Stránka 1 z 2

Canister purge solenoid

Napsal: pon čer 22, 2009 6:04 pm
od covex
Po nemalema patrani kuli CHECK ENGINE a chybe RJ "Canister purge solenoid" (viz. viewtopic.php?f=13&t=186&start=20) jsem dnes dospel k zaveru, ze ventil-roll over neni hledany vinik.

Obrázek

Stale jsem si lamal hlavu s tim, proc se anglicky jmenuje Ventil-Roll Over, proc se testuje tim, ze se ten jinak napevno pridelany ventil otoci o 90st a ma se zavrit, proc na nem neni zadna elektronika a proc je pripojen mezi palivovou nadrz a nadrzku s aktivnim uhlim, misto mezi ni a sani. Dnes mi to konecne docvaklo - funkce tohoto ventilu je jedina - pri otoceni vozu nabok nebo na strechu zabranit vytekani benzinu z nadrze do nadobky s aktivnim uhlim a potom z auta. Tento ventil tedy nema nic spolecneho s chybou RJ "Canister purge solenoid".

Naopak mezi nadrzkou s aktivnim uhlim a sanim je zcela jiny ventil priblizne v sektoru F1 pod podlahou a za trubkou ramu (na hnijicim rezaven drzaku se sroubem ktery uz neni ani videt), skutecne ovladany elektronicky a jehoz vyvod konci v sektoru G5 na me "mape motoru". Tedy vypary z nadrzky se jim prepousteji rovnou do sani vzduchu.

Obrázek

Ted ovsem nastava horsi problem - objednat spravny dil. V katalogu jsou dva solenoidy, jeden stoji 2000,- a druhy 2500,- a to bych se nerad prehmat.:) Ani z jednoho schematu totiz neni uplne zrejme ktery ventil do vlastne je.

Obrázek

Vzhledem k cene ale nejdriv zkusim "pouzity" kousek.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: ned črc 05, 2009 7:53 pm
od covex
Po dnesku mohu rici, ze solenoidy v liberu pro me prestaly byt neznamou, stejne tak jako bezpecnostni ventil prevraceni vozu.

Ventil oznaceny otaznikem je skutecne onen canister purge solenoid, skrz ktery jdou vypary z nadobky s aktivnim uhlim do prisavani. Odpor solenoidu vyndaneho z meho auta je nekonecny, odpor kusu vyndaneho z darce je 42.5 Ohm.
Na nasledujicim obrazku je bohuzel ten zachovalejsi kus puvodni muj - tedy nefunkcni.

Obrázek

Zbyle obrazky uz jen odkazem:
http://lowlevel.cz/log/images/subaru-li ... noid-2.jpg
http://lowlevel.cz/log/images/subaru-li ... noid-3.jpg
http://lowlevel.cz/log/images/subaru-li ... noid-4.jpg

Postup demontaze a montaze:

.. je hrozny.:) Cely soubor solenoidu je na jednom miste, pridelany na desce 14B74, ktera je zespoda prichycena na tyci ramu probihajici v A2-N2 a to v miste F2-H2 (v F2 je videt jeden ze tri prichytnych sroubu, zbyle dva jsou zespodu). K vyse zminenemu solenoidu se da dostat zleva po vyndani filtru, ovsem pokud nemate ruce jako pepek namornik a stejne se jedna o praci pro Saxanu v minimalnim prostoru. Konektor ze solenoidu se mi nepovedlo na miste sundat, zaklapavaci mechanismus konektoru ma pouze dve male plosky, ktere zmacknete pouze pokud mate ocelovy stisk a ocelove prsty, takze sem musel "odsroubovat" (rozumej utrhnout) sroub drzaku solenoidu a vyndat ho cely. I tak doslo ke zkrouceni desky. "Novy" solenoid jsem pak primontoval pomoci kousku plechu pod sroub drzici desku solenoidu, protoze do puvodniho umisteni uz ho samozrejme neslo pridelat, navic jeho drzak byl tak zkorodovany, ze jsem ho musel zariznout. Vsechny srouby jsou 10mm, ovsem vetsinou tak orezle, ze nejdrive ho 11 "ohobluju", jinak na nej 10 nejde nasadit.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dalsi chutovka je bezpecnostni ventil.

Obrázek

Ten je taktez na tyci ramu priblizne v I2, ovsem smerem k predku vozu. Ventil je pridelany ve starsich vozech dvema srouby na kovovem drzaku, ktery je pridelany na plechu privarenem kolmo k ramu. U novejsiho nahrazuje hrorni sroub na drzaku jen vystupek aby se ventil neprotacel a mel dva pevne body uchyceni. Ventil byl ulomeny, coz nevim zda byla pricina nemoznosti unikani par z nadrze, nebo zda to byl problem zpusobeny az pri nejakem nesikovnem servisnim zasahu. Ventil i na hadicich visel v relativne rovne poloze.

Postup demontaze a montaze:

K ventilu se da dostat zleva zasunutim ruky mezi hadice ve ctverci H3, a pak zprava po odstraneni krytu alternatoru (K4-M4). I tak se tam ale s objemnejsima rukama dostanete velice spatne a pokud nemate vhodnou delku predlokti obtizne pak ohnete v potrebnem uhlu za tyc zapesti. Vsechno se ale musi delat jen po hmatu, protoze videt tam proste neni. Alternativni cesta vede kolem PZ kola po odmontovani krytu podbehu a nadobky s aktivnim uhlim.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: ned črc 05, 2009 9:19 pm
od Lubomír
Sakramento, zas o jeden dôvod v prospech staršího modelu...

Re: Canister purge solenoid

Napsal: ned črc 05, 2009 10:24 pm
od peple
covex píše:... K vyse zminenemu solenoidu se da dostat zleva po vyndani filtru, ovsem pokud nemate ruce jako pepek namornik a stejne se jedna o praci pro Saxanu v minimalnim prostoru...
Čím víc lidí je po ruce, tím víc rukou se dá zaměstnat a každá ruka nakonec dokáže pracovat v jiným "vykloubení"...
Doteď sem si nemyslel že taky znáš nějaký sprostý slova - Martin H. má bod a konstruktéři z Japonska se popadaj za břicha :lol:
kostruktéři violent5.gif covex

Re: Canister purge solenoid

Napsal: čtv bře 25, 2010 9:57 am
od covex
Na zaklade tematu o 4WD solenoidu jsem nakonec zkusil rozebrat tento solenoid a skutecne to jde, i tak ze se da opet slozit, i kdyz pri te rezavosti bych to radeji nedelal vickrat.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: pát bře 26, 2010 6:05 pm
od Tuti
Na obrázku ovšem chybí nejdůležitější vnitřní díl, a to váleček - ventil, který dosedá na trubičku a zavírá/otvírá podtlak. Asi zůstal zalepený uvnitř, ale šel by vyklepat nebo vyfouknout.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: sob bře 27, 2010 4:02 pm
od covex
Mas pravdu, taky jsem nad tim dumal, ze tam musi byt neco pohybliveho, ale vyklepat se mi to nepovedlo, kompresor nemam, takze jsem to vzdal.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: stř říj 06, 2010 7:07 pm
od Mis.us

Re: Canister purge solenoid

Napsal: sob pro 11, 2010 6:41 pm
od Pidy
Dneska jsem se dotal při řešení check engine až na tenhle ventil, byl rozpadnutej, protože rez nabyla a roztrhla ho. Demontáž jsem provedl výše popsaným způsobem :lol: , náhrada byla jasná, před časem jsem vybral Justy, tak jsem měl jeden jako novej doma ke kastli jsem ho chytil "provizorně" stahovací páskou.
Problém ale přetrvává, check engin svítí vesele dál :D, tak zase zítra, dneska už jsem to psichycky nezvládl bduh.gif

Re: Canister purge solenoid

Napsal: sob pro 11, 2010 7:38 pm
od Lubomír
ono to komplet vypadá asi tak takto:
Obrázek
to bol u mňa iba medzistupeň, príčina bola v upchatej trubke zhora sacieho potrubia na komore klapky - (je na tom taká tenká hadička) - no, a vyčistiť komoru pred parohami, bola zas...tá tým čiernym sajrajtom. doporučujem. potom vynulovať chybovník, a znova diagnostikovať.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: sob pro 11, 2010 9:58 pm
od Mis.us
Pidy píše:Dneska jsem se dotal při řešení check engine až na tenhle ventil, byl rozpadnutej, protože rez nabyla a roztrhla ho. Demontáž jsem provedl výše popsaným způsobem :lol: , náhrada byla jasná, před časem jsem vybral Justy, tak jsem měl jeden jako novej doma ke kastli jsem ho chytil "provizorně" stahovací páskou.
Problém ale přetrvává, check engin svítí vesele dál :D, tak zase zítra, dneska už jsem to psichycky nezvládl bduh.gif
Má ten ventil z justy stejnej odpor?já když tam dal z imprezy,tak mi chceck taky svítil dál,protože měl odpor NE 42.5ohm(jako original na libero),ale 43.5ohm

Re: Canister purge solenoid

Napsal: ned pro 12, 2010 8:14 am
od Pidy
Myslim, že od odporu to nebude, ventil jenom otevírá a zavírá, o zbytek se stará podtlak v sání, podle mě by tam šel napáchat z čehokoli, ale nemusí to tak bejt, je to jenom můj názor.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: ned pro 12, 2010 11:57 am
od Mis.us
jakou ti ŘJ hláší chybu? a když je jinej odpor,tak to bude právě otevírat a zavírat jinak...takže si to přeměr! :idea:

Re: Canister purge solenoid

Napsal: ned pro 12, 2010 10:17 pm
od Tuti
Mis.us píše: když je jinej odpor,tak to bude právě otevírat a zavírat jinak...
To určitě ne - ventil nemá proporcionální funkci, jen stavy otevřeno/zavřeno a zrovna tak jeho elektické ovládání má stavy zapnuto/vypnuto. To znamená, že konkrétní hodnota odporu nemá na funkci přímo vliv a měří se jen proto, aby poskytla orientační přehled o stavu vinutí cívky. Když má cívka "nějaký" odpor (řádově desítky Ohmů), dá se usuzovat, že je v pořádku. Když má nekonečno, je přerušená - když nulu, je tam zkrat.

Pokud by ŘJ skutečně nějak odpor měřila a hlásila chybu kvůli tak bezvýznamnému rozdílu (o obojím pochybuji), asi by stačilo ošidit ji přiřazením paralelního odporu.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: ned pro 12, 2010 10:23 pm
od covex
Odpor muze ovlivnovat rychlost spinani solenoidu, ale myslim ze rozdil 1Ohmu na 42Ohmech je pod rozlisovaci schonost RJ. Taky bych typoval ze rozlisuje spis jen 0 a nekonecno.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: pon pro 13, 2010 5:39 pm
od Mis.us
přes elektriku nejsem,tak díky,že jste mně opravili,řikal jsem si,že to funguje tak,že když má cívka jinej odpor,tak magnet zavírá a otvírá jinak.


Lubomíre on se nějak dá vymazat chybovník?vždycky když mi check svítil a já přišel na to,čím to je a odstranil to,tak chyba(check engine) přestane svítit sám a nic mazat nemusím.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: pon pro 13, 2010 6:13 pm
od artvandal
zalezi jaky spojujes kontakty, bud vyblikavas aktualni chybu, nebo chyby z pameti. ty z pameti se po odstraneni problemu nevymazou. viz: http://www.troublecodes.net/Subaru/

Re: Canister purge solenoid

Napsal: pon pro 13, 2010 7:36 pm
od Mis.us
divný teda je ,že se mi chyby mažou samy...zelený konektory nepoužívám,jenom černý.


mám to teda chápat tak,že když odpojim např. čidlo na snímání teploty nasávanýho vzduchu a začne svítit chceck engine,tak pak tu chybu musim vymazat?
totiž,když ten konektor od snímání teploty nasavanýho vzduchu nasadim zpět,tak check už svítit nebude,je teda chyba uložená v paměti? a na co v tý paměti je? když ji vymažu tim,že jí odstranim opravou,v tomhle případě připojením rozpojenýho konektoru čidla teploty nasavanýho vzduchu do motoru...

Re: Canister purge solenoid

Napsal: úte pro 14, 2010 8:56 am
od artvandal
jestli sem to spravne pochopil (a u me to tak funguje) tak zeleny konektory (test mode) ukazujou to, co je spatne zrovna v tu chvili, musi byt nastartovano.
kdyz spojis cerny konektory (memory mode) tak nemusis nastartovat, jen zapnout klicek a zacnou se vyblikavat vsechny chyby, ktery kdysi nastaly a nikdo je nevymazal. v ty pameti je to proto, ze nektery chyby nemuzes treba nasimulovat bez jizdy, stavaji se proste jenom nekdy. pamet je zachyti a zustanou v ni ulozeny a kdykoliv pozdeji muzes zjistit, co bylo spatne. (napriklad sem mel vadnej kabelovej svazek, kterej mel obcas blbej kontakt, na test mode nam ale zadna chyba neblikala...protoze asi jak auto pri jizde hrkalo, tak to blblo jen pri jizde)

aspon takhle to chapu, kdo tomu rozumi lip, kdyztak me opravte.

Re: Canister purge solenoid

Napsal: úte pro 14, 2010 11:50 am
od Mis.us
tohle neni neni systém kterej se musí vymazávat ,maže se sám!lajcky řečeno,když budeš mít závadu vymažeš jí opravou a automaticky zmizí.

0:Když pojedeš a začne ti svítit check engine,hned vypni motor!potom můžeš závadu vyblikat,ale NE zelenejma konektorama,ale černejma!následujícim způsobem:

1:zapni klíček do polohy "ON"(svítěj kontrolky)
2:spoj černý konektory jak ty řikáš..."paměťový svazek"-pamětový svazek to je,ale chyby se ukládají jen na dobu určitou!(u chyby č. 54 cca 5 až 10 minut,potom co si zhasnul motor,když začal při jízdě svítit check,po 10ti minutách check bliká nepřetržitě a ne závadu!takže v tomhle případě musíš znovu chybu vyvolat jízdou)
3:koukni se jakou chybu check bliká...např.č.26
4.orav závadu,např.:špatné čidlo-(vyměnit)
5:nastartuj a vyjeď na zkušební jízdu a řádně zahřej motor,potom zjistíš zda je vše vpořádku(check už se za jízdy nerozsvítí,pokud je závada odstraněna(opravena))

pokud to někdo nechápe může si závadu sám nasimulovat na autě tím,že z nějakeho čidla odpojí konektor(při zhasnutém nebo běžícím motoru na tom nesejde,ale když máš při vypojování konektoru motor vypnutej,musíš ho poté nahodit,aby na to reagoval,po chvilce,někdy to trvá i 2 minuty,jak u čeho,začne svítit check engine) ,no a už si můžete hrát s konektorama,Hlavně v tý příručce co posílal artvandal odkazem je napsáno,že se startovat nesmí,pokud jsou konektory spojeny!nastartováno může bejt pokud máš počítač(select monitor),kterej se zapojuje do toho největšího konektoru,kterej je u těch ostatních na vyblikávání závada bez počítače....