Teplomer chladiacej kvapaliny trochu inak

E 10, E 12
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vladino
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 41
Registrován: pon pro 07, 2009 9:37 pm
Bydliště: Trenčín,SK
Kontaktovat uživatele:

Teplomer chladiacej kvapaliny trochu inak

Příspěvek od Vladino »

V stručnosti by sa dalo tiež napísať: „teplomer a strielanie do výfuku“. Stalo sa mi to, že z výchylky ručičky v polovici meradla teploty vody sa postupne stala nula. Karburátor mám s automatickým sýtičom a mám odmontovaný elektromagnetický odpojovač benzínu kvôli jeho nespolahlivosti. Motor išiel naštartovať a po zohriatí a pridaní plynu zvyčajne zhasol a potom nešiel naštartovať vôbec až do vychladnutia. Po príčine som nepátral a radšej som ho dal úplne preč. Otvor som uzavrel šróbom. Robilo sa to kedysi na škodovkách Š120...130...s tým, že to nemá podstatný vplyv na chod motora a k strielaniu do výfuku vôbec nemusí dochádzať. Všetko bolo v poriadku, ale v túto jeseň sa mi po vypnutí motora ozvala detonácia z výfuku nie hneď, ale asi po piatich sekundách. Spočiatku občas a neskôr po každom vypnutí motora. Dosť nepríjemné takto na seba upozorňovať. Aj motor začal mať trochu tvrdší chod. Tak som sa konečne odhodlal do opravy vtedy ešte netušiac, že teplomer na nule a strielanie do výfuku spolu súvisí, a že to nie sú vlastne poruchy dve, ale iba jedna. Najskôr som urobil to, čo by urobili aj ostatní – odpojil som káblik od tepelného čidla (termistora) na nasávacom potrubí, oprel o kostru a kľúčikom v spínacej skrinke som otočil do polohy, keď svietia kontrolky na prístrojovej doske, aby som videl, či funguje meradlo teploty. Ručička sa ochotne vychýlila až na maximum. Ona ide relatívne pomaly, ale to nie je podstatné. Tým som vylúčil poruchu meradla. Ďalej som zmeral odpor termistora. Stačilo mi približne, či to nie je úplne mimo rozsah. Presné hodnoty odporu v závislosti od teploty tu už niekto riešil. Pri meraní som zistil, že sa očko na termistore otáča okolo osi, čo sa občas stane a zrejme tam bol prechodový odpor, tak som ho pricínoval. Naštartoval som a čakal. A ručička nič. Stále na nule aj po desiatich minútach. Siahol som si, tak nejak zo zvyku, na teleso termosýtiča a on bol studený ako psí čumák. V tú chvíľu mi to začalo dochádzať, ako to vlastne je. Upchatý termosýtič. Tak som urobil to, čo som popísal v sekcii „nejde za plynom?“. Odpojil som hadičku v mieste pri vodnom čerpadle, dal do kelímka a cez kúsok hadičky som smerom k čerpadlu fúkol stlačený vzduch. Vytlačil som nejakú nečistotu, špinavú kvapalinu a potom som to skúsil aj naopak od čerpadla, ale odtial išla čistá kvapalina. Hadičku som pripojil späť a naštartoval. O pár minút sa zavrel sýtič, aj to bolo počuť na chode motora a ručička meradla teploty bola znovu v polovici. Po vypnutí motora žiadne strielanie do výfuku. Z tohoto vyplýva, že ručička meradla teploty na nule (alebo blízkej nule),môže ukazovať na nepriechodnosť (zníženú priechodnosť) kanálika v parohoch, ktorý vedie spod termostatu, pod termočlánok až pod prírubu karburátora. Zúžené miesto je pod termočlánkom, ale pod prírubou je to zrejme kritické. Priložil som fotografie tohoto miesta, zvýraznil červenou, aj kade vedie ten kanálik a vsunul som doňho drôt, aby to bolo lepšie vidieť. Pre nás, čo máme automatický sýtič, som vlastne popísal, k čomu tu dochádza. Ostatní, čo majú ručný sýtič sú na tom podstatne lepšie, ale ani v tomto prípade by som sa príliš netešil, lebo miesto pod prírubou karburátora je vyhrievané proti zamŕzaniu v chladnom počasí. Ide o predohrev palivovej zmesi v mieste vstupu do nasávacieho potrubia („parohov“). Ten jeden predohrev, ohrievanie nasávaného vzduchu pomocou výfuku, sme si viacerí zrušili kvôli nespoľahlivosti. Obávam sa, že to nie je šťastné riešenie. Našťastie tento druhý predohrev (teplou vodou) nie je možné odmontovať, aj keď slabé miesto tu tiež existuje. Nenadávajme na ručičku meradla teploty chladiacej kvapaliny, ak sa neodlepila od nuly, ale poďakujme sa jej za to, že nám čosi naznačila a možno aj ušetrila ďalšie starosti.
parohy_a_karbec.jpg
parohy_a_karbec.jpg (143.12 KiB) Zobrazeno 18649 x
kanálik_parohov.jpg
kanálik_parohov.jpg (132.91 KiB) Zobrazeno 18649 x
Doteraz kuriózna dvojkolka v bordó-metalíze od Lubomíra...
+ bielostrieborná E12 na OR32kách(drapáky) uff!
Odpovědět