a kliku zase šipkou na rysku v kolečku.Vačkou otočíš,že dáš na jeden ze tří šroubů desítku oříšek a ráčnou to budeš utahovat do tý doby,než bude dirka u výstupku.Klikou otočíš zase ,že šroub co drží řemenici zašroubuješ a budeš taky utahovat(vyndej si svíčky-půjde to volnějc),až ho budeš povolovat tak trhni úderem
Naposledy upravil(a) Mis.us dne ned črc 15, 2012 8:51 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
artvandal
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 343
Registrován: stř zář 23, 2009 12:53 pm
Bydliště: Zámrsk

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od artvandal »

nedelam to ja osobne, ale mechanik. remen uz na tom ted zase neni, ale vzajenou polohou vacky a kliky to asi nebude. i kdyz to bylo na ryskach, zaseknul se. mechanikoj to bylo divny, nejdriv si rikal jestli se motor preci jen nepotkal, tak zkousel vsechny mozny polohy a netoci se to v zadny z nich. proste nenajdeme polohu kde by to slo
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 zelene --- RIP :(
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv95 zelene --- sold 8)
+ Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 bile --- stale zije! :twisted:
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

Nemáte to na ryských,v tom motoru se nemá co zaseknout,tvrzení Švadlenky bylo zajímavý :D .prostě je to špatně,když se šponuje řemen,tak většinou napínák posune rozvodák(kolečko od kliky) klidně o ty tři zuby(odhadem to poznáš že ryska je oproti šipce vejš),tak na to dávejte bacha a koukejte batertkou jestli to sedí přesně.psal sem že se mi to stalo taky.

ps.nejdřív se nastavěj obě hřídele,pak se teprve nasazuje řemen,to snad ten mechanik ví. :D
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
artvandal
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 343
Registrován: stř zář 23, 2009 12:53 pm
Bydliště: Zámrsk

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od artvandal »

nerikam ze motorum rozumim, ale predpokladal sem, ze kdyz mam sundanej remen, tak pri urcity poloze vacky (kdy jsou ventily uzavreny) jde klikovkou volne otacet. a tohle prave nam nedje pri zadny poloze vacky. rikam to dobre nebo placam blbosti?:)
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 zelene --- RIP :(
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv95 zelene --- sold 8)
+ Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 bile --- stale zije! :twisted:
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

ventily nikdy nejsou zavřený,vždycky je jeden otevřenej a to se střídá-sací-vejfukovej.Vačka nemá s klikou nic společnýho ta ovládá časování ventilů,společnej chod maj až po spojení řemenem s klikovkou.Motorem ti jde volně otáčet,když jsou venku svíčky,nastavte to a uvidíte :wink:

nevim proč se mi motor zaseknul.ale po správnym nastavení jsem ho natočil běžel a jel jako čert.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
ulus
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 208
Registrován: úte úno 12, 2008 7:53 am
Bydliště: Bedřichov u Lysic

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od ulus »

řekl bych, že švadlenka myslel řetěz k vyvažovací hřídely a olejovému čerpadlu. ale kdyby se ten zasekl (kde, ve vodítku?), tak neotočíš klikovkou.
jak psal mis.us, 5x zkontrolovat nastavení na značky. svíčky ven, doporučuju tenčí dlouhé tyčky (fakt delší, ať ti nespadnou do válce), zasunout místo svíčky a otáčet (tohle je dobrý, když je na to člověk sám) . bude to trochu těžší v pozicích kdy vačky tlačí na ventily, ale mělo by to jít.
Pojedeme zkratkou, je to sice delší, ale zato horší cesta.
Uživatelský avatar
artvandal
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 343
Registrován: stř zář 23, 2009 12:53 pm
Bydliště: Zámrsk

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od artvandal »

ulus píše:řekl bych, že švadlenka myslel řetěz k vyvažovací hřídely a olejovému čerpadlu. ale kdyby se ten zasekl (kde, ve vodítku?), tak neotočíš klikovkou.
jo to bude asi ono. a co kdyby se pretrhnul uplne?
ulus píše:jak psal mis.us, 5x zkontrolovat nastavení na značky. svíčky ven, doporučuju tenčí dlouhé tyčky (fakt delší, ať ti nespadnou do válce), zasunout místo svíčky a otáčet (tohle je dobrý, když je na to člověk sám) . bude to trochu těžší v pozicích kdy vačky tlačí na ventily, ale mělo by to jít.
zeptam se uplne jako laik. kdyz nemam nasazenej rozvodovej remen a rucne tocim hrideli motoru, ma jit otacet nebo ne? o co se muze zaseknout?
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 zelene --- RIP :(
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv95 zelene --- sold 8)
+ Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 bile --- stale zije! :twisted:
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Martin H. »

Když není načasovaný vyvažovací hřídel ke klice, tak se klika o tento hřídel zablokuje. Vyčerpávající povídání tu o tom na fóru někde je.

Martin.
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

to by potom znamenalo,že se řetěz přetrhnul,nebo zaseknul,což se mi nezdá.

Témata:

viewtopic.php?f=1&t=509&p=17967&hilit=% ... 9Bz#p17967

viewtopic.php?f=1&t=753&hilit=rozvodov% ... z&start=20

tady máš fotky pro představu-ta hliníková nástavba na karteru se musí vyndat,za ní je řetěz-ale než ji sundáte,sundejte prve vanu,protože řetěz je vidět i tak a hodte na něj oko,jetsli je oukey

http://misuss.rajce.idnes.cz/motor_E12_93/#22.jpg

ps.poloosa před vanou jde krásně vyklepnout jen kladivem.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
artvandal
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 343
Registrován: stř zář 23, 2009 12:53 pm
Bydliště: Zámrsk

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od artvandal »

tak vyreseno - nevyreseno. motor toci, auto jezdi, ale v cem to bylo do ted netusim. Uz jsem byl s mechanikem dohodnutej, ze sunda vanu aby jsme mrkli na ten retez od vyvazovaci hridele. Mechanik na tom v sobotu delal do 3 rano a furt ze si rikal, ze to musi byt naka kravina, do sundavani vany se mu nechtelo. Znovu rozebral rozdelovac, pak (doufam ze to popisu spravne) povolil nejak hridel a vysunul ji trochu ven, pak zase zatlacil dovnitr a jeste rikal, ze posunul vsechny pisty do horni uvrate a pak do nich pres drevenou tycku klepnul (pry se tim nejak vystredi). Protoze uz byl unavenej, tak nekontroloval jestli se toci po kazdym ukonu, takze vlastne nevime co to "opravilo", ale nakonec zjistil, ze se hridel toci. tak nasadil remen, zatocil rucne, pak si dal 3 cigara na rozmyslenou a nakopnul ho. no a zatim toci v pohode. tenhle vikend mame jet na tu nasi svatbu na slovensko, tak se uvidi, jestli dojedeme. radsi shanim taznou tyc:)
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 zelene --- RIP :(
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv95 zelene --- sold 8)
+ Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 bile --- stale zije! :twisted:
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

artvandal píše: Znovu rozebral rozdelovac, pak (doufam ze to popisu spravne) povolil nejak hridel a vysunul ji trochu ven, pak zase zatlacil dovnitr
na tohle pozor,hřídel se může posunout,ted mluvim o vačce a ta se zasekne tim,že páky co otevíraj ventily sklouznou a jsou mimo kluznou plochu vačky,to by znamenalo,že ale mechanik musel mít sundaný ventilový víko a páky si zvednout,protože vačku by zpátky nezasunul jen přes rozdělovač.Vačku totiž jediný co drží je rozdelovač na na druhym konci u gufera je osazení,nějakou chybou do ní mohl mechanik praštit a už byla dole a nevšim si toho.Rozhodně neposlouchej co mechanik řiká,může si vymyslet co chce,třeba to s těma pístama je uplná kravina.Auto ti jezdí,takže je to fpohodě.


Pokud mechanik točil klikovou hřídelí,která byla zaseklá,tak musel točit i s vačkou,tim pádem musel mít hřídele spojený řemenem.pokud je měl rozpojený a točil pouze klikou,která byla údajně zaseklá,tak to kecal,neměla by proč bejt zaseklá,zaseklá byla vačka.Nevim jestli si u toho byl,když s tim točil. Mě se tohle s vačkou stalo když jsem si vezl motor z Boleslavy -ležel v kůlně na vačce(kde se připevňuje ozubení řemenu) a jak motor neměl rozdělovač,mohla krásně odpochodovat ven.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
artvandal
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 343
Registrován: stř zář 23, 2009 12:53 pm
Bydliště: Zámrsk

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od artvandal »

no hele, ja tomu uplne do podrobna nerozumim. bylo to rozpojeny (remen nebyl nasazenej), sam sem si zkousel tou klikou tocit a proste po otacce se zablokovala. kazdopadne mechanikovi verim, je to fajn chlap, nema duvod mi lhat. samozrejme kdyz si to clovek dokaze opravit sam, je to vubec nejlepsi, ale to ja nejsem a tohle je nejlepsi mechanik, co sem zatim poznal a co me s timhle autem nevyhodil:). mozna to s tema pistama rikam spatne, nevim. ale ventilovy viko mel urcite sundany, protoze kontroloval pisty, jestli to neni v nich.
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 zelene --- RIP :(
- Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv95 zelene --- sold 8)
+ Subaru Libero E12 SuperDeluxe rv96 bile --- stale zije! :twisted:
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Tuti »

Pátek třináctýho - domů na špagátě. Na dálnici najednou power off, startér točí motorem jak mixér, takže řemen v 5butthead.gif . Měl najeto necelých 60 tisíc, takže ano, teoreticky už je po životnosti. Ale reálně - kolik je poctivců, kteří mění řemen předpisově na 50 000 podle manuálu? (Já jsem si do nedávna myslel, že má interval 90 000).
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

Taky jsem si ještě asi tři roky zpět myslel že má 80k strop :D

Měním po 50k a směřuju k tomu všechny, kteří ke mně jezdí. Libero má bohužel řemen kratkej ,(za krátkou dobu přeběhne přes vačkové a klikové kolo svůj předepsaný interval) takže je to na poloviční interval než klasický starší auta typu Volvo nebo Subaru s boxer motorem a pozor :idea: i když se nenajede 50k tak měnit každé 4 roky :shock: justy má interval taky 50k a ještě ke všemu má o dva zuby míň :D
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Tuti »

Tou délkou řemenu to asi nebude - čtyřválce podobné kubatury jako Libero mají řemen plus minus stejně dlouhý, většinou žene ještě vodní pumpu a přitom interval mívají běžně přes 100 000. U Boxeru je řemen podstatně delší, ale zase musí táhnout dvě vačky, běhá přes spoustu kladek a láme se na nich na obě strany, takže lehčí život taky nemá. Spíš bych viděl příčinu v "kopavějším" chodu tříválce, který řemen namáhá spíš pulzně než plynulým tahem. Taky dneska hodně tříválců má dvouhmotový setrvačník, aby se do auta nepřenášely vibrace.
Každopádně ať je to jak chce, teď už věřím, že měl Japonec k tomu krátkému intervalu dobrý důvod.
Poprosím ještě o doporučení konkrétního osvědčeného typu řemenu, abych nekoupil něco, co pak nebude pasovat. Díky.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

Já to beru selským rozumem. Ano boxer dřív honil dvě vačky, teď už se ( sohc ) ani nedělá, vše nové už je čtyř vačka (Dohc) ale řemen je asi desetinasobne dlouhej oproti liberu a hlavně o dost širší a tlustší, stejně jako u jiných aut s radovkou (není to dlouho,co jsem dělal tchýni rozvody na Grande Puntu se stejnou kubaturou a řemen to má dlouhej jak sviňa, širokej jak sviňa a předpis je 120k ) Ono libero celkově je na motoru dost poddimenzovaný (slabá vodní pumpa i olejový čerpadlo) o spojce raději ani nemluvím :D zpět k řemenu, libero má sice jednu kladku, ale u jiných aut když je kladek víc, tak řemen po nich jezdí hladkou stranou, pouze klikový a vačkový kolo zabírají a brzdí na zubech :idea: spousta lidí si ani neuvědomuje, že auto nemají nechávat viset se zařazeným kvaltem někde z mírnyho kopečka, protože pak celou váhu auta drží řemen, ten se krásně na zubech pak natahuje a nemusí to dát ani 40k (mám rekordmana kdy se zuby ocesali s najetymi 35k) . Naštěstí se Japonci slitovali a motor udělali nepotkavajici se :D

Vem si Luboši, že ten motor je konstrukcí z roku 83 a nic se na něm téměř nezměnilo, hlavně ten řemen nechali takhle debilně poddimenzovanej po celou dobu, nepochopím, stačilo ho jen rozšířit, aby bral věší plochou a dostalo by se to možná na těch příjemných 80k
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Mis.us »

Luboši tady máš číslo: GT 5313XS

Jinak kdyby si hledal něco jinýho, tak Libero má řemen s 91 zuby

Bosch už nedodává, ještě používám dayco. Vše jsou to řemeny do 400,- záleží kde koupíš. M

Kladku používám origo

Ina dodává origo... číslo: IN 531065020
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
spm
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 82
Registrován: ned led 19, 2020 12:08 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Český Brod

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od spm »

K tomu 3 válci; měl jsem ještě relativně nedávno starýho 3 válcovýho Swifta. Tam se klepalo úplně všechno. Ale řemen jsem na tom nikdy neměnil (vlastně jsem na tom neměnil nikdy nic kromě svíček a zapalovacích kabelů, bez kterejch to přestalo startovat :-) ), pravda, ten co tam byl vypadal, že asi někdy měněný byl, najel jsem na tom 45.000km a co jsem ho pak poslal dál, tak ho typani přihlásili na gumbalkán Le Mans a to auto to úspěšně dojelo a skončilo asi na 14. místě :mrgreen: :mrgreen: Takže na 3 válec bych to neházel :-)
Uživatelský avatar
Luděk
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 229
Registrován: pon lis 27, 2017 6:19 pm
Typ Libera: 1,2 SuperDeluxe
Bydliště: Hrádek u Rokycan

Re: Prasklý rozvodový řemen, nastavení.

Příspěvek od Luděk »

Tak to mám rekord asi já, po roce a ujetí 12tis km se řemen oholil a rozthnul :) :D
Subaru Libero 1,2 SuperDeluxe 4WD r.v.97 - Limpreza
Daihatsu Move 0,8i
Subaru Libero 1,2 SuperDeluxe 4WD r.v. 99 - Kompost
Seat Toledo 2,0 16v
Subaru Leone Coupé turbo
Trabant - ryntyntyn
Subaru Forester XT
Odpovědět