Stránka 1 z 2

zimní provoz

Napsal: čtv pro 20, 2007 8:09 am
od dědek
Tak příspěvek (tuším Pajas?) , který nakousl , zda-li někdo dává "něco" před chladič na zimu mne inspiroval tímto nápadem. Měl.li někdo tu čest vlastnit někdy Š-1000MB , určitě si vzpomene, že to bylo snad poslední auto, který mělo "dečku". To byla roletka před chladičem, ovládáná z místa řidiče takovým jezdcem . Vše sloužilo k rychlejšímu zahřáti motoru v zimním provozu. U nás teď hlavně po ránu jsou docela pěkný mrazy (12st.C) a je to znát. Už od okamžiku, kdy klesá teplota pod nulu je v Liberu znát, že se prodlužuje doba ohřátí (a tím i topení) a při jízdě s kopce vidím, jak ručka teploměru klesá a klesá .Loňská zima- nezima tohle moc neprověřila a tak až teď jsem začal uvažovat o té dečce. Má to však jeden háček a to je to, že na ni člověk nesmí zapomenout, jinak lze motor snadno uvařit. Abych ověřil, do jaké míry lze ovlivnit rychlost ohřátí motoru eliminací studeného vzduchu náporem na chladič, realizoval jsem pokusně " zacpání nasávacích otvorů" ( v předním nárazníků) pruhy molitanu tak 5cm tlustého. Šlo by použít i cokoli jiného . (Všiml jsem si, že jsou v prodeji i "zimní "masky pro Š Fábia a Octávia) Tady lze pustit uzdu fantazii. Ale nejdůležitější je zjištění, že "tohle" opravdu pomáhá a při mínus 8 teplota "rostla mnohem rychleji. Myslím, že to ani žádný obrázek nepotřebuje. A ještě maličkost. Už dlouho jsem se chystal přemístit RZ (SPZ) z místa nad nárazníkem níž , právě před tyhle dva průduchy. Teď k tomu byla ta pravá příležitost a číslo s podložkou tak zakrývá z velké části tu "ucpávku z molitanu. ( Důvod proč číslo na nárazník? Sníh ! Ometu okno a smetený sníh zústal za číslem , kde vytvořil za čas ledovou (špatně odstranitelnou "hamuli". Dědek

Re: zimní provoz

Napsal: čtv pro 20, 2007 1:53 pm
od Karel
dědek píše: do jaké míry lze ovlivnit rychlost ohřátí motoru eliminací studeného vzduchu náporem na chladič, realizoval jsem pokusně " zacpání nasávacích otvorů"
Každé + dobré + /plus/.
Za jízdy v zimě teplou vodu od motoru táměř všechnu stačí vychladit topení. Aby se teplá voda nedostala do chladiče tak o to se stará termostat. Leč nápad se zakrytím předku vozu má hodně do sebe. Nebude tolik ochlazován předek kabiny a podlaha. A je toho ňákej metr čtverečnej. Na náklaďákách to bylo běžné.Tehdy se topení nedělala tak výkoná.Viz Liaz,Avia.
Za pokus to rozhodně stojí.Jen ten chladič bych nezakrejval.
K.
:roll:

Re: zimní provoz

Napsal: čtv pro 20, 2007 2:05 pm
od covex
A nebude ti ta SPZ pak zase v lete zhorsovat chlazeni?

Re: zimní provoz

Napsal: čtv pro 20, 2007 2:32 pm
od Karel
Určitě ano, ale do léta je daleko...
K.
:lol:

Re: zimní provoz

Napsal: čtv pro 20, 2007 6:36 pm
od Martin H.
U staršího, jsem každou zimu nacpal přímo před chladič kus kartonu tak, že zakrýval toho chladiče tak tři čtvrtiny. Byl to kompromis, ale pomáhalo to a člověk furt nemusel čučet na teploměr, aby to neupek. U novějšího jsem pořádnou zimu ještě nezažil (vloni nebyla, předloni bylo auto rozebrané). Myslím, že i když ůplně ucpu ty průduchy v masce, tak se nic špatného nestane, neb chladič je posunutý dozadu a vzduchu se k němu dostane dost.

Martin.

Re: zimní provoz

Napsal: čtv pro 20, 2007 9:19 pm
od dědek
Nejprve jsem hledal nějakou vhodnou roletku, ale problém je někam napasovat kladku, přes níž bych roletku z kabiny ovládal. A pak je ve hře ta obava, o které jsem se zmínil. Zapomenutá roletka nahoře a chladič může být papiňák. A pak minulá "divná" zima mne nevzrušila natolik, abych se tímto problémem vůbec zabýval. Tak roletku nahradil obyčejný molitan za číslem . Bude-li to v létě nutné, může se RZ zase "stěhovat". Dneska po ránu pod mínus 12 , chvíli to trvalo, ale ručka teploměru se vyšplhala kam měla a zůstala tam jako přibitá. A s tím topením má Karel pravdu. Větrák na plný pecky je v mrazu odebírač všeho tepla co motor vyprodukuje. Tak, že doporučuji : aspoň zpočátku motorek topení "lanksam" Dědek

Re: zimní provoz

Napsal: ned pro 23, 2007 6:26 pm
od Polevoj
Ja s kolisanim teploty na svem voze zadny problem nemam. At je teplo nebo zima, topeni naplno nebo vypnute, rucicka je porad ve stredu stupnice - menil jsem ovsem pred 4 lety termostat.

Re: zimní provoz

Napsal: ned pro 23, 2007 8:01 pm
od covex
Jde o rozjezd. Kdyz auto clovek nastartuje po tom co stoji celou noc na mrazu, tak musi i tvoje rucicka ukazovat "nulu", jinak mas kouzelny motor. Me to trva tak 10km jizdy nez se motor (a tedy rucicka) dostane do pracovni teploty. Protoze se motor chladi za jizdy proudenim vzduchu kolem chladice ani nemusi jet vetrak, ucpava se kdeco a nedoporucuje se ze zacatku poustet ventilator topeni naplno, protoze jinak bude zahrati motoru trvat dlouho -> vyssi spotreba. Ja ted neustale poskakuju do tech 10km a to se auto nestaci ani zahrat, zere to.. ani se mi nechce verit ze to projde u 1.2l motoru z nadrze do vyfuku..

Re: zimní provoz

Napsal: ned pro 23, 2007 9:10 pm
od Aja+Dandy+2
Nazdárek přátelé. U všech aut co jsem kdy měl,vždy bezvadně fungoval kus koberce přímo před chladič. Nechat ho trošku vyboulený,neboť tudy si může v případě přehřívaní natáhnout vzduch větrák.Vždy naprosto bez komplikací. K ručičce teploměru: jak je už auto opravdu zahřáté tak se mi ručička téměř nehne,což si myslím ukazuje na bezvadně fungující termostat. Aleš

Re: zimní provoz

Napsal: ned pro 23, 2007 10:29 pm
od Polevoj
covex píše:po tom co stoji celou noc na mrazu, tak musi i tvoje rucicka ukazovat "nulu"
Tomu rozumim :D

Re: zimní provoz

Napsal: pon pro 24, 2007 7:49 pm
od Mira
Zdravím všechny. Já měl loni lehce přidřený termostat, takže nodovíral. Motor se zahřál trochu pomaleji, a při jízdě po dlouhých rovinkách ručka trochu klesla. Po výměně drží jak přibitá. Nový mám na 88 stupňů. Do práce to mám 5km a taky nestihnu zahřát. Spotřeba je teď kdy jinak moc nejezdím něco přes osm a půl l., ale zato netankuju 2x týdně, takže vlastně ušetřím :)
Mira

Re: zimní provoz

Napsal: úte pro 25, 2007 12:32 pm
od hejtmos
Novej zimni termostat 88°C a žadny vaprcajky na chladič nejsou potřeba ! akdyž auto nechaš na volběh se ohřivat dečka na zrychlení ohřevu nemá vliv když na chladič není napor ledovyho vzduchu, za jizdy a gor jestli nastartuješ a jedeš dlouho z kopce tak to je pešek no.

Re: zimní provoz

Napsal: stř říj 08, 2008 10:23 am
od matyy
Já mám starší a na zimu mu chci dát novej termostat..Hodně jezdím po městě a tak by mně zajímalo jaký mám koupit...V autokelly májí co se otvírají na 82C a 88C.Jakej se osvedčuje vám a jak je to s vyměnou? Já když to tenkrát dělal na š120 musel se koupit i ten těsnící kroužek new..Protože se zničil sundáním...Je u liberka také past??? :idea:

Re: zimní provoz

Napsal: stř říj 08, 2008 11:57 am
od Karel
Na zimu jedině toto
Tatra sáně.JPG
Tatra sáně.JPG (81.98 KiB) Zobrazeno 29281 x
K.
:cry:

Re: zimní provoz

Napsal: stř říj 08, 2008 1:08 pm
od Pajas
Nakousnu jednu radu či upozornění. Auto se mi nechtělo zahřívat, ručička byla furt dole, at zima či léto. Byly tam 3 termostaty a nic. Pak jsem rozdělal bílé a zjistil jsem možnou příčinu. Mezi termostatem a tím "domečkem" nebo jak bych to nazval, byla taková podložka či těsnění-nevím jak bych to přesně nazval. V mojem červeném to nebylo. Po přidání se červené dost rychle ohřeje a topí a i když mám zapnuté zadní i přední topení, ručučka pořád se drží v prostředku. A termostat je tam jen 82°C, Takže možná to pomohl ten 4 termostat či ta "podložka"..

Re: zimní provoz

Napsal: pon led 25, 2010 9:02 am
od Mirek
Tak jsem včera udělal toto, zatím krátkodobý zjištění, teplotu teď drží o dost líp.. uvidíme časem, jestli to bude k něčemu. :)
Obrázek

Re: zimní provoz

Napsal: pon úno 06, 2012 2:47 pm
od covex
Vcera jsem si dal 100km nocnim mrazem (-15 az -20st) a topeni pri 80-100km/h nic moc. Bud se obcas podchladi motor, nebo to proste malo topi. Po meste to je OK.

Jak jste na tom v tomhle mrazivem pocasi? Uvazuju ze bych ty predni pruduchy taky zaslepil, k chladici se mi lezt nechce..

Re: zimní provoz

Napsal: pon úno 06, 2012 4:15 pm
od vojta
fakt je že po městě nemrznu, ale při ranní cestě do nového boru už byla taky celkem kosa, když jsem se vracel kolem poledne tak už bylo o něco tepleji (tak -12) a pohoda - spíš bych řek že při rychlejší jízdě pak profukuje přes dveře a tak, a osobně docela čumim že to v těch mrazech všechno funguje :)

Re: zimní provoz

Napsal: pon úno 06, 2012 7:07 pm
od Martin H.
Libero je, co se týká topení, chabrus. Jak staré, tak nové. U starého se před chladič strčilo kus kartónu a topilo to jakš-takš. U nového, díky jeho "geniálně" umístěnému chladiči, je to horší. Ucpané průduchy v nárazníku moc nepomohou. Koho nasírá chládek v kabině, podchlazený motor a tím pádem vyšší spotřeba, holt musí pod auto, tam si vybojovat přístup k chladiči a něco na něj připevnit. Při tom se určitě dobře prohřeje od toho, jak bude vzteklý.

Martin.

Re: zimní provoz

Napsal: pon úno 06, 2012 9:53 pm
od Mis.us
Libera se zastanu,respektive novějšího-nemám problém i při rychleší jízdě(ručička teploty je furt stejně v půlce)Topení topí pořád stejně,ale je to tak jak píše Vojta.Něco jde přes dveře,taky se může stát,že nemáte doklapnutý poklopy od světlometů a profukuje dovnitřku.Taky berte zřetel na to,že Libero nemá čumák,kterej je vyhřívanej motorem.Je to pěkná plocha plechu a když jedete okolo 100km/h při -10 ,je to jako desti násobek,takže proto ta zima :wink:

Martine nebud na Japonce naštvanej,že to tak pěkně vymysleli :wink: