zapalovací svíčky

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jarda
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 539
Registrován: pon zář 26, 2005 3:08 pm
Bydliště: Moravská Třebová
Kontaktovat uživatele:

zapalovací svíčky

Příspěvek od Jarda »

XXcomputer.gif
převzato z http://www.SubaruCLUB.cz
něco co asi všichni znáta ale, třeba se to bude hodit.

Zapalovací svíčka
Zapaluje jiskrou směs vzduchu a paliva ve spalovacím prostoru motoru. Jiskra vzniká mezi dvěma elektrodami svíčky při dosažení určitého napětí (kV) a trvá zhruba 2ms.[1]
Na zapalovací svíčku jsou kladeny velké nároky, stupňující se s neustálým vývojem moderních spalovacích motorů. Je to především mechanické, tepelné, elektrické a chemické namáhání, např.:
výkyv teplot během pracovního cyklu 100 až 2500°C
výkyv tlaků během pracovního cyklu 0,09 až 6MPa
až 66 přeskoků jisker za sekundu
zapalovací napětí až 40kV
proud špičkově až 300A
musí odolávat chemickým vlivům agresivního prostředí [1]
1. Konstrukce zapalovací svíčky
Hlavní části jsou:
střední elektroda
keramický izolátor
kovové pouzdro se závitem
Obrázek

1.1. Elektrody
Každá zapalovací svíčka má střední a jednu nebo více uzemňovacích elektrod.

Střední elektroda: Jí je přiváděno vysoké napětí od zapalovací cívky. Materiálem jsou nejčastěji slitiny ušlechtilých kovů (např. wolfram, iridium, platina, stříbro). Ušlechtilé kovy mají lepší odolnost, ale potřebují vyšší přeskokové napětí. Slitiny jsou tedy kompromisem.
Uzemňovací elektroda: Je upevněna na kovovém pouzdře. Dle konstrukce zapalovací svíčky může být jedna nebo více uzemňovacích elektrod.
Poloha elektrod: Aby jiskra přeskakovala v místě, které je pro spalovaní a zapalovací svíčku nejvýhodnější, existují různé polohy elektrod:
normální poloha
vysunutá poloha
zatažená poloha [1]
(00:00)Obrázek

1.2. Izolátor
Vyrábí se ze speciálních slitin oxidu hliníku. Pro zvýšenou odolnost proti plazivým proudům se glazuje a je opatřen bariérami proti plazivým proudům. Hlavní vlastnosti izolátoru jsou:

vysoká pevnost
odolnost proti tlakům
odolnost proti chemickým vlivům hoření
stejnorodost (nesmí být pórovitý)
malá tepelná roztažnost
dobré izolační vlastnosti [2]
2. Tepelná hodnota
Každý spalovací motor se vyznačuje jiným jednotkovým výkonem, zatížením, vnitřním chlazením, kompresi atd. Nelze tedy používat univerzální zapalovací svíčku.
- detailObrázek

Správná teplota špičky izolátoru zapalovací svíčky je 450 až 850°C. 450°C je tzv. samočistící teplota, kdy úsady a zbytky, které by se usazovaly na izolátoru a zvyšovaly tak jeho elektrickou vodivost, shoří. 850°C je horní hranice teploty, kdy by se již palivo mohlo vzněcovat samovolně – vznik samozápalů. [2]

Delší patka izolátoru lépe přijímá a hůře odvádí teplo. Má tedy vysoký součinitel tepelné hodnoty (tzv. „teplá svíčka“). Kratší patka izolátoru naopak hůře přijímá teplo a lépe ho odvádí. Má tedy nízký součinitel tepelné hodnoty (tzv. „studená svíčka“). [1]

3. Vývojové trendy a novinky
3.1. Zapalovací svíčka se safírovou špicí
Safír má o dva řády vyšší elektrický odpor, než klasické slitiny oxidu hliníku, což znamená možnost zvýšit napětí řádově až 100 kV.
Obrázek

Safír vzhledem ke svým optickým vlastnostem (průhlednosti) odvádí padesát až stokrát větší tepelný tok než keramika.

Optické vlastnosti monokrystalického safíru umožní i přesný odečet teploty v kterémkoliv momentu, což napomáhá konstruktérům.

Konstruktéři automobilových motorů vycházejí z předpokladu, že pro dokonalou funkci každého válce je nutné použít šesti ventilů. Toto řešení však často naráží na nedostatek místa. Klasická svíčka má průměr keramické části okolo 12 mm. Použití safíru dovoluje jít konstrukčně až prakticky na polovinu tohoto rozměru. [3]

3.2. Sériové jiskřiště zapalovací svíčka
Špička izolátoru přesahuje ocelové pouzdro svíčky o 6 až 7mm. Špička je opatřena dvěma a více plochými kroužky z elektricky vodivého materiálu. Kroužky jsou od sebe navzájem odizolovány a spojeny s vrcholem špičky izolátoru. Toto uspořádaní pak pracuje jako sériové jiskřiště. Jiskra přeskočí na jednom jiskřišti a za několik mikrosekund na dalších jiskřištích. Výhodou je tedy více jisker na jeden impuls a tím lepší kvalita hoření směsi.
Obrázek


Literatura
1. Gscheidle, R. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80-85920-76-X.
2. Horejš K., Košek J., Motejl, V., Zelinka, B. Učebnice pro řidiče a opraváře automobilů. 2.vydání. Brno: Littera, 2001. ISNB 80-85763-14-1.
3. Matoušek, J. Zapalovací svíčka nové konstrukce [online]. 13.5.2002 [cit. 2004-11 -03] Dostupné z
: http://www.technik.ihned.cz/1-10015300- ... _detail-fb.
Kdo je moudrý, míří ke hvězdám
nově= jsem majitel nového KIA SOUL 1600
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: zapalovací svíčky

Příspěvek od covex »

Neco "malo" o zapalovacich svickach: http://lazo.czechian.net/elektrika/zapalovani.htm
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Odpovědět