Stránka 1 z 1

ložisko zad.kola

Napsal: pát dub 28, 2006 8:19 pm
od kubajs
měnily ste někdo zadní ložisko kola? musí se sundat rameno?kde se dá koupit?díky Kubajs

ložisko zad. kola

Napsal: ned dub 30, 2006 7:02 pm
od Lubomír
Menil som, menil. Na začiatku to za jazdy lupotalo v kolese, tak ma sused upozornil, že mám asi v ložisko vyžvatlané. Ok, kúpil som druhé a poďme na to. Ide vybrať hriadeľka aj s homokinetickým kĺbom ale smerom dovnútra, takže prvé zistenie: bez jamy to asi nejde. Nad jamou to šlo, ložislá som vymenil, ale vypadali vcelku v dobrom stave. Ale sú tam nové, Nová vazelína, vyčistené dosadacie plochy pre tesniace krúžky, všetko tip-top. Po návrate zo "servisu" (samoobslužného) - opäť lupot v náprave. Zistenie druhé: ložiská to neboli. No nevadí, zborku a rozborku sme trénovali aj na vojne... Ale čo to môže byť? znova dať dolu bubon- a ejhle: bubon je dotláčaný priamo na vnútorný krúžok ložiska, mnohohranné drážkovanie je opotrebené a dosadacia plocha otlačená a a nastrúhané jemné lístičky kovu. Predtým som to jednoducho ignoroval, bolo tam špiny a starého maziva.
Náprava bola jednoduchá, lebo na novú kombináciu drážkovaného hriadeľa a bubna som nemal prostriedky.
Koniec drážkovaného hriadeľa je na konci k závitu zrazený do kužeľa a tak isto otvor v bubne je šikmo zrazený, a tieto dva kužele je treba urobiť súosovými. (Než sa to vydralo, slúžilo na to drážkovanie.) Tak som stočil pružinový drát priemeru asi 2 mm do krúžku , ktorý sadol do tých zrazení, a dotiahol som maticu tak, ako ešte nikdy, skrátka silno. O strhnutie závitu sa netreba obávať. Ten drát vycentroval oba kusy a drážkovanie prenáša iba moment, netrie sa , nederie sa . Odvtedy je so zvukmi pokoj. Keď sa tento úkaz objavil na druhom kolese, urobil som to aj na ostatných kolách a nemenil som ložiská.
Takže doporučujem najprv zistiť, či to nieje takáto chyba. Nepoznám nikoho, kto by kontroloval dotiahnutie matíc ložísk, ale luskotajúcich náprav som už videl mnoho. A v návodoch je aj predpísaný doťahovací moment! (Pre tých čo majú možnosť aj momentového kľúča)
Prajem príjemnú opravu.
kruzok_na_naprave.jpg
kruzok_na_naprave.jpg (65.87 KiB) Zobrazeno 10111 x

Napsal: pon kvě 01, 2006 6:19 pm
od kubajs
matka je pojištěná závlačkou,tak sem to nezkoušel ale začalo to z ničeho nic,začalo hučet vzadu i v podlaze,při zatočení na jednu stranu ticho jinak chrčení,v zadnim kole se udělala vůle snad 2 cm

ložisko zad. kola

Napsal: pon kvě 01, 2006 7:56 pm
od Lubomír
hm, 2 cm vôle je už hodne veľa, tak to bude asi fakt ložisko. Držím palce, nech to nestojí veľa odrených hánok...
P.S. ložiská mám odložené, dobré....

Napsal: úte kvě 02, 2006 7:44 pm
od Martin H.
Jestli si dobře vzpomínám, tak ložisko má běžný rozměr a výměna není složitá.

Martin

Napsal: úte kvě 02, 2006 8:12 pm
od kubajs
de mi o to,jestli ho mam koupit předem a kde,anebo vyndat a podle něj koupit nový

Napsal: stř kvě 03, 2006 7:18 am
od dědek
Já bych to udělal, jak říkáš. Nejprve vymontoval ložisko, coi si myslíš, že to má za sebou , a když zjistíš, že je opravdu vyčochtaný, šel bych koupit nový. To už není problém. Horší bude, když zjistíš, že to není ložisko, ale buben. Dědek

Napsal: stř kvě 03, 2006 8:24 pm
od kubajs
to je na vrakáči tak drahej buben,nebo by bylo vymletý i něco jinýho? budu to dělat snad o víkendu tak dam vědět co to bylo

Napsal: čtv kvě 04, 2006 6:53 am
od dědek
Teoreticky by mohla být závada i na poloose, ale ta je opravdu z dobré ocele oproti poloosám na Š-100 až 135 a já to předem vylučuji. Bohužel jestli se buben už vyčochtal, nic jiného nepomůže. Zkus to tak, že až ho sundáš, vrať tím kolečkem zubatým( to je na automat seřízení brzd. čelistí) , aby čelisti ani neškrtali a buben vrať na místo a odzkoušej jakou má vůli na poloose ( stačí "zavrglat" s ním a pocítíš, zda je tám nějaká vůle. Sotva znatelná bude určitě, ale nesmí být přezpříliš, to už je ten zmiňovaný kužel válcem a buben bude tlačit na špatné misto na ložisku( tam by pomohla ta podložka z kroužku pružinového drátu). Špatný buben ale poznáš už při sundávání, protože, ačkoliv se bude docela lehce protáčet na čelistích, nepůjde sundat, protože vevnitř je více opotřebován než na kraji - čili je jakoby uzavřený. Soustruh tuhle závadu (pokud to není "skok" 5 mm) lehce opraví. Horší je to však s dírou. Pokud je už šišatá a vymletá, chce to buben jiný. Minulý týden jsem s tím zrovna zápasil při výměně lana ruční brzdy- no přímo porod. To, že závlačka šla lehce vyndat, matice celkem snadno (po 14 letech )povolit , buben posunout až k tomu zmiňovanému okraji tak snadno, to jsem nečekal. Ale co dál. Čelisti ne a ne zpátky a dvě hodiny práce -snad po desetinách milimetru. Já měl jeden lanovod totál zarezlý a nepohyblivý, tak trochu pomohlo, když jsem ho rozbruškou ufik až u štítu. Pak čelisti trochu povolily a buben jsem sundal. Tvar a velikost čelistí je vyjimečná a nezaměnitelná snad z žádného jiného auta. Naštěstí je v Jablonci jeden soukromník nalepuje na dodané sjeté.(To platí i o spojkové lamele - nač kupovat velmi předraženou novou) Jinak prasátko by snad přizpůsobit z jiného auta šlo ( i když se mi zdálo docela malé). Žasl jsem však nad tím, že vše je velmi zachovalé a ani moc zkorodované a i čisté. Mladší Favorit po rozborce vykazoval velmi žalostný stav zadních brzd i když neměl zdaleka tolik najeto. Už jen to , jak japončíci "schovali" okraj bubnu do jakési stříšky způsobuje, zdaleka ne tolik bordelu co se do brzd dostane a pak to samozřejmě delší dobu funguje. Jen si myslím, že aspoň 5cm mohli přidat na lanovodu ruční brzdy. Je to opravdu na milimetry přesně (mizerně se to dělá). Dědek

Napsal: čtv kvě 04, 2006 8:51 pm
od kubajs
matka je zatažená že nejde ani povolit,musim sehnat trhák s 36tkou,buben se hejbe i s poloosou co kouká za ramenem,víc na tom asi nevymyslíme dokavaď to nerozeberu,díky moc za rady
kubajs

Napsal: čtv kvě 25, 2006 8:08 pm
od kubajs
než sem zjisti,že sou ložiska lisovaný proti sobě chvíli trvalo,ale už je hotovo-vyklep sem je nástavcem od goly,sou v čudu eště je koupit,sou to obyč.kuličkový ložiska tak to nebude snad tak drahý