Stránka 2 z 2

Napsal: úte zář 05, 2006 3:03 pm
od Petr+Barča
Na starším typu se voda vypouští dole na chladiči . Po levé straně je šroub z plastu dělaný na křížový šroubovák . U některých liber , je ještě jeden šroub zespodu na motoru pro vypuštění vody z bloku motoru .
P+B.

Napsal: úte zář 05, 2006 7:34 pm
od Martin H.
Pokud máš dojem, že je v chladicí soustavě moc velký sajrajt a chceš to vypustit všechno, povol ten umělohmotný šroub na spodku chladiče (nemusí se vyšroubovávat úplně), sundej víčko na nalévacím hrdle chlazení a zvedni autu zadek. V téhle poloze není problém soustavu propláchnout. Nedělej to obráceně, neodšrouboval bys ten šroub na chladiči.

Martin.

Napsal: stř zář 06, 2006 8:44 am
od dědek
Jó, Martine, to je dobrá rada. Budu si to pamatovat, ale sajrajt v chladicí soustavě raději nechám na pokoji. I když bylo přez 30, celkem to v létě uchladilo. Jel jsem s tím dost do kopce a čekal, že se rozsvítí "kuře na grilu", ale nic. Při tom při každém startování svítí, že je žárovička OK. A to bych docela i sázel na to, že to nemůže v takovém teple bez problémů vyjet. Až na kopci se ozvala vrtule a pak i bubliny v expanzce. (To dělá skoro po každé jízdě i po rovině.) Dědek

Napsal: čtv zář 14, 2006 9:01 pm
od Mirek
Zdravíčko. Měl bych dotaz ohledně množství chladící kapaliny. Dneska jsem měnil, v chytrý knížce jsem se dočetl, že se tam vleze přibližně 6,5 litru, ale dostal jsem tam jenom asi 4,5 litru. Starou kapalinu jsem ven dostal, řekl bych, všechnu. Ale vrčí to, chladí to.... Že by v chytrý knížce byla napsaná blbost? (rozdíl 2 litry)

Napsal: pát zář 15, 2006 6:41 am
od dědek
Myslíš, že ani kapka nezůstala v motoru a v topení? Většinou vyteče z trubek a chladiče. Při rozebrání motoru (hlava dolů) koukáš co chladícího media tam zůstalo. V manuálech už často píšou - obsah x litrů a výměna i o dost menší číslo (třeba olej v motoru diferáku, převodovce a pod.) . Jinak já nikdy neodhadnu, kdy už dost. V zimním období ( zatím jednou) jsem dolil trochu neředěného sajrajtu, když po výměně spojky byl motor venku a nechtěli po mě nic za nějaký fridex a pod. Když se to pak ohřálo, přebytečná kapalina expanzkou vytekla na pravý zadní kolo.Bylo to jako by se Libero počůralo Dědek

Napsal: pon zář 18, 2006 10:33 am
od Tuti
Stejně jako se při vypouštění nedostane ven všechno, taky se hned při nalití nezaplní celý systém. Až auto projedeš a ohřeješ, ještě se tam něco vejde.
Já plním tak, abych v hrdle viděl hladinu a myslím že nic ven nevyčůrá, protože ta hladina je tam pořád.

Chladící kapalina motoru

Napsal: úte říj 17, 2006 2:28 pm
od ®raf
Protože je mi některých plechových mazlíčků líto, tak zde je opět (již ho tu psal BALUU) návod na výměnu chladící kapaliny jak je napsáno v NÁVODU K OBSLUZE.

CHLADÍCÍ KAPALINA MOTORU

Komtrola hladiny chladící kapaliny
Hladina chladící kapaliny se kontroluje a případně doplňuje při studeném motoru do vyrovnávací nádržky.
:arrow: Jestliže hladina chl.kap. poklesla do blízkosti značky LOW, povolí se křídlová matice, vyjme vyrovnávací nádržka a chl.kap. se doplní až po horní značku FULL
:arrow: Jesliže je vyrovnávací nádržka prázdná, sejme se víčko z hrdla chladiče a překontroluje se, zda je chladič kapalinou zcela naplněn. Jestliže tomu tak není, doplní se do chladiče chl.kapalina.
:arrow: Víčko chladiče se neotevírá bezprostředně po zastavení motoru při vysoké teplotě chl.kapaliny. Počkejte až motor zchladne.
:arrow: Jako chladící kapalina má být používán etylenglykol s protikorozními inhibitory.

Výměna chladící kapaliny

:!: 1/ Regulační páčka teploty se nastaví do polohy HOT.
:!: 2/ Vyšroubuje se výpustný šroub.
:!: 3/ Sejme se víčko z hrdla chladiče, aby chl.kap. mohla vytékat z chladiče.

Upozornění :
Víčko chladiče se snímá až po zchladnutí motoru. Chl.kapalika je pod tlekem, takže by mohlo dojít při vařící kapalině po sejmutí víčka k opaření.

:!: 4/ Výpustný šroub se opět pevně zašroubuje.
:!: 5/ Chl.kapalina se nalije do chladiče až k hrdlu. Vyrovnávací nádržka se vyjme a chl.kap. se z ní vypustí. Potom se naplní chl.kapalinou až po značku FULL. Nádržka se vrátí na své místo.
:!: 6/ Mottor se nechá běžet po dobu delší než pět minut při otáčkách 2.000 až 3.000 za minutu, aby se potrubí, kterým proudí chl.kapalina odvzdušnilo.
:!: 7/ Motor se vypne a počká se na zchladnutí chl.kapaliny. Pak se sejme víčko z chladiče - překontroluje se výška hladiny chl.kap. a je-li třeba, doplní se. Potom se doplní opět vyrovnávací nádržka až po horní rysku.
:!: 8/ Po naplnění chladiče a vyrovnávací nádržky chl.kapalinou se víčko chladiče a nádržka vrátí zpět.

Upozornění
Chladící systém byl u výrobce naplněn vysokohodnotnou chladící kapalinou, která zabezbečuje ochranu proti mrazu až do hodnoty -36°C. Používat poze doporučenou chledící kapalinu (č. dílu 000016218). Jestliže předepsaná chl. kap. není k dispozici, může dojít k rezivění. I když se neočekávají žádné mrazy, mají být vždy využívány protimrazové a protikorozní vlastnosti chl. kapaliny. Nikdy se proto nemaji míchat různé kapaliny dohromady. Doporučuje se vyměňovat chl.kap. každých 24 měsíců nebo každých 50.000 km.
Chladíci kapalina se nemá nalévat rychle, protože vzhledem k nedostatečnému odvzdušnění může dojít k vytváření vzduchových pytlů. Objem chladící kapaliny je cca 6,5 litru.
Tak, toto praví návod k obsluze SUBARU LIBERO serie E do roku 1993.
PS. Vyrovnávací nádržka se nachází nad zástěrkou pravého zadního kola.Jen skutečnost napoví jaký byl nebo mnohdy i je současný majitel vozidla.®raf

Napsal: sob pro 02, 2006 7:11 pm
od michalson
opravy chladičů v Průhonicích za hotelem Tulipán u sjezdu z D1 tel.607880477

Napsal: ned pro 03, 2006 4:59 pm
od Doktor
Jde o to, jaký máš chladič. Jestli měděný, je to jednoduché a než to dávat do specializované dílny, opraví ti to ŠIKOVNÝ zámečník-důchodce za krabičku cigaret, nebo lahvičku rumu. Měď se dá jednoduše letovat. Protože to ale bývá prasklé trhlinkou, nemá cenu letovat díru samotnou. Nejjednodušší a léty prověřený způsob je vyškrábat lamelky kolem vadné trubky, plochou trubičku nahoře i dole ucvaknout a oba otvory na úrovni hlavních trubek prachsprostě zaletovat. Každý chladič je dostatečně dimenzovaný a "ztráta" jedné trubky ho naprosto nijak nerozhodí. Před montáží to ale chce ucpat všechny díry, nalejt vodou a natlakovat, jestli to někde nerosí.

Obvykle ale, pokud trhlina nevznikla třeba nárazem kamínku či tak něco, dá se velmi úspěšně předpokládat, že se po čase objeví i v další trubce... :cry:

Sám jsem takhle opravoval chladiče u embéčka, u staré oktávky a u Triumpha, kde za originál nový chladič z Anglie chtěli 12 tisíc...

U nerezového chladiče je to horší, protože šikovný zámečník-důchodce obvykle nemá v dílně nic, čím by se to dalo zaletovat.

Každopádně pokud voda stříká (stačí i když kape) naprosto nemá cenu doufat, že pomůže nějaký tekutý blbinec za stovku nebo dvě, který údajně stačí nalít do chladiče a který sám díru zázračně utěsní. Bohužel neutěsní. Někdy se mu ale povede utěsnit vodní pumpu :x a pak jsou náklady ještě horší. Tyhle přípravky dokážou maximálně utěsnit mikrotrhlinky, kde voda i pod tlakem jenom rosí a mokvá. Jinak jsou naprosto k ničemu - to mi můžeš věřit...

Zažívací potíže u Liberka

Napsal: úte úno 13, 2007 9:30 pm
od Lubomír
Liberko začalo mať „zažívací potíže“. Po vypnutí motora si začalo divne žblunkať a odgrgovať. Samozrejme som to tipoval na miestne prehriatie v hlave, vznik blanového varu a únik parnej bubliny cez zátku chladiaceho systému. Kontroloval som hladinu, ale neubývalo kvapaliny. No tak, má svoj vek, má na to právo, jazdilo sa ďalej. Až raz som urobil chybu- po dlhom tiahlom stúpaní s plným obsadením som na vrchole kopca vyradil a strmý priamy zjazd, asi 400m som „odplachtil“ na neutrále. Pod kopcom som tam vradil asi v 80tke 5ku a oblak dymu v spätnom zrkadle ma presvedčil, že sme práve prišli o chladiacu kvapalinu. Tak stojíme, motor som sa pokúšal až do zastavenia chladiť pridaním plynu pri vypnutom zapalovaní. Dole tiekol potok, voda nebol problém, za 20minút frčíme ďalej, ale opatrne. Tak tie zažívacie problémy sa zhoršujú, treba s tým niečo urobiť.
Motor išiel von, no čo som našiel v hlave, to sa dá opísať asi tak slovom „deci hrdzavého sajrajtu". Kde sa vzal, tam sa vzal, tipujem to na trubky topení spopod vozu.
Ale ako sa to mohlo tak usadiť? Na to odpovedalo tesnenie. Namiesto mesiačikov okolo otvorov v bloku tam boli iba dierky 5mm priemer. Tipujem tak 1/5 prierezu. A stavím sa, že to dosť dlho testovali u japoncov, kým tam nechali práve tolko a takých velkých dier. Ale výrobca tesnení „ajusa“ na to hádže bobek, alebo necháva tie malé otvory na dopracovanie doma? Tak som múdrejší, a pekne krásne som tie otvory pozväčšoval až na pôvodné rozmery, takto:
tes_hlavy.jpg
tes_hlavy.jpg (53.84 KiB) Zobrazeno 8985 x
Budem informovať, ak by to nepomohlo, ale predpokladám, že to bolo tu.
A to prepálené tesnenie, o ktorom som už niekde písal pochádza zo servisu, ktorý mal nápis SUBARU.... Zaplatil som vtedy hriešne peniaze za "origo" diely a profi opravu... Už nefunguje. Chvalabohu.

Napsal: stř úno 14, 2007 4:48 pm
od Martin H.
Lubo, jak (čím) jsi ty díry v tom poměrně choulostivém místě zvětšoval?

Martin.

dírky...

Napsal: stř úno 14, 2007 6:17 pm
od Lubomír
Toho materiálu sa netreba báť, je vnútri vystužený nejakou, asi medenou sieťovinou, takže som obyčajným vysekávačom na dírky urobil vedla seba všetky potrebné diery - priemer 4 a 5 mm na kovovej mäkkej doske, nie na kalenej, lebo dierkovač odíde, pozor, nie na dreve!, - potom usekal mostíky a kladivom jemne narovnal nutnú vybouleninu z opačnej strany. Videl som to tak robiť jedného živnostníka, čo mi robil kedysi takéto tesnenie na Warťas, a držalo to doživotne. No a zvyšok nerovností - polmesiačikovité zúbky - som zabrúsil ručne ihlovým pilníkom, je to trochu otrava a špinavé olovené piliny sa hrozne mažú, ale tie medené drátky je treba opilovať, aby sa okolo nich nevytriasal materiál , keby ostali trčať do prúdu chladiva.
Výsledok je na nerozoznanie od originálnych dierok, aj tie boli určite zarovnané po vyseknutí. Už som si robil z toho materiálu tesnenia, poznám ho.