Zachytil som ten 10 000 km výmenný interval v predošlých príspevkoch, a drobátko sa divím, prečo tak často menit olej? Jednak sú oleje dnes zasa omnoho kvalitnejšie, hlavne tie drahšie, potom si myslím, že pri tých cenách benálu každý s tým jazdí jak s hnojom kvôli spotrebe a tak má po deseti tisícoch natierať stodolu s dobrým olejom, a kupovať nový? No, skrátka po konzultáciách s naslovovzatými hydraulikármi a olejármi - robili pre firmu, kde som robil aj stanovenie čistoty oleja v agregátoch, a nejak sa im tam raz priplietol aj nejaký motorový olej () - stanovili sme si, že pri kupovaní toho drahšieho oleja musí vydržať podstatne viac. A menil som pri nejmenej 15 000km, niekedy veru aj 20 000... Fotka z tej hlavy hovorí za všetko. Ono som za olej vyplázol asi tak rovnako vela bubákov- neusporil som, ale ono ani filtrík nie je zadara, aj tá papračka s tým je radostná na parkovisku pred barákom, že?...No, i tak mám doma pár bandasiek vyjetého oleja, nenatiera niekto stodolu? alebo aspoň plot? - priniesol by som na zraz dobrovolne a zadarmo nejaký olej na zvýšenie životnosti dreva... Howgh.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Lubomíre, pokud stihneš 20 tisíc do jednoho roku, tak bych byl zastánce "prodlouženého" intervalu. Bohužel , když jsem kupoval v červenci 2008 Hondu s intervalem 20 000 km , tak mi řekli, že když do roka najedu třeba jen 6 000 km MUSÍM přijet v červenci 2009 na výměnu. Já si myslím, že to je reklamní trik a že ten "můj" olej někdo naleje do svého miláčka a deset tisíc na něm bude ještě jezdit. Tvrdili mi, že olej se znehodnocuje jakousi "oxidací" a po roce i jeho mazací schopnost klesne ať se jezdí nebo ne. V Octávce jsem měl v motoru "long" olej , který na začátku měl k výměně 30 tisíc km. Palubní počítač pak informoval o "výdrži" . Týdenc před uplynutím roku ukazoval asi 9 tisíc a přesně na den po roce naskočil symbol "vyměnit olej" . Deset až patnáct tisíc za rok je moje taxa a tak to za rok měním. Dědek
To dědek:
no, robíš výmenou oleja dobre motoru, servisu, iba peňaženka sa bude sťažovať, ale ak vidíš tou dírou na nalievanie oleja čierny vnútrajšok motora, je to všetko zbytočné, usadeniny zanesú olejové cesty o niečo neskôr... riešenie som našiel iba v tom shellkovom olejíčku a nesklamal som sa
no, bolo pár rokov, keď som veru tých 20 tisícov stihol najazdiť, ale teraz už nie, už pracujem v mieste bydliska, do práce a domov je to denne aj s pomotaním po meste nejakých do 20 kilákov, na tri-štyri štarty a ohrevy motora to akurát tak žerie aj 8 litríkov (novější - starší pod 8 i v zime), ale spolu s dovolenkou je to teraz bežne takých 12 tisíc . Ale tým rečiam o úbytku mazacích vlastností málo verím, a aj keď bývaš v peknom kopci, vieš, že zaťažený motor je v stave ako na brzde - teda plný plyn, otáčky riadené iba zaťažením brzdou, vtedy ten olej fakt pracuje, odvádza teplo, strieda maximálne tepelné a šmykové zaťaženia, a pripúšťam, že niečo v ňom oxiduje časom pod plným zaťažením. Ale pri bežnom štýle jazdy - nestrháš olej. Myslím ale olej kvalitný, nie také v červenom obale, recyklované - teda opotrebované, prefiltrované, a doplnené nejakými prísadami proti samovolnému zakaleniu ešte pred naliatím do motoru... No a kedy si naposledy mal plyn až na podlahe na oktávke? A ako dlho? Vtedy dostával aj olej zabrať. Inak sa vcelku fláka po motore a jedine v čerpadle je poctivo stlačený na nejaký poriadny tlak, ale aj to je tak 3,5 atmosféry...Mám takýto názor na vec, ak o tom vie niekto viac, rád sa poučím a svoj názor zmením, dovtedy jazdím na olejíčku veru o dosť dlhšie ako príručky kážu.
P.S. o ten fakt vyjetý olej nemáš záujem? (na plot...)
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Před časem ( no už dobrých 10let) jsem vyjetý olej skladoval na natěr stodoly, plotu a dokonce jím topil jeden známý ve své dílně. Teď ho mám jen ze "svých" zdrojů možná padesát litrů a nabízím jej taky dál. V servise si při výměně oleje účtují i ekologickou likvidaci vyjetého oleje. Přitom pamatuji stav, kdy se dal olej na benzínce zdarma vylít do příslušných nádrží. Cena pro malospotřebitele byla u oleje proto i vyšší než v servisu. Nakonec to na peníze bylo nastejno koupit si olej u benzínky a vyměnit si ho sám nebo zajet do nejbližšího servisu . Olej byl o dost levnější ( v sudovém balení) a rozdíl za práci -výměnu v servisu se tak vykompenzoval . A člověk se nemusel špinit a často vztekat povolením šroubu na vaně a někdy i filtru. Je taky fakt, že olej se měnil po pěti tisících km a to tak, že na zimu "zimní" a na léto "letní" . To už dnešním řidičům nic neříká. Dědek
Mám za to, že snad všude v ČR (a asi i v SR) je možné nebezpečné odpady z domácnosti (jako vyjetý olej, zbytky barev, zářivky, baterky atd) v přiměřeném množství odevzdávat na sběrném místě zadarmo, pouze musíš podepsat, že odpad nepochází z podnikatelské činnosti. Informaci o sběrném místě musí určitě umět dát obecní úřad.
Pravda, v ochraně dřeva je vyjetý olej jasná jednička .. ale s rostoucím ekologickým uvědoměním už ho taky dávkuji šetrněji
Ve Světě motorů jsem narazil na článek, kde se nějací odborníci vyslovovali k intervalu výměny olejů. Mimo jiné doporučovali zkrátit interval u starších motorů (a to o 20% na každých 100 tisíc km!) a u aut jezdících převážně ve městě .. u zkušební Fabie jezdící jen krátké štreky po městě byl prý olej zralý na výměnu už po nějakých 9 tisících (místo normálních 15).
Takže nějaké prodlužování intervalu asi raději ne
No, podobný článok v Svete motorú predtým niekedy bral do úvahy aj dolievanie novým olejom vplyvom spotreby a netesností, a pri celkom bežnej spotrebe medzi 0,5-0,8litra na 1000km sa v prípade celkového objemu 2,8l v Liberkovom motore obmení a regeneruje vcelku asi tak dva krát za teoretickú dobu výmeny, takže najazdený počet kilometrov pre olej je v skutočnosti omnoho nižší, no a to je treba brať do úvahy iste tiež, aj keď protiargument tvrdí, že starý olej zničí dobré vlastnosti nového, no, posúdenie nechám na každého, ale nasadil som teraz do používania olej pre staršie motory, (je to 15w40 a má na sebe takú číslicu 100000)a je v tmavočerveno zabarvenom obale, a zatiaľ je motor na tom mojom cervenom novšom o niečo tesnejší na úniky a spotreba oleja trochu klesla, ba zdá sa mi, že menej klepe pod čiastočným zaťažením. Do nejakej opravy to vydrží, až potom budem meniť aj olej. A ten motor to určite má za sebou svoj najlepší život, keď dokázal tak zasviniť sviečku, že som ju na zraze menil...(Díky za pomoc, Karel) Inak olej som menil , keď som Liberko pred rokom kúpil, a má už cez 10tisíc u mňa najazdených....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Lubomír píše:v Liberkovom motore obmení a regeneruje vcelku asi tak dva krát za teoretickú dobu výmeny, takže najazdený počet kilometrov pre olej je v skutočnosti omnoho nižší, no a to je treba brať do úvahy iste tiež, aj keď protiargument tvrdí, že starý olej zničí dobré vlastnosti nového, no, posúdenie nechám na každého
To ano, ale karbony a zbytky po spáleném oleji zůstávají...
K.
ahoj lidi, včera jsem též měnil olej na "novějším" olej 10W40+filtr 650kč 45minut práce na ulici( ani kapka mimo), dle manuálu stačí 3,5 litru ale vlezlo se tam jen 3,2l ale musíme počítat i s objemem filtru(byť vypadá jak konzerva od paštiky). bez trychtýřu s chobotem ten olej tam nedostanete.filtr šel v pohodě sundat sikovkami, jen sundat kolo pro pohodlnější výměnu ale nutnost to není. pak již jen po jízdě jeěště kontrola stavu oleje popř, dolít. pro neznalé vždy gumový kroužek filtru namažte olejem(přetřít prstem), změkne a pak stačí jen dotáhnout rukou na fest.
Sice skoro 10 let mrtvé téma, ale přidám si. Z motoru jsem vylil černou vodu a nalil syntetiku 10W-40 Shell Rimula R5. S tímhle najeto cca 500km, opět vypustit, vyměnit filtr a nalitá plná syntetika Total Rubia 10W-40.
Z převodovky vylito cca 1,7l černého přepáleného svinstva a nalito 2,1l Hykomol 80W-90 GL-5. V diferenciálu už bylo 0,8l starého, ale stejně černého, takže i tam výměna za Hykomol. Při doplňování olejů do převodovky a diferenciálu to vypadalo jako klystýr