Zvuky od nápravy-tip na odstranění

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Zvuky od nápravy-tip na odstranění

Příspěvek od Lubomír »

Zdravím Liberátory,
Objavil sa mi pravidelný zvuk skoro ako vrznutie alebo zašustení každú otáčku kolesa. počuteľné vždy pri rozjazde tak do 40km/h, potom iba ako šuchot od zadnej nápravy.
Najprv som to hľadal v utiahnutí tej centrálnej matice kolesa, neprestalo to.
Potom ma napadlo dať zadné kolo na hever, do vzduchu a pri naštartovanom motore a 2-ke zaradenej si to reku vypočujem. Bolo to tam aj pri vyvesenom kolese. Tak kolo dolu, a počúvame znova. Šuchot, čo otáčka. Tak som kontroloval , či hriadeľ ide ľahko otáčať, či nie sú vôle v homokinetickom kľbe, ale neboli, len sa hriadeľ otáčala s vrzganím. Tak tu je to. Skúšal som celistvosť manžety, bola celá. Ale aj tak som ju prehmatal, a cítil som, že pretláčam vazelínu z manžety do kĺbu. Ešte som ju chvíľu "masíroval, reku trochu premiestniť neopotrebovanú vazelinu do kĺbu nemôže ublížiť. A neublížilo, prospelo. Ten šuchotavý zvuk sa stratil. Asi bol kĺb už suchý. A možno už má po životnosti, bude zrelý na výmenu aspoň maziva, aj keď kĺb namazaním neomládne, podobne ako niektoré bytosti....A na výmenu sa ťažko odhodláva...
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
pb
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 78
Registrován: čtv lis 17, 2005 3:16 pm
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Příspěvek od pb »

Kinetické klouby ... u nového modelu se neprodávají samostatně, dají se koupit jen s celou poloosou asi za 8000 Kč. Druhá varianta je repase - VJcars liberec asi za 1500 Kč.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Strašidelný zvuk homokinetického kĺbu

Příspěvek od Lubomír »

Díky za obraz o cene, mám na dvore ešte jeden podvozok na rozoberanie, takže aspoň viem, koľko asi tak šetrím, keď to premontujem z neho. Alebo vymením celý podvozok. Len to číslo na ráme ma trochu desí, či by to nerobilo registrácii problémy, zmeniť číslo rámu - základný prvok identifikácie vozidla..., lebo vraj už teraz je motor ako výmenný diel, aspoň na Slovensku. A fakt už sa po čísle motoru nikto na STK nezháňal. Našťastie....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Lubomíre, nevím jak je to teď v SR, ale aspoň co vím z doslechu, je to snad stejnéjak u nás. Pro registraci vozidla je rozhodující VIN (to je to dlouhý číslo i s písmenkama na pravém sloupka za spolujezdcem. Ostatní čísla jsou nepodstatná a aspoń tady nikoho nezajímali. (Myslím STK a podobně). Ale za-
jímala by mě informace do jaké míry tenhle hluk o kterém víše píšeš je pro provoz přípustný. Podobné zvuky slyším občas i u toho svého. Hlavně při otáčení doleva při plném rejdu. Dědek
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Jen si dovolím k číslu motoru - skutečně v ČR už není evidován - ani v novém TP nenajdete patřičnou kolonku. Za 10 Kč Vám provedou na každém DI výmaz motoru. Jiná věc však je typ motoru. U Libera či Justyho to není až takový problém - pokud byly jen dva typy, ale u některých aut je to problém (nejde jednoduše dát dvoulitr šestiválec místo jedna šestky čtyřválce třeba do Forda Sierry). Každopádně při změně typu (třeba E10 versus E12) budete potřebovat vyjádření výrobce (importéra) - jinak neprojdete STK. Protože TYP motoru se nadále eviduje...
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Ano Doktore, máš pravdu. Ale typ motoru je "zamaskovaný " právě ve VIN. U Libera platí, co bylo vyřčeno výše. Pokud se to v minulosti někomu povedlo "podstrčit" VIN ze E10 do E12 nebo naopak a tak prošlo evidenční kontrolou je docela vyhráno. (Pro ty,jakoby odporující, údaje E10 s motorem 1200).Pro SUBARU a LIBERA naprostá většina STK nevlastní katalog kódů VIN, ze kterých lze identifikovat na vozidle takřka vše.Já to umím třeba na Octávce, kde lze zjistit, že byla vyrobena třeba na Ukrajině a měla ten určitý typ motoru a výbavu (ABS,kotouče vzadu atd.)Dříve, když se dělali běžně přestavby celých aut, bylo nutné, aby se shodovalo prvých,tuším,šest znaků. Pak to bylo vpohodě.Jakmile jen jeden byl odlišný, už se muselo psát na zastoupení o povolení. Z 99% jen úřednický šiml, ale někdy se našel i docela "malicherný" zádrhel, což našinec bral dost nervózně, ale asi to mělo opodstatnění (údajně VIN, který měl přežít, byl třeba ze série, která se k vůli určité výrobní závadě "stahovala" na opravu do servisů a to se v dokladech nějak objevilo dodatečně.Někdy to byl zádrhel,že určitý VIN byly vozy pro konkrétní trh, ne pro západní Evropu).A všechno je v lidech. Ti, kteří se problematice aut a jejich individuálnímu(náš případ)dovozu věnovali, by určité excesy nepovolili, ale sedí-li tam třeba "bývalá" už nepotřebná učitelka ruštiny,rekvalifikovaná na úřednici pověřeného měst. úřadu, zapíše vám s prominutím, skoro všechno.Jsou obrovské rozdíly co "JDE" v jednom městě a jinde to absolutně "NELZE", kdyby jse se rozkrájeli. Dědek
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

do jaké míry tenhle hluk je pro provoz přípustný

Příspěvek od Lubomír »

To: dědek
Som presvedčený, že ak je za normálnej jazdy homokinetický kĺb potichu, tak to, že "zahrá" pri vytočenom plnom rajde a pod plynom by som považoval za znamenie, že už vôbec nie je nový. Odazdil som na takých kĺboch na uplne inom auťáku (Peugeot) ešte 5000 km , ale až do generálky to nemalo vplyv na nič. Kĺby sú konštruované tak, že to by sa museli rozdrtiť guličky, aby sa kĺb pokazil, ale videl som rozvalcovanú tú segerku, ktorá drží kĺb pokope a hrdzavé guličky po jednej zime s vadnou manžetou - ten slaný sajrajt z cesty dokáže odrovnať kĺb bez problémov. Takže je čas myslieť na výmenu kĺbu. Namazaním neomládne. A dobrý je poznať podľa toho, že v zátačke navyhráva - toto je moja osobná skúsenosť a zároveň aj rada pre kúpychtivých záujemcov o vozidielko: skúste pri skúšobnej jazde rozjazd s vytočeným riadením, - slyšitelný klapot nesvědčí o správné funkci - a kĺb je zralý na výmenu. Potom asi aj údaj na tachometri treba asi brať s rezervou, hlavne ak je aj hrúbka brzdových kotúčov dojemne nízka...
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Jo Lubomíre, to je fakt. Pokud jedu rovně nic se neděje, ale plný rejd doleva a už to "zpívá" (Nebo spíš klepe). Teď se mi po létě s prvním sněhem objevil i další problém a to, že nejde vypnou 4WD. Počkám, až se oteplí, jestli se to "samo"! nějak nespraví.Někde jsem četl, že závada může být právě i ve vůli v těch kloubech .No uvidím.Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše: že závada může být právě i ve vůli v těch kloubech .No uvidím.Dědek
Tak na to bych nevsázel ,že nejde vyřadit předek.Nemůže být vadná jen signalizace/spínač-drát/ :?:
K.
:cry:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Já mám na Justýnce to samé - už jsem ji s tím kupoval. V rejdu při zátahu klepe. Koukl jsem pod auto a pochopitelně mažeta natržená, tudíž už není moc co zachraňovat. Sice jsem tam dal rezervní a natláskl ji plnou vazelínou - trošičku se to zklidnilo, ale jak je jednou homokineťák načnutej, musí se vyměnit. Ale špatnej kloub se velice jednoduše lokalizuje (mlácení může dělat pochopitelně víc věcí) - Stačí shodit inkriminované kolo, vyheverovat předek, zařadit za jedna a pak stačí rukou otáčet celou nápravou. Pokud klepání vychází přímo z kloubu, je načnutej. Teď si uvědomuju, že tenhle postup je Vám nanic, protože Justýnka má náhony obráceně - předek pořád, zadek připínatelnej :)

Je ale dobrý si to ověřit, už jsem byl svědkem, že byl nemocnej kloub na jedné straně, i když bych při jízdě přísahal, že klepání se ozývalo přesně z druhé strany...

Zatím jsem nezkoumal, jak složitě půjde kloub vyměnit, jen jsem zjišťoval, že na Justyho je to opravdu jako celek i s poloosou a stojí v rozmezí 1500 - 4000 podle výrobce. Ale opravdu se stím nějaký čas žít dá - dokud to vyslověně nechroustá kov na kov i v přímém směru, nehrozí okamžité rozsypání - i když jak známo, svět je strašně nedokonalý :)))
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Jejda, koukám, že jsem to napsal trochu nesrozumitelně :)

Vyheverovat předek, dát za jedna a při nastartovaném motoru otáčet nápravou (simulovat chod volantu)...
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Doktor píše:Jejda, koukám, že jsem to napsal trochu nesrozumitelně
Toto bylo k zjištění připojení 4WD, klepání
kloubu poloosy je něco jiného.
K.
:(
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

homokineťák-pokračovanie

Příspěvek od Lubomír »

historka s homokineťákom má pokračovanie:
1. na zraze išlo predo mnou Liberko, ktoré bolo fakt počuť pri rozjazde, ale si z toho evidentne nikto nič nerobil, dobré znamenie, ten môj kĺb rachotí na strednom plyne okolo 40-tky celkom rád, ale je tichší a pridaním plynu sa zvuk stratí, tak domov dojdeme.
2. Predtým popísané premasírovanie kĺbu = pretlačenie maziva do kĺbu neomladilo kĺb, rachot sa začal ozývať znova.
3. Nastal čas č, tak som rozobral onen kĺb a čumákoval som na omletú plochu na čele dutiny pre homokineťák, takže tu niekde to bude.
No, skúsme rozmýšľať, odkedy že to rachotí, - ak ma pamäť neklame, niekedy po tom, čo som ušetril na výmene silentblokov motora za škodovkové.... A tu je dôkaz, že sa asi motor aj s prevodovkou dostal asi do nejakej inej polohy ako predtým, a prejavilo sa to nadbytočnou dĺžkou celej tej hriadele s kĺbmi. - inak by sa nedotýkala predsa dna otvoru v náboji kolesa. Ale inak celý hriadeľ má osovú vôľu, takže to len "od dobroty " mláti!
4. Riešenie som vyskúšal takéto: Ak je tam dosť vôle, stačí zabrániť tomu odvaľovaniu po čele náboja. Tak som vystrihol zo starej traktorovej duše taký krúžok a vložil som ho do dutiny kĺbu a všetko zmontoval ako predtým. A rýchlo vyskúšať: ten rachot fakt stíchol!
No tak kus vzdušnice možno nevydrží večnosť, ale rachot stíchol, kým tú gumu nerozmláti, bude to ticho, treba ale myslieť na nejaký iný oleju a namáhaniu odolný materiál - tipujem to na polyuretán. Ale najlepšie by bolo asi dať tam origošové silentbloky....[/img]
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Odpovědět