Stránka 2 z 2
Napsal: stř říj 10, 2007 9:30 am
od covex
Nekolik anten lze shlednou na fotkach z posledniho srazu.

Napsal: stř říj 10, 2007 9:30 am
od ix
a kam si ji přidělal? mě napadá jedině vepředu vlevo, ale nevím jestli jí nebude vadit přítomnost antény pro rádio (a naopak)
můžete hodit fotky, CBčkáři?
Napsal: stř říj 10, 2007 9:31 am
od ix
> covex - tos mě teda předběhl o 0,0 vteřiny

Napsal: stř říj 10, 2007 9:46 am
od Karel
Velmi vtipně a hezky to má vymyšlené Honza na novým.Kdyby poslal detailní fotku, tak máte " kultůra za 500,-"
K.

Napsal: stř říj 10, 2007 8:30 pm
od dědek
Řešení kam se CB anténou jsou dvě. Kvalitní magnetka umístěná hned za
střešní okno (nesmí se otvírat!!!) a nebo vyrobit držák okoukaný na setkání v Srbské Kamenici. Je to trochu "nouzovka" ale funguje. Dědek

Napsal: čtv říj 11, 2007 7:46 am
od Karel
dědek píše:vyrobit držák okoukaný na setkání v Srbské Kamenici.
Tak ten mám na mysli,budu z tohoto řešení nějak vycházet.
K.

Napsal: ned říj 14, 2007 8:43 pm
od pb
Karel píše:A
Podle teorie o šíření elmag.vln by anténa pro CB měla být uprostřed střechy a o délce vlnové délky.V praxi se používá kompromisů a anténa se zkracuje na zlomky této hodnoty.Použil jsem 5/8.Je to dlouhé,ale dá se s tím jezdit.
5/8 není kompromis.
5/8 (s protiváhou - zde střecha auta) je optimum, má to větší zisk než plná vlnová délka.
Důvody jsou netriviální - obecně rádio-výpočty nejsou selsorozumové.
Re: kam dát CB
Napsal: čtv led 24, 2008 9:31 pm
od Lubomír
Ahoj,
riešim problém zvaný anténa, asi bude magnetická. mám predstavu, že by sa otvorilo strešné okno, priložila magnetka a doma pred barákom by sa zložila dovnútra, aby sa s tým mládežníci po diskotéke nadránom nešermovali...
No a vjazd do servisu a garáže s takým kúskom na streche by bol nepohodlný, aj keď ten dizajn jednohubky - to sa už teším...
A zapojiť ju do elektriky ako rádio, na trvale napájanú poistku, mala by fungovať aj bez klúčika v zapalovaní, ale ak ju zabudnem vypnúť, tak sa baterka porúča nie? Ozaj už sa to niekomu stalo? Alebo to má mizerný odber na príjme?/scane/
A kábel od antény musí byť v kuse, alebo by sa dal skryť pod čalúnenie a magnetku s kúskom kábla len nastrčiť do konektoru?
Kdo ví, určite odpoví! Získa si menej sklamaného účastníka siete.
Re: kam dát CB
Napsal: pát led 25, 2008 6:58 am
od dědek
Lubomíre, takhle jsem to řešil na "starším" taky. Magnetka na šíbru a doma jsem ji jen otočil na vnitřní stranu a byla uložena. Na novějším se sklem to bohužel nejde. Dědek
Re: kam dát CB
Napsal: pát led 25, 2008 9:26 am
od Karel
Lubomír píše: Alebo to má mizerný odber na príjme?/scane/
A kábel od antény musí byť v kuse, alebo by sa dal skryť pod čalúnenie a magnetku s kúskom kábla len nastrčiť do konektoru?
Odběr v klidu musíš změřit.Každá stanička se chová jinak.Kabel se nedoporučuje spojovat a nastavovat ani konektorama.Přicházíš o citlivost, to znamená, že neuslyšíš slabší stanice. Také poklesne vyzářený výkon.
Třeba, jako bys měl kratší anténu.Je to potřeba vyskoušet o kolik poklesne citlivost a výkon.
K.

Re: kam dát CB
Napsal: sob led 26, 2008 9:05 pm
od dědek
Magnetku koupíš už s kabelem (50 OHm) a neměl by se zkracovat . Jinak lze s úspěchem použít SWR metr ( měří se činitel "zpětných vln) a hledá se nelepší PSV ( to je koeficinet, který v ideálním případě by měl být "jedna". To se většinou nikomu nepodaří, ale v praxi stačí se dostat na 1,5 a lepší. V autě se většinou dosáhne hodnoty tak 1,7, ale pro provoz to stačí. Kvalita antén pro příjem a vysílání je po zakoupení skoro stejná a není v tom zásadní rozdíl. Nejpoužívanější délka antén je 5/8 lambda ( s cívkou, která způsobuje, že skutečná délka je na autě přijatelná. Nezkrácená anténa by vycházela přes deset metru (27MHz), což je velmi nepraktické a tak ani pro stabilní anténu na doma není tato délka realizovatelná a používá se 5,5m tak zv. "půlka" nebo něco přes 7,5m -5/8 . Jo a je důležité upozornit na to, že na CB pásmu (27MHz)se vysílá vertikální polarizací oproti třeba krátkovlnnému provozu, kde lze s úspěchem použít anténa zvaná long drát (dlouhý drát) natažený horizontálně ze stromu na strom. Mezi síbičkáři se občas najde kutil.který je někde na kopci ochoten vylézt na vysoký strom a natáhnou anténu i těch deset metrů vertikálně a to pak "chodí" jak z praku (síbičkářský výraz pro mimořádnou schopnost navazovat daleká spojení). Kvalitní anténa je nejlepší zesilovač pro vyzáření 4Watů , které máš k dispozici. V praxi však většinou mnohem "dál" slyšíš, než jsi schopen se dovolat. A zmínil jsem se o tom, že nová anténa je skoro srovnatelná jak ta nejlacinější, s tou nejdražší. Ta levnější však mnohem rychleji "stárne" . To znamená koroduje ve spojích a ztrácí na citlivosti . A taky je méně odolná na mechanické poškození ( může se zlomit o větve v terénu) . Ty drahé mají dokonce zvláštní kloub, který zabrání zlomení či jinému mechanickému poškození. Já většinou říkám těm, kteří se rozhodnou pro CB do auta, ať volí anténu v cenové relaci ke koupené staničce. To znamená, když chceš kvalitu a obětuješ 8 tisíc za Presidenta , kup si i anténu za 2-3 tisíce. Koupil-li sis stanici Rally za osm stovek nebo novou Danitu za 1850,-Kč s homologací a dvouletou zárukou, stačí magnetka za 560,-Kč. Hodně lidí se pro CB už silně zapálilo a tři měsíce pak ve dne v noci bylo slyšet v éteru, pak však "vyhaslo" a za rok věc, která stála i se zdrojem na "doma" bezmála deset tisíc leží bez využití a nebo ze značnou ztrátou to prodají. Dědek
P.S. A všechny staničky berou pro chod "pamětí" nějaký malý proud i při OFF. To znamená, že za týden opravdu nenastartuješ při zapojení natvrdo. Jde jen o to, že CB si vezme řádově desetkrát tolik co dnešní moderní autorádio, alarm , ovladač dálkového zamykání a další skrytí "žrouti" v autě. To se těžko dá ovlivnit, ale CB do zapalovače, který je pod napětím jen v určité poloze klíčku je možné. Jen si CB "nepamatuje" na kterým kanále naposledy "skončila" a po zapnutí ti naskočí kanál 9.
Re: kam dát CB
Napsal: ned led 27, 2008 2:54 pm
od Jarda
jedno z možných řešení na modrém z německa jsem něl držák na staničku CB na
a anténu na místě pojistek:
stanička ( HARRY ) i anténa jsou značky PRESIDENT
Re: kam dát CB
Napsal: ned led 27, 2008 8:28 pm
od michalson
Magnetka se dá použít i na skle,pokud si tam nalepíš plech co je u magnetických majáčků. Jen nevím co na to protiváha...
Re: kam dát CB
Napsal: ned led 27, 2008 10:58 pm
od Lubomír
A je tam:

a magnetka anténa k tomu.
-nič špeciálne na tom nie je. Díky za dobré reakcie
Bude k videní na srazu...
Re: kam dát CB
Napsal: pon led 28, 2008 8:30 am
od Karel
michalson píše: co na to protiváha...
100% uzemni stínění koaxiálního kabelu.Z teorie by to mělo být v místě průchodu karoserií.Ale magnetka toť sám komromis.Takže nejlíp v místě připojení antény
stínění kabelu vodivě spojit s karoseríí.A anténu patřičně přizpůsobit.
K.

Re: kam dát CB
Napsal: pon led 28, 2008 9:57 am
od dědek
K připojení antény se používá t.zv. PL konektor, který je šroubením spojen se stíněním a i magnetem. Po našroubování a mírném dotažení tohoto konektoru na staničce, dojde k "ukostření" t.j. spojení s mínus polem jednak přes šroubení PL konektoru , který je spojen s mínus pólem a většinou i držákem staničky přichyceným ke kovové části karoserie(aby lepší držela"). A další přikostření již není potřeba. Jinak každá anténa se "chová" jako magnet s dvěma póly. Jde jen o to zajistit přizpůsobení antény , aby pokud možno "všechnu" vf energii "vyslala" do éteru a současně byla schopna zachytit signály v řádu mikrovolt na vstupu prvního zesílení vf části přijimače. Vypadá to složitě , ale magnetka je konstruována tak, aby sloužila na každé ocelové části karoserie a z vlastních zkušeností vím, že nemá vliv její umístění na parapetu okna v paneláku, v přední části střechy sedanu, uprostřed a nebo vzadu na kombíku. Dost záleží na její "tuhosti" . Když se za jízdy hodně komíhá sem tam , vytváří to na straně vysilače a přijimače další vliv mobilefektu ( jakoby přidávání a ubírání síly a kvality signálu.To ale není jen problém magnetky, ale všech mobilních antén a dále i provozu stanice za jízdy. Dědek
Re: kam dát CB
Napsal: pon led 28, 2008 11:00 am
od Karel
dědek píše:A další přikostření již není potřeba. ale magnetka je konstruována tak, aby sloužila na každé ocelové části karoserie
Bavíme se ale o "magnetce na skle" Tam bych upřednostnil pravidlo, že stanička
má být ukostřená v bodě nejslabšího signálu což je průchod "karoserií" a to prakticky znamená, že by se celá vlastní stanička odizolovala a kostřila by se až u antény. A hlavně změřit přizpůsobení antény.Na druhou stranu, pokud se CBčko bude používat jen nakrátko v koloně, tak lze použít cokoliv, jen doladit.
K.

Re: kam dát CB
Napsal: pon led 28, 2008 1:58 pm
od dědek
Magnetka na sklo fungovat nebude. To je škoda peněz . Magnetku jsem na novějším dával na plechovou část vzadu a kabel táhl až dopředu, kde šíbrem pokračoval dolů k řadicí páce, kde je CB zabudováno. Klasická anténa - mobilka s kloubem je nejlepší na držák autoantény (někde výše i vyfoceno). Jinak vyvrtat díru do druhého (pravého) sloupku je i podle Jardy děsná fušeřina ( několik vrstev plechu) Málokdo by našel takové "lepidlo" , který by přilepilo magnet na sklo.( Tak vlastně pata antény je ve" vzduchu" a "přikostřování" je na nic) Každý radioamatér ti potvrdí , jak fungovala anténa na přiskřípnutém držáku za okno. Ještě tak před pěti lety se to dalo koupit třeba v Allamatu , ale vloni v Holicích jsem se na to konkrétně ptal a odpověď zněla právě ve smyslu, že to byla blbost a anténa pořádně na skle nechodila a že řešením je magnetka na ocel nebo použít kloub . Dědek