Stránka 2 z 2

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř úno 15, 2012 7:43 am
od dědek
Už se z toho stává akademická debata a spoustu lidí asi netuší, co tady řešíme. Já se přikláním k alternativě , že dvě baterky , když každá je už vlastně jiná způsobí, že je těžko plně za provozu alternátorem nabít , neboť jejich vnitřní impedance (zdánlivý ohmický odpor pro zjednodušení) je jiný. Na vojně jsem velel taky klukovi, co měl na starosti baterkárnu. Baterky formoval a nabíjel . Všechny byly připojený na jediný zdroj ( dva měděnné pásy- plus a mínus) pamatuji , že tenkrát znamení nabité baterky bylo známé "vaření" a k tomu docházelo za úplně jiný čas i když se zdálo, že vybité baterky jsou na tom úplně stejně. Měkčí a tvrdší baterka není nic jiného , než její vnitřní odpor. Dědek

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř úno 15, 2012 10:27 am
od lubson
No vidíš, ta je právě ta špatná alternativa, zcela souhlasím s Karlem... ve skutečnosti je to tak, že dvě nebo více paralelně připojených baterek se nabijí, jen každá se nabije za jiný čas v závislosti na "tvrdosti" baterie. Místo alternátoru si přestav např. stabilizovaný zdroj napětí Unab= 14,4 s proudovým omezením na 45 A, k tomuto zdroji pripojené akumulátory se svým vnitřním odporem a vnitřním napětím řekněme 12,3 V. Když zapneš zdroj, během poměrně krátkého okamžiku díky vnitřním odporům baterií "vyskočí" napětí na + polech baterií na 14,4 V a celkový odebíraný proud ze zdroje ani nedosahne maxima a klesne pod limitních 45A. Na všech bateriích bude shodné napětí 14,4 V a jen se budou lišit jejich nabíjecí proudy v závislosti na jejich vnitřních odporech -> nabije se každá baterie, ale jen za různě dlouhý čas daný velikostí jejího vnitřního odporu (přímo úměrně) a i její kapacitě (přímo úměrně). Pokud se nabíjení přeruší ještě před plným nabitím všech baterií (v praxi tedy velmi krátká jízda, takové jen popojetí), více nabitější baterie si bude snažit udržet své vyšší napětí, např. 12,9 V, méně nabitější baterie napětí menší, např. 12,6 V a toto napětí si postupně baterie vzájemně vyrovnají (více nabitá baterie předá část svého náboje méně nabité baterii, přitom se skoro zanedbatelná část energie zmaří "přeléváním" přes vnitřní odpory obou baterií). Nic víc.
Jiná situace by nastala, kdyby jedna z baterií byla uplně špatná (tedy K.O.) a měla kromě vnitřního odporu a nulové kapacity i svod. Při nabíjení by sice bylo na ní 14,4 V, ale po vypnutí zdroje by ihned přes tuto baterii započalo vybíjení a postupně by vybila i tu druhou nabitou baterii. Je tedy jasné, že připojovat uplně špatné baterie nejenom že by nemělo smysl, ale celou situaci by ještě zhoršilo, ale to snad by nikdo ani neudělal. Já jsem druhou baterku měl navíc, je stará 3 roky a je stále docela slušná, tak proč jí nevyužít, než aby ležela v garáži, takhle odvede aspoň nějaký užitek :lol:
Pro Martinekk: pokusím se letos se na zimní sraz v Jílovém u Prahy dostavit... snad čas dovolí :wink:

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř úno 15, 2012 1:46 pm
od dědek
Ale "Lubsone" v tomhle si sám odpovídáš ve smyslu, co jsem se snažil popsat už v prvém příspěvku. Jen si je potřeba uvědomit, že vlastně nejde o přídavnou baterii , ale serioparalelní zapojení dvanácti článků a každý o jiném vnitřním odporu. Ty v sérii, které budou mít menší odpor a tudíš se budou nabíjet rychleji po odpojení zdroje (alternátoru - konec jízdy ) budou dodatečně nabíjet ty mizernější a ve fínále budeš mít dvě baterky nenabité a při mrazu (sice pomůže zvýšená kapacita), ale i tak pokles napětí způsobí mizernější start. Něco podobného se dělo kdysi při provozu Tater 603. Ty měly dvě šestivoltové baterky v sérii. Když byly obě nové - nó problém, ale za pár let už mizerie. A výměna -jedině obou baterek (tu lepší jsem si vybrečel do Trabanta) .Tak trvám na : dvě baterky ano , ale nastartovat , přídavnou odpojit a po návratu odnést do teplíčka a šoupnout na konzervační nabíjení. Tam může zústat po dobu oblevy než začne zase pořádně mrznout. Dědek

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř úno 15, 2012 2:17 pm
od lubson
Hele dědku, přijed na sraz, dáme panáka a tohle vyřešíme :lol:

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř úno 15, 2012 6:31 pm
od Martinekk
Lubsone, jasné, ak prídeš tak to pomeráme a uvidíme kde je celá príčina. Neboj, na zrazoch je výborne :D

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř úno 15, 2012 8:21 pm
od Jarda
XXcomputer.gif
Každý den ráno v 5,20 startuji jedu asi dva km k rodičům, 5,40 jedu 3 km do práce, z práce zase k rodičům a domů popřipadě na nákupy, auto stojí v noci venku přez den ve vytápěné garáži asi 8 hodin zatím jsem nenastaroval jen jednou a to mojí vinou nechal jsem zapnuté zadní osvětlení, jednou za týden zapínám udržovací nabíječku aby se trochu zpamatovala z velkého odběru ( starty, svícení ( mám denní ) dva ventylátory ) před zimou jsme zkontrolovali všechny kostry a dráty.
XXcomputer.gif
myslím si že originál alternátor není přispusoben (( kapacita baterie může překročit 10% ( dle manuálu )) na to aby dobíjel dvě baterie. je to samé jako bych tam dal místo 45 AH baterii 100 AH

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř úno 15, 2012 9:38 pm
od Karel
Jardo ahoj.
Podobný režim s Liberem mám také jen to teplé stání ve služební garáži chybí, ale zato
přes noc i v největším mrazu stoji v temperované garáži 5 - 8 st. Zatím nemusím dobíjet.
Skus si přeměřit napětí, jak se tu psalo. Já to měřím v zásuvce zapalovače.Bylo by dobré provézt i další měření přímo na baterce.
Se světlama, 2 motorky topení, tak to nesmí klesnout pod 13,9 až 13,2V./ teda za jízdy/ Není to sníženou
kapacitou baterky? Teda jako že neudrží celou vloženou energii. A strácí kapacitu :?:
Co Ti na to řekl synek :?: jako že je to dobrý :?: že jsou na tom jiní hůř :?:
Odkaz, že max proud alt. je podobný hodnotě kapacity baterie. Je jen pro silně, ale silně
laickou veřejnost. To máš jako by Ti řekli na pumpě když jezdíš často rychlostí přes 95km v hod.
tak máš tankovat aspoň 98oktanů. Dobře vybavený Mercedes má alternátor 215A a baterku "jen"
82Ah. ale má náročnou výbavu jako třeba elektrické přihřívání otopné vody.
Skrátka v našem případě jsou obě hodnoty jen podezřele si číselně podobné. Ale tou 100Ah
baterkou by si autu v žádném případě neuškodil. To stojí za úvahu...
K.
:shock:

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: čtv úno 16, 2012 6:56 am
od dědek
Už se těším, až to budeme řešit v Jílovém u piva. Jen ještě poslední poznámku- nikdy jsem neviděl žádné auto, které by od výrobce mělo PARALELNĚ zapojené dvě baterky ( do série ano třeba Praga V3S) Myslím tím auto normální. Nevím jak jsou zapojené články v elektromobilu, ale myslím, že taky v serii. Dědek

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: čtv úno 16, 2012 7:45 am
od Martinekk
Dědku, ja som také auto videl, BMW 520d y roku 1999, kolega v robote ho má. Klasická bavorácka koncepcia, traxel, vzadu je baterka. A miesto ešte na jednu, tá bola montovaná na pre autá vybavené nezávislým kúrením Webasto. Je to dízlák, tak dve 82Ah potvory tam byť musia. A takýchto áut je určite viacero. No, diskusia to bude teda riadna :D a tiež sa na ňu teším.

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: čtv úno 16, 2012 1:57 pm
od jenýček
Elektrice rozumím jen pokud jde o výměnu žárovky ale z praxe vám můžu říct že druhou baterku (72ah) připojuju už druhým rokem na zimu k té mini subarácké a se startováním ani dobíjením nemám problémy. Celou zimu to maká bez všímání a to nejezdím ani denně,ani delší trasy.

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: pát úno 17, 2012 7:47 am
od dědek
Martínku, synek nějaký takový BMW na naftu i s přídavným topením má. Je to 3litr z 1997 , ale má jen jednu baterku a opravdu vzadu z "dálkovým" vedením . Já vím, že to může fungovat , ale teoreticky (už zmíněný Kirhofův zákon) způsobí, že po vypnutí zdroje (alternátoru) začne téci proud z baterky "lepší" do té "horší" a ve finále budu mít dvě mizerně nabité baterky s vědomím mám 40Ah +74Ah a musím nastarovat v mínus30. Jenže? ( Proč by se vyráběly děsně drahý kondezátory třeba 0,5F, když by stačilo strčit paraleně mnohonásobně levnějších i deset - dvacet s menší kapacitou? Každý radioamatér to takhle neudělá, když staví vysílací zařízení nebo i technik NF pro filtraci v NFzesilovači. Dědek

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: pát úno 17, 2012 10:29 am
od Martinekk
Tak oni tam priamo vo výrobe osadili nejakú elektroniku pre nabíjanie a kontrolu vybíjania, je to vraj tam. Kolega mi to spomínal. Asi sa štartuje z jedného aku a z druhého beží len webasto. To aby bol zaručený štart aj po dlhom behu kúrenia, aspoň to je moja domnienka prečo to spravili tak ako to spravili.
Inak tie drahé voltmetre (tuzingáči to nazývajú kapacitor) riešia zas len následky a nie príčiny, a pri správnom prevedení inštalácie a dimenzovaní aku sú absolútne nepotrebné...

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: pát úno 17, 2012 1:07 pm
od ulus
Už s tím dejte pokoj. Pokud jsou akku stejné, připojujte si je paralelně, preventivně měnit po 2-3 letech. Je to vyzkoušeno v praxi v UPS, jak sériové pro zvýšení napětí (sníží se odběr proudu), tak paralení pro zvýšení kapacity (a nemyslím ty prcky do 3kW). Chce to pravidelnou kontrolu a údržbu.
Ale ptám se proč do libera? Normálně by snad mělo startovat. Pokud by chtěl někdo využí druhý akku ne k startů, ale jako zdroj při kempování, jde postavit nebo koupit odpojovač (vyšší napětí připojeno, nižší napětí odpojeno).
A co ty volnoběžky a uzávěra diferenciálu? :lol:

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: pát úno 17, 2012 8:04 pm
od Jarda
ulus píše:Ale ptám se proč do libera? Normálně by snad mělo startovat. Pokud by chtěl někdo využí druhý akku ne k startů, ale jako zdroj při kempování, jde postavit nebo koupit odpojovač (vyšší napětí připojeno, nižší napětí odpojeno).
XXcomputer.gif
stím souhlasím, sám používám další zdroj ( startovací kufřík) na nezávislé plynové topení.

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: sob úno 18, 2012 10:08 pm
od covex
Koukam, ze letosni mrazy vegenerovaly stejne napady ve vice hlavach. Take mam od posledni vymeny druhou autobaterii do Libera a taky jsem ji v tech mrazech vozil s sebou. Nastesti jsem ji sam nikdy nepotreboval, zato se hodila jinym spolu s kabely.:)

Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty

Napsal: stř čer 20, 2012 7:09 pm
od michalson
Zdravím, taky vozím v liberu druhou baterku umístěnou za přední řadou sedadel a připojuji za pomoci startovacích kabelů.
Pro stálé zapojení dvou baterií je možné použít přepínací relé, které po nabití jedné baterie přepne na druhou.