Stránka 1 z 3

Znovu dva válce

Napsal: úte říj 24, 2006 6:43 pm
od Doktor
Ahoj, omlouvám se za "vniknutí" mezi Vás - jsem oproti pravým "Liberákům" poněkud handicapovaný, protože mám pouze malinkatého Justyho (1.2 4x4 1988). Ale protože to srdíčko je stejné, věřím, že mi poradíte. Vím, že jinde na tomto fóru se něco podobného už řešilo,ale myslím si, že můj problém je přece jen trošku jiný...

Jde o to, že motor mi startuje celkem ochotně, bez problémů, ale na volnoběh má takový jakoby "bublavý" chod - sice se dá říci pravidelný, ale rozhodně to není ono. Zkoušel jsem kablíky a zjistil jsem, že když vytáhnu kabel od prostředního válce, tak se chod nezmění. Svíčka je černá. Zkusil jsem jinou (tedy zatím ne novou, ale byla by to velká náhoda) a chová se to stejně. Ani po zahřátí to není lepší. Jakmile se motor dostane do otáček jede pěkně. Abych se přiznal, tak nevím, "jak moc" má Justy jet, ale je to velmi živé a v otáčkách to zrychluje jak blázen - rozhodně kdyby to jelo jen na dva válce, takhle to nepovalí. Jakmile se otáčky dostanou někam pod 2 a půl, opět to začne jakoby vynechávat. Kabel je v pořádku - když ho dám ke kostře, lítají dlouhé silné jiskry - v pohodě.

Neporadí někdo, čím by to mohlo být ? Samozřejmě ještě zkusím fungl novou svíčku, ale spíš bych to viděl na něco jiného (ventil ?) - proč to ale v otáčkách jde normálně a na volnoběh ne ?

Ještě jednou se omlouvám - ačkoliv se vrtám v autech přes dvacet let (převážně ve veteránech) - tenhle motor je pro mě absolutně nový. Dík za každou radu !!!

Napsal: stř říj 25, 2006 8:06 am
od Karel
První co bych udělal, by bylo změřit kompresi, nebo těsnost spalovacích prostorů.Pak se uvidí...
K.
:cry:

Napsal: stř říj 25, 2006 8:50 am
od dědek
To co ti radí Karel, bude určitě základ. A zjistit se to dá i laicky. Vyšroubuj všechny tři svíčky, sežeň někoho, kdo ti na povel zatočí startérem a můžeš to zkusit. Postupně ucpi díru po svíčve palcem( je to trouchu u Libera složitější kvůli místu,ale u Justyny žádný problém) a nech zastartovat. Na palec ucítíš tlak. Zkus tak všechny tři "díry" a jestli budeš mít pocvit, že tlak na palec u prostředního válce je citelně menší, bude to závada buď upáleného (podpáleného) výfukového ventilu nebo prasklý či jinak poškozený pístní kroužek. To by se také projevilo tak zvaným "dejcháním motoru" do vany. Když odkryješ nalevácí díru na ventilovém víku a protočíš motor (normálně můžeš motor nastartovat) je znatelný "dech" motoru a často až dým z této díry. (olej taky úplně skoro černý). Nebude-li cítit pravidelný"dech" i když rukou tuto díru zakryješ, pak to bude nejspíš zmiňovaný ventil a bude to chtít "hlavu dolů" což je sice blbá práce, ale na tvým autíčku paráda oproti Liberu a budeš potřebovat nové těsnění pod hlavu a pravděpodobně výfukový ventil. Na druhou stranu je to závada, se kterou můžeš ještě chvíli jezdit. Je to za cenu nižšího výkonu při nízkých otáčkách (pocit, že "to" jede na dva) a chce to víc benzínu. Bude to mít zhoršující trend (jak bude stále víc ventilu ubývat. Ale na druhou stranu to bude ta "nejlepší závada" a nejlacinější, kterou, máš-li doma nějaký vercajk, uděláš sám. Ostatní asi sám nezvládneš a bude to chtít někoho zkušenějšího, kdo se v motorech vyzná. (Pokud by to byly kroužky, je blbost měnit je jen na postiženém válci , ale komplet a když budou ojnice venku, tak aspoň nové šály.(tohle jde udělat bez toho,aby šel motor ven) Bude-li však nutné motor vymontovat, tak samozřejmě i přebrousit kliku, válce a vyměnit i písty. (Stejně je velká pravděpodobnost, že je-li nějaký kroužek v háji, bude píst dost poškozený). Ale třeba je to všechno jen malování čerta na zeď a závada spočívá třeba "jen" v palci, víčka rozdělovače nebo VN kabelu či koncovce na svíčku. A asi to nejlepší by bylo, že to dělá ta svíčka. Kdyby to bylo Libero, přicházelo by v úvahu "orosení" (zvlhnutí) výše vyjmenovaného a řada z nás už nesla před odjezdem víčko s kabelama domu k "vysušení" do tepla. Jastyna by na to neměla být tak háklivá, ale všechno je možný. A samozřejmě se omlouvat nemusíš, že nás "tady" nějak obtěžuješ. To je samozřejmost a každý ti ze svých zkušeností rád pomúže. Dědek

Napsal: stř říj 25, 2006 11:22 am
od Doktor
A tak jsem psychicky nevydržel a dneska místo oběda šel do garáže. Nová svíčka samozřejmě bez efektu a tak jsem v nejspodnější krabici vyštrachal měřák komprese - oba dva krajní válce v pohodě, ten prostřední skoro nic (asi tak pětina proti nim). Zkusil jsem tam nalít panáka oleje a změřit znovu - ta samá hodnota. Tudíž to podle mě vypadá opravdu "jen" na ten ventil. Díky dědku za radu s tím dýcháním - nic pozorovatelného, to se zdá v pohodě.

Takže logická otázka - jestlipak někdo doma nemá plonkovní slušný ventil :roll: , který by se dal použít ? Nepředpokládám, že by se dal snadno sehnat nový...

Těsnění pod hlavu jsem koukal, že v Elitu na objednávku mají - na netu se píše, že za 724 Kč (Glaser) - v něco levnějšího asi doufat nemám, že...

Jinak - měl jsem v životě zhruba 30 aut (teď jich mám už jen 12 :D ) a na pajšl koukal už taky několika. Musím se ale přiznat, že tenhle motůrek je zase něco úplně jiného. První dojem, když jsem zvedl kapotu byl, že tam souloží hadi - ten systém podtlaků, odvzdušnění a já nevím jakých všech hadiček, to je něco úžasného... :wink:

Napsal: stř říj 25, 2006 11:42 am
od Karel
Určitě se dají sehnat nový.Já bych skusil Autodíly Valenta 800 555 103 nebo Beta hase 475 200 437.
K.
:lol:

Napsal: stř říj 25, 2006 12:53 pm
od Karel
Doktor píše: Jinak - měl jsem v životě zhruba 30 aut (teď jich mám už jen 12
Skupinové foto by nebylo :?: Já měl jeden čas 10 aut na číslech a všechny jezdily ale 12 to je něco... :evil:
K.
hello2.gif

Napsal: stř říj 25, 2006 1:25 pm
od Doktor
Člověče, to ne - to bych nikdy nedokázal udělat. Mám je na několika místech :shock:

Škoda 440 Spartak, Škoda Octavia 2x, Škoda Octavia Combi, Wartburg 311, Tatra 603, Škoda 110R, Triumph Spitfire, Barkas B1000, Ford Sierra Combi, Subaru Justy, Škoda 1202 Pickup, Škoda Felicia, Trabant 601, sakra ono je to koukám ještě víc než dvanáct a netvrdím, že jsem při tom rychlém výčtu na něco nezapoměl...

Jo - teď mi napadá, já říkal něco o tom, že jsou snad všechna pojízdná :wink: ? Sice většinou jo, ale stav některých přiznámse není zrovna zcela úplně takového druhu, aby byla případná policejní silniční kontrola bůhvíjak nadšená :oops:

Napsal: čtv říj 26, 2006 7:51 am
od dědek
Doktore, to jsi mě potěšil. Ta tvoje sbírka je skoro výčet aut, se kterými jsem taky vozil svoji rodinku. Jen ten "Triumpf" jsem neměl. Ale chybí ti ve sbírce ty auta, kterých jsem vystřídal hned několik : Š 1000MB a Š-100-110 a Š 105-120 a nějaký starý Favorit. A potom taky LADA (Žiguli) polski F125 a Dacia a Zástava a Poběda(Varšava), Volga 21-24 a Žuk valník. Ten poslední a T603 patřily k nejžíznivějším autům, který jsem kdy vlastnil. A to máš u všech SPZ (RZ) a platné emise a TK? (to je blbá otázka?) A tak zkušeností máš na rozdávání a tak hlava dolů nebude žádný problém. Hned uvidíš, kolik ventilu je upálenýho. Nejprve , ale zjisti, zda vačka ma "mačkat vůbec co. Do sedla se mohlo něco dostat a ventil vůbec nedozavírá. To, že pak najdeš "nadpřirozenou" vůli je zbytečné povídat. A další možností je i prdlá ventilová pružina. Dědek

Napsal: čtv říj 26, 2006 8:04 am
od Doktor
No - to jsou jenom auta, které mám teď. Stovka bylo moje první auto, litra jsem s těžkým srdcem pustil asi před dvěma lety (občas v rámci zachování rodinné pohody musím něco dát pryč, abych vzápětí mohl přitáhnout jinej vergl) - s tím jsme byli až u Atlantiku, Favorita jsem měl 4 roky (teda už stříkačku - 1994). Poláka jsem párkrát řídil - náhodou to bylo pěkné svezení, Volhu taktéž - tříkvaltovou jednadvacítku, to byl tank doslova a do písmene. Před měsícem jsem se zbavil Renaulta 5 a před týdnem se slzou v oku i Chryslera 180GC - a hned jsem si koupil Justyho, protože mě docela nadchl. Když si člověk vezme, že v roce 1988 u nás dobíhala Škoda 125 a pak sedne do Justyho, tak přece jen ten svět byl už TROŠKU někde jinde :)

Jsem tak trošku postiženej - nejraději bych se chtěl svézt ve všem, co kdy bylo vyrobený a hlavně mě lákají auta, o kterejch nic nevím a která neznám (jako Justy nebo Libero). Je to můj první japončík a musím říct, že ti kluci auta fakt dělat uměli už tenkrát.

Jinak - auta, co mám hotová mám na značkách a pojištěná (vesměs na ně platím jen jednu dvanáctinu, což je směšné), to co je před renovací mám většinou v "právním vakuu" - teda odhlášený na sebe a doposud nepřihlášený. A pak taky, protože člověk má jen jednu prdel, tak mám několik aut v tzv. "sdíleném" režimu - takže Oktávka, Oktávka kombík a Spartak jezdí na jedněch papírech a jen si podle potřeby přehazuju značky. Vono málokterej motorista pozná Spartaka od Oktávky, natož mladej policajt :P

Napsal: úte lis 07, 2006 4:04 pm
od Doktor
Takže před týdnem se mi podařilo sehnat komplet osazený motor 1.2 za celkem příznivou cenu (litr). Bohužýel je však v Ústí nad Labem a já jsem z Jihlavy. Nu což, pod pláštíkem "rodinného" výletu jsem naplánoval na tuto neděli zájezd do severních čech a chci si motor přivézt.

Dneska mi to ale nedalo - říkám si, stejně motor půjde rozdělat, sundáš teda aspoň ventilovej deklík a podíváš se, jestli třeba náhodou není zhnětnutá jenom pružina, nebo tak něco. A jak jsem pravil, tak jsem i učinil. Deklík jsem sundal a co myslíte ? Pružiny byly pochopitelně v pořádku :)

Jenomže protože byl motor studenej, tak jsem podvědomně, jak jsem zvyklej ze starých verglů, zkusil ventilovou vůli. A světe div se - inkriminovaný výfukový ventil šel takzvaně "na tvrdku". Takže jsem mu nastavil od oka vůli a jal se startovat. Hned byl ten volnoběh o něčem jiném. Protože se vlny oleje začaly nebezpečně vzdouvat, raději jsem opět nasadil ventilové víko a pak se to jal změřit kompresmetrem. V POHODĚ !!! Tam kde na volnoběh byla takřka nulová komprese, je nyní srovnatelná s ostatními válci. Nechápu to. Pojistná matka byla dorvaná na doraz, takže se sama vůle rozštelovat nemohla. Ventil se asi časem zaklepal trochu víc do sedla - to je častá věc, ale proč jen u jednoho válce ? Ale naštěstí to vypadá, že se nestačil moc podpálit a že to ještě nějaký čas bude sloužit v pohodě.

Nicméně hlavní je, že justýnka si teď přede jako koťátko a ten zátah motoru, který byl už před tím velmi dobrý se ještě zvětšil a naplňuje mě úžasem...

A tak mám dneska docela radost ze života :)

No, akorát že teď pojedu zbytečně na sever, když už je to domluvené :( Ale on se časem ten motůrek beztak hodit bude. Když ne celej, tak určitě alternátor, nebo startér - vždyť to znáte, a jak praví klasik - NIKDO NENÍ DOKONALEJ !!!

Napsal: úte lis 07, 2006 4:34 pm
od Karel
Jo jsi šikula.Já dostal kdysi informaci ze servisu Nisan , že má Libero hydraulické štelování vůlí ventilů :roll: Už se žádnému tlachu nedivím :shock:
K.
:D

Napsal: úte lis 07, 2006 5:18 pm
od Doktor
Ale kdepak šikula - debil jsem. Neměl jsem bejt línej a podívat se na takovou věc jako první. Naštěstí jsem ještě ani nekupoval těsnění pod hlavu (AutoBenex cca 550 Kč).

Samostav jsem tam teda nenašel :) Je to tam jednoduchoučký jako u škodovky - červík (tady se čtyřhranem - jde štelovat kombinačkama) ve vahadle, pojištěnej matkou na dvanáctku klíč.

A ještě jedna věc mě zarazila - je to sice tradičně mimo mísu - ale proč mám na deklu ventilů napsaný obří nápis "SUBARU 3 VALVES ?" - podle mě už jen z marketingového hlediska by bylo mnohem zajímavější, kdyby to popravdě prezentovali jako 9 VALVES, ne ? :wink:

Napsal: úte lis 07, 2006 5:39 pm
od Tuti
Devět ventilů lidem motá hlavu. Kdysi jsem dostal tip, že na ventily Libera pasujou simerinky z devítiventilového Justy, dodávané jako replika firmou Ayusa (mimochodem - nebyla to pravda). Objednal jsem si sadu a když jsem si ji pak šel vyzvednout, prodavač kroužky vysypal z krabičky, přepočítal .. a usoudil, že jeden je náhradní :lol:
Dneska už má tříválec kdekdo, ale dřív jsme ho znali jen z Warťase - a tam těch ventilů moc není.

Napsal: úte lis 07, 2006 6:03 pm
od Karel
Doktor píše:"SUBARU 3 VALVES ?" :wink:
Fakt :?: To asi vzniklo nadokonalým překladem do angličtiny :idea: A nebo
jak píšeš "jsme jediní na trhu"
K.
:o

Napsal: stř lis 08, 2006 8:26 am
od Martin H.
Devět ventilů? Copak má Libero čtyři a půl válce?

Martin

Napsal: stř lis 08, 2006 1:53 pm
od Doktor
No než jsem sešteloval tu vůli, tak moje Justy měla válců v podstatě dva a půl :)

Každej vál má jeden ventil výfukovej a dva sací - pokud jsem to teda nerozdělával nalitej a neviděl dvakrát :oops:

Mimochodem, jak píšu ve zcela jiné větvi fóra - přišla mi za mrzký grošík z emeriky servisní dokumentace pro Subaru Justy na CD. Je to i s obrázky :shock: ...

Napsal: stř lis 08, 2006 5:37 pm
od Martin H.
Naivně jsem se celé roky domníval, že má Justy a Libero stejné motory. Jak vidno neé. Holt, člověk se učí celý život.

Martin.

Napsal: stř lis 08, 2006 5:43 pm
od Karel
Martin H. píše: Justy a Libero stejné motory.

Martin.
Tady se asi psalo o 1,3i, ale karburátorový určitě.
K.
book1.gif

Napsal: stř lis 08, 2006 7:01 pm
od Tuti
Do Justyho se v devadesátých letech (ještě před tím než se převlékl za Swifta) montoval náš známý motor 1.2i skutečně se třemi ventily na válec. Dost často se vyskytuje s variátorem místo klasické převodovky (ECVT). Do Libera se ta devítiventilová hlava nejspíš nevešla - škoda, motor s ní má asi o patnáct koní víc.

Napsal: stř lis 08, 2006 8:31 pm
od dědek
Tuti se zmiňoval, že do Justyho se v devadesátých letech montoval náš známý motor 1.2 .....
Já měl dojem, že v JUSTY se točí obráceně? A určitě(aspoň co jsem měl možnost nějaký porovnat s mojím Liberem) má, nebo spíš už měl, jiný karburátor.Aspoň na pohled. Spolu s nějakým ventilem navíc- to by mohl být nějaký kW navíc určitě. A protože je o něco lehčí jak Libero, býval i o něco míň žíznivý.I když tady jeden známý, co si před třemi lety na zimu JUSTY pořídil a porovnávali jsme spotřebu, říkal, že na sněhu jsme si v tomhle asi rovni. Dědek