Ach, ta eletrika: ZAPALOVACÍ SOUSTAVA

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Odpovědět
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Ach, ta eletrika: ZAPALOVACÍ SOUSTAVA

Příspěvek od Karel »

Volně chci pokračovat v povídání o elektrice. :lol:
Na parkovišti u Javoříčka jsme si povídali o zapalovací soustavě.
Jenže to bylo těsně před odjezdem, a času málo, tak se nic celkem neprobralo. Jen se povídalo jak komu auto špatně startovalo, a jak udělal to či ono a pak, jak to zase jelo.Ale nikdo už neví co bylo pravou příčinou třeba obtížného startu, nebo vynechávání zapalování.
Tak je to v rovině "asi sem s něčím pohnul a vono to jede".Asi sem to spravil, bylo to rozbitý.

Chtěl bych zde shrnout získané zkušenosti a pomoct tak k zvýšení odbornosti klubu Libero.
Zde se budu zabývat zapalovací soustavou nového, a diskutovat o novém, staré neznám.
Na starší typ jsou tu jiní.

1/ Indukční cívka jinak zapalovací trafo.
Skládá se z primárního, sekundárního vinutí a železného jádra.
Odpor primáru je 1,35 – 1,65 ohm. To je vcelku malá hodnota a spínaný proud bude někde kolem 8 A. A to je dost, a tak věnujeme i pozornost čistotě připojovacímu konektoru na cívce.
Odpor sekundáru, jinak zapalovací strana je 25 – 30 kohm.
Tyto hodnoty jsou pouze informační a slouží k tomu poznat je-li cívka přerušená. V žádném případě cívku nenahrazovat jinou , třeba i podobnou. Mimo odpor ohmický by se v případě náhrady musela porovnat i impedance.To je jak se bude chovat při zatížení střídavým, lépe řečeno pulzním proudem.
Tento budící ,plnící, nebo sytící proud je spínán výkonovým tranzistorem, který je součástí ŘJ. V okamžiku kdy má dojít k zapálení směsi ve válci, tak v rozdělovači pomocí vestavěné clonky dojde ke změně magnetického pole a snímací cívka vytvoří sice malé, ale dostatečně velké napětí k spuštění tvarovacího obvodu, a posléze k sepnutí - rozpojení výkonového prvku. Záměrně nemluvím o samoindukci. Zkrátka jiskru máme.

2/ Kabely.
Získanou energii, teda jiskru vedeme do rozdělovače zapalovacím kabelem. V silikonové izolaci je vodivé jádro z uhlíkokřemičitých vláken. Odpor jednotlivých kabelů je od 1,5kohm do max 25kohm.
Přivedená energie do víčka rozdělovače přechází středním vývodem přes pérko a uhlík na rozdělovací raménko jinak palec. Z palce se přes vzduchovou mezeru dostává na vnitřní kontakty ve víčku rozdělovače,
A posléze odporovými zapalovacími kabely do koncovek, a odtud konečně do svíček. Cesta jiskry: z cívky na palec, a vnitřní vývody víčka. Opálená vrstvička na palci a vývodech se přenosu energie nezúčastňuje a jako kdyby tam nebyla, tak že je zbytečné se ji snažit odstranit, dál dojde k ionizaci vzduchové mezery, přeskoku napětí a to je součástí postupného tvarování výboje jiskry, která skončí na elektrodě svíčky. Životnost kabelů je asi na 3 normální intervaly výměny svíček. Podobná analogie je u brzdových destiček a brzdových kotoučů.

3/ Rozdělovač.
Zde vzniká řídící impuls který posléze vytvoří jiskru. A tímto impulsem se zároveň spouští obvod který posílá upravené napěťové impulsy do vstřiků a tak dávkuje palivo do válců.
To hlavní : jak se starat o funkčnost rozdělovače.
Povrch musí být čistý a suchý. Čistit technickým benzínem, nebo podobným neagresivním rozpouštědlem. Vyvarovat se všech zázračných sprejů a vodiček. Žádný laky na vlasy. Jen čisté a suché. Zkontrolovat průchodnost odvětrávací hadičky.
Totéž platí o zapalovacích kabelech. Vlastní rozdělovač doporučuji tak po 2 letech demontovat z motoru. Najít horní úvrať – ryska na řemenici nahoře. 1 šroub M8 demontovat a rozdělovač vyjmeme. Zaznačíme si polohu unášeče. Unášečem neotáčíme. Sejmeme víčko, ošetříme šroubky. Zaznačíme polohu palce. Vnitřek vyčistíme jak je napsáno výše. Zkontrolujeme neporušenost drátěných vývodů, kterými je připojen konektor, a vůli vlastní hřídelky.
Vnitřní vývody a palec není třeba čistit, a nadělá se tím víc škody jak užitku. Zpět montujeme rozdělovač bez víčka. Pootáčením si najdeme polohu ke spojení unášeče s vačkovou hřídelí. Nastavíme zpět na předem označené místo, kde byl náš optimální předstih. Nakonec montujeme víčko s kabelama. Dotáhneme předem ošetřené šroubky.
Budou-li se dodržovat tyto základní věci tak zapalovací soustava bude spolehlivá a bezporuchová.
Co zde chybí tak rád doplním.
K.
:D
Naposledy upravil(a) Karel dne pon kvě 05, 2008 7:55 am, celkem upraveno 7 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Tuti »

V pojednání se hovoří o novějším Liberu - ne že by se to u staršího v principu podstatně lišilo (jen ŘJ chybí a rozdělovač nemá víčko na šroubky), ale co ohmické hodnoty cívky ... nevíš Karle, jak to má být u staršího :?:
A ještě jeden kacířský dotaz, směrovaný zase na starší. Už se tu řešilo, že na trvalou výměnu cívky zase originál, ale co provizorní náhrada na cestě? Když nouzově použiju cívku s podobnými hodnotami odporu (na staré zase z auta bez ŘJ), pojede to? Nebo to může něco provést - třeba odpálit elektroniku v rozdělovači?
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

Po prvdě řečeno, toto jsem čekal. Náhradě za jinou bych se vyhnul. Tento problém se tu již řešil. A doporučuji v klidu v předstihu si sehnat orig. jinou, starší, odzkoušet, a vozit s sebou. Jak se bude chovat za provozu jiná, tak to nejde předem říct. Musel bys udělat srovnávací měření, to, jako simulovat provozní podmínky. Ale stojí to za to :?:
Jinak taky můžeš skončit takto :arrow:
odpálený tranzistor.jpg
odpálený tranzistor.jpg (203.53 KiB) Zobrazeno 9176 x
A to určitě za to nestojí. A na cestě to spravit asi nepude :twisted:
Slovo klasika : nekrmit, a nedráždit....
K.
:wink:
Naposledy upravil(a) Karel dne čtv dub 24, 2008 12:57 pm, celkem upraveno 2 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Martinekk »

Na našej dvojkolke bola cievka z nejakej škodovky. Auto hocikedy prestalo ísť. Po výmene za staršiu ale funkčnú origo cievku ide bez poruchy už viac ako dva a pol roka. Tranzistor ani odpor v elektronickom zapaľovaní neodišiel, ja tam jednoducho túto krabičku nemám :lol: Takže žiadnu inú cievku by som tam nedával, vedie to k problémom.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Karel »

Martinekk píše: ja tam jednoducho túto krabičku nemám
V tom případě musí být v rozdělovači klasické kladívko a kondenzátor a vačka...
K.
:(
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Ach, ta eletrika.

Příspěvek od Martinekk »

Pozriem a uvidím.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Ach, ta eletrika: ZAPALOVACÍ SOUSTAVA

Příspěvek od peple »

Ostatní příspěvky přesunuty do :arrow: Obecná diskuze o elektrice..?
Odpovědět