Záhada s chlazením

Volný pokec (nejen) o Subaru Libero
Šetřílek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 47
Registrován: úte led 26, 2016 2:54 pm
Bydliště: Horka u Staré Paky

Záhada s chlazením

Příspěvekod Šetřílek » pon srp 12, 2019 7:59 pm

Ahojky, kdo mě poradí? Už od zimy pozoruji, že občas když dojedu domů, chvíli běží ventilátor na chladiči. poslední dobou to trvá až 20 minut,než se ventilátor zastaví. Nechal jsem zapnutý i oběh topení, nic se nezlepšilo, ani opětovné nastartování a nechat běžet motor na volnoběh. Navíc po zastavení motoru po chvíli vzadu v přeplňovací nádobce to začne bublat a vařit. Napojil jsem si teploměr ze škodovky i s čidlen, při jízdě ukazuje 88 stupňů stále. Když zastavím, stoupne to až na 110. když doplňovací nádobku doplním cca 1/4 litru povyteče to ven do přetoku. Jinak při chodu motoru to v nádobce nebublá, ani hladina nestoupá,: Teploměr na palubovce ručka vodorovně se při jízdě nemění. Že by bylo vadné těsnění pod hlavou, nebo prasklá hlava nebo termostat že by otevíral pozdě to se zdá nepravděpodobné. ŽE BY FRIDEX ZAČAL PĚNIT???? Termostat na chladiči vylučuji

Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 994
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Záhada s chlazením

Příspěvekod Lubomír » úte srp 13, 2019 7:24 am

Ahoj, nepíšeš stav tachometru,resp. kilometrový nájezd motoru, takový stav mám už absolvován, končil se vybubláním vody po obsolvování dlouhého stoupání (už za jízdy dolu na volnpoběh,tedy bez dobrého oběhu chladící vody) a podpálením těsnění pod hlavou. Po sejmutí hlavy byla diagnoza jasná - zarostlé otvory v asi "origo" těsnění na průměr tak do 2-3 mm. Blbý na tom všem bylo, že přehřátím motoru vzali za své simerinky na ventilech, i na rozvodech a do rozdělovače taky, tedy stoupla spotřeba oleje, kouřivost motoru, olej se objevil i v rozdělovači, no motor zralý na přetěsnění.
Náprava jednoduchá, nové těsnění bylo upraveno na maximální průřez dle souvisejících otvorů v bloku bez ohledu na moudrosti o "dávkování" množství chladící vody po ploše hlavy průměrama dír v těsnení. Dělám to od tý doby na všech tesněních, na které je mi dovoleno šáhnout - převážně Ajusa - a už tenhle problém na mnou dělaných motorech neznám.
Přikládám i moji teorii - hlavu je nutno chladit co nejvíce, i při "chudobné" směsi vyznačující se vyšší teplotou při spalování a to i při zarůstání dírek v těsnění. Jinak zůstává hlava rozpálená a po vypnutí motoru se teplota hlavy vyrovnává až do varu vody. Má s tím co dělat i vrtulka vodní pumpy, tedy snížení množství obíhající vody, což se projeví pri déletrvajícím volnoběhu na místě vznikem parného varu na hlavě a výskytem bublin v nalévacím hrdýlku.
Asi rozproudím diskuzi odborníků, ale takovéhle jsou moje zkušenosti. Howgh!
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka

Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2154
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Záhada s chlazením

Příspěvekod covex » úte srp 13, 2019 9:48 am

Ty diry na tesneni jsou uz takovy evergreen. Ja bych se ridil tim jak to bylo na originale, ten uz se ale koupit neda ze.. kazdopadne souhlasim s Lubomirem, ze to vypada na tesneni pod hlavou.

Jeste k tomu chladici - ten bezi i s vypnutym klickem?
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální

Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1666
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Bydliště: Berounsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Záhada s chlazením

Příspěvekod Mis.us » úte srp 13, 2019 12:27 pm

Co je důležitý na vodním okruhu je čidlo teploty vody pro ECU. Co se týče expanni nádobky, tak hlavní je mít průchozí trubku na hrdle, co se s expanzkou spojuje, to platí i pro hadici samotnou. Co se velice často u Libera stává je, že zaroste odvzdusneni chladiče, voda potom necirkuluje a nastává problém. chladič je spojenej odvzdušňovací hadici s hrdlem nálevu (pod rezervou se dá manuálně odvzdusnit zazatkovanou odbočkou) kapaliny a zároveň je od ní odbočka k termostatu. s termostatem jako takovým bejcaj taky problémy.... S tím těsněním co píše Lubomír.....já sice nechávám díry originál, ale tím že se vsude vyrezou se nic nezkazí...bohužel největší peklo dělá co se týče hlavy a jejího ohřívání je vejfuk..4valcovy sambary mají vejfuk naprimo z parohu do výfuku....já to tak udělal u starýho Libera (3valce) přidal výměník voda/olej a neměl jsem pak problém z přehříváním i s chladičem z E10....to jen tak pro zajímavost.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX (KJ8) 38kw -1989
Subaru 1.8 GL 4WD turbo Coupé 88kw - 11/85
Subaru 1.8 GL 4WD RX turbo Coupé 100kw - 10/87
Subaru impreza 2.0 GL AWD combi (GF8)85kw - 11/96

-JO ŘIDIČ,TEN TVRDEJ CHLEBA MÁ------------>Čus--->Mišus


Zpět na „Pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host