Tesnenie pod hlavou

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Uživatelský avatar
Raper
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 253
Registrován: úte zář 23, 2008 11:12 pm
Bydliště/Město: Kežmarok SR
Kontaktovat uživatele:

Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Raper » ned úno 08, 2009 6:45 pm

Zdavim, obraciam sa na vás s prosbou o teoreticu pomoc pri vymene tesnenia pod hlavou. Lubomir mi pri multidôvodovej navštene môjho kraja diagnostikoval toto zavažné ochorenie s ktorym je neradno jezdit dál. Popisalo sa tu uz o tom dost prehliadam forum specialne kvoli tomuto uz aspon tyzden ale su to len fragmenty a kusočky. Uz som sa do toho pustil ale zastavuju ma rôzne veci ako napr. nemozem odtocit kolo co hna klinovy remen(do aut, a to som doteraz ani nevedel som asi debil) mam ho vobec davat dolu? Ja myslim ze bez toho nedam dolu kryt z rozvodoveho remena. Lubomir mi to aj samozrejme opisal (Vdaka) ale moja hlava je derava clovek tazko chape co nikdy nevidel... Jasne a vraj je aj kdesi navod (po nemecky)
Teda ak by bola ochota a nazbieralo by sa dost informacii aby som sa do toho odhodlal pustit, tak by som to potom zhrnul nafotil a dal do fotomanualu.
Kazda rada mi je draha a potrebne aj absolutne prkotiny nerad by som prehliadol cosi co je v skutocnosti mozno samozrejmost- nie vsak pre mna.
Treba nejake specialne naradicko- momentovy kluc atd..?? Nazaciatok vsetkym zucastnenym vdaka.
Kinderko E 12 r.91
Fiat Ducato 2,3 JTD

Uživatelský avatar
Raper
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 253
Registrován: úte zář 23, 2008 11:12 pm
Bydliště/Město: Kežmarok SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Raper » pon úno 09, 2009 10:53 pm

Petr mi uz helfol cez SZ tak ak viete ako tak doplnte dajte navrhy ako to spravit jedoduchsie atd..


Pokusím se ti poradit jak na to . Než začneš rozebírat motor tak je důležité zjistit odkud ti teče ta voda , protože pak už to nezjistíš a kdyby to byla nějaká vážnější závada , tak bys musel dělat asi při její opravě nějaké věci znova .
Napíšu ti to heslovitě . Vypust vodu z motoru na chladiči dole . Než sundáž klínový řemen tak se pokus zmačknutím uprostřed podržet to kolečko co ti nejde povolit ten šroub . Určitě ho nezkoušej zašprajcnout , mohlo by prasknout . Ten šroub povoluj úderem na klíč , protože tahem to nejde . Prvně jsem se s tím lopotil asi 6 hodin . Sundej plast . Povol kladku rozvoďáku a sundej rozvoďák . Sundej vrchní kolečko na vačkové hřídeli .Nastavení rozvodů zatím neřeš .Překontroluj simering na klice a na vačkové hřídely . Poku se ti nebudou zdát dobrý tak je lepší je dát rovnou nový . Sundej výfuk z hlavy . Sundej sání i s karburátorem . Vytáhni rozdělovač , musíš s ním pootáčet . Svíčky tam nech , ať ti nepadá bordel do válců . Sundej víčko ventylů . Povol matičky na ventylech a uvolni koníky na ventylech co to půjde . Pootáčením a uvolňováním ventyů vysuň vačkovou hřídel . Budš muset vyndat i ty hřídele s koníky . Hlavně si to poskládej jak to jde za sebou a dej to spátky na hřídel a označ si která je vrchní a spodní . Až to budeš dávat spátky , jako když to najdeš . Myslím že na nějaké šrouby se bez této demontáže nedostaneš a když jó tak špatně . Určitě je to lepší vyndat než to mordovat nějakými nástavci . Těžko by si docílil stejného momentu dotažení . Potom povol šrouby co drží hlavu a sundej jí . Doporučuji jí nechat přebrousit i když se zdá rovná . Těsnění tam dej originál , nebo ho uprav jak píše Lubomír . Jinak si to za čas celé zopakuješ . Než tam těsnění dáš tak ho lehce namaž z obou stran olejem , líp si sedne . Poto dotáhni šrouby přesně podle toho návodu . Na posledním dotažení trošičku přidej ,ale né moc . Další dotahování po zahřátí jsem nikdy nedělal a všechny drží dodnes . Namontuj spátky koníky ventylů ,vačkovou hřídel stejně jako si to vyndaval . Nastav ozubené kolečko rozvodového řemene na klikové hřídely ryskou na značku na bloku motoru , je to taková tečka . Nastav kolo na vačkové hřídeli na značku , na kolečku je to dirka a na spodním plastu výstupek ve tvaru šipky . Nandej rozvoďák a vyšponuj ho kladkou . Bacha na strhnutí šroubů při utahování . Po našponování rozvoďáku by se mněl dát přetočit o 90 stupňů . Doporučuju dát rozvoďák novej , když už to děláš . Dáš spáty plastový kryt . Nasadíš kolečko klínového řemene a cukem dotáhneš . Nasaď rozdělovač a palec má ukazovat na 3 válec to je 1válec od rozdělovače . Nastav kolečko klínového řemene na značku horní úvratě to je značka O překontroluj na rozdělovači jestli ti ukazuje palec na 1 válec to je 1 válec od rozvodového řemene . Sešteluj ventyly sací 15 výfukový 25 . Nasaď víko ventylů . Pozor při dotahování , rádo praská . Připoj sání , bacha na těsnění ať ti nepřisává vzduch nebo budou problémy . Zbytek prací už je stejnej jako při demontáži . Až to bude vrčet a ohřeje se to tak seřiď předstih rozdělovače . Píšu to z hlavy tak jsem snad na nic nezapoměl . Petr
Kinderko E 12 r.91
Fiat Ducato 2,3 JTD

Uživatelský avatar
Raper
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 253
Registrován: úte zář 23, 2008 11:12 pm
Bydliště/Město: Kežmarok SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Raper » stř úno 11, 2009 3:28 pm

Šruba co drží kolo klinového remena drzí jak keby jej za to platili, uz par hodin odolava mojim pokusom o uvolnenie, nieje tam nahodov protizavit??
Alebo nema niekto nejaky zlepsovak ako zabezpecit kolo proti pohybu?? Vedla tej 17tky su dva zavity mam do nich aj sruby ale... co tam pripevnit a o co??
Ak tam len cosi prišrubujem a zakliesnim o kostru tak len dviham motor v silentblokoch a sruba stoji WD 40 nezabera... help.gif
Kinderko E 12 r.91
Fiat Ducato 2,3 JTD

Zbynek Tokár
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 19
Registrován: pát zář 21, 2007 7:09 pm
Bydliště/Město: Predajná,okr.Brezno

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Zbynek Tokár » čtv úno 12, 2009 5:32 pm

Raper píše:Šruba co drží kolo klinového remena drzí jak keby jej za to platili, uz par hodin odolava mojim pokusom o uvolnenie, nieje tam nahodov protizavit??
Alebo nema niekto nejaky zlepsovak ako zabezpecit kolo proti pohybu?? Vedla tej 17tky su dva zavity mam do nich aj sruby ale... co tam pripevnit a o co??
Ak tam len cosi prišrubujem a zakliesnim o kostru tak len dviham motor v silentblokoch a sruba stoji WD 40 nezabera... help.gif


Ja ked som posledne skladal remenicu a nechcela ist dolu, nahrial som ju teplovzdusnou pistolou a isla pekne. Je hlinikova tak sa skor zohreje.
zbytok

Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 966
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště/Město: Trenčín,SK

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Lubomír » čtv úno 12, 2009 10:42 pm

správne, pri pokuse o uvolnenie som kedysi použil tie skrutky ako reakciu, lebo motor sa pretáčal, ale iba som poškodil jeden závit, nepomohlo to.
Motor sa zdvíha na tých tvojich utrhnutých silentblokoch, takže nič netrpí.
Aby sa motor netočil doporučujem cez dieru v spojkovej skrini založiť napríklad veľmi velký šrobovák do ozubenia na zotrvačníku a tak zablokovať kluku, a cez orech a velkú trhačku z gola sady to musí ísť! - račňa sa mi neosvedčila, zošmykla sa, preto trhačka (obojstranná páka)
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka

Uživatelský avatar
Raper
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 253
Registrován: úte zář 23, 2008 11:12 pm
Bydliště/Město: Kežmarok SR
Kontaktovat uživatele:

Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Raper » pon úno 23, 2009 5:25 pm

Fantasticka vec sa stala hviezdy a stastena sa mi naklonila a.. je to! teda prva čast podarilo sa mi to odtocit po zalozeni pilnika trojuholnikoveho profilu do zotrvacnika, zahriatim sruby vriacou vodou (teplovzdusnu pistol nemam) a na racnu som nasadil cca80cm dlhu lesenovu tycku a povolilo to. :D
A zaroven sa mi vynorila otazka.. je nutne davat dolu karburator ak sa chcem dostat k tesneniu pod hlavou??
Tato otazka nieje recnicka a v skutocnosti ocakava odpoved.
Kinderko E 12 r.91
Fiat Ducato 2,3 JTD

Uživatelský avatar
michael
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 146
Registrován: pon říj 24, 2005 7:58 pm
Bydliště/Město: Česká Třebová
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod michael » pon úno 23, 2009 7:41 pm

Karburátor sundávat nemusíš, odmontuješ od hlavy sání, nebo rozpojíš přírubu mezi karburátorem a sáním. Musíš zvážit co bude pro tebe lepší.
Ať se práce daří...
Subaru Libero E12 r.v. 91

Zbynek Tokár
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 19
Registrován: pát zář 21, 2007 7:09 pm
Bydliště/Město: Predajná,okr.Brezno

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Zbynek Tokár » pon úno 23, 2009 8:08 pm

Asi je lepšie zložiť celé sanie, lebo potom môžeš celé aj s podtlakmi vyviazať napr. o rukoviatky nad zadnými oblokmi.
zbytok

venec
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 4
Registrován: čtv srp 30, 2012 3:02 pm
Bydliště/Město: Dehtáře

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod venec » pát říj 31, 2014 10:26 am

Ahoj Liberáci!
Mám na vás dotaz ohledně novějšího Libera.
Měnil jsem těsnění pod hlavou. Dal jsem tam neoriginální (což byla asi chyba), dal jsem zbrousit hlavu, nastavil jsem ventily atd.
Po opravě se dělo následující. Zprvu mi Libero v nízných otáčkách nemazalo. To po měsíci přestalo - zřejmě se těsnění prošťouchlo :-).
No a hnedle po opravě se začalo ještě dít to, že motor má hrozně hluboký zvuk, ve zvuku je slyšet takové fičení, jako když seple turbo, auto neuvěřitelně smrdí a žere asi 12l/100km, ikdyž před "opravou" to žralo max 7l/100km.

Nevíte, co s tím? Já mám podezření na špatné nastavení ventilů!

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Martinekk » pát říj 31, 2014 7:56 pm

Rozvody sú načasované dobre?
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1286
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Tuti » pát říj 31, 2014 10:18 pm

Podle zvuků a spotřeby bych tipoval, že ti fouká těsnění pod výfukem nebo sáním (nebo nejspíš obojí). Dával jsi nové, nebo jsi tam vrátil co tam bylo?
Mazání by se nespravilo prošťouchnutím - ztrátu tlaku by spíš zavinil příliš malý odpor (něco jako "zkrat"). Ale nevím, jestli příčina může být v těsnění a už vůbec mě nenapadá, proč by se to spravilo. Spíš asi bude vyběhané čerpadlo a jak jsi po opravě dal nový olej, byl řídký a tlak na volnoběh neudržel. A jak do sebe časem nabral staré usazeniny z vany a nový karbon, trochu zhoustl a stačí to na to, aby kontrolka zhasla.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1441
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Bydliště/Město: Praha,matka všech měst (Praha 5)
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Mis.us » sob lis 01, 2014 8:59 am

když bys měl těsnění pod sánim prasklý,nebo jinak poškozený vůči těsnosti tak by svítil check engine (chyba 54) mazání bude ovlivněný čerpadlem a asi i klikovkou- velký vůle a ztrácí se tlak. Jediný co Ti radim- udělat celej motor, protože je blbost ho neudělat celej.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX 38kw -1989
Subaru 1.8 GL 4WD Coupé 72kw - 11/85
Subaru 1.8 GL 4WD RX Coupé 100kw - 10/87

-JO ŘIDIČ,TEN TVRDEJ CHLEBA MÁ------------>Čus--->Mišus

škatulka
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 218
Registrován: čtv srp 09, 2007 11:42 am
Bydliště/Město: Dobruška

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod škatulka » stř bře 08, 2017 1:46 pm

POZOR.POZOR. Dávám dohromady tři motory na starší Libero, koupil jsem od MJ auto tři těsnění AJUSA č.10080500 pro EF12 a po
přiložení na hlavu jsem zjistil že oválný otvor nejblíže prokovenému otvoru(mazacímu) je mimo chladící kanál v hlavě.
Po přiložení těsnění na blok válců se všechny otvory kryjí. Znamená to tedy, že jeden chladící kanál blízko výfukového ventilu
je neprůchozí a dochází k místnímu přehřátí hlavy a následnému ¨uvaření¨ motoru. Když dám na sebe staré a nové těsnění, tento
jediný oválný otvor nesouhlasí. Oprava je snadná a spočívá v prodloužení oválného otvoru směrem k prokovenému otvoru asi o 8mm.
Všechna tři těsnění jsou stejná, tedy vadná.
Visí mi v dílně jedno těsnění z uvařeného motoru (na Pryglu) a má také jeden otvor špatný. Těsnění AJUSA tedy nebrat. Škatulka.

Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1441
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Bydliště/Město: Praha,matka všech měst (Praha 5)
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Mis.us » stř bře 08, 2017 9:44 pm

Bohouši, cokoliv neoriginálního na motor Libera stojí za hovno- za sebe řikám- jedině originál (mluvim o motoru)
Subaru E12 Wagon 4WD SDX 38kw -1989
Subaru 1.8 GL 4WD Coupé 72kw - 11/85
Subaru 1.8 GL 4WD RX Coupé 100kw - 10/87

-JO ŘIDIČ,TEN TVRDEJ CHLEBA MÁ------------>Čus--->Mišus

Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1706
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Bydliště/Město: Desná v Jizerských horách

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod dědek » čtv bře 09, 2017 9:05 pm

Buď rád, že jsi na to zavčas přišel. Před časem soused takhle opakovaně (třikrát) opravoval motor v Oplu. Z Německa si nechal poslat vačkový hřídel a těsnění pod hlavou. Když se ztrácel výkon motoru už po několikátý zavolal mne do garáže, ať se jdu podívat na německou kvalitu práce, přesně na ošetření vaček ze kterých po pár tisících nejsou vačky , ale skoro kola. Motor rozebral a při skládání jsme zjistili, že v těsnění chybí , nebo přesněji řečeno je o centimetr posunuta jedna dírka, kudy měl téci na vačku olej, ale že dírka nebyla, tak to nemazalo. Už nevím, byla-li na vině celá hlava nebo jen blbý těsnění. Já proto říkám, že východiskem nemusí být ani dodavateli uvedený VIN, protože není záruka, zda-li předchozí majitel motor nevyměnil sice za typ, který tam pasoval, ale z jiné série, kde nemuselo všechno souhlasit.Dědek
A další změna Toyota RAV4 2.2 diesel 4x4, VW T4 Multivan 2.4D a pořád bez Libera

David
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 33
Registrován: úte kvě 14, 2013 12:14 am
Bydliště/Město: Jizerské hory

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod David » čtv bře 16, 2017 10:33 am

Přidám svou trošku do mlýna, ačkoli má Mišus svou neochvějnou pravdu, neoriginály těsnění pod hlavu fungují, mívají však jednu vadu, jak mě učil velký znalec libera p. Jon, těsnění je shodné s justy, s tím rozdílem, že justy má vodní pumpu na druhé straně než libero, díry na vodu jsou proto u libera největší na straně spojky, nejmenší u rozvodů, těsnění na justy je pak naopak a v liberu způsobí, že chladí nejlépe válec u rozvodů, naopak u spojky má dirku přiškrcenou, snadné je ty malé díry zvětšit, obtížnější pak zúžit ty velké (cokoliv se tam dá, nesmí se uvolnit), cena neoriginálu je 400-500Kč, originál jsem platil cca 1500-1700Kč, před montáží jsem ho kvůli dírám obkreslil, pokud bych ho náhodou našel, dám k dispozici aspoň pro porovnání, domácí výrobci neoriginálních dílů by podle něj rovněž byli schopni těsnění udělat (www.kutifel.cz), ale jen pro ty motory na dojetí, jinak u generálky ten rozdíl tisícikoruny nestojí za ústupek.
Zdravím, David

Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1441
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Bydliště/Město: Praha,matka všech měst (Praha 5)
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesnenie pod hlavou

Příspěvekod Mis.us » čtv bře 16, 2017 8:42 pm

Davide oni fungujou, ale vydržej uplný hovno v průměru od 60 do 100tisíc . I když budeš mít náhradu, která je stejná jako originál, tak okování kolem válců nevydrží, už jsem jich viděl mraky propálenejch mezi válcema vetšinou od V. Reinze, takže tak ty materiály stojej za hovno- u originálu se Ti to nestane. Je Vaše věc jak si svý auta opravujete, já jen řikám, že originál nic nepřekoná. M.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX 38kw -1989
Subaru 1.8 GL 4WD Coupé 72kw - 11/85
Subaru 1.8 GL 4WD RX Coupé 100kw - 10/87

-JO ŘIDIČ,TEN TVRDEJ CHLEBA MÁ------------>Čus--->Mišus


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti