KOSTRY

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Uživatelský avatar
Mira
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 104
Registrován: úte pro 05, 2006 11:37 am
Bydliště/Město: Kostelany

KOSTRY

Příspěvekod Mira » stř kvě 16, 2007 11:11 pm

Na přání Petra zakládám téma KOSTRY :) .

Základní rada zní: Máte li jakýkoli problém s elektrikou, zkontrolujte kostry. :!:

Na mém autě jsem naměřil během startování caa 1V mezi "-" baterie a krytem startéru, což považuji za dobré. Tímto způsobem lze nejlépe zjistit stav přikostření celého bloku. Na měření odporu jako takového bych nespoléhal, to už spíš na mechanickou kontrolu.

S čidly jsem zatím problémy neměl, takže budu taky rád, když se to tady shrne.
tak už bez

Uživatelský avatar
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1319
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Bydliště/Město: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: KOSTRY

Příspěvekod peple » čtv kvě 17, 2007 8:14 am

Mira píše:Základní rada zní: Máte li jakýkoli problém s elektrikou, zkontrolujte kostry. :!:


No jo, ale kde ty potvůrky přikostřený všude hledat :?:
Nešlo by je postupně nafotit, popsat a přidat čím je ošetřit aby to nějakou chvilku vydrželo... :?:
ČUS - PEPLEBUS

Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1706
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Bydliště/Město: Desná v Jizerských horách

Příspěvekod dědek » čtv kvě 17, 2007 1:00 pm

Tak, na to doručuji jakýkoliv multimetr koupený i za 99,- v Lidlu. Na nejmenším rozsahu Ohm ( 200) spojit zkusmo oba konce měřáku a musí se ukázat 000. Potom jeden konec na mínus pól baterky a druhý dle potřeby. Třeba objímka žárovky osvětlení, kostra motorku topení, chlazení či stěračů. A nejdůležitější !! motor !! Od toho závisí vše ostatní. Ten je ukostřen většinou na několika místech, ale všechny spoje můžou být už nahnilé a naměří se přechodový odpor jako prase. Ideál OOO Ohm mezi mínus baterka -plech karoserie (holý, bez barvy), šasy a motor je nedostižný ale i odpor 0,3 Ohm může velmi zlobit. Tak všude pořádný oka (nejlépe zaletovaný) nešetřit na mědi a pořádně po dotažení ošetřit proti korozi. Jen tak je lLibero schopné jezdit. Dědek
A další změna Toyota RAV4 2.2 diesel 4x4, VW T4 Multivan 2.4D a pořád bez Libera

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1287
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Tuti » pát čer 08, 2007 8:25 am

Zaslechl jsem zajímavou věc - napůl o kostře a napůl o Lambdě. Jakési auto (nevím jaké) nejelo jak se patří, ŘJ měla problém. Diagnostika našla závadu na Lambda sondě, byla vyměněna za novou, ale nepomohlo to. Jednalo se o Lambdu, která je kostřená výfukem (tedy asi tu jednodrátovou ?) - a právě ten výfuk byl tak zrezlý, že už nedokázal poskytnout dostatečnou kostru ani pro to čidlo.
Ale netuším, jestli se to týká i Libera, protože jakožto majitel "starocha" nemám páru o provedení Lambdy na novém dontknow.gif (a staré žádnou nemá, jak už bylo mnohokrát řečeno!).
Takže to asi je otázka na Karla nebo Míru (ano, i na Rafa..) aby řekli jestli to je k věci a nebo se to má smáznout.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště/Město: Děčín

Příspěvekod Karel » pát čer 08, 2007 9:05 am

Nic namaž :!:
S kostrou-kostrama je to pravda :!: Na červeném jsem udělal mohutnou podložku z Cu
něco jako kabelové oko ,a přidal kostru přímo od lambda sondy :arrow: problémy ustaly.V průběhu napětí/měřeno osciloskopem/tam byl "šum"a vlastní signál :arrow: má to být "pila"-- byl rozmazaný.Shrnuto:u tohoto systému který máme,a to je :arrow: jeden drát od čidla a druhý vodič je kostra :idea: je důkladné kostření motoru ke karoserii naprostou samozřejmostí a nutností :!: Koster není nikdy dost :!:
K.
:twisted:
Nikdo není dokonalej.

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Kostry

Příspěvekod Martinekk » sob čer 16, 2007 10:03 pm

Dědek, nemôžem s Tebou súhlasiť, lebo ak ma ohmov zákon neklame, tak napäťový úbytok 1V získame na prechodovom odpore 0,3Ohm pri prúde 3,33A, čo je pre štartér akosi málo. V zime, pri stuhnutom oleji si štartér pri točení vezme oveľa viac, aj okolo 100A a aj viac. Takže merať pri vypojenom VN kábli zo zapaľovacej cievky(aby motor nenaskočil, meranie a hlavne odčítanie hodnoty nejaký malý čas trvá) úbytok napätia na vodičoch k štartéru. Merať stačí lacným multimetrom ako písal Dědek, ale na rozsahu napätia. Meriame najskôr na plusovom póle baterky a pluse štartéra, porom tak isto aj na mínusovom pĺe baterky a obale štartéra. Hodnota obidvoch nameraných napätí pokiaľ je mnešia než 0,2V je všetko zatiaľ vporiadku. Na našom miláčikovi sme s otcom (Lubomír) namerali na pluse cca 0,3V a na mínuse 0,75V!!! a to bolo moc. Takže pri štartovaní štartéru chýbal jeden volt a ledva točil motorom, v zime sme naštartovali jedine roztiahnutím... Po prikostrení motora kusom hrubého drôtu s dvoma zaletovanými očkami štartujeme ako keby liberko nemalo najazdený ani kilometer... Takže kto má problém so štartovaním nech prikostrí a všetko bude OK.

Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1706
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Bydliště/Město: Desná v Jizerských horách

Příspěvekod dědek » pon čer 18, 2007 6:28 am

Já jsem psal, že ideál 000 Ohm je prakticky nemožný a tam, kde zjistíš 0,3Ohm ( třeba dveřní spínače nebo i spínač couvačky, nemusí jít o tragedii. Samozřejmě, že každý další spotřebič, který potřebuje víc amper (startér, ale i motorky topení či stěračů) si s takovým to vzniklým úbytkem napětí neporadí a co je nejhorší , místo "přechoďáku" se začne silně zahřívat a odpor časem ještě vzroste. Cožpak takový startér se hned pozná, že někde chybí "šťáva" k točení. To se používá krátkodobě. Horší je to světly, který musí svítít stále a stávají se z nich bludičky. A jinak je celkem jedno, jak zjišťuješ "špatný" spoj, zda-li jako úbytek napětí -voltmetrem, nebo přechodový odpor - ohmmetrem nebo nakonec i třeba přerušit obvod a měřit elektrický proud a porovnávat jej s teoreticky spočítaným. Všechno vede ke stejnému cíli. Tady jde teď o "ošetření " poředevším koster - to jest pospojení všech plechových dílů kastle, šasi a motoru s převodovkou. Na novém se mi taky nelíbí ten "slabý" drát od baterky ke startéru, ale je aspooň měděný(což třeba Trabant s 6V elektrikou měl v AL a oka mizerně nalisované taky Al -no a pak dvojnásobně potřebný proud, který je potřeba při 6V, vykoná své. Dědek
A další změna Toyota RAV4 2.2 diesel 4x4, VW T4 Multivan 2.4D a pořád bez Libera

Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště/Město: Děčín

Příspěvekod Karel » pon čer 18, 2007 7:20 am

dědek píše: jako úbytek napětí -voltmetrem

Jedině tato cesta je správná. :twisted:
K.
:D
Nikdo není dokonalej.

Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště/Město: Děčín

Příspěvekod Karel » pon čer 18, 2007 2:24 pm

Ještě trocha teorie z praxe.
Vycházíme z toho, že nabitá a odstátá a nezatížená baterka musí mít v klidu 12,7V.Znamená, že v klidu je dobrá.
Zatížíme-li baterku maximálním starovacím proudem,co je vyznačen na baterce např 12V,45Ah 350A tak by měla po dobu těžkého startu/do 5sec/ dodat 350A s maximálním poklesem na 10,5-11V na vývodech.Úbytek napětí =plusový kabel+kostra/y/+svorky a všechny
spoje do 8% takže na starteru v nejtěžších podmínkách 9,5V a víc :!: Nejlepší je měřit proud a současně napětí.Bohužel to chce spec výbavení.
Pro orientaci :arrow: rozdíl napětí při startu na baterce a napětí přímo na starteru/za cívkou/ do toho 1V a čím míň tím je to lepčejší :!:
K.
:lol:
Nikdo není dokonalej.

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Martinekk » pon čer 18, 2007 4:42 pm

Práveže u nás na zlatom bol 1V a naštartovať sa nedalo... Štartér ledva pretočil motor. Ale myslím si, že ten jeden volt narobí poriadnu paseku v riadiacej logike, prípadne elektronickom zapaľovaní. Elektronické zapaľovanie má aj staršie, vzadu pod čalúnením vpravo, tá plechová krabička. Takže keď má na vstupe odlišné napätie ako má byť tak neštartuje. Mám pravdu alebo sa mýlim?

Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště/Město: Děčín

Příspěvekod Karel » pon čer 18, 2007 4:55 pm

Tento problém má 2 části
1.rychlost protáčení motorem :arrow: startovací minimální otáčky a
2.potřebné napětí pro zapalování. U bezkontaktního zapalování a to máš asi na mysli, tak to musí dodat jiskru i při 8V ale měřeno na svorkách zapalování=cívky.
K.
:cry:
Nikdo není dokonalej.

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Martinekk » pon čer 18, 2007 7:52 pm

Áno, máš naprostú pravdu. Ale apelujem na to, že práve ten jeden volt, ktorý sa objaví na vstupe zapaľovania(a nemá tam byť) môže spôsobiť problémy- buď nehádzanie iskry alebo iskru v nevhodnom okamihu, no nie?

Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1287
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště/Město: liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Tuti » pon čer 18, 2007 8:54 pm

Nechci se moc míchat mezi elektroodborníky, ale myslím, že obvod zapalování má svůj přívodní kabel a kostru - takže ten 1V o který je míň na startéru jemu asi nechybí - :?:
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Martinekk » pon čer 18, 2007 9:26 pm

Aha vidíš, no na to sa pozriem, keď budeme prekostrovať druhé Liberko. Sám som zvedavý.

Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 812
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště/Město: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Martinekk » stř srp 08, 2007 4:42 pm

Konečne som sa dostal k prekostrovaniu našeho druhého miláčika (alebo skôr prevíta?). A konalo sa jedno prekvapenie za druhým. E10 1986 bez strešného okna 2WD nemá vôbec krabicu zrejme elektronického zapaľovania za pravým zadným tapacírom ako naše druhé liberko. Pod palubovkou má len jednu krabičku, takú bledomodrú. Druhé liberko ich tam má podstatne viac... Aj po odpojení tejto krabičky autíčko normálne išlo, žeby tam bola zbytočná??? Po prekostrení štaruje lepšie, štartér má tie správne otáčky.

Ešte pred prekostrením motora boli problémy s elektrickou výbavou auta. Blinkre slabo svietili a pravidelne(!) poblikovali. Bez zapnutých stretávacích svetiel blinkre neblikali, ale prerušovač iba vrčal oveľa vyšším kmitočtom ako zvyčajne. Zažínanie žiaroviek predných svetiel trvalo aj sekundu, diaľkových aj dve... Indikátor teploty bol po prejdení 100m kolmo k nebíčku, kam sa nikdy nemá dostať, predný ventilátor chladiča začal chladiť, keď mal motor 90 stupňov celzia.

Tak som sa pustil do kontrolovania elektriky, nameral som úbytok napätia na kostre. objavil som tento zhorený konektor: Obrázek
Nájdete ho poblíž bledomodrej plastovej škatuľky pod palubovkou, pred spolujazdcom vľavo pri kúrení. Je tam fest blbý prístup, ale dá sa to... Mal na svedomí ten úbytok napätia pre všetky spotrebiče v prednej časti auta. Prikostruje palubovku a karosériu...

Uživatelský avatar
Mira
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 104
Registrován: úte pro 05, 2006 11:37 am
Bydliště/Město: Kostelany

Příspěvekod Mira » stř srp 15, 2007 12:32 pm

Tak jsem ráno nenastartoval, startér ani necvak, tak si říkám, že problém kostra přišel i na mě. Tak jsem otevřel dekl, sundal a nasadil konektor na cívce startéru a ono to zase jede. Spozdil jsem se do práce jen o 10 min. :) .
Poučení je, že nejen kostra musí být vodivě propojená.
tak už bez

Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště/Město: Děčín

Příspěvekod Karel » stř srp 15, 2007 1:07 pm

Máš kliku,tohle se hledá snadno :arrow: jdeš po drátu, až najdeš.Nebo ta lepší,že Tě to trkne.
Obojí je správně :!:
K.
:twisted:
Nikdo není dokonalej.

Uživatelský avatar
Mira
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 104
Registrován: úte pro 05, 2006 11:37 am
Bydliště/Město: Kostelany

Příspěvekod Mira » čtv srp 16, 2007 5:47 am

A nebo štěstí. Šel jsem od konce. Je tam "nejlepší" přístup :lol:
Mira
tak už bez

Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště/Město: Děčín

Re: KOSTRY

Příspěvekod Karel » ned říj 07, 2007 12:19 pm

Mira píše:Základní rada zní: Máte li jakýkoli problém zkontrolujte kostry. :!:


Opravoval jsem Libero n.typ.A závada zněla "při velmi pozvolné akceleraci občas zaškube" Velmi, velmi hezké...
Filtry,tlak benzínu,ukostření vstřiků, ukostření motoru,rozdělovač,kabely, svíčky,změřili jsme kompresní tlaky :arrow: vše OK.Pak mi došlo :oops:
změřit za jízdy napětí na lambda sondě osciloskopem,a velice zajímavý výsledek :!: "pila" celkem ušla,ale občas se stratila! a napětí od asi - 0,6V do asi +1V.Použil jsem již osvědčenou fintu :arrow: dodatečně ukostřit lambda sondu
Obrázek
Zatím klid, napětí 0,4-0,8VZávada se stratila,netroufám si říct byla odstraněna protože na Liberu se dá očekávat neočekávané :roll:
K.
:lol:
Nikdo není dokonalej.

tom
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 3
Registrován: čtv pro 20, 2007 11:36 pm

Re: KOSTRY

Příspěvekod tom » čtv pro 20, 2007 11:48 pm

tak mého miláčka nemůžu nastartovat, startér cvaká,ale netočí. tak nevím jestli mám začít čistit kostry a nebo se dát do opravy startéru. Jinak jsem tom a jsem vlastníkem stříbrného diblika.


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host