zimní provoz

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

zimní provoz

Příspěvek od dědek »

Tak příspěvek (tuším Pajas?) , který nakousl , zda-li někdo dává "něco" před chladič na zimu mne inspiroval tímto nápadem. Měl.li někdo tu čest vlastnit někdy Š-1000MB , určitě si vzpomene, že to bylo snad poslední auto, který mělo "dečku". To byla roletka před chladičem, ovládáná z místa řidiče takovým jezdcem . Vše sloužilo k rychlejšímu zahřáti motoru v zimním provozu. U nás teď hlavně po ránu jsou docela pěkný mrazy (12st.C) a je to znát. Už od okamžiku, kdy klesá teplota pod nulu je v Liberu znát, že se prodlužuje doba ohřátí (a tím i topení) a při jízdě s kopce vidím, jak ručka teploměru klesá a klesá .Loňská zima- nezima tohle moc neprověřila a tak až teď jsem začal uvažovat o té dečce. Má to však jeden háček a to je to, že na ni člověk nesmí zapomenout, jinak lze motor snadno uvařit. Abych ověřil, do jaké míry lze ovlivnit rychlost ohřátí motoru eliminací studeného vzduchu náporem na chladič, realizoval jsem pokusně " zacpání nasávacích otvorů" ( v předním nárazníků) pruhy molitanu tak 5cm tlustého. Šlo by použít i cokoli jiného . (Všiml jsem si, že jsou v prodeji i "zimní "masky pro Š Fábia a Octávia) Tady lze pustit uzdu fantazii. Ale nejdůležitější je zjištění, že "tohle" opravdu pomáhá a při mínus 8 teplota "rostla mnohem rychleji. Myslím, že to ani žádný obrázek nepotřebuje. A ještě maličkost. Už dlouho jsem se chystal přemístit RZ (SPZ) z místa nad nárazníkem níž , právě před tyhle dva průduchy. Teď k tomu byla ta pravá příležitost a číslo s podložkou tak zakrývá z velké části tu "ucpávku z molitanu. ( Důvod proč číslo na nárazník? Sníh ! Ometu okno a smetený sníh zústal za číslem , kde vytvořil za čas ledovou (špatně odstranitelnou "hamuli". Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: zimní provoz

Příspěvek od Karel »

dědek píše: do jaké míry lze ovlivnit rychlost ohřátí motoru eliminací studeného vzduchu náporem na chladič, realizoval jsem pokusně " zacpání nasávacích otvorů"
Každé + dobré + /plus/.
Za jízdy v zimě teplou vodu od motoru táměř všechnu stačí vychladit topení. Aby se teplá voda nedostala do chladiče tak o to se stará termostat. Leč nápad se zakrytím předku vozu má hodně do sebe. Nebude tolik ochlazován předek kabiny a podlaha. A je toho ňákej metr čtverečnej. Na náklaďákách to bylo běžné.Tehdy se topení nedělala tak výkoná.Viz Liaz,Avia.
Za pokus to rozhodně stojí.Jen ten chladič bych nezakrejval.
K.
:roll:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: zimní provoz

Příspěvek od covex »

A nebude ti ta SPZ pak zase v lete zhorsovat chlazeni?
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: zimní provoz

Příspěvek od Karel »

Určitě ano, ale do léta je daleko...
K.
:lol:
Nikdo není dokonalej.
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Re: zimní provoz

Příspěvek od Martin H. »

U staršího, jsem každou zimu nacpal přímo před chladič kus kartonu tak, že zakrýval toho chladiče tak tři čtvrtiny. Byl to kompromis, ale pomáhalo to a člověk furt nemusel čučet na teploměr, aby to neupek. U novějšího jsem pořádnou zimu ještě nezažil (vloni nebyla, předloni bylo auto rozebrané). Myslím, že i když ůplně ucpu ty průduchy v masce, tak se nic špatného nestane, neb chladič je posunutý dozadu a vzduchu se k němu dostane dost.

Martin.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: zimní provoz

Příspěvek od dědek »

Nejprve jsem hledal nějakou vhodnou roletku, ale problém je někam napasovat kladku, přes níž bych roletku z kabiny ovládal. A pak je ve hře ta obava, o které jsem se zmínil. Zapomenutá roletka nahoře a chladič může být papiňák. A pak minulá "divná" zima mne nevzrušila natolik, abych se tímto problémem vůbec zabýval. Tak roletku nahradil obyčejný molitan za číslem . Bude-li to v létě nutné, může se RZ zase "stěhovat". Dneska po ránu pod mínus 12 , chvíli to trvalo, ale ručka teploměru se vyšplhala kam měla a zůstala tam jako přibitá. A s tím topením má Karel pravdu. Větrák na plný pecky je v mrazu odebírač všeho tepla co motor vyprodukuje. Tak, že doporučuji : aspoň zpočátku motorek topení "lanksam" Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
Polevoj
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 214
Registrován: pát lis 25, 2005 7:41 pm
Bydliště: Brno

Re: zimní provoz

Příspěvek od Polevoj »

Ja s kolisanim teploty na svem voze zadny problem nemam. At je teplo nebo zima, topeni naplno nebo vypnute, rucicka je porad ve stredu stupnice - menil jsem ovsem pred 4 lety termostat.
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: zimní provoz

Příspěvek od covex »

Jde o rozjezd. Kdyz auto clovek nastartuje po tom co stoji celou noc na mrazu, tak musi i tvoje rucicka ukazovat "nulu", jinak mas kouzelny motor. Me to trva tak 10km jizdy nez se motor (a tedy rucicka) dostane do pracovni teploty. Protoze se motor chladi za jizdy proudenim vzduchu kolem chladice ani nemusi jet vetrak, ucpava se kdeco a nedoporucuje se ze zacatku poustet ventilator topeni naplno, protoze jinak bude zahrati motoru trvat dlouho -> vyssi spotreba. Ja ted neustale poskakuju do tech 10km a to se auto nestaci ani zahrat, zere to.. ani se mi nechce verit ze to projde u 1.2l motoru z nadrze do vyfuku..
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Aja+Dandy+2
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 186
Registrován: čtv kvě 10, 2007 9:24 pm
Bydliště: Unhošť

Re: zimní provoz

Příspěvek od Aja+Dandy+2 »

Nazdárek přátelé. U všech aut co jsem kdy měl,vždy bezvadně fungoval kus koberce přímo před chladič. Nechat ho trošku vyboulený,neboť tudy si může v případě přehřívaní natáhnout vzduch větrák.Vždy naprosto bez komplikací. K ručičce teploměru: jak je už auto opravdu zahřáté tak se mi ručička téměř nehne,což si myslím ukazuje na bezvadně fungující termostat. Aleš
Aleš
Polevoj
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 214
Registrován: pát lis 25, 2005 7:41 pm
Bydliště: Brno

Re: zimní provoz

Příspěvek od Polevoj »

covex píše:po tom co stoji celou noc na mrazu, tak musi i tvoje rucicka ukazovat "nulu"
Tomu rozumim :D
Uživatelský avatar
Mira
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 104
Registrován: úte pro 05, 2006 11:37 am
Bydliště: Kostelany

Re: zimní provoz

Příspěvek od Mira »

Zdravím všechny. Já měl loni lehce přidřený termostat, takže nodovíral. Motor se zahřál trochu pomaleji, a při jízdě po dlouhých rovinkách ručka trochu klesla. Po výměně drží jak přibitá. Nový mám na 88 stupňů. Do práce to mám 5km a taky nestihnu zahřát. Spotřeba je teď kdy jinak moc nejezdím něco přes osm a půl l., ale zato netankuju 2x týdně, takže vlastně ušetřím :)
Mira
tak už bez
Uživatelský avatar
hejtmos
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 65
Registrován: pon zář 03, 2007 1:12 pm
Bydliště: Nová Paka

Re: zimní provoz

Příspěvek od hejtmos »

Novej zimni termostat 88°C a žadny vaprcajky na chladič nejsou potřeba ! akdyž auto nechaš na volběh se ohřivat dečka na zrychlení ohřevu nemá vliv když na chladič není napor ledovyho vzduchu, za jizdy a gor jestli nastartuješ a jedeš dlouho z kopce tak to je pešek no.
1994, 4 WHEEL, Panorama DACH, ROST, ALU felgen, TOP ZUSTAND :)
Uživatelský avatar
matyy
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 15
Registrován: čtv kvě 22, 2008 11:58 am
Bydliště: Mladá Boleslav

Re: zimní provoz

Příspěvek od matyy »

Já mám starší a na zimu mu chci dát novej termostat..Hodně jezdím po městě a tak by mně zajímalo jaký mám koupit...V autokelly májí co se otvírají na 82C a 88C.Jakej se osvedčuje vám a jak je to s vyměnou? Já když to tenkrát dělal na š120 musel se koupit i ten těsnící kroužek new..Protože se zničil sundáním...Je u liberka také past??? :idea:
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: zimní provoz

Příspěvek od Karel »

Na zimu jedině toto
Tatra sáně.JPG
Tatra sáně.JPG (81.98 KiB) Zobrazeno 29274 x
K.
:cry:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: zimní provoz

Příspěvek od Pajas »

Nakousnu jednu radu či upozornění. Auto se mi nechtělo zahřívat, ručička byla furt dole, at zima či léto. Byly tam 3 termostaty a nic. Pak jsem rozdělal bílé a zjistil jsem možnou příčinu. Mezi termostatem a tím "domečkem" nebo jak bych to nazval, byla taková podložka či těsnění-nevím jak bych to přesně nazval. V mojem červeném to nebylo. Po přidání se červené dost rychle ohřeje a topí a i když mám zapnuté zadní i přední topení, ručučka pořád se drží v prostředku. A termostat je tam jen 82°C, Takže možná to pomohl ten 4 termostat či ta "podložka"..
Subaru Libero E12- červená metla. Rok výroby 1992. 5B* 0229. Další bílé E12-bílá,výroba 1987. 5B* 7981 zatím v depu, postupně se spravuje :)
Mirek
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 115
Registrován: stř čer 21, 2006 5:32 pm
Bydliště: Stráž nad Nisou

Re: zimní provoz

Příspěvek od Mirek »

Tak jsem včera udělal toto, zatím krátkodobý zjištění, teplotu teď drží o dost líp.. uvidíme časem, jestli to bude k něčemu. :)
Obrázek
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: zimní provoz

Příspěvek od covex »

Vcera jsem si dal 100km nocnim mrazem (-15 az -20st) a topeni pri 80-100km/h nic moc. Bud se obcas podchladi motor, nebo to proste malo topi. Po meste to je OK.

Jak jste na tom v tomhle mrazivem pocasi? Uvazuju ze bych ty predni pruduchy taky zaslepil, k chladici se mi lezt nechce..
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
vojta
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 534
Registrován: pon srp 09, 2010 12:40 pm
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: zimní provoz

Příspěvek od vojta »

fakt je že po městě nemrznu, ale při ranní cestě do nového boru už byla taky celkem kosa, když jsem se vracel kolem poledne tak už bylo o něco tepleji (tak -12) a pohoda - spíš bych řek že při rychlejší jízdě pak profukuje přes dveře a tak, a osobně docela čumim že to v těch mrazech všechno funguje :)
Nudíte se? Kupte si Subaru Libero ;)
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Re: zimní provoz

Příspěvek od Martin H. »

Libero je, co se týká topení, chabrus. Jak staré, tak nové. U starého se před chladič strčilo kus kartónu a topilo to jakš-takš. U nového, díky jeho "geniálně" umístěnému chladiči, je to horší. Ucpané průduchy v nárazníku moc nepomohou. Koho nasírá chládek v kabině, podchlazený motor a tím pádem vyšší spotřeba, holt musí pod auto, tam si vybojovat přístup k chladiči a něco na něj připevnit. Při tom se určitě dobře prohřeje od toho, jak bude vzteklý.

Martin.
Uživatelský avatar
Mis.us
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1938
Registrován: ned bře 02, 2008 7:54 pm
Typ Libera: KJ8 a FA8
Bydliště: Berounsko

Re: zimní provoz

Příspěvek od Mis.us »

Libera se zastanu,respektive novějšího-nemám problém i při rychleší jízdě(ručička teploty je furt stejně v půlce)Topení topí pořád stejně,ale je to tak jak píše Vojta.Něco jde přes dveře,taky se může stát,že nemáte doklapnutý poklopy od světlometů a profukuje dovnitřku.Taky berte zřetel na to,že Libero nemá čumák,kterej je vyhřívanej motorem.Je to pěkná plocha plechu a když jedete okolo 100km/h při -10 ,je to jako desti násobek,takže proto ta zima :wink:

Martine nebud na Japonce naštvanej,že to tak pěkně vymysleli :wink:
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (KJ8) 38kw 1989
Subaru E12 Wagon 4WD SDX-SR (FA8) 40kw 1997
Subaru 1.8GL 4WD Turbo coupé (AG5) 100kw 1987
Subaru Legacy 2.0 Turbo Wagon (BF5) 177kw 1991
Odpovědět