Stránka 1 z 1

Znalec

Napsal: pát zář 18, 2009 5:09 pm
od irena
Ahoj všichni, stojím před zásadním rozhodnutím. Potřebovala bych poradit, zda se někde poblíž (jsem kousek od Brna) vyskytuje fundovaný "Liberista", nebo servis, který by mi mohl opravit motor mého Libera 91. Začal dost spalovat olej a dýmu jak při požáru. Ještě se mi ho nechce prodat, byť zájemce by byl...Nechci to zadarmo. Děkuju za všechny případné odpovědi.

Re: Znalec

Napsal: pát zář 18, 2009 7:24 pm
od Lubomír
Ahoj, tak do TN na Slovensku je to dosť ďaleko - ak by sa ti vyskytla cesta, ale cestujem do tých končín iba občas-(teraz na stroj.veletrh), tak budem sledovať postup...
-nejbližší známí Liberátori sú predsa z Brna, ale o technickej výške sa musia vyjadriť sami, esli si dajú rady s týmto problémom.
Inak, doporučil by som Pajasa, nemá to ďaleko a už absolvoval nejaké opravy.
Uveď ale pre informáciu pravdepodobný počet najazdených km, a tiež posledné prehriatie motora - vyvarenie vody? - vtedy sa totiž rado upečie pár gumových dielov a už je to...ale je to opravitelné
A aký olej že to spaluje? 15W40? A neni náhodou kúpený v Lidlu za "dobrou cenu"? (podozrenie na zapečené krúžky...)
A inak ide dobre motor- aj štartuje aj prechody do otáčok? neklepe pri čiastočnom ubratí plynu?
A kedy boli menené sviečky? A jak vypadajú? Sú čierne všetky rovnako? (treba vybrať, porovnať, nastaviť vzdialenosť, ale nemajú priamy vplyv na spotrebu oleja)
A čo filter vzduchu, kedy bol menený?
A klubko zmijí v motoru je OK? - podtlakové hadičky neboli menené? (a špatne zapojené)
No, otázok dosť, odpovedaj, nech je prvý tip, na čo sa dívať...

Re: Znalec

Napsal: ned zář 20, 2009 7:14 pm
od irena
tak počet kilometků nezjistím, tachec nefunguje už dlouho. voda se ztrácela a párkrát to kdysi vyvřelo, tak jsem dala jiný chladič a nové trubky k němu. a teď jezdím bez termostatu. jinak olej kupuju vzhledem ke spotřebě a svému druhému vozu Š120 ten nejlevnější z hypernovy TRYSK M6AD.
Jinak motor šlape vpohodě, starty problém akorát v zimě (že jo), přechody do otáček taky dobrý, nic neklepe.
Svíčky jsou nové tak půldruhého roku, vzduchový filtr jsem asi ještě neměnila. a do těch zmijí nikdo ještě nevrtal, možná proto to ještě jezdí :D

Re: Znalec

Napsal: ned zář 20, 2009 8:14 pm
od Lubomír
Hm, :shock:
1. bez termostatu=stále na studený motor, asi to v zime ani moc netopí, že jo? - no, studený motor sa rýchlo opotrebuje, aj spotrebu oleja má vyššiu, olej nemá správne klzné vlastnosti, asi bude spotreba benálu dosť krutá - tipujem tak 8,5-9, že?
2. olej pre škodivky = toš všechna oucta tomu motoru! :P = dôkaz, že "si nechá líbit kdeco..." ale jenom dočasu... odborníci potvrdia, že aj keď je ten olej AD t.j. s aditivami, aj tak dokáže velmi krásne zahnusiť usadeninami celý vnútrajšok, ale hlavne jemné olejové kanáliky v priestore okolo krúžkov, takže by som dal ruku do ohňa (niekoho iného, nie svoju) za to, že s krúžkami to nemusí byť uplne s kostolným riadom - tento motor je myslím viac tepelne namáhaný ako škodivka - v priestore piestu sú vyššie teploty (o niečo chudobnejšia zmes ako v škodivke = vyššie teploty horenia a iné časovanie pre katalyzátor). Tento jav bol vyskúšaný jedným známym, dnes už bývalým Liberákom, ktorý dal do Liberka olej, ktorý sa dáva do motorov lietadiel- na letisku ho nebol problém zohnať - a zapiekol motor vzorne a rýchlo. :( no a ten škodivkový olej má na svedomí aj problémové zimné štarty sčasti, druhú časť má na svedomí korózia - prechodové odpory a zemnenie..no a olejový filter je z toho plný slizu, tak zanáša motor, to známe,
3. Správna veta znie, "Svíčky jsou STARÉ tak puldruhyho roku" ale to záleží na tom, kolko kilákov robíš - stačí info, kolkokrát za mesiac tankuješ, dá sa to dorátať...ale aj tak ich vyber, a omrkni, porovnaj, prípadne aj fotka by napovedala o režime motora velmi mnoho.
4. S výmenou filtra začni počítať - odkladaj korunky na nový, je dosť drahý
5. Ak do klbka zmijí ešte nikto nevrtal, prekontroluj, esli nejsou popráskané hadičky v miestach vývodov z parohov sania - bývajú teplom stvrdnuté, potom prasknú a dostavia sa ťažké štarty komplikované prisávaním falošného vzduchu, neskôr nestabilný volnobeh vinou rozhasenia podtlakov v karbeci ale hlavne sa objaví bledý dym z výfuku, on sa ten podtlak možno zmení až na pretlak a najde cestu a saje asi okolo vodítok ventilov a krúžkov olej.
No, on ten motor asi bude mať po sezóne, ale bez správnych podtlakov sa to nedá posúdiť len podla dymu, ak teda neklepe (studený motor neklepe, hustý olej je únosnejší ako horúci)- ten zvuk by som rád počul :D a hneď by som bol múdrejší, čo s ním.
6. A výfuk je v poriadku? - zhasne motor, keď sa zašpuntuje ta díra kade to dymí? - stavím sa že nee...
No, počkám na nejaké dobré rady iných, možno sa niekto ešte vymáčkne,

Re: Znalec

Napsal: pon zář 21, 2009 6:16 pm
od Petr+Barča
O jaký kouř se jedná , světlý nebo tmavý ? Kolik litrů oleje to bere na 1.000 Km ? Ztrácí se voda ?

P+B.

Re: Znalec

Napsal: úte zář 22, 2009 5:38 pm
od irena
Tak vodu si nebere, to by byla asi prasklá hlava že?ten kouř je spíš do šeda. Na zimu zatím termostat byl, vytáhli jsme ho až někdy letos v květnu.
Právě že na tuto diagnózu někoho potřebuju, kdo by zhodnotil všechny popisované možnosti. V brněnském autorizovaném servisu Mija nás už nikdo neuvidí, připadala jsem si tam jak při vstupním pohovoru do ústavu pro choromyslné :lol:

Re: Znalec

Napsal: úte zář 22, 2009 10:37 pm
od Lubomír
Tož k tomu kouři:
- kouř bíIej hned po startu je kouř v podstatě "ouplně normální věcí". bledý kouř =voda, pozor, v karburátoru mohou nastat podmínky rosného bodu (moment oddělení vody ze vzdušné vlhkosti) a bílý kouř po startu je na světě...
- tmavý kouř=olej,
- kouř tmavej na volnoběhu = standart i pro škodivky - na volnoběhu nefunguje katalyzátor, spaliny jsou studené- On tam ještě ňákej katalyzátor - ta bílošedá mřížka - po těch létech je? U mne zbyly z ní dva kusy černého uhlí - jinak nic, jo a zapečený pístní kroužky, to pravidelně
- kouř tmavej pod zatížením = jó, vydratej motor s největší pravděpodobností se odebírá na hřbitov, má vysokou spotřebu oleje
- kouř tmavej po přidání z volnoběhu (na konci klesání) = motor bere olej horem, simeringy vodítek stvrdnuté přehřátím motoru už ztratily pružnost, - opravitelné!
- kouř šedivej - pravidelně nesprávné nastavení (svíčky, předstih,bohatost směsi, - spalování neprobíhá při správnejch parametrech, - nastavitelné
Celkově ale mám tip na škody napáchané tím škodivkovým laciným sajrajtíkem - zapečený pístní kroužky + drobátko podpálený ventily a je to tady.

Sakramento, ta moje čeština je asi kostrbatá, no, je to dobrejch pětadvacet let po škole...("Tož" se používá hlavně na Moravě, že jo? (nebo:.. že ano?) :P

Re: Znalec

Napsal: stř zář 23, 2009 5:27 pm
od Pajas
Pajas bohužel má ted vela málu času je přes týden v Práglu, vrací se večer kolem 7 v pátek, přes víkend maká na baráku či na kámošovém baráku-aby mně on vyměnil motor, protože ten můj nezvládl 500km v kuse, když jsem dělal taxikářa a odporoučel se skoro do věčných lovišt- no čekal jsem dlouho než se rozsype a on mě poslechl....jinak v nedělu vždy v 18.30 zase zpět :(

Re: Znalec

Napsal: čtv zář 24, 2009 10:07 pm
od Tuti
Lubomír píše:- kouř tmavej po přidání z volnoběhu (na konci klesání) = motor bere olej horem, simeringy vodítek stvrdnuté přehřátím motoru už ztratily pružnost, - opravitelné!
Určitě tmavej :?: Já mám za to, že v tomhle případě je kouř bílej, protože oleje je jednorázově hodně a vzduch ve válci nestačí k jeho spálení.

Re: Znalec

Napsal: čtv zář 24, 2009 10:44 pm
od Lubomír
Asi to taky závisí od teploty motoru a stavu opotřebení - na jarním srazu mi hlásil Martinekk jedoucí za mnou oblaka tmavýho kouře po přidání plynu na konci sjezdu dolu kopcem...A že to byl motor se zvýšenou spotřebou oleje - brždění motorem vyloženě nesnášel - svíčky furt zakarbónovaný...

Re: Znalec

Napsal: pát zář 25, 2009 7:00 am
od Martinekk
Jo, bol to modrý dym, asi jak trabant... A typický smrad.

Re: Znalec

Napsal: stř zář 15, 2010 9:41 am
od irena
Nakonec se mi podařilo domluvit se s místním opravářem aut všeho druhu, motor rozdělal a zjistil, že bude potřeba přetěsnit hlavu a pístní kroužky. Písty brousit netřeba. To není tak neřešitelná diagnóza, pokud seženeme všechny potřebné díly, tak jsem subarista i nadále. Hodilo by se mi těsnění výfuku a sání, zadní kryt na motor a když už tak i výfuk koncová část.

Re: Znalec

Napsal: stř zář 15, 2010 11:40 am
od Martinekk
Všetko čo potrebuješ nájdeš, sú to diely ktoré sa relatívne bez problémov dajú kúpiť. Beta Hase, alebo Auto Matejček a podobne. Myslím že sa o tom písalo aj tu niekde na fóre.

Re: Znalec

Napsal: stř zář 15, 2010 3:28 pm
od Tuti
Většinu z toho co píšeš bych asi dokázal opatřit za hodně slušnou cenu, protože (jak jsem se už na více místech zmiňoval) mám dobrý kontakt v Autokoře.
Sepiš seznam co potřebuješ, poptám to a zjistím ceny.