Stránka 2 z 2

Re: Životnost baterie

Napsal: sob pro 08, 2012 11:17 pm
od Karel
Ne není to OT. Je to tady náš prostor, takde si můžeme poplkat, když né zde tak kde :?:
Pokud ráno nastartuješ, tak nehledej problém, tam kde není. Konstruktér zohlednil i městský provoz a podle toho navrhnul vhodný alt. a baterku. Jen si furt myslím že to maj kucí japonský fest zmáklý.
K.
:shock:

Re: Životnost baterie

Napsal: ned pro 09, 2012 8:00 pm
od Tuti
Zádné problémy se startováním (klepu na dřevo) nemám, šlo o úvahu na téma životnosti baterie a pořád jsem přesvědčen, že (pokud hodnoty v diagramu odpovídají realitě) provoz čistě v městském režimu je pro baterku dost nepříznivý a občasné dobití je v zájmu její životnosti.
V konstrukci auta se počítá s přiměřeným stanardním režimem provozu - pak mají součástky standardní životnost. Čím víc se reálný provoz liší od typického, tím zákonitě mnohem dřív odejdou věci, kterých se zvýšená námaha týká (na dírách tlumiče, při tahání přívěsu spojka atd.). Když jsme u toho městského provozu - moderní nafťáky s filterm pevných částic s ním mají ještě větší problém. Saze ve filtru se musí vždycky po pár stech km vypálit jízdou po dálnici, jinak se ucpe nadobro a je z toho výměna v ceně kolem 20 tisíc. Jak říkám - prostě se počítá se standardním provozem, diesel je na dlouhé štreky a basta.

ad baterie v telefonu: Mám telefon bez dvou měsíců pět let a v něm původní baterku. Sice už nemá tu výdrž jako zamlada (dříve kolem 10 dnů, teď tak 4-6), ale pořád funguje uspokojivě. Nadprůměrnou životnost přičítám tomu, že jsem nedbal na tvrzení o nulovém paměťovém efektu Li-On baterií a pěkně postaru ji co nejčastěji nechávám vybít takřka do chcípnutí a nabíjím do plna.

ad baterie do auta na dva roky: Povídal mi onehdy známý co prodává v Autocoře, že měli v nabídce baterie za naprosto úžasnou cenu. Šlo o řadu Yellow label od "značky" BLACK DOT, baterie jsou vyráběné nějakou úspornou technologií, je v nich asi jen polovina normálního množství olova. Bohužel jsou nepoužitelné na provoz v zimě, při -15 už není šance na nastartování. Někde ve Španělsku to je třeba jako levná alternativa do starého auta super, ale na náš trh by se taková baterka vůbec neměla dostat. Bohužel současná situace trhu nutí výrobce i obchodníky nabízet zboží s co nejnižší cenou - problém je v tom, že vědomě kupujeme to nejlevnější, ale současně chceme dostat maximální kvalitu.

Re: Životnost baterie

Napsal: ned pro 09, 2012 8:56 pm
od dědek
Zmínil jsem se, že mám v Liberu takový "computer" asi z Lidlu.(stál asi dvě stovky) ukazuje teplotu in -out(čidlo na špagátě) a pak zástrčku do 12V palubní zásuvky. V Liberu mám tuto zásuvku pod napětím až v prvé poloze klíčku(asi jako všichni) a tak je dobré, že to zobrazuje okamžité napětí na této zásuvce , v noci zeleně podsvětlený displej a dále to má zelenou ledku, že je vše O.K.(pokud se týká napěti) a něco jako na mobilu,čárkami, stav nabití baterky( to je ale dost nadsázka neboť plný znamená napětí vyšší jak 13V. Tak jsem zkoušel co to ukáže při zapnutých světlech a postupným zapínáním dalších spotřebičů. Všechno by ještě šlo, ale když zapnu mlhovky ( nejsou standartní spotřebič v Liberu) jsem na 12,5V a největší "ránu" mi dělají stěrače. To už je 12V i pod. Z toho vyplývá, jízda na sněhu za mrazu s topením naplno, přední a zadní světla do mlhy a stěrače když padá sníh, je už nad síly mého alternátoru. Jinak Karle s tím mobilem je to fakt. Já jsem však vyjímkou. U mě se nový mobil ohřeje obvykle jeden rok a tak baterka nestačí odejít do věčných lovišť. Je však fakt, že na baterky je záruční doba půl roku a na mobil jako takový dva. Dědek

Re: Životnost baterie

Napsal: ned pro 09, 2012 8:58 pm
od Karel
Tuti píše:Zádné problémy se startováním (klepu na dřevo) nemám, šlo o úvahu...
Kdysi, velmi ale velmi dávno, když jsme ještě jezdili na školení do Pal Magneton Kroměříž byla nastavena tato otázka : jak co nejrychlejct a co možná nejpřsenějc
změřit kapacit baterie a tak odhadnout její další životnost. Viděli jsme zátěžové testery zahraniční i od Tesly. Ale to vše by vyžadovalo stejné podmínky jako teplota stupeň nabití atd. No nakonec jsme se shodli,že pro konkrétní auto a konkrétní baterku je nejlepší jako tester vlastní startér. Nechci se opakovat, ale pokud to startuje, tak nic neřešit.
K.
:D

Re: Životnost baterie

Napsal: ned pro 09, 2012 9:27 pm
od Karel
dědek píše:V Liberu mám tuto zásuvku pod napětím až v prvé poloze klíčku(asi jako všichni) a tak je dobré, že to zobrazuje okamžité napětí na této zásuvce ,
Co se týče napětí, jak měříš v zapalovači, tak to jedině doporučuji, a taky to používám. Jenže měříš napětí "za pojistkama" Na vlastní baterce bude o trochu víc. Rozdíl napětí co je za provozu na baterce asi 14,6V a napětí na spotřebičích třeba H4 je vyřešen originálně nezvykle tenkými přívodními vodiči a výsledné napětí je zase 12V vše vyřešili mírným úbytkem napětí na vedení./toto řěšili i u Fábií dodatečným kabelem/
Tak, že když spolehlivě startuje, nic neřešit. A prosím, jak by řekl kasik :arrow: nekmit, nedráždit :!:
K.
:D

Re: Životnost baterie

Napsal: pon pro 10, 2012 7:00 am
od dědek
Když se dělaly ještě baterky v asfaltu ( výborná věc a doma bylo možné baterku z ND vyrobit) byly k mání klešťové ampermetry , které měly špičky pro zabodnutí do olova u jednotlivých článků , proud tekl takovou klemou a ukázalo to napětí na článku, což potažmo signalizovalo kvalitu jednotlivých článků , z čehoš se dalo usoudit , jak baterie na tom je. Limitující pro baterku je bohužel ten nejmizernější článek. Na té černé asfaltové stačilo vyvrtat dvě dírky, proklemovat špatný článek a auto s dynamem pak jezdilo i dva roky na 10V. Dědek

Re: Životnost baterie

Napsal: úte pro 11, 2012 10:46 am
od covex
Podle me ta charakteristika alternatoru, kterou sem Karel dal, je pouze pro alternator takrikajic naprazdno. Rekl bych, ze alternator muze dodavat ruzny proud pri konstatnich otackach a to v zavislosti na tom, jaky proud dava regulator do rotoru. Pri zatizeni alternatoru se tak sice zvysi sila potrebna k jedne otacce, ale neni potreba menit otacky pro dodani vyssiho proudu. Samozrejme to bude mit sve limity.

Neni to nakonec duvod proc se pouzivaji alternatory a ne dynama (krom toho, ze jsou alterantory bez "uhliku", ktere by se opotrebovovaly)?

Re: Životnost baterie

Napsal: úte pro 11, 2012 12:05 pm
od Karel
Na svislé ose je udaný proud ( A ) při štítkovém napětí asi 14,6V
na vodorovné zase potřebné otáčky k jeho dosažení, to ale platí, je-li vše v pořádku/jako na novém/
a regulátor až do dosažení provozního - štítkového- napětí budí jak má= to je naplno,po dosažení provozního
napětí na okamžik přestane, napětí poklesne a zase nabudí a tak dokola....
Pokud by se jenalo o graf "naprázdno", tak by tam žádný proud netekl
a provozní napětí by se objevilo někde kolem 800-1200ot. na hřídeli alt.
K.
:shock:

Re: Životnost baterie

Napsal: pon led 28, 2013 8:03 pm
od Karel
Karel píše:Dnes jsem koupil po 5 letech novou již moderní bezúdržbovou baterku od asi maďarského výrobce
za příjemných 1136,- Kč
Ale už je to tady, dnes jsem ráno nenastartoval a zítra ji vezu na reklamaci.
K.
:(

Re: Životnost baterie

Napsal: pon led 28, 2013 8:05 pm
od Mis.us
kolik bylo stupňů u Vás?mam v autě 3 roky starou baterku a v -10 točí ještě ochotně dobíjim každý 2 měsíce jen přes noc. je od firmy Framm

Mišus

Re: Životnost baterie

Napsal: pon led 28, 2013 8:22 pm
od Karel
Pouze -3, ale na baterce jsem naměřil naprázdno jen 6,2 V.
Asi je rozbitá...
K.
:(

Re: Životnost baterie

Napsal: úte led 29, 2013 8:23 am
od dědek
Pokud se z ní neztratil elektrolit , tak opravdu zmetek. Já bych ji ještě pro jistotu nabil nabiječkou a na pár dní odstavil a každý den měřil napětí. Mohlo se stát, že ventilátor u výfuku nevypnul (nebo se zasekl a není slyšet) , čidlo nečidluje a baterku to vytlouklo. Dědek