Stránka 1 z 3

Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: úte kvě 09, 2006 7:40 pm
od Lubomír
Trubkovody pod podlahou som vždy , ale zvlášť pred STK poctivo oškrabal kartáčom a prepatlal nejakým asfaltupodobným "bodenšucom". Až do pondelka som myslel, že spodok je v dobrom stave. Ale pod vozidlom sa objavila mokrá škvrna. Prvý pohľad pod auto: to bude nejaká hadica:
lepší pohľad , už z jamy ukazoval na miesto v parohu rozvidlenej rúry :
oprava_rurka02.jpg
oprava_rurka02.jpg (46.48 KiB) Zobrazeno 25238 x
takže vypustit zvyšok kvapaliny, odpojit rúru na oboch koncoch , odmontovať aj držáky, ale ouha, objavila sa kvapalinka a to aj na predtým zdravej rúrke:
oprava_rurka03.jpg
oprava_rurka03.jpg (71.86 KiB) Zobrazeno 25238 x
tak von , demontovať. Aby sa dala vybrať , treba drobátko odtiahnuť aj tú tenkú rúrku. A jeje, opäť kvapky...
Skrátka všetky tri rúry von. Očistiť, nájsť prehrdzavené miesto, ale čo ďalej?
Nové rúry v nedohľadne. Takže v opačnom poradí :
Tú rovnú som nahradil obyčajnou vodovodnou pozinkovanou trojštvrťkou. Stačí urezať na mieru a vsadiť.
Prostrednú tenšiu som nahradil oceľovou, s jednomilimetrovou stenou , má priemer 16 mm, a ide dobre ohýbať . Nasadiť a je tam.
Tá s parožím ale mala dierku pod tým privareným plechom, ktorý drží brzdové trubky. Nedá sa opraviť ani jednoducho zvariť, takže dostala po nátere návlek z gumovej hadice a pravý "rádlovaný" tesniaci spoj.
oprava_rurka05.jpg
oprava_rurka05.jpg (36.39 KiB) Zobrazeno 25238 x
A šup tam s tým krámom. Dotiahnuť spoje a je to.
Poučenie 1: ideálne korózne prostredie je pod upevnením trubiek.
Poučenie 2: Auto je vymakané tak dokonale, že ak odídu trubky, hneď opravujte všetky.
A vychytávka najdôležitejšia: Trubky je možné vybrať iba smerom dozadu, je im treba urobiť miesto povolením remeňa alternátoru a odmontovaním mierky oleja.
Nechajte si na to minimálne poobedie, radšej celý deň, bede to bez stresu z večera. Doporučujem nad jamou, hever je málo, a špatne sa vyplúvajú všetky tie tečúce zvyšky z trubiek...
Ale mám to za sebou, nabudúce musí povoliť niečo iné....

trubkovody

Napsal: stř kvě 10, 2006 7:41 pm
od Lubomír
Výsledok pred napatlaním bodenšucom vyzerá takto:
oprava_rurka06.jpg
oprava_rurka06.jpg (47.41 KiB) Zobrazeno 25238 x
Pozinkovanú vodovodnú trubku som ani nenatieral základovkou... Zinok prežije aj Liberko, hrúbka steny má korózny prídavok tak na 30 rokov...

Napsal: čtv kvě 11, 2006 6:08 pm
od Tuti
Trubky jsou jedním z obecných problémů Libera, snad všechna auta kromě těch nejmladších ročníků je mají buďto už měněné nebo na výměnu zralé. Na výrobu nových je ale nejlepší použít měděné topenářské trubky, které mají i bez velké údržby větší šanci na přežití než železo. Jen se musí pájet stříbrem, cín by sůl vyžrala. Já je budu během pár týdnů taky dávat měnit, už jsem si nové nechal udělat, všechny dohromady by mě měly přijít na něco přes 1000 Kč. V případě zájmu dám kontakt.
Ještě detail - na trubku k topení (ta nejslabší) je dobré navlíknout tepelnou izolaci ("MIRELON"), aby se voda cestou do topení zbytečně neochlazovala. Jde to udělat i na autě bez demontáže, protože mirelon je podélně naříznutý, stačí ho na trubku "nacvaknout".

Napsal: čtv kvě 11, 2006 7:35 pm
od sedas
nevíte někdo, jestli tam jdou ty trubky (po sundání řemene a odmontování měrky) strčit i u 1200ccm modelu?
když jsem libero loni koupil, byla už jedna z trubek prostavená zahradní hadicí. tak jsem si dovezl z hostivic tu trubku "novou".. dopadlo to ale tak, že jsem tenkrát celý den bojoval s tím, jak ji tam dostat, až jsem tam nakonec vrátil tu starou ze dvou půlek a opět použil zahradní hadici :(

Napsal: pát kvě 12, 2006 10:01 am
od Tuti
Mechanik co mi to bude dělat na to vyndavá chladič. To je sice dost práce, protože nejdřív musí dolu nárazník, ale zase pak je k trubkám trochu lepší přístup. A když už je chladič venku, můžeš ho aspoň vyčistit od much a soli a ošetřit, ono mu tu taky neuškodí.

Napsal: pát kvě 12, 2006 7:25 pm
od peple
Tuti píše:Mechanik co mi to bude dělat ...
Máš mechanika na Libero z Liberce :?:
Je dobrej :?:

Trubky...

Napsal: pát kvě 12, 2006 9:33 pm
od Lubomír
Ako som pisal, smerom dozadu to ide s najmenšími problémami. /vyberať aj chladič som netúžil, očistiť ide aj bez demontáže , ak sa dá preč nárazník/.
A ide to aj pre 1200-vku, v týchto miestach nie je rozdiel. Keď sa uvoľnená trubka vysunie nabok smerom k zadnému kolesu, zhodí sa z toho vysokého držáku dolu a smeruje k okraju motora, pootáčaním a ťahaním sa dá vysunúť povedľa motora a ponad silentblok dozadu, musí sa samozrejme odklopiť aj zadný nárazník. Ale nie je to príjemná práca bez jamy.
Ten tip na izoláciu sa mi zdá byť dobrý, ale doteraz som mal vždy v zime problém, že mi horúci vzduch z predného kúrenia opekal topánky, v lete pálil na holú nohu, ak bolo po daždi treba vysušiť vzduch vnútri, aby sa neorosovali okná zvnútra, hlavne ráno po rozjazde sa to stáva aj u nóbl značiek, ak sa zabudne hneď nasmerovať plné ofukovanie na okná. Takže ešte neizolujem, zdá sa mi, že by som vyrobil ďalší dobrý kút pre rozvoj korózie...

Napsal: pon zář 04, 2006 5:46 pm
od kosma.d
:roll: to je skvělé,protože mě to čeká tento týden měnit a měl jsem obavy. Ale jak vidím, tak to nebude taková hrůza.Chci to dělat v měďi a tvoje fotorady jsou skvělé.dík

Napsal: pon zář 18, 2006 6:25 pm
od kosma.d
Tak, to mám hotové. Dělal jsem to sám a opravdu,přes přední chladič je to nejjednodušší. Jsem rád, že to mám za sebou. Demontáž bylo utrpení,vše ,včetně svorek bylo totálně rezavé, ale samotná montáž byla za hodinu a půl. hello.gif

Napsal: ned bře 11, 2007 9:19 am
od kosma.d
Je to k nevíře, že jsem toto téma zakončoval a nyní jej znovu doplňuji. Než se mi podařilo Lobero prodat,tak musím ještě spravovat trubkovody ze kterých mi valí voda. Než mi vyměnily těsnění pod hlavou, tak mi bublalo pod víčkem chladící kapaliny, a občas byla loužička. Domníval jsem se že to je voda z kapoty po jinovatce. Ty tlaky z motoru mi šly do vody a trupka zhruba v polovině auta to nevydržela a v jednom místě mám asi 2mm dírku. Přišel jsem na to asi po 600km, tak to muselo postupně ukapávat, dokud nezačala pořádně vařit a potom dílo kokonala.
Holt jsou to slabá místa všech Liber, protože to jsou tenkostěnné trubky. Když jsem stříkal podvozek, úmyslně jsem do nich klepal a zněly zdravě, ale dojem asi klamal. Marné....

Napsal: stř pro 05, 2007 12:12 pm
od peple
Tuti píše: V případě zájmu dám kontakt.
Tuti - mám zájem o kontakt na topenáře. Mám to teď opravený, ale jen tak, tak a chci to dát do mědi.
Jak to drží tobě?

Napsal: stř pro 05, 2007 7:13 pm
od Tuti
peple píše: Jak to drží tobě?
Drží, drží .. měď přestříkaná Wurtem by měla snad pár let vydržet!
Trubky jsem měnil na svém prvním i na stávajícím Liberu - poprvé mi je dělal topenář, ale musel jsem mu půjčit staré jako mustr. Ty druhé dělal p. Jon, ten má mustr svůj - ale nevím, jestli i na nové. Kontakty pošlu na SZ.

Napsal: sob pro 08, 2007 9:24 pm
od peple
Mám opraveno. Nakonec sem tu tenkou trubičku(10mm) novou jenom přivařil. Pan Jon mi totiž řekl že se tu prostřední rozvětvenou trubku nevyplatí dělat a ať si ji koupím origo. Ty další dvě prej udělá, ale to zvládnu taky když jsou rovný :D
(bohužel neudělal sem žádný foto)

Re: Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: čtv dub 17, 2008 12:16 pm
od hubi
Cín ve spojích Cu trubek sůl rozežere? I když je to ve spojích přesazené nejmíň 10mm? Co když spoje přetřu kvalitní PUR barvou, nebo ještě omotám SL páskou nebo smršťovací bužírkou s lepidlem. To už musí stačit. ne? Mám jen obyč hořák na propan.

Re: Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: čtv dub 17, 2008 1:08 pm
od Tuti
No když ji tam nepustíš, tak snad nerozežere :D . Nátěr na trubkách trpí tím, že se musí vyrovnávat s poměrně rychlými změnami teploty v rozsahu cca 100°C, ale když ho posílíš omotávkou, tak to určitě pár let vydrží.

Re: Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: stř črc 08, 2009 9:13 am
od vodkos
ja som trubky vyhodil a nechal si len tie koncovky , rozdvojky a cele trubky nahradil vysokotlakou hadicou ktora by mala vydrzat par rokov lebo tie trubky boli tak skorodovane ze sa mi lamali pri motore v hadici

Re: Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: čtv lis 19, 2009 8:25 pm
od Aja+Dandy+2
Ahoj Liberáci,tak mě to taky potkalo-renovace trubkovodů. Že jsou dost načatý vím od začátku co jsem Liberko koupil, ale ten šrot co jsem vyřezal flexou a utrhal rukama,mě fakt překvapil,že to ještě nikde neteklo. :?: Jelikož jsem nechtěl řešit problémy s délkou trubek a jak je tam pak dostat,zvolil jsem kombinaci měděných trubek(dělal jsem v nich kdysi celé rozvody topení v domě,takže v pohodě) a vysokotlakých hadic na zbylé propojení. Před dvěma roky jsem dělal do Liberka dvě T odbočky v mědi na druhé topení,které bzuk ve své chudé výbavě neměl a tak jsem se k nim taky propracoval a musím konstatovat, že za ty dva roky byla měď dost sežraná a spíš vyžraná, takže jsem pochopil,že je potřeba vše ošetřit krycí barvou, jinak s tou životností nevím nevím. Dnes jsem to tam namontoval, bylo to tam celkem za chvíli,bez komplikací. Zde jsou nějaké fotky. Aleš :)
DSCI0297.JPG
DSCI0297.JPG (108.44 KiB) Zobrazeno 29399 x
DSCI0299.JPG
DSCI0299.JPG (112.48 KiB) Zobrazeno 29399 x
DSCI0300.JPG
DSCI0300.JPG (120.69 KiB) Zobrazeno 29399 x

Re: Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: čtv lis 19, 2009 10:43 pm
od Martinekk
Aja+Dandy+2 píše:na druhé topení,které bzuk ve své chudé výbavě neměl
Doteraz som nevidel liberko ktoré by nemalo kúrenie vpredu a vzadu Rear Heater... Máš nejakú raritku?

Re: Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: pát lis 20, 2009 12:20 pm
od Aja+Dandy+2
Ani tak raritu,jako spíš tu úplně nejchudší výbavu co se asi kdy dělala.jen to tady skoro není vidět. Aleš

Re: Trubkovody pod podlahou - jak na ně

Napsal: pát lis 20, 2009 3:18 pm
od Martinekk
Hm, tak o tom nič neviem, môžeš sa trochu rozpísať? O E10tke dvojkolke viem, istý čas som na nej jazdil. Ale okrem 2WD mala všetko tak ako iné nám známe Liberá.