výfuk
výfuk
Milí Liberáci,
dostal jsem se s Bobšem do nezáviděnihodné situace, ze dvou výfukových dílů, které lze vidět za nárazníkem, mi jeden prasknul docela a skrz druhý je vidět na silnici. Tuhle situaci se samozřejmě snažím vyřešit s co nejmenší újmou v mé peněžence, bohužel to ale vypadá, že kromě posledního dílu s tlumičem (tuším v náhradě od Bosalu za cca 3 tis.) se dělá jen origo Subaru. Můj dotaz tedy v podstatě zní: Můžu u E12 r. v. 92 stávající druhý díl s katalyzátorem (cca za 21 tis.) vyměnit za levnější pouze tzv. expanzní nádobu (všechny díly výfuku pak vychází cca na 13 tis. + DPH, i to mi přijde zatraceně hodně ) Jde mi o funkčnost, neřeším teď STK a emise. Samozřejmě budu vděčný za jakékoli jiné návrhy řešení, přiznávám ale, že svařování výfuku ze starého hasičáku je pro mě trochu moc velká improvizace. Předem díky za pomoc!
Petr
dostal jsem se s Bobšem do nezáviděnihodné situace, ze dvou výfukových dílů, které lze vidět za nárazníkem, mi jeden prasknul docela a skrz druhý je vidět na silnici. Tuhle situaci se samozřejmě snažím vyřešit s co nejmenší újmou v mé peněžence, bohužel to ale vypadá, že kromě posledního dílu s tlumičem (tuším v náhradě od Bosalu za cca 3 tis.) se dělá jen origo Subaru. Můj dotaz tedy v podstatě zní: Můžu u E12 r. v. 92 stávající druhý díl s katalyzátorem (cca za 21 tis.) vyměnit za levnější pouze tzv. expanzní nádobu (všechny díly výfuku pak vychází cca na 13 tis. + DPH, i to mi přijde zatraceně hodně ) Jde mi o funkčnost, neřeším teď STK a emise. Samozřejmě budu vděčný za jakékoli jiné návrhy řešení, přiznávám ale, že svařování výfuku ze starého hasičáku je pro mě trochu moc velká improvizace. Předem díky za pomoc!
Petr
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1758
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
katalyzátor
Karle, já mám taky katalyzátor (r.v.1989) a obyčejný karburátor. Nějaký drát (měla by to být lamdasonda ) z toho čouhá a vede do svazku a kam dál čert ví. Až se to rozsype bůh mě chraň. V papírech, ale o katalyzátoru ani slovo -tak prostě nebude. Možná, že dříve to chtěli k legalizaci ,jak píšeš ,a tak se dělaly tyhle opičárny. Dědek
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Tak tak "opicarna to je ono" V techto letech se tahalo ze zahranici vsechno a taky se vsechno "prihlasilo" Skratka to byla pro dovozce ojetin zlata era o ktere se nam obyc smrtelnikum ani nezda napr: por cena 50DM clo 2000Kc TK a prihlaseni max 2000Kc a auto slo treba za 50 000 do sveta tak je to panove a hledat rizeny kat u karb motoru je strata casu
K.
K.
Nikdo není dokonalej.
všechno souvisí se vším
Ahojky, vím, že jsem s Karlem na fóru už docela složitě řešil nejen katalyzátor, ale i lambda sondu atd. Můj názor k tomuto dni: Starší Libera kolem cca roku 92 mají skutečně katalyzátor, avšak neřízený, neb motor je karburátorový. To, co je občas i servismany pokládáno za lambda sondu, je teplotní čidlo výfukových plynů, které má napojení na jinde probíranou kontrolku "kuře na grilu" (v mém Bobšovi u ručky vedle spínače zadního topení). Kontrolka má varovat řidiče před přehřátím výfuku a poškození katalyzátoru vysokou teplotou popř. poškození nebo vzplanutí náchylných součástí v okolí. Katalyzátor mi byl vyhledán v dílech panem Švadlenkou, předpokládám, že se neplete. Tolik můj názor. Jsem rád, že můj dotaz vzbudil reakce, zkuste mi ale prosím napsat taky něco k tomu mémo konkrétnímu upadlému výfuku!
Petr
Petr
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Tak dobre, nerizeny je bohuzel podle platne legislativy jako zadny a jeste k problematice nerizeneho: pri mereni imisi tusim v r 94 jsme museli na Fav provadet mereni 2 pred kat tam byla spec trubicka na zasunuti sondy od pristroje ktera se pak musela uzavrit a merilo se znova na konci vyfuku a obe hodnoty se zapisovaly a hodnotily, ale zde to asi nehrozi.
Schvalne se na to zeptej na STK ale u DEKRA tam je zaruka solidnosti ostatni to provozuji je aby se uzivili tot ma skusenost...
K.
Schvalne se na to zeptej na STK ale u DEKRA tam je zaruka solidnosti ostatni to provozuji je aby se uzivili tot ma skusenost...
K.
Nikdo není dokonalej.
lambda
Jsem zmateny jak lesni vcela! Vcera jsem dostal od servisaku info, ze lambda je vadna s tim, ze pri volnobeznych otackach vykazuje normalni spravne hodnoty, ale pri vyssich jsou to nesmysly. Dnes se uz od rana bavim tim, ze se snazim rozlousknout, jestli moje Libero r.v. 91 lambda sondu ma nebo nema a jestli ji jako karburator vubec muze mit nebo je to, jak mnozi rikaji, uplny nesmysl. Ptal jsem se pana Valenty - prodej nahradnich dilu a on mi v katalogu nahradnich dilu nasel, ze do Subaru Libero r.v. 1986-2000 je lambda NIPPART SEN1. Jediny dalsi udaj, ktery se da z katalogu vycist je ten, ze nejde o auto se vstrikovanim (kam zase pasuje jina lambda). Ted jsem to znovu (po precteni toho, co napsal Petr K.) telefonicky resil s borcema v dilne a je domluvene, ze to zitra znovu proveri. Tak zitra snad budu skutecne vedet, zda ma pravdu Petr nebo katalog. Radsi bych, kdyby Petr, protoze nova lambda SEN1 je 2200,-Kc. V pripade, ze jde o teplotni cidlo, neni divu, ze je-li hodnoceno jako lambda, dava nesmyslne hodnoty.
Dam vedet vysledek.
volfik
Dam vedet vysledek.
volfik
U mého starého Libera E 10 r.v. 1985 nebylo ani teplotní čidlo, ani kontrolka (grilované kuře). Auto mělo neřízený katalizátor, který také nebyl uveden v techničáku. V doprovodné knížce k tomuto autu (byla z roku 1984), nebylo o čidle také nic. Podle REPARATURHANDBUCHU Z roku 1987 už však tam to čidlo je. V kterém roce se začlo montovat nevím , ale určitě se jedná o tepelné čidlo a ne o sondu. Nenechte se zblbnout technikem na emisích.
Martin
Martin
Re: výfuk
asi by to chtělo bližší popis, co zadní tlumič a co katalyzátor.Petr K. píše:Milí Liberáci,
dostal jsem se s Bobšem do nezáviděnihodné situace, ze dvou výfukových dílů, které lze vidět za nárazníkem, mi jeden prasknul docela a skrz druhý je vidět na silnici. Tuhle situaci se samozřejmě snažím vyřešit s co nejmenší újmou v mé peněžence, bohužel to ale vypadá, že kromě posledního dílu s tlumičem (tuším v náhradě od Bosalu za cca 3 tis.) se dělá jen origo Subaru. Můj dotaz tedy v podstatě zní: Můžu u E12 r. v. 92 stávající druhý díl s katalyzátorem (cca za 21 tis.) vyměnit za levnější pouze tzv. expanzní nádobu (všechny díly výfuku pak vychází cca na 13 tis. + DPH, i to mi přijde zatraceně hodně ) Jde mi o funkčnost, neřeším teď STK a emise. Samozřejmě budu vděčný za jakékoli jiné návrhy řešení, přiznávám ale, že svařování výfuku ze starého hasičáku je pro mě trochu moc velká improvizace. Předem díky za pomoc!
Petr
Zadní tlumič se může klidně rozpadnout a poté i propadnout.
První náznaky borcení tohoto dílu jsou patrny u vzduchového filtru.(sazemi a mastnotou i malémi částicemi rezu; vše zachyceno na filtru u ústí sání)
Katalyzátor by měl něco vydržet, je to pěkný kus železa, důkladně opatřen tepelnou izolací, aby odolal vysokým teplotám.(300-600st)
V případě neřešení STK a emisí se na krátký čas bez něho obejdeš.
Je třeba počítat s některými změnami na jízdních vlastnostech.
Klidně se může stát, že se sníží spotřeba benzinu a zvýší výkon.Ale bude to na úkor něčeho jiného.(hlučnost,"střelba"aj.)
PS. Klidně se podívej zde ve fóru na prodej Libera E10, foto dal Jarda.®raf
Petr k.
Petře,problém rozpadlého výfuku se dá řešit takto. Buť je auto v takové kondici, že vydrží jezdit ještě aspoň pět šest let, v tom případě se vyplatí investovat a zacvakat origo náhradní díly, nebo máš o životnosti pochyby a v tomto případě improvizuj. Pokud v techničáku nemáš uveden katalizátor, je to v pohodě, pokud jo bude to dražší. Divím se, že nemáš zrušený i první díl výfuku - vlnovec. Podle toho jak píšeš usuzuji, že nemáš výrobní možnosti. Takže ti nezbývá než se obrátit na lidi kteří to umí , nejlíp na umělecké zámečníky (bývá to malovýroba a umí ), ukázat jim vymontované torzo výfuku (tlumič rozpáraný, aby viděli dovnitř),místo katalizátoru chtít mezikus a pokud je v pr...i i vlnovec , koupit standartní vlnovec u prodejce výfuků (stojí zhruba 1000 korun), nebo aspoň zjistit rozměry vlnovce a tvar přírub, aby zámečníci měli z čeho vykalkulovat cenu. Pokud bude cena akceptovatelná , gratuluji. Pokud ne, máš smůlu a musíš si najít nějakého garážového kouzelníka, pro kterého "nic není problém" a u něj si nechat výfuk stvořit. Sám jsem si kdysi celý výfuk dělal z nerezu. Nebyl to až takový problém. Bohužel , dnes už nemám takové výrobní možnosti, ale věř mi , že pro zámečnickou firmu to není problém. Jo a pokud ten katalizátor musíš mít, určitě se u prodejců výfuků nějaký malý co bude pasovat najde.
Držím palce, Martin.
P.S. Co tepelné štíty, ty se ti nerozpadly?
Držím palce, Martin.
P.S. Co tepelné štíty, ty se ti nerozpadly?
Všem moc díky za rady! Souhlasím s Karlem, že při dovozech aut se vytvářela řada "opičáren" a tenhle postup mršení aut obecně je mi opravdu cizí. Bobeš nicméně nepatří k "šunkám", které by u nás jezdily půl roku a pak rozšířily počty vraků, které jsou na českých polích vidět víc než dost. Jelikož je to auto, které projelo sever Afriky, budu dělat všechno pro to, aby dál jezdil. Přiznávám, že v tomhle počasí jsem se nedostal až ke zjišťování stavu vlnovce, je mi ale jasné, že nezvládnu koupit origo Subaru katalyzátor za 21.000 (i když by si ho Bobeš určitě zasloužil). Vidím tedy dvě možnosti - koupě všech tří origo dílů výfuku bez katalyzátoru (tj. těch cca 15 tis., výhledově by šel doplnit i katalyzátor, až na něj ušetřím ) nebo s trochou improvizace použití tlumiče (v náhradě dostupný vcelku běžně) a mezikus nechat vytvořit na zakázku (a to i s možností použít univerzální katalyzátor, který jsem pro motory do 1.4 viděl na webu za cca 2.5 tis.).
2Martin: nevím přesně, co myslíš tepelnými štíty, jestli tzv. krycí plechy, tak ty vypadají jako nové, o to hůř vypadá ten zbytek.
Ještě jednou díky všem za pomoc a cenné rady!
Petr K.
2Martin: nevím přesně, co myslíš tepelnými štíty, jestli tzv. krycí plechy, tak ty vypadají jako nové, o to hůř vypadá ten zbytek.
Ještě jednou díky všem za pomoc a cenné rady!
Petr K.
- Petr+Barča
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 549
- Registrován: čtv říj 06, 2005 11:13 pm
- Bydliště: Praha 4
Petře , konečně k tvému dotazu . Asi před čtrnácti dny jsem vychodil starý výfuk kompletně. Celý jsem ho nahradil výfukem z Lady 1,2 .
Je podlouhlý a plochý a vejde se pod zadní nárazník podélně . stačí ti k tomu 3 kolínka cca4cm a kousek trubky. Vrchní ochranné plechy zůstali původní . Celkové náklady asi 600,- Kč za nový výfuk. Spotřeba a výkon stejný. Skus se podívat na fotky z zimní Vysočiny možná je to tam vydět.Uchycení výfuku je pomocí plocháčů na původní silenbloky , nebo se dají nahradit silenbloky kulatými z Lady. Zatím jezdí dva exempláře této úpravy a je to v pohodě. Honza dodá foto.
P+B.
Je podlouhlý a plochý a vejde se pod zadní nárazník podélně . stačí ti k tomu 3 kolínka cca4cm a kousek trubky. Vrchní ochranné plechy zůstali původní . Celkové náklady asi 600,- Kč za nový výfuk. Spotřeba a výkon stejný. Skus se podívat na fotky z zimní Vysočiny možná je to tam vydět.Uchycení výfuku je pomocí plocháčů na původní silenbloky , nebo se dají nahradit silenbloky kulatými z Lady. Zatím jezdí dva exempláře této úpravy a je to v pohodě. Honza dodá foto.
P+B.
- Petr+Barča
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 549
- Registrován: čtv říj 06, 2005 11:13 pm
- Bydliště: Praha 4
- Petr+Barča
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 549
- Registrován: čtv říj 06, 2005 11:13 pm
- Bydliště: Praha 4