Řízení
Řízení
Ahoj, posledni dobou mi lupe v rizeni, coz mne ponekud znervoznuje. Na jizdn vlastnosti to nema v podstate vliv, vule rizeni je zanedbatelna, jen mi neco vepredu obcas "lupne". Dnes jsem auto zvedl a vlezl pod ne, vsechno ohamtal a kde nic, tu nic. Vsechny rizeni cepy se zdaly v poradku, jedine, co bylo vymlacene byly silentbloky na stabilizatoru. To jsem opravil, sundal i jednu manzetu prevodky rizeni, doplnil vazelinu a myslel si, ze jsem na to vyzral. Se zvednutymi koly slo rizeni lehce a potichoucku. Pak jsem auto spustil na zem a zjistil, ze je to tam porad
Projevuje se to hlavne kdyz drzim volant a kroutim jim o par stupnu na jednu a druhou stranu. Ve volantu citim, jako by neco lehce preskakovalo. Myslim, ze to lupani vychazi z prevodky rizeni - jeste jsem ji ale nerozebral. Mate nekdo zkusenost s nastavovanim vule prevodky rizeni? Je tam takova pritlacna kulisa, ktera tlaci hreben proti pastorku, ale jestli by ten problem mohl byt v tom, netusim. Jinak hreben vypadal jako novy, zadne spony, nic. Zbytek jsem jeste nerozebral...
Diky za napady!
Projevuje se to hlavne kdyz drzim volant a kroutim jim o par stupnu na jednu a druhou stranu. Ve volantu citim, jako by neco lehce preskakovalo. Myslim, ze to lupani vychazi z prevodky rizeni - jeste jsem ji ale nerozebral. Mate nekdo zkusenost s nastavovanim vule prevodky rizeni? Je tam takova pritlacna kulisa, ktera tlaci hreben proti pastorku, ale jestli by ten problem mohl byt v tom, netusim. Jinak hreben vypadal jako novy, zadne spony, nic. Zbytek jsem jeste nerozebral...
Diky za napady!
- Lubomír
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1030
- Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
- Bydliště: Trenčín,SK
Re: Řízení
Na mojom "novějším" som mal ten istý záhadný úkaz. Začínal som podozrením na výmenou ložiska kolesa, potom prišiel na radu čap pomocného ramena riadenia - je to tu popísané, jak som to odstránil, ale potom dostalo riadenie aj nové gulové kĺby na tiahlach riadenia pri kolese a aj gulový kĺb dolného závesu kolesa. Luskotanie ustalo, ale riadenie bolo rozcajdané na pocit, až kým mi na STKčke ukázal technik na takej plošine simulujúcej bočné namáhanie závesov kolies, že sú to silentbloky závesu ramena - tie čo majú číslo dielu 20233TA060, minulý týždeň som ich vymenil, musia byť priamo od Subaru, ale riadenie je teraz aj tiché aj presné. Holt zlaté starší, tam som o závesoch kolies ani nevedel, jedine ten čap pomocného ramena bol problémový, ale tu závesy kolies, systém "kostičiek", netrvanlivé riadenie napovedajú, že už vtedy šikmoočci zvládli marketingový ťah typu lacný výrobok prináša úžitok výrobcovi až na náhradných dieloch. Ale to iba okopírovali európske automobilky a tie to prevzali myslím z Ameriky (skúste si objednať niečo na Forda! - kedysi si spolupracovník objednal plavák do karbecu a dal za ten krám polovicu, čo ho stála celá tá ojetina, bolo to časoch konca éry benziňákov u Forda). Howgh.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Re: Řízení
Zajimave, to me nenapadlo - ale na kolech zadnou vuli necitim (na stolici to ale samozrejme neozkousim).
Stejne se mi ale zda, ze ten zvuk vychazi odnekud z prevodky...
Stejne se mi ale zda, ze ten zvuk vychazi odnekud z prevodky...
- Mis.us
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1942
- Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
- Typ Libera: KJ8 a FA8
- Bydliště: Berounsko
Re: Řízení
u mně to začlo křivejma kotoučema,který mi všechno vymlátily-(silentblok pomoc. čepu,kulový čepy ramen a řízení,kosti stabilizátoru,silentbloky stabilizátoru,všechno mám nový,ale lupe mi v tom dál.Pokud máš na mysli hejbání s volantem sem tam za klidu a trochu v řízení praská,tak to je podle mne normální(vůle).Abych ti to trošku upřesnil,tak ted jde o to jestli ti lupne zespod vozu při jízdě do zatáčky...pokud jo,tak řízenim to neni,všechno jsem u sebe vyměnil,včetně hřebenu řízení a lupe v tom dál.Na druhou stranu jsem zjistil,že mám hodně velký vůle na homokynetickejch kloubech(nejspíš taky od křivejch kotoučů),vyměnim je a jestli to bude rány vyrábět dál,hodim to snad ze skály
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Re: Řízení
Fakt nevim. Dela to za klidu a obcas i za jizdy. Proste pri toceni volantem to v urcitem miste lupne (ne vzdy). V homokinetacich mam nejakou vuli taky, ale tohle s tim asi spojene nebude - dela to i v klidu.
A hlavne - driv to nedelalo. Nebo jsem si toho nevsimal?
Budu to nadale sledovat
A hlavne - driv to nedelalo. Nebo jsem si toho nevsimal?
Budu to nadale sledovat
- Mis.us
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1942
- Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
- Typ Libera: KJ8 a FA8
- Bydliště: Berounsko
Re: Řízení
možná to bude pomocnej čep...tady je toho hromada: viewtopic.php?f=12&t=574&p=20693&hilit= ... vka#p20693
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
- Pajas
- Inventář fóra
- Příspěvky: 421
- Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
- Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Řízení
Toto mi taky dělalo, bylo to přímo v řízení, nekde na té tyčce. Když jsem projel kalužú ustalo to.. nakonec mechanik vyklepal nejaký čep, promazal to a od té doby klid...
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje
- Tuti
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1571
- Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
- Bydliště: liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Řízení
Když točíš pořád v jednom směru až do plného rejdu, lupne to jednou nebo víckrát? A když pak volant vracíš, ozve se to hned jak začneš točit zpátky, nebo zase až ve stejné poloze kol?Polevoj píše:Projevuje se to hlavne kdyz drzim volant a kroutim jim o par stupnu na jednu a druhou stranu. Ve volantu citim, jako by neco lehce preskakovalo.
Ne že bych věděl co to dělá , ale určitě je to důležité pro hledání příčiny.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
-------
já rád - ty rád - allrad
- Mis.us
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1942
- Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
- Typ Libera: KJ8 a FA8
- Bydliště: Berounsko
Re: Řízení
mě to dělá taky,to co píše polevoj-když stojíš na místě a kroutíš s volantem o pár stupňů doleva a prava-sem-tam,tak v řízení trošku lupe-jakoby něco přeskakovalo,beru to ale za normální,protože mi to dělaj všechny tři auta(vůle hřebenu).Ještě něco jinýho mám na lanovce -tam se zespod vždycky ozve rána při průjezdu zatáčkou,když se auto nakloní,nebo taky když přejíždim nízkej obrubník,to je ale trošku něco jinýho,něž popisuje polevoj a taky moji závadu tipuju na poloosy,sice se opakuju,ale je to jediná věc,která ještě neni vyměněná a má nadměrnou vůli.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Re: Řízení
Prave, zkusim se podivat na to nastaveni vule. Mozna to pujde trochu vymezit tou kulisou. Uvidim a budu referovat...
- covex
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 2475
- Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
- Typ Libera: novejsi
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Řízení
Mam tento "problem" taky. Mel jsem jiz zcela v vydreny gumovy silent block na hlavnim cepu rizeni, takze rizeni melo vuli ale nelupalo v nem. Po vymene silentbloku to zacalo lupat. Zvlastni je, ze to po case prestalo a ted v lete zase zacalo.
Obavam se ale, ze to neni vymenou toho silentbloku, ale zpusobem vyndavani toho silentbloku (resp. toho kovoveho prstence), protoze evidentne nesel ven, takze do toho v servisu rubali az ho cely zdeformovali. Zatim jsem predpokladal, ze to bude nejaky kulovy cep, ale klidne to muze byt kardanuv kloub na hridely volantu (je pod palubkou).
Obavam se ale, ze to neni vymenou toho silentbloku, ale zpusobem vyndavani toho silentbloku (resp. toho kovoveho prstence), protoze evidentne nesel ven, takze do toho v servisu rubali az ho cely zdeformovali. Zatim jsem predpokladal, ze to bude nejaky kulovy cep, ale klidne to muze byt kardanuv kloub na hridely volantu (je pod palubkou).
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
- Mis.us
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1942
- Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
- Typ Libera: KJ8 a FA8
- Bydliště: Berounsko
Re: Řízení
Když jsem měl celý řízení na dědkovi i s hřebenem rozebraný,abych zkontroloval ozubení a vyměnil gufero -jsem všechno po zjištění,že je ozubrení vpořádku vyčistil,namazal[/quote],složil a řízení lehký ránky dělá,to je ale vůli ozubení,když by vůle v ozubení nebyla,bylo by tak vysoký tření ,že bys nehnul s volantem,je to normální.
Covexi kardanovej kloub u řízení většinou neodejde,nesmí mít ale vůli,to se zjistí jedině sundánim,což neni problém a v rukou vůli zjistit.Stim zapozudřenym silentblokem se to dělá tak,že se vylisuje kusem trubky,která má průměr upravenej na soustuhu,i když by ti mechanici starej poškodily,zalisujou ti novej,kterej bude ok.
ps.-vemte volant do ruky lomcujte s nim doprava a leva,přitom mějte ruku na hřebenu řízení a zjistíte,že to jde z něj Edit:,ono je něco jinýho když je auto vyvěšený a když je na zemi-řízení ze zatížený vahou celýho vozu a to už je mikro vůle sluchově znát.Obrovský rány ze spodku vozu o kterejch jsem psal vejš ale nedělá hřeben řízení.
Covexi kardanovej kloub u řízení většinou neodejde,nesmí mít ale vůli,to se zjistí jedině sundánim,což neni problém a v rukou vůli zjistit.Stim zapozudřenym silentblokem se to dělá tak,že se vylisuje kusem trubky,která má průměr upravenej na soustuhu,i když by ti mechanici starej poškodily,zalisujou ti novej,kterej bude ok.
ps.-vemte volant do ruky lomcujte s nim doprava a leva,přitom mějte ruku na hřebenu řízení a zjistíte,že to jde z něj Edit:,ono je něco jinýho když je auto vyvěšený a když je na zemi-řízení ze zatížený vahou celýho vozu a to už je mikro vůle sluchově znát.Obrovský rány ze spodku vozu o kterejch jsem psal vejš ale nedělá hřeben řízení.
Naposledy upravil(a) Mis.us dne ned pro 07, 2014 2:02 am, celkem upraveno 3 x.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
- Tuti
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1571
- Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
- Bydliště: liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Řízení
Ale taky se mi Mišusi nezdá, že by to dělaly homokinetický klouby ... respektive když už by na tom byly tak zle, tak by při jízdě v rejdu musely souvisle dělat rachot jako když vykolejí vagon s uhlím, ne jen jednou bouchnout. Spíš bych tipoval na uložení McPhersonu nebo na Pherson samotný ... nevím jak je to na novějším, ale na starším takové rány dělala utržená miska horního uložení Phersonu.Mis.us píše:Obrovský rány ze spodku vozu o kterejch jsem psal vejš ale nedělá hřeben řízení.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
-------
já rád - ty rád - allrad
- Mis.us
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1942
- Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
- Typ Libera: KJ8 a FA8
- Bydliště: Berounsko
Re: Řízení
Nejdřív to byly rány,ted je to spíš zaskřípění s ránou.Persny,tlumiče,kosti a silnetbloky stabilizátoru,silentblok p.čepu,ložiska,gufera,kluzný ložiska tyče řízení,kuláky ramen,kuláky řízení a silentbloky ramen jsem měnil za nový (pěknej balík-všechno způsobily křivý kotouče),ale dělá to pořád dál a zhoršuju se to.Jediný co zbejvá jsou poloosy-mám připravený nový a ty takovou vůli jako ty co mám na autě nemaj.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
- Mis.us
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1942
- Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
- Typ Libera: KJ8 a FA8
- Bydliště: Berounsko
Re: Řízení
tak byla to vopravdu levá poloosa,vyměněno komplet a je klid,rovnou jsem dal nový náplně a manžety,konečně mám klid v duši Mišus
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Re: Řízení
Dalo mi to zabrt, ale snad jsem na to uz prisel. Problem byl zrejme v zatuhlem kulovem cepu rizeni a asi i v lehce zarezlem sroubu, ktery spojuje prevodku s tahlem. Pravdepodobne tim vznikalo na hrebenu rizeni pnuti, ktere se projevovalo v urcitem bode onim lupnutim. Budu testovat provozem
- Přílohy
-
- rizeni.jpg (81.87 KiB) Zobrazeno 16135 x
Re: Řízení
Panove, problem vyse je vyresen uz delsi dobu, ale objevuji se mi vibrace v rizeni pri brzdeni. Zajimave ale je, ze ne vzdy
Co vse by to mohlo zpusobovat?
Zvlnene kotouce, nevyvazena kola, loziska? Co dal? Diky
Co vse by to mohlo zpusobovat?
Zvlnene kotouce, nevyvazena kola, loziska? Co dal? Diky
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1758
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: Řízení
A to může být od každého trochu. Kotouče ucítíš při lehkém přibržďování jako pumpování do pedálu. Nesprávně vyvážené- kmitá při určité rychlosti (zpravidla 80-90km/h) A ložiska ? To zjistíš,když nadzvedeš auto a zahýbáš kolem - má vůli? Přesněji je cítit vůle ? Tak to chce nové ložisko.Vibrace na volantu může být
způsobena i další vůlí v kulákách, rejdových čepech, ale špatnou geometrií , nebo jen boulí na jedné starší pneumatice. Dědek
způsobena i další vůlí v kulákách, rejdových čepech, ale špatnou geometrií , nebo jen boulí na jedné starší pneumatice. Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
škoda yeti 1.8 2010
- Mis.us
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1942
- Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
- Typ Libera: KJ8 a FA8
- Bydliště: Berounsko
Re: Řízení
dědku, když nadzvadneš auto a zahejbeš kolem a má vůli, tak to nemusí bejt ložisko,ale třeba kuláky na spojovačkách. Vibrace způsobená při vyších rychlostech může ovlivňovat vůle na spojovačkách řízení(kulový čepy) a silentbloky ramen, jestli to máš ještě původní, tak si to zkontroluj. A pravda, nejvíc dělaj špatně vyvážený kola, většinou maj v pneu servisech čínský vyvažovačky. Taky kardanka může dělat rotyku. (vibrace nemusí bejt pořát stejná, záleží odkud fouká a třeba do jaký jedeš zatáčky) Mišus
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
- Tuti
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1571
- Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
- Bydliště: liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Řízení
Polevoj píše o vibracích ( do volantu ) při brždění - tady by se asi okruh podezřelých dal zúžit na házivé kotouče nebo vůle v silentblokách ramen, možná ještě v kulácích. Kardanka ani nevyvážené gumy za tím nebudou a ložisko se obvykle ohlásí hlukem dřív, než v něm bude poznatelná vůle.
"Kopání" do pedálu brzdy dělají šišaté brzdové bubny, zvlněné kotouče rumplují s volantem (a když se na to vykašleš, za čas naprosto katastroficky vymlátí komplet řízení).
"Kopání" do pedálu brzdy dělají šišaté brzdové bubny, zvlněné kotouče rumplují s volantem (a když se na to vykašleš, za čas naprosto katastroficky vymlátí komplet řízení).
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
-------
já rád - ty rád - allrad