Náhrada za japonský přerušovač blinkrů.

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Odpovědět
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Náhrada za japonský přerušovač blinkrů.

Příspěvek od dědek »

Tak u mého "miláška" odešel přerušovač blinkrů. Prostě ani "blik" Do Japonska pro nový se mi nechtělo a tak jsem musel použít co "garáž dala". Pro toho, kdo by mě "následoval" předkládám "nouzové" (ale jak se znám, tak na furt) řešení s přerušovačem z Favorita ( Š-120 atd.) Proti Japonskému funguje trochu jinak a tak je potřeba udělat dvě změny. Na svorkovnici drátů blinkrů (pozor je na pravé straně od páčky blinkrů (sběrnice s největším počtem drátů ) je nutné najít +12V při zapnutém klíčku, tento drát přerušit a napětí přivést přímo na + přerušovače. Z jednoho z dalších ( pokus- omyl) dvou kontaktů přerušovače vrátit "signál" na konektor prostřední mezi spínanými kontakty páčky blinkrů . (Když dokážeš zkroutit hlavu, aby jsi viděl na kontakty pod volantem, jsou tam po sundané sběrnici v řadách 4 a 3 kontakty. Tak tam co jsou ty 3, ten prostřední. Stačí odzkoušet a"zadeklovat". UPOZORŇUJI, že nasadíte-li favoriťácký přerušovač na konektor vytažený z toho japosnkého, spálíte hned dvě 15A pojistky( a nebo budou hořet i dráty jako mě) Jo a poslední věc - "rychlost" blikání se "šteluje maličkým šroubečkem po odlepení izolepy od konaktů přerušovače. Dědek
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Náhrada za japonský přerušovač blinkrů

Příspěvek od Lubomír »

Tak, aby bolo jasné aj tým, čo sa ešte so slovom "japonský přerušovač blinkrů" nezoznámili, pripájam fotku toho prevítskeho elektronického čuda:
prerusov_1.jpg
prerusov_1.jpg (30.12 KiB) Zobrazeno 6729 x
a vnútri sa objaví takýto plošák:
prerusov_2.jpg
prerusov_2.jpg (70.16 KiB) Zobrazeno 6729 x
Ale z druhej strany je to už uplne šok:
prerusov_3.jpg
prerusov_3.jpg (88.63 KiB) Zobrazeno 6729 x
P.S. aj tento kus prestal blikať, našťastie mám náhradný, cesta do Japonska sa tiež nekoná. Heč!!!
Naposledy upravil(a) Lubomír dne ned lis 01, 2015 10:13 pm, celkem upraveno 2 x.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

A to byl důvod, proč jsem musel vymyslet náhradu" co garáž dá. Dědek
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martinekk »

Dnes sa pokazil prerušovač blinkrov aj na našom druhom miláčikovi. A to tak, že z ničoho nič pri zapnutí ktoréhokoľvek blinkra iba vrčal, občas na druhý alebo X-tý pokus smerovky fungovali. Jazdiť sa s tým nedalo. Poobede som rozobral tú čiernu krabičku, dôverne známu. Keďže som poruke nemal dokopy nič na meranie, tak som mohol akurát tak premostiť kontakty relátka. Pred premostením tak rýchlo spínalo, že žiarovky nestačili blikať, navonok som jazdil ako bez blinkrov. Našťastie máme doma ešte jeden prerušovač v zásobe, takže výmena bude rýchla. Ten pokazený rozpitvám, opravím a bude do foroty. Myslím že je to len astabilný klopný obvod s troma tranzistormi(ten tretí len spína relé), opraviť by sa mal dať jednoducho. Závadu tipujem na niektorý z kondenzátorov-nízka kapacita :( . Podám podrobnú správu.
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada za japonský přerušovač blinkrů.

Příspěvek od Martinekk »

Blinkre, to je história. Keď mi prestal prerušovač prerušovať a musel som ho premostiť, tak som mal závadu v zlej kostre vpredu. Už som to popisoval v téme kostry. Prerušovač bol v poriadku.

K tej náhrade, čo robil Dědek: Keby rozobral prerušovač a pozrel do neho, zistil by, že bol pripálený a tým aj prehrdzavený bočník. Ako správny rádioamatér by ho nahradil a nemusel by prerábať elektriku na favoriťácky prerušovač, páliť poistky, káble a všetko čo s tým súvisí. Namontoval som druhý prerušovač, vymenil celý zväzok káblov vpredu, a je to. Už nemusím vypínať motor zapnutím výstražných svetiel :lol:
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Náhrada za japonský přerušovač blinkrů.

Příspěvek od Karel »

Martinekk píše:prehrdzavený bočník. Ako správny rádioamatér....
To mi nebere, bduh.gif bočník, a v Liberu :?: Ať hledám jak hledám tak jsem nic nenašel.
K.
:(
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada za japonský přerušovač blinkrů.

Příspěvek od Martinekk »

Je tam. Hovorím o staršom, neviem ako má prerušovač spravené novšie. Ako je hore odfotený ten plošák, tak tam to bohužiaľ nieje vidieť, je to v tomto pohľade za relátkom. Niekde som čítal, že u blinkrov musí byť vlastnosť, že pri prepálení žiarovky budú blikať rýchlejšie. A na to tam ten bočník asi je. Schému som z toho plošáku nekreslil, neviem teraz povedať ako je to presne zapojené.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Náhrada za japonský přerušovač blinkrů.

Příspěvek od Karel »

Martinekk píše: Niekde som čítal, že u blinkrov musí byť vlastnosť, že pri prepálení žiarovky budú blikať rýchlejšie.
Ale,ale, tato vlastnost patří k provedení s odporovým drátkem, který se průchodem proudu ohřál a dle fyzikálních zákonů se "protáhl", a došlo ke spojení pracovních kontaktů, malinký permanentní magnet kontakt na chvilku přidržel. Tím došlo k přemostění drátku kontaktem,proud jím neprochází,žárovky svítí, tak chladne, kontakt se rozpojí,a znovu ohřev, a tak dál...A zákonitě menší proud jen jedné žárovky, míň tepla, po sepnutí rychleji vychladne, a tak se může stát že doje samozřejmě ke skrácení intervalu, nebo dokonce k rozkmitání. To se projeví navenek jako prožhavování. Nebo nesepne vůbec. V této době šel vývoj až tak daleko, že přerušovač měl i vývod pro kontrolku obou směrů na pomocmém kontaktu. Po selhání jedné žárovky ta zbývající blikala, ale kontrolka neé. Příkladem použití je v 1000MB :arrow: Š felicia,VAZ 2101 :arrow: starší Wartburg, a podobná auta tohoto vývojového stupně.
Tento /náš/ přerušovač pracuje na principu přechodového jevu. A vlastní časovou konstantu tvoří zkráceně řečeno kondenzátor zapojený do báze tranzistoru. Existují zapojení používající princip multivibrátoru. K vidění je občas dokonce zapojení s časovačem N555 nebo podobný. Jako například v časovači pro řízení doby žhavení u naftových motorů.
K.
:shock:
Nikdo není dokonalej.
Odpovědět