Maximální rychlost, chiptuning,...

Volný pokec (nejen) o Subaru Libero
Uživatelský avatar
ulus
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 208
Registrován: úte úno 12, 2008 7:53 am
Bydliště: Bedřichov u Lysic

Re: Maximální rychlost, chiptuning,...

Příspěvek od ulus »

Potvrzuji stejné chování, ale říkal jsem si, že to spíš bude stavem auta. Tak montuje už někdo tu nádrž na vodu :?: :twisted:
Pojedeme zkratkou, je to sice delší, ale zato horší cesta.
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Maximální rychlost, chiptuning,...

Příspěvek od Pajas »

Já bych to klidně zkusil, motor je K.O. jaké množství vody tam stříknout tak, když pojedu na max otevřenou klapku??
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Maximální rychlost, chiptuning,...

Příspěvek od Tuti »

Pajas píše:Já bych to klidně zkusil, motor je K.O. jaké množství vody tam stříknout tak, když pojedu na max otevřenou klapku??
:D .. ještě chvilku počkej, ono to zas není tak jednoduché. Možná si někdo vzpomene, že jsem se tady na toto téma rozepisoval už v minulosti - když se na foru pro pobavení objevil přepis "vědeckého" článku o motoru spalujícím vodu. (Dokonce jsem se zmiňoval i o té forsáži, jak píše Lubomír). Hledal jsem tuto diskusi, ale již zmizela "v propadlišti dějin", takže znovu připomenu problémy, které by bylo nutné vyřešit, aby metoda fungovala a nepřinesla víc škody než užitku. Předně vodu je potřeba do vzduchu co nejvíc rozptýlit - tzn. buďto jako jemný aerosol nebo asi ještě lépe páru. Větší kapky by mohly nadělat paseku - například způsobit popraskání izolátoru svíčky. Docela velký problém je se samotnou vodou, optimální by bylo používat destilku, ale to by se sakra prodražilo. Voda z vodovodu obvykle obsahuje spoustu minerálů, ze kterých se dělá vodní kámen .. a to je jak známo prevít. Tenhle fakt mluví spíš pro přidávání páry (vodní kámen by se z větší části usadil ve vyvíječi - ten by se musel občas vyčistit). Kvůli nepříjemné vlastnosti vody způsobovat korozi by taky bylo nutno "zavřít vodu" chvíli předtím, než se vypne motor. Co se týče optimálního dávkování vody, to by asi byla záležitost dlouhodobých a složitých testů. Kdyby se to přehnalo, kapénky vody ve vzduchu by na sebe mohly navázat benzinové páry a pak už by směs nešla zapálit. Pocitově bych se přikláněl k takovému množství, aby se dosáhlo stavu blízkého 100% relativní vlhkosti nasávaného vzduchu.
--
Lubomíre, ve tvé odpovědi mi úplně není jasné "Vysvetlenie: pri spalovaní zmesi s vyšším obsahom vody dochádza k počas šírenia sa plameňa v zapálenej zmesi k rozkladu vody na vodík - ten sa spáli, a kyslík - ten zoxiduje zasa čokoľvek, s čím sa dá zlúčiť"
Pokud se dobře pamatuju, učili jsme se, že voda je velmi stabilní sloučenina a rozložit ji na vodík a kyslík se dá v podstatě jen elektrolýzou. Ale i kdyby se skutečně rozložila, sežere k tomu na chlup stejné množství energie, jaké potom vydá při následném opětovném sloučení (shoření). Tak praví zákon o zachování energie a ten platí, marná sláva. Moje vysvětlení je takové, že vlhký vzduch nasátý do válce je těžší (určitě si pamatuješ na J-D diagram :) ), tzn. je tam víc hmoty, která při zahřátí expanduje a tím pádem vyvozuje větší tlak. Energie ze spalování benzinu se tak lépe využije, stoupá účinnost motoru.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Maximální rychlost, chiptuning,...

Příspěvek od Lubomír »

no, stabilná zlúčenina zvaná voda,( za vyšších teplôt a tlaku okrem kvapiek aj vodná para) sa privedením tepla dá ešte nejako rozložiť (pojem disociácia vodných pár sa mi vynára z pamäti) v zapálenej zmesi aby vzápätí vytvorila nové zlúčeniny a energetická bilancia bude ako tvrdíš v rovnováhe, toto by dostatočne nevysvetlovalo prírastok výkonu. Vodné pary a asi a kvapky sa nerozkladajú všetky, správajú aj naďalej ako nestlačiteľná kvapalina (v rozsahu tam panujúcich tlakov) a teda sa o niečo zvýši kompresný pomer motora - tvrdší chod, ale nie nejak významne, použitý benzín má dostatočnú zásobu odolnosti voči detonačnému horeniu, takže sa zvýšenie kompresného pomeru ešte neprejaví klepaním motora - spomínam si, že po pribrúsení hlavy pre potreby zvýšenia kompresného pomeru sa museli aj škodivkové motory preorientovať na benzín s vyšším oktánovým číslom, aspoň tak sme o tom čítali v časoch metalexových úprav. No, ešte sa v problematike povrtám, už som mnoho z tých vecí zabudol, predsa len sa tomu už nejakú dobu nevenujem, ale vôbec mi to nebráni venovať sa diskusii, hih... no, kto chce mať v tom uplne jasno, naštuduje si spalovanie niekde na internete, nie?
Ale vysvetlil si, prečo to nerobia automobilky bežne, veď jazdiť na vodu by bola nádherná myšlienka... Ale už som si pozeral náhradný karbec, či by sa tam niekde nedala vopchať nejaká trystička... na vyvíjanie vodnej pary by teoreticky stačilo do priestoru parohov dať nejakú nádobu s plavákovým ventilom na dopĺňanie vody, teplo je tam dosť, určite by voda ochotne vrela a zásobovala sanie parou...fantazírujem rád, že?
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Maximální rychlost, chiptuning,...

Příspěvek od Tuti »

No .. to zvýšení výkonu je asi opravdu dáno tím, že se lépe využije energie ze spalování benzinu. Té je totiž tak jako tak přebytek, jen asi nějakých 40% se zužitkuje jako mechanický výkon a zbytek se zbůhdarma vyplýtvá .. část uteče do výfuku a část se odebírá chlazením. Kdyby se podařilo přimět benzín aby hořel v chudé směsi, ke stejnému efektivnímu výkonu by ho stačilo podstatně míň a motor by se nemusel chladit. V moderních motorech se to částečně daří všelijak vymakanými spalovacími prostory, přímým vstřikováním benzinu, vícenásobnou jiskrou a kdovíjakými fintami ještě a účinnost je pak asi o pěkných pár % lepší.
Efekt vlhkého vzduchu je v tom, že ve válci je kromě cca 0,4 gramu vzduchu ještě řekněme 0,2 gramu vody. To všechno se spálením benzinu zahřeje a expanduje - a protože je toho víc, je vyvozený tlak v uzavřeném objemu taky větší. Prostě část z toho tepla které se normálně odvádí chlazením se účelně využije k expanzi přidané vody.
JENŽE: Když jsem si tak odhadoval ta čísla kolik vzduchu a kolik vody, došlo mi, proč taková "zázračná" metoda nedošla využití. Spotřeba vody by totiž byla několikanásobně větší než benzinu .. takže buďto vozit sud vody (což sežere nejen získaný výkon, ale i celý kufr), nebo shánět a dolévat vodu u každé hospody nebo pumpy. A to by mohla být taková hezká tečka za tím naším případem :mrgreen:
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 942
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Maximální rychlost, chiptuning,...

Příspěvek od Martinekk »

Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Odpovědět