Stránka 1 z 1

Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 10:20 am
od covex
Jak pisu jinde, zacal mi silene tect olej z motoru. Kdyz uz se to bude cele zrejme rozebirat, rikal jsem si ze bych nechal dat novy olej o jine viskozite. V soucastnosti pouzivam 15W-40, tak jsem si rikal dat tam 10W-40 (polosyntetika jesli se nepletu). Nekde jsem se ale docetl, ze se takto menit olej u motoru ktery delsi dobu jezdil na dany typ nedoporucuje, protoze, jesli se to dobre pochopil, nejake slozky oleje se usazuji zevnitr v motoru a pri vymene oleje za ten s lepsimi parametry dojde k rozpousteni usazenin a s tim spojenym nebezpecim vzniku dalsich problemu. Jak to teda je? Menil nekdo takto olej?

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 10:30 am
od Karel
Lze zaměnit. Olej 15W40 je hustší. Vyměníš-li za 10W40 může, ale také nemusí se projevit
jiným zvukem směrem k klapotu a chrastění. 10W40 je skrátka řidší. Jinak nic . Žádné rozpouštění čehokoliv nehrozí.
K.
:D

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 11:17 am
od kce
coz me pripomnelo davno nevyrcenou laickou otazku;)
muzu dolit olej jinym? pr: mam tam 10w40 doleju 15w40 (na moc, treba pul litru).. oboje polosyn. jestli se to jako zahusti (prip. rozredi)?
ne ze bych to praktikoval, opatrnicky dolejvam ten stejny, ale treba nekdy v nouzi, abych vedel... diky ;)

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 11:25 am
od Karel
kce píše:muzu dolit olej jinym? pr: mam tam 10w40 doleju 15w40
Jistě. Lze v jakém koliv poměru. Vždy přebírá vlastnosti "lacinějšího" tedy 15W40.
K.
:shock:

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 11:53 am
od Tuti
Karel píše: Žádné rozpouštění čehokoliv nehrozí. K. :D
No abychom byli akademicky přesní :D , rozpuštění úsad hrozí u motoru, který byl dlouhodobě provozován na oleje třídy A (tzn. třeba stará tisícovka po šetrném dědečkovi) a nebo v případě, že někdo důsledně kašle na výměnu oleje. U tvého motoru po GO ale opravdu vyloučeno.

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 12:07 pm
od kce
Karel píše:
kce píše:muzu dolit olej jinym? pr: mam tam 10w40 doleju 15w40
Jistě. Lze v jakém koliv poměru. Vždy přebírá vlastnosti "lacinějšího" tedy 15W40.
K.
:shock:
wow!:) tak to je parada.. takze muzu dolejt treba litr 15w40 a bude hustsi, tzn. tissi chod motoru, mene ukapavani.. a jeste je to levnejsi, no nekupte to! :) diky za osvetleni :idea:
predpokladam ze je v tom nejaky hacek jakoze pak klade vetsi odpor...(?)

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 12:09 pm
od Karel
Tuti píše:oleje třídy A
Chceš-li býti přesnější, než přesný, tak teda:
např M6AD je olej automobilový motorový aditivovaný
Ty pro "dědečka" do roku asi 1970 to byly oleje řady M3A,M6A, M9A.....pak postupně končily a přecházelo se na aditivované oleje, a plnoprůtokové filtry s intervalem výměny 10 000km.
Jen pro zajímavost Š 120M a nakonec i Favorit měl první náplň v motoru olej M6A a to do první prohlídky 500-1500km.
Pak se přecházelo na Mogul Super, nebo Speciál a další....
K.
:cry:

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 12:13 pm
od Karel
kce píše: mene ukapavani..jakoze pak klade vetsi odpor...
Ukapávání se asi nezbavíš, a odpor smozřejmně větší.
K.
:(

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 12:47 pm
od Tuti
:mrgreen: Když přesně, tak přesně:
A znamená aditiva (přísady) - zpravidla proti korozi, případně zlepšení homogenity nebo dosažení požadované viskozity.
D znamená detergent - to je právě rozpouštědlo, které brání vzniku usazenin
-
Co se týče odporu, rozdíl viskozity - potažmo odporu - mezi 10W/40 a 15W/40 je největší ve studeném stavu, na zahřátém motoru je minimální. Takže na léto v pohodě, ale v zimě bys to už poznal při startování a taky dýl trvá, než se motor jakž-takž začne mazat.

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 12:51 pm
od Karel
Tuti píše::mrgreen: Když přesně, tak přesně:
Tak,a teď je to naproto nejpřesnějc, víc to už asi nejde.
K.
:o

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 4:34 pm
od covex
Zajimave, o dolevani jinych viskozit jsem taktez slysel, ze se to nedoporucuju. Prijde mi divne ze by se to nedoporucovalo jen kuli moznosti degradace oleje a ne napr. kuli tomu, ze se pohadaji ruzna aditiva. Zvlaste kdyz tady zacnete hazet dalsimi oznacenimi oleju podle aditiv a pod. Jedine co jsem zatim na motorovych olejich nasel je "SAE", coz je, mam pocit, obecne oznaceni motorovych oleju. Zadneho M6D jsem si na obalu nevsiml / coz nevylucuje ze tam neni.

Krom toho jsem tedy jeste nevidel 15W-40 olej, ktery by byl polosynteticky (kce?). Myslel jsem ze prave to jakou technologii je olej delany urcuje primarne jeho vlastnosti, tedy 15W-40 jsou mineralni, syntetika je az v olejich nizsich viskozit. Kazdopadne to vypada, ze praxe je zase jina nez doporuceni vyrobcu.

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 7:11 pm
od kce
jo, s tim souhlasim, urcite musi byt stejneho "zalozeni" (synt/polosynt/mineral) ..to byl jen laicky vymysleny priklad, tak pardon..;)
a jinak s tema aditivama a dalsima "serepetickama"- jestli se to nelisi taky podle vyrobce, nebo jak to nazvat.. aneb neni 10w40 jako 10w40? ja tam teda leju vsechno mozny, teda vzdy 10w40polosynt., ale na dalsi charakteristiky nekoukam, mozna je to chyba?

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát kvě 30, 2008 9:54 pm
od Tuti
SAE je US norma jako je u nás ČSN, tzn. nejen na oleje, ale "na všechno". Označení M4A, M8AD atd. je podle ČSN (nebo možná nějaké jiné evropské normy?) a už se moc nepoužívá, ale když u pumpy zapátráš, najdeš tam občas ještě Mogul M8AD .. což odpovídá snad asi SAE 50. Označení něcoW/něco je pro širokorozsahové oleje, což už jsou dneska skoro všechny.
Jinak míchání olejů svého času probíral nějaký článek ve Světě Motorů a závěr byl ten, že nic nehrozí .. jak píše Karel, jen přijdeš o výhodu toho lepšího. Takže aditiva se asi fakt nepoperou.

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pon čer 02, 2008 8:18 pm
od covex
2Kce: Vypada to ze neni 10w-40 jako 10w-40. Tedy aspona http://www.oleje.cz/forum/ o tom vedou vasnive diskuse.. zvlaste pak doporucuji vsem clanky o olejich Starline, hojne prodavanych v Auto Kelly - pry se jedna o recyklaty. :shock:

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: úte čer 03, 2008 7:19 am
od ulus
Na tohle téma už jsem dostal u piva několik přednášek, kamarád oleje prodává, ale stejně z toho nejsem moudrej. Zkusím z něho zase něco vytáhnout a podělit se. Libuška teď v sobě má Total, myslím 7000 řada, SAE nebo API nevím, ale zjistím, za cenu oleje v Tescu.

Re: Zamena oleju ruznych viskozit

Napsal: pát čer 13, 2008 1:15 pm
od covex
Tak co si zjistil?:)

Ja jsem tedy vymenil 15W-40 za 10W-40, ale mam z toho tak leda lepsi pocit, jinak nic nepozoruji. Vic me stve, ze kdyz jsem si konecne udelal trochu jasno v tech oznacenich SAE, tak se vyrobci se rozhodli, ze je to pro bezneho cloveka prilis nesrozumitelne a zacli oleje "novych rad" pojmenovavat Super, Plus, Extra, Ultra, Mega, Giga a clovek vubec nevi co se za tim schovava. Pritom se zrejme zmenil akorat nazev...
A este me dojima jedna vec - nektery ma oleje "synteticke a polosynteticke" a jiny "plne synteticke a synteticke" coz je to same, tedy "plne synteticke = synteticke" a "synteticke = polosynteticke".