HEJBEJTE SE ŠKATULATA Z MÍSTA NA MÍSTO, TEĎ.
A NEB JAK PROKOUKNOUT TRIKY PODVODNÍKŮ
Možná by chtělo začít, jak jsme k našim miláčkům přišli, ale to by bylo dlouhé psaní.
Již několik let mapujeme pohyb našich miláčků
( ano, řeč je o Liberech ) .Ne proto, že bychom je chtěli dovážet, ale chtěli jsme vědět, jaká skupina aut se dováží. Protože ti, co miláčka koupili v bazaru u nás
(v letech 95-99)), měli většinou dost problémů. Nikdo se nechtěl svého miláčka vzdát bez boje. A díky tomu víme, co víme ...
KOSMA.D má pravdu s dovozci a po otevření hranic pro dovoz ojetin to platí několika-
násobně. Také přiznáváme, že existují mezi dovozci vyjímky, je jich sice jako šafránu, protože dovozců přibylo jako hub po dešti. Jak pak vybrat toho pravého, že.
Možnost koupit u nás nové využila jen hrstka a ta se vytratila, jak pára nad hrncem. Bylo jich několik desítek a najít je, je snad horší než hledat jehlu v kupce sena. Jak jsme již psali, v r. 98 bylo Libero k mání za 529.000,-Kč bez DPH

Díky dovozu ojetin od našich sousedů se naše řady rozrůstají. Tak začneme tam. Prodej Liber u našich sousedů máme rozdělen do dvou skupin Ta nejpočetnější je
pracovní. (lidově soumar) Sloužilo podnikatelům jako jejich většinou druhé auto - pracovní, a to v nejrůznějších oborech. A že opravdu dřeli. Někteří se prohýbali pod tíhou nákladu, jiné bolela kolečka od ujetých kilometrů.
CENOVÉ RELACE (S PŘIHLÉDNUTÍM K TÜV +/– 5%)
auto bez poruch s částečnou korozí
do r.v.93 800,-€ <
od r.v.93 1.500,-€ <
auto s odstranitelnou poruchou a korozí
do r.v.93 300,-€ < 1.700,-€
od r.v.93 700,-€ < 3.000,-€
auto - vrak jen na ND
(většinou za využití dražby)
do r.v.93 2,-€ < 50,-€
od r.v.93 30,-€ < 200,-€
(Ne že by ty první dvě v dražbě nebyly. Najdou se ale začínají na nižší ceně)


Druhou skupinou je
rodinná. (lidově brouček) není tak početná. Chce to hodně hledání a hlavně trpělivost a jít po vícero inzerátech.
CENOVÉ RELACE (S PŘIHLÉDNUTÍM K TÜV +/– 15%)
auto bez poruch s částečnou korozí
do r.v.93 1.300,-€ <
od r.v.93 2.500,-€ <
auto s odstranitelnou poruchou a korozí
do r.v.93 800,-€ <
od r.v.93 1.200,-€ <
auto - vrak jen na ND
do r.v.93 50,-€ <
od r.v.93 150,-€ <
(v dražbe jsou ty to tři relace zastoupeny stejnoměrně)


Podle nás je dražba svobodná volba a je na každém jednotlivci, do jaké cenové výšky si nabízené auto ohodnotí. I zde platí naše obligátní rčení: „Když ho musím mít stůj co stůj, jde veškerá rada stranou. Mnohdy nezmůžou nic ani výhrůžky manželky, při porážce prasátka ba dokonce při útoku na banku - bez punčochy ovšem.
Naše cenové relace jsou průměrem cen z let 2000 - 2005. Za rok 2006 se informace zatím zpracovávají, předběžně můžeme tvrdit, že ceny za r.06 paradoxně stouply. Vzrostly neúměrně vůči rokům výroby automobilu. Zdá se vám to jako blud, ale není, vždyť od července můžeme dovézt a přihlásit jakékoliv auto.Jediná podmínka která je, teda vlastně není, ale měla by být, dle ing. Tunikla.
Citace z rozhovoru nad novelizací zákona o provozu na pozemních komunikací ing. Pavla Tunikla
(tajemníka Svazu dovozců automobilů) a redaktory Autohitu.
AUTOHIT: Co se vám na tomto zákoně nelíbí a co byste chtěl změnit na neomezeném dovozu vozů?
P.T. : Zákon v bodě 20 uvádí nové znění §35 odst.1, kde je uvedeno, že se uzná též národní typové schválení vozidla v členském státě EU za podmínky, že technické požadavky v době schválení byly stejné jako v dané době v ČR a jsou určené prováděcím právním předpisem.
Doposud však tento předpis vydán nebyl, takže zatím lze prakticky dovézt jakékoliv vozidlo, které kdy bylo v zemích EU schváleno. Takže minimálním požadavkem je, aby co nejdříve byl vydán zákonem stanovený prováděcí předpis, který by alespoň zamezil dovozům vozidel, která neplnila zásadní podmínky platné v ČR v době jejich výroby.
Protože se Liberka neprodávají jen tak, pronic za nic, je třeba za každým jeho prodejem cosi hledat, ale
hlavně najít pravděpodobnou příčinu prodeje.
Tak a nadešel čas si sednout s finančním poradcem
(zpravidla manželkou, družkou, milenkou nebo tchýní) a udělat rozpočet
»na auto
» na úpravu k obrazu svému
» na nákup chladící a brzdící kapaliny, motorového a převodového oleje, olejového a vzduchového filtru,svíček, řemenů, případně autobaterie
» na náklady spojené třeba s dovozem ze zahraničí.
máme-li již jasno v rozpočtu - můžeme škatulkovat
» bazary
» individuální prodejci
» nechám si dovézt
» dovezu sám
BAZARY
Vynechám nabídku slev a všeho, co zdarma jest a zaměřim se na nabídku služeb.
Například:
› 24hodinová záruka vrácení peněz nebo výměna auta za jiné.
› záruka na půl roku nebo rok
› poskytne-li bazar - servis na zakoupené vozidlo s procentním zvýhodněním
INDIVIDUÁLNÍ PRODEJCI
Jde-li o auto ze zahraničí a v nabídce je uvedeno první majitel jdu si pro pudr, páč mám pocit, že dostanu kopřivku.
Upřednostím raději prodej z rodinných důvodů / dovezeno z D / A / S
(Perlička : První majitel u nás. Z „D“ dovezl jako prodej z pozůstalosti v supr stavu .Stav byl opravdu dobrý , byl obchod uzavřen. Nakonec se zjistilo, že auto bylo do „D“ dovezeno již na přestavbu z „S“. // První majitel může být také majitelem celého stáda.
NECHÁM SI DOVÉZT
Dle ochoty a nabídky inzerentů
(Několik jsme si jich na internetu náhodně tipli a také prubli. Libero byli ochotni dovést, ale starší tip bez vyřizování dokumentů)
DOVEZU SÁM
Dle svých možností, že
Tak a je čas shromažďovat a třídit inzeráty na hromádky. Máme-li hotovou i tuto část, tak vyrážíme vzhůru za dobrodružstvím. Cestou koupit vlhčené ubrousky, protože zastávám názor vše ošahám, ať se děje co se děje. Tak ať je do čeho se utřít. Je-li v bazaru kecal a aut je víc, jen ať se vypovídá.
(je mu třeba dobře naslouchat i když někdy kecá blbosti, ale taky a to hlavně dávat otázky -kdy byl měněn(y) klínový řemen / oleje - kde mají měrku / jaká je tam chladící kapalina / brzdová kap. / - však on se někde sekne = může to ovlivnit konečnou cenu)
Hodně záleží při výběru na tom, co jsem si schopen opravit sám a co budu muset někomu svěřit. Podle toho je třeba směrovat důkladnost prohlídky.
Motor je srdcem a tak začnem u něho.
} vzduchový filtr + přívody
} svíčky
(5 z 10 je bude mít zarezlý a 2 možná i původní)
} mot.olej
(barva a hladina + olejový filtr sloupaná / nesloupaná barva / orezlý)
} chladící kapalina
( barva a hladina - až po hrdlo / hrdlo bez rezu [pozor tukové usazeniny
hnědo šedé barvy způsobuje mix tekutin] + vyrovnávací nádržka - ta by měla obsahovatasi 0,5l chladící kapaliny
} filtr paliva
(často pamatuje datum výroby auta)
} orezlé vývody karburátoru
(porušený gumový kryt akcelerační pumpičky = jistý únik BE)
} tlakové hadičky
(jejich celistvost)
} v levém spodním rohu
(blíže ven) se nachází krabička se třemi pojistkami, má-li utržený kryt
nebo jinak poškozena
(častým otevíráním,stavena, ...) může naznačovat vadnou el. instalaci -
- poškozené kabely, časté zkraty
} akumulátor
(zda nejsou zaoxidované kontakty)
chod motoru si nechávám až na konec, kdy poslední slovo má projížďka a to nejméně 30km
Než se učiní rozhodnutí, nesmí se zapomenout na karoserii. Pěkně vypulírovaná dokáže zamaskovat spousty neduhů.Od malých bezvýznamných škrábanců až po muchlanky.
(Jedno takové známe, dávalo se dohromady čtyři roky kousek po kousku. Zbořeny byly všechny pravé sloupky a přední levý. Zkřížený šíbr. Pravé přední dveře , boční šoupačky a zadní dveře. Opravovala se jen karoserie. Bez skel 15.000,- Nutno dodat, že to auto mělo smůlu. Než se dostalo do bazaru v ČR ,tak bouralo ve Švýcarsku a tam se s opravou moc nepárali. Muselo dostat prdu na zadek ,neboť odfoukly oba zadní blatníky. Spáry mezi byly vyplněny novinami přilepenými montážní pěnou. Majitel při koupi na nic nepřišel, protože ho nenapadlo podívat se pod výplň zadní části - tedy nad zadními blatníky.)
Tak jako je motor srdcem, tak karoserie je luxusní obleček třeba od Versaceho
TYTO DVA BODY VYNECHÁVÁM NEMÁM-LI PODEZŘENÍ ŽE BYLO BOURANÉ
} tak je třeba skontrolovat pevnost švů
( to jest pod koberečkama po okrajích taková ta plastická stopa od lyží [ pro nás od patky šicího stroje])
} zůstaneme ještě pod koberečkama a prohlídneme celistvost asfaltového střihu u řidiče,
spolujezdce,
rezervy, v prostoru druhé řady sedaček a v zadní části.
} sedačka řidiče a spolujezdce
( špinavá, z boku potrhaná, vyklající se opěrka hlavy )
} v prostoru druhé řady sedaček hned za řidičem - nejčastěji opravovaný roh
} bezpečnostní pásy
(špinavé, jemně vytrhané až potrhané)
} čalounění sedaček je sladěno s boční výplní předních dveří, bočních šoupaček a zadní boční
výplně
} za zadní boční výplň doporučuji nahlédnout
(hned z několika důvodů zda nebylo bourané dle odfouknutých blatníku;
+ za pravým - u strany spolujezdce je plnicí hrdlo chl.kap může být
orezlé / děravé / popraskané hadice, nádobka s aktivním uhlím a el krabička;
+ za levým - u strany řidiče je ukryt šnorchl může být potrhán nebo
popraskán
} vyzkoušet šíbr
} vyzkoušet krajní střešní okno i posuvnou střechu
Tak a nadešel čas se rozhodnout, beru a jdu na projížďku,
(jak již jsem psal, alespoň 30km a postavila by se mi do cesty myčka, neváhal bych jí projet - pomohlo by mi to případně odhalit zatékání a bez remcání majitele ještě zastavit při cestě zpět u STKáčka - tak tomu říkám mit štěstí. Budu-li spokojen i s výsledky a jsem rozhodnut koupit, domluvím na STKáčku, tak za hodinku - hodinu a půl evidenčku. V opačném případě jsem přišel jen o 300,-Kč /umytí+emise)
Před podpisem smlouvy ještě porovnáme velký techničák s autem.
(může se stát, že některá změna není v TP vůbec zapsaná a nemáte-li konexe ...
Prodávající by měl vědět, kde se na vozidle požadované údaje nacházejí. Slušný prodejce vám je ukáže sám.
Překontrolováním budeme vědět, na čem jsme a případně můžeme požadovat slevu [tedy, když nebude něco souhlasit a vy to budete muset nechat zaevidovat].Také tím předejdete problémům při evidenční prohlídce technikem na STK. Technik není povinnen znát přesná místa čísla VINU, karoserie, podvozku nebo motoru. Když vás požádá a vy nevíte, pak se nesmíte divit jeho rozhodnutí a ani tomu, že vás to bude stát nějakou kačku navíc.
Jen si přitížíte, když se budete hájit tím, že tam a tam tomu autu evidenčku (technickou) v pohodě udělali a zde vám ji udělat nechtějí. Raději se obraťte na prodávajícího .Ten vás určitě pošle na bezpečné místo - kde vám registrační kontrolu udělají. Nechcete-li tam jezdit na každou STK, tak doporučuji uvést všechny náležitosti do pořádku. Má to své opodstatnění a nejen pro budoucí STK, ale i pro případ účasti - jen účasti - [nepíšu o vině] na nehodě.A bude to právě viník, který označí vaše auto upravovaným a nezpůsobilým na veřejnou komunikaci [a to může]. Rázem se vaše auto dostává do palby důkladného šetření. [Věřte nebo nevěřte, že
přeškrtnuté číslo motoru a zápis v TP „Číslo motoru neevidováno“ je k ničemu , nebude-li číslo na motoru shodné a řádně znehodnoceno. Možná nebude dlouho trvat a KRYŠTOFOVÉ budou některá čísla vyžadovat také. Jaký postup zvolí na vaší odpověď, že nevíte kde se nachází. Možná stejný jako onen technik při STK komusi zde ve fóru .] Toto nebyl žádný pokus o zastrašení když nebudete porovnávat TP × auto. Je to jen rada, jak zbytečně nepřijít o kačky navíc.
Padlo-li rozhodnutí neberu, není nic ztraceno. Prostě se začne hledat znova.
Jsou prostě případy, kdy mi padne do oka a já ho musím mít a to jdou všechny metody k čertu.
zapsal

poldík