Záhada s chlazením

Volný pokec (nejen) o Subaru Libero
Odpovědět
setrilek
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: úte led 26, 2016 2:54 pm
Typ Libera: novější
Bydliště: Horka u Staré Paky

Záhada s chlazením

Příspěvek od setrilek »

Ahojky, kdo mě poradí? Už od zimy pozoruji, že občas když dojedu domů, chvíli běží ventilátor na chladiči. poslední dobou to trvá až 20 minut,než se ventilátor zastaví. Nechal jsem zapnutý i oběh topení, nic se nezlepšilo, ani opětovné nastartování a nechat běžet motor na volnoběh. Navíc po zastavení motoru po chvíli vzadu v přeplňovací nádobce to začne bublat a vařit. Napojil jsem si teploměr ze škodovky i s čidlen, při jízdě ukazuje 88 stupňů stále. Když zastavím, stoupne to až na 110. když doplňovací nádobku doplním cca 1/4 litru povyteče to ven do přetoku. Jinak při chodu motoru to v nádobce nebublá, ani hladina nestoupá,: Teploměr na palubovce ručka vodorovně se při jízdě nemění. Že by bylo vadné těsnění pod hlavou, nebo prasklá hlava nebo termostat že by otevíral pozdě to se zdá nepravděpodobné. ŽE BY FRIDEX ZAČAL PĚNIT???? Termostat na chladiči vylučuji
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1030
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

Re: Záhada s chlazením

Příspěvek od Lubomír »

Ahoj, nepíšeš stav tachometru,resp. kilometrový nájezd motoru, takový stav mám už absolvován, končil se vybubláním vody po obsolvování dlouhého stoupání (už za jízdy dolu na volnpoběh,tedy bez dobrého oběhu chladící vody) a podpálením těsnění pod hlavou. Po sejmutí hlavy byla diagnoza jasná - zarostlé otvory v asi "origo" těsnění na průměr tak do 2-3 mm. Blbý na tom všem bylo, že přehřátím motoru vzali za své simerinky na ventilech, i na rozvodech a do rozdělovače taky, tedy stoupla spotřeba oleje, kouřivost motoru, olej se objevil i v rozdělovači, no motor zralý na přetěsnění.
Náprava jednoduchá, nové těsnění bylo upraveno na maximální průřez dle souvisejících otvorů v bloku bez ohledu na moudrosti o "dávkování" množství chladící vody po ploše hlavy průměrama dír v těsnení. Dělám to od tý doby na všech tesněních, na které je mi dovoleno šáhnout - převážně Ajusa - a už tenhle problém na mnou dělaných motorech neznám.
Přikládám i moji teorii - hlavu je nutno chladit co nejvíce, i při "chudobné" směsi vyznačující se vyšší teplotou při spalování a to i při zarůstání dírek v těsnění. Jinak zůstává hlava rozpálená a po vypnutí motoru se teplota hlavy vyrovnává až do varu vody. Má s tím co dělat i vrtulka vodní pumpy, tedy snížení množství obíhající vody, což se projeví pri déletrvajícím volnoběhu na místě vznikem parného varu na hlavě a výskytem bublin v nalévacím hrdýlku.
Asi rozproudím diskuzi odborníků, ale takovéhle jsou moje zkušenosti. Howgh!
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Záhada s chlazením

Příspěvek od covex »

Ty diry na tesneni jsou uz takovy evergreen. Ja bych se ridil tim jak to bylo na originale, ten uz se ale koupit neda ze.. kazdopadne souhlasim s Lubomirem, ze to vypada na tesneni pod hlavou.

Jeste k tomu chladici - ten bezi i s vypnutym klickem?
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Záhada s chlazením

Příspěvek od Mis.us »

Co je důležitý na vodním okruhu je čidlo teploty vody pro ECU. Co se týče expanni nádobky, tak hlavní je mít průchozí trubku na hrdle, co se s expanzkou spojuje, to platí i pro hadici samotnou. Co se velice často u Libera stává je, že zaroste odvzdusneni chladiče, voda potom necirkuluje a nastává problém. chladič je spojenej odvzdušňovací hadici s hrdlem nálevu (pod rezervou se dá manuálně odvzdusnit zazatkovanou odbočkou) kapaliny a zároveň je od ní odbočka k termostatu. s termostatem jako takovým bejcaj taky problémy.... S tím těsněním co píše Lubomír.....já sice nechávám díry originál, ale tím že se vsude vyrezou se nic nezkazí...bohužel největší peklo dělá co se týče hlavy a jejího ohřívání je vejfuk..4valcovy sambary mají vejfuk naprimo z parohu do výfuku....já to tak udělal u starýho Libera (3valce) přidal výměník voda/olej a neměl jsem pak problém z přehříváním i s chladičem z E10....to jen tak pro zajímavost.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
setrilek
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: úte led 26, 2016 2:54 pm
Typ Libera: novější
Bydliště: Horka u Staré Paky

Re: Záhada s chlazením

Příspěvek od setrilek »

Lubomíre, tak tuto, záhadu jsem už vyřešil. Teda sundávat hlavu se mi vůbec nechtělo. Nakonec jsem se pustil vyndat termostat, jak radil Mišus. Hodil jsem ho do hrnku na sporák a voda vřela a termostat zavřený. Nepochopím, že v těch vedrech tom v provozu to stačil uchladit ventilátor na chladiči. Ale na tachometru ručka měřidla nikdy nestoupla vic, než vodorovně.Co jsem přidal čidlo ze škodovky i s měřákem, to po zastavení lezla na něm teplota až na 110. tak jsem dal nový termostat a ventilátor u chladiče je už jako dřív a teplota se drží okolo 85 stupni. Že ručička na tachometru nikdy nestopupla výš, možné že je nějak vadné i čidlo. Ale jeho demontáž bude asi problém. U starého libera se mi vždy ukroutilo a je problém pak zbytek vydolovat ,aby se nepoškodil závit. A jestlipak bude vůbec čidlo ještě k sehnání. Mohlo by být snad shodné z nějaké novější Subary. NAKONEC ještě jedna zvláštní záhada, která se mi objevila při tom vadném termostatu. U baterie mám zapojený odpojovač. Když jsem dojel domů do garáže a odpojil baterii, ozvalo se hlasité troubení z pravé strany někde poblíž sloupku u dveří, nebo snad přímo v něm jako když uniká z nějaké ? děravé hadičky přetlak a zapnutím baterie to zmizelo. Vypnul jsem opět baterii a troubení přestalo až asi po 20ti minutách než asi klesla teplota frydexu. Nemá nová Subara taky jako stará od chladiče hadičku vrchem až dozadu k nalévací nádobce? Nebo tam je nějaký ventilek? Mišus udává, že je pod rezervou odvzdušňovací záslepka od chladiče.Tam se ale nedostanu kouknout, protože tam mám LPG nádrž. S novým termostatem se už troubení neobjevilo ??
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Záhada s chlazením

Příspěvek od covex »

Cidlo teploty pro palubku je dobre pristupne a nikdy jsem neml problem ho na novejsim vyndat. Nekde tu je i charakteristika jaky ma mit odpor, spis bych ale rekl, ze bude v haji rucicka v palubce, resp tim ze nikdy normlane nahoru neleze tak to vys bude orezle, zaprasene apod....
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Záhada s chlazením

Příspěvek od Albedo »

Snímač teploty pro palubku lze koupit nový. Běžně teda na Libero prodávají v katalogu úplně blbý, nesedící, ale pasuje tam z ročníků cca 98 - 01 Forester, nějaké Hnůjdaje Accent, Lantra,... nějaké DIAHATSU, KIA... většinou, jak říkám, ročníky 98 +-
Jinak čidlo jde ven pěkně, nestalo se mi ještě, že by nešlo, jen se nesmí zapomenout (jako já), že nejde zašroubovat úplně. To pak ten domek termostatu, když to člověk rve, prdne od závitu jak nic :/ Závit je totiž nějaký trubkový, kuželový.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Záhada s chlazením

Příspěvek od Mis.us »

Ano, závit je do kužele aby se zatáhl a těsnil :)
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Odpovědět