Vyrovnávací nádobka Frydexu

Volný pokec (nejen) o Subaru Libero
Odpovědět
setrilek
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: úte led 26, 2016 2:54 pm
Typ Libera: novější
Bydliště: Horka u Staré Paky

Vyrovnávací nádobka Frydexu

Příspěvek od setrilek »

Ahoj Subaráci. Pomalu po půl roce dokončuji opravu Subary a narazil jsem na nádobku na Fridex , co má vedle lamda sondy nalívací otvor. Je hadičkou napojená za těsnění víčka pro frydex. Nádobka je tedy jen na přepuštění přetlakové kapaliny při přehřátí, nebo porušení těsnění. Zpět se tedy do chladicího okruhu nikdy nedestane, jako to bylo třeba u škodovek. K čemu tedy tam je ten nalévací otvot v nádobce před zástěrkou, když pak z plné nádobky vytéká kapalina už jen ven pod auto? Kdo mi na to odpoví?
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyrovnávací nádobka Frydexu

Příspěvek od covex »

Kapalina z nadrzky se normalne prisavana do okruhu, bohuzel si to ted presne nevybavuju, jsou tam urcite dve male hadicky jak pises - jedna pod nalevaci viko v D sloupku a druha je prepad kudy pri nadmerne tlaku v soustave vyteka kapalina pod auto. Myslim ale ze ta pod vicko, je ve stene rozdvojena a vede do okruhu. V nadrzce je pak vedena az na dno.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Vyrovnávací nádobka Frydexu

Příspěvek od Mis.us »

Je to vyrovnávací nádržka. Tzn při natlakování okruhu (provozní teplotě) je fridex na značce full (víčko se tlakem zmáčkne a pustí kapalinu do nádržky) a když auto odstavis a vypnes motor při chladnutí si z nádržky bere okruh kapalinu zpět podtlakem v okruhu a hladina v nádržce sléze k low (Víčko je dvoučinné).

Do nádržky vede jen jedna hadice z hrdla (napojena na dno nádržky) a to je ta od díry, co právě vidíš za víčkem hrdla. Když auto začne vařit (stoupne příliš tlak a začne házet vodu) tak nádržka má přepad na vršku těla a voda/chladící směs vyteče na zem

Do hrdla vedou hadicky ještě dvě a jsou to :odvzdusneni chladiče a motoru, takže ta slabá od chladiče (po cestě k hrdlu je na ní odvzdušňovací zátka - v místě kde je rezerva) a ta druhá vede od víčka termostatu (ta slabá) k hrdlu po nosníku, skrz podběh s těmi ostatními hadicemi, co k hrdlu vedou a je napojena roztrojkou na odvzdusneni chladiče ( na hrdle jsou dohromady čtyři hadice: hadice plnění okruhu, hadice odvzdusneni chladiče, odvzdusneni motoru a pak ta od vyrovnávací nádržky) M.
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
setrilek
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 91
Registrován: úte led 26, 2016 2:54 pm
Typ Libera: novější
Bydliště: Horka u Staré Paky

Re: Vyrovnávací nádobka Frydexu

Příspěvek od setrilek »

Mišusi, tohle mi rozum nebere. Víčko má pružinu s gumičkou. Přetlak kapaliny přetlačí pružinu a potřebné množství fridexu odteče do nádobky za kolem. Ale zpět se už nemůže dostat, protože se víčko s pružinou a těsněním chová jako zpětná klapka, která pouští kapalinu JEN jedním směrem. Vždyť ta pružina tlačí na těsnění dost silným tlakem. Čím bude při chladnutí vznikat za těsněním podtlak, tím víc přisaje pryžové těsnění k hrdlu a tím víc znemožní ,aby se kapalina z nádobky vrátila zpět do chlazeného okruhu.
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: Vyrovnávací nádobka Frydexu

Příspěvek od Mis.us »

Každý víčko na Subaru je dvoučinné. (těsnění jsou tam dvě, to první je právě na pružině a pouští vodu do vyrovnávací nádržky, druhý je těsnění samotného hrdla aby netekla voda ven) -těsnění co je na pružině, to, co pouští při natlakování do nádobky přetlak vody(když prostě voda zvětší objem)...tak je na tomhle těsnění hliníková podložka na čepu, Ta se otevírá/vysune při tvorbě podtlaku, když chladne voda v okruhu a okruh si přes čep, kterej má ve víčku vůli natáhne vodu zpět. Si to víčko vyndej a tu podložku si prstama zkus k sobě vytáhnout ;)

Je to tak na impreze, foresteru, legacy atd. -má to tak každý Subaru včetně Libera jak KJ tak FA

Napsal jsem to dost pochopitelně? :)
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Odpovědět